Toyota długo walczyła o dominację w segmencie kompaktowych minivanów, lecz niezbyt udało jej się przebić wśród rywali. Porównajmy jej ostatnie rodzinne propozycje – Corollę Verso II i Verso – i wybierzmy lepszą z drugiej ręki.
Dodatek „Verso” zawsze oznaczał model Toyoty zaprojektowany dla zaspokojenia potrzeb rodzin. Obecnie producent wytwarza dwa auta z tą sygnaturą – Proace Verso (duży van) i Proace City Verso (kombivan w dwóch wersjach długości). Dawniej rodzinne samochody Toyoty ograniczały się jednak do minivanów. Prawdziwy „wysyp” przyszedł w pierwszej połowie lat dwutysięcznych, gdy w salonach można było nabyć Yarisa Verso, Corollę Verso i Avensisa Verso. Środkowy model otwierał furtkę do posiadania 7-osobowej Toyoty, choć bardziej sprawdzał się jako uniwersalny pojazd dla 4-5 osób. W 2009 roku wszystkie zastąpił jeden, nazwany po prostu Verso. Teoretycznie miał połączyć cechy każdego z nich, w praktyce okazał się udoskonaloną wariacją na temat kompaktowego minivana, czyli swego rodzaju następcą Corolli Verso.
Nie można powiedzieć, że minivany Toyoty zostały rynkowymi „outsiderami”, ale cieszyły się co najwyżej umiarkowaną popularnością. Być może wpłynęła na to wysoka cena zakupu auta w salonie, nie pokryta tym razem przekonaniem, że płaci się za niezawodność Toyoty – jej wizerunek mocno nadszarpnęły awaryjne i drogie w naprawach turbodiesle. Poza tym modele Verso nie były tak obszerne w środku jak konkurenci, a główne zastrzeżenia płynęły w stronę przeciętnych bagażników. Czy mimo wszystko warto je rozważyć przy poszukiwaniach rodzinnego minivana z drugiej ręki? Jeśli tak, którą Toyotę wybrać – Corollę Verso czy Verso? Porównajmy obydwa modele.
Używana Toyota Corolla Verso II i Toyota Verso – deska rozdzielcza
Obydwa samochody cechuje wydatna, pokryta podatnym na ścieranie srebrnym plastikiem konsola środkowa z ulokowanym bezpośrednio pod nią lewarkiem zmiany biegów. W Verso producent zdecydował się na radykalny krok w postaci przeniesienia wskaźników na środek deski rozdzielczej. Zdania na temat tego rozwiązania są podzielone, pewnym jest natomiast fakt, że nie ucierpiała na tym czytelność zegarów. Do skutków ubocznych należy zaliczyć utrudnioną obsługę komputera pokładowego (wymaga pochylenia się w celu wciśnięcia typowego dla „japończyków” wysokiego przycisku). Tworzywa zmontowano z należytą starannością. Niektóre są miłe w dotyku, niektóre – jak np. lakierowane na srebrno wstawki – szybko się rysują i szpecą wnętrze.
Używana Toyota Corolla Verso II i Toyota Verso – przestrzeń w środku
Ogólny zamysł wnętrza jest taki sam i opiera się na 5 lub 7 osobnych fotelach z indywidualnym zakresem regulacji pochylenia oparcia i składaniem „na płasko”. Dodatkowo te w dwóch pierwszych rzędach można je swobodnie przesuwać po szynach: w Verso zakres wynosi aż 20 cm, stąd przy maksymalnym cofnięciu ich w stronę bagażnika otrzymujemy naprawdę pokaźną ilość miejsca dla pasażerów kanapy. W obydwu modelach jest go też wystarczająco na szerokość i w okolicach głów, a pasażer pośrodku kładzie stopy na zupełnie równej podłodze. Przesuwanie miejsc w środkowym rzędzie pozwala „podzielić się” przestrzenią w środku, gdy w samochodzie podróżuje 7 osób. Mimo wszystko radzimy traktować dodatkowe fotele w bagażniku jako rozwiązanie ostateczne, tudzież awaryjne.
Używana Toyota Corolla Verso II i Toyota Verso – bagażniki
Ciężko znaleźć informacje na temat pojemności bagażników przy rozłożonych 7 fotelach – zmieszczą co najwyżej… zwiniętą roletę (w Verso przewidziano na nią specjalne miejsce po odchyleniu fragmentu podłogi). W konfiguracjach 5-osobowych starszy model zabierze na pokład 423 l, nowszy – 440 l. Jeśli auto fabrycznie nie posiada dodatkowych foteli, można liczyć na odrobinę głębszą przestrzeń bagażową. Położenie oparć wszystkich miejsc (prócz przednich) zwiększa bagażnik do 1523 l (Corolla Verso) lub aż 1740 l w Verso. Szkoda, że nie mają one zbyt regularnego kształtu, a ich boki wykończono podatnym na zarysowania plastikiem. Warto docenić obszerny próg załadunku.
Używana Toyota Corolla Verso II i Toyota Verso – silniki
Do napędu benzynowych minivanów Toyoty przewidziano jednostki 1.6 i 1.8. W Corolli Verso wykorzystywały system zmiennych faz rozrządu VVT-i, rozwijając 110 KM i 129 KM, w Verso z kolei – z udoskonalonym układem Valvematic – 132 KM i 147 KM. W ich przypadku można liczyć na wspomnianą japońską niezawodność, choć osiągi mają co najwyżej przeciętne. Nie palą na szczęście zbyt dużo i względnie tolerują zasilanie LPG. W czasach świetności opisywanych modeli prym w salonach wiodły diesle. Użytkownicy jednak mocno „sparzyli” się na konstrukcjach Toyoty: 2.0 D-4D i 2.2 D-4D, także z zaawansowanym układem oczyszczania spalin D-CAT. Szkoda, bo już bazowy 2.0, dzięki zapasowi momentu obrotowego, świetnie radzi sobie z rozpędzaniem minivana na drogach szybkiego ruchu. Ich kres przypadł na lata 2014-2015: od tej pory w ofercie pozostał tylko 1,6-litrowy turbodiesel od BMW (112 KM).
Używana Toyota Corolla Verso II i Toyota Verso – co się w nich psuje?
Niską trwałość ogólną reprezentują 2-litrowe turbodiesle z Corolli Verso: sprawiały użytkownikom problemy z wtryskiwaczami, turbosprężarkami i zaworami EGR. W jednostce montowanej w Verso sytuacja uległa poprawie, ale pojawił się nowy defekt w postaci ubywającego płynu chłodniczego po przekroczeniu ok. 150 tys. km. – zwiastun erozji bloku silnika. Na szczęście w Verso jest on sygnalizowany sporadycznie. Odradzamy zakup paliwożernych i obarczonych ryzykiem awarii uszczelek pd głowicą turbodiesli 2.2. Dodatkowo szwankuje w nich filtr cząstek stałych (mają go w standardzie dopiero wszystkie Verso po 2010 r., wcześniej zarezerwowano go dla wybranych wersji silnikowych). Przeciętnie prezentuje się jakość tapicerek i materiałów wykończeniowych Toyoty, sporadycznie psują się wybrane elementy elektryczne (m.in. silniczki podnoszenia szyb czy oświetlenie wnętrza).
Używana Toyota Corolla Verso II i Toyota Verso – za ile można ją kupić?
Corolle Verso wystawiane są już za 10 tys. zł. Benzynowy egzemplarz po liftingu, który przejechał stosunkowo niedużo (mniej niż 200 tys. km), będzie kosztował nawet dwukrotnie więcej. Od 20 tys. zł startują ceny używanych Toyot Verso – raczej na pewno będą to 2-litrowe turbodiesle. Wspólny przedział dla obydwu modeli: 20-25 tys. zł. Na benzynowe Verso trzeba wydać minimum 30 tys. zł.
Używana Toyota Corolla Verso II i Toyota Verso – którą wybrać?
Istnieje pewne ryzyko wystąpienia poważnych dolegliwości w Toyotach Verso 2.0 D-4D z roczników 2009-2013 (czyli tych najtańszych), dlatego za mniej niż 30 tys. zł radzimy rozejrzeć się za zadbaną Corollą Verso, najlepiej z benzynowym silnikiem. Dysponując większym budżetem warto zainwestować w przestronniejszą i nowocześniejszą Toyotę Verso. W żadnym wypadku nie radzimy „pakować się” w mocne, ale awaryjne turbodiesle 2.2 D-4D/D-CAT.
Toyota Corolla Verso II – plusy i minusy
+ poręczność w mieście, funkcjonalny system składania foteli, czytelny kokpit
– wyjątkowo ciasny 3. rząd siedzeń, przeciętny bagażnik, brak w ofercie udanego turbodiesla
Toyota Verso – plusy i minusy
+ bardzo dużo miejsca w 1. i 2. rzędzie siedzeń, udane silniki benzynowe, proste i trwałe zawieszenie
– ubytki w wykończeniu wnętrza, niezbyt wygodne przednie fotele, przeciętne osiągi polecanych wersji
Toyota Corolla Verso II | Toyota Verso | |
---|---|---|
Lata produkcji | 2004-2009 | 2009-2018 |
Dł./szer./wys. | 437/177/166 cm | 444/179/162 cm |
Rozstaw osi | 275 cm | 278 cm |
Pojemność bagażnika | 423-1563 l | 485-1740 l |
Silniki benzynowe | 1.6-1.8 (110-129 KM) | 1.6-1.8 (132-147 KM) |
Silniki Diesla | 2.0-2.2 (116-177 KM) | 1.6-2.2 (112-177 KM) |
Silnik | 1.6 | 1.8 | 2.0 D-4D | 2.2 D-4D | 2.2 D-CAT |
---|---|---|---|---|---|
Pojemność | 1598 cm³ | 1794 cm³ | 1995 cm³ | 2231 cm³ | 22311 cm³ |
Paliwo | benz. | benz. | turbodiesel | turbodiesel | turbodiesel |
Maks. Moc (łączna) | 110 KM | 129 KM | 116 KM | 136 KM | 177 KM |
Maks. moment | 150 Nm | 170 Nm | 280 Nm | 310 Nm | 400 Nm |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 12,7 s | 10,8 s | 12,6 s | 10,0 s | 9,0 s |
Prędkość maks. | 175 km/h | 195 km/h | 180 km/h | 195 km/h | 205 km/h |
Śr. zużycie paliwa | 7,5 l/100 km | 7,7 l/100 km | 6,2 l/100 km | 6,3 l/100 km | 6,6 l/100 km |
Silnik | 1.6 Valvematic | 1.8 Valvematic | 1.6 D-4D | 2.0 D-4D | 2.2 D-4D |
---|---|---|---|---|---|
Pojemność | 1598 cm³ | 1798 cm³ | 1598 cm³ | 1998 cm³ | 2231 cm³ |
Paliwo | benz. | benz. | turbodiesel | turbodiesel | turbodiesel |
Maks. Moc (łączna) | 132 KM | 147 KM | 112 KM | 126 KM | 150 KM |
Maks. moment | 160 Nm | 180 Nm | 270 Nm | 310 Nm | 340 Nm |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 11,7 s | 10,4 s | 12,7 s | 11,3 s | 10,1 s |
Prędkość maks. | 185 km/h | 190 km/h | 180 km/h | 185 km/h | 195 km/h |
Śr. zużycie paliwa | 6,8 l/100 km | 7,0 l/100 km | 4,5 l/100 km | 5,6 l/100 km | 6,0 l/100 km |
Aby dowiedzieć się więcej na temat używanych minivanów Toyoty, odsyłamy do poniższych materiałów:
Używana Toyota Corolla Verso II (2004-2009) – opinie użytkowników