Być może nie bez przyczyny Opel przemianował Vectrę na Insignię – już na pierwszy rzut oka widać, że to dwie różne koncepcje na samochód klasy średniej. Który jest lepszy z drugiej ręki?
Opel Vectra istniał w świadomości odbiorców przez 20 lat i 3 generacje. Dał się poznać jako samochód solidny, pakowny i gwarantujący pewien poziom komfortu podczas pokonywania długich dystansów. Wprowadzając Insignię Opel dołożył do tego śmielszą stylistykę, nie oszczędzając przy tym na doposażaniu auta w to, co miał najlepsze: perfekcyjne fotele z atestem instytutu ortopedycznego, adaptacyjne oświetlenie AFL czy też innowacyjne zawieszenie FlexRide. Porównując oba modele nietrudno oprzeć się wrażeniu, że wszelkie nowinki z Insignii zepchnęły na drugi plan kluczową kwestię znaną z Vectry, czyli przestronność w środku. Mimo zwiększenia rozmiarów nowszego samochodu to poprzedniczka oferuje więcej miejsca, a jej bagażniki są nie tylko pojemniejsze, ale i łatwiejsze do wykorzystania.
Obydwa auta swego czasu masowo wyjeżdżały z salonów, a potem królowały na portalach ogłoszeniowych. Można powiedzieć, że popularność Insignii właśnie osiągnęła szczytowy poziom: jeszcze wyprzedawane są samochody użytkowane na drodze wynajmu przez firmy. Zanim się obejrzeliśmy, Vectra stała się z kolei rynkowym outsiderem. Jest ich 3 razy mniej, a jeśli już, to zazwyczaj skrajnie wyeksploatowane egzemplarze do kupienia nawet za jedną pensję. Czy warto wydać 15-20 tys. zł na leciwą, choć zadbaną Vectrę, czy lepiej te pieniądze przeznaczyć już na Insignię? Porównajmy obydwa Ople klasy średniej.
Używany Opel Vectra C i Opel Insignia A – deska rozdzielcza
Lata dzielące oba samochody doskonale też widać we wnętrzu. Vectra otrzymała kokpit o prostych liniach, z wyróżniającą się i biegnącą przez całą szerokość listwą. Zrezygnowano z niej w Insignii, ale da się też dostrzec podobieństwa – głównie za sprawą wydatnej konsoli środkowej z mnóstwem przycisków. Opel ograniczył ich ilość dopiero w Insignii po liftingu. Nowszy model zwraca uwagę wyraźnie narysowanymi boczkami, łączącymi się w płynny sposób z resztą kokpitu. Ani Vectry, ani Insignii nie należy rozpatrywać w kategorii liderów z zakresu jakości wykonania. Przeciętne okazują się zarówno tworzywa sztuczne, jak i ich poziom montażu. W klasie średniej trudno zaakceptować uginające się pod naciskiem plastiki czy też klekocącą konsolę środkową. Zastrzeżenia nie płyną jednak w stronę wyposażenia. Klimatyzację montowano w standardowych wersjach obu modeli, ale i też mało kto decydował się na ich zakup, preferując bogatsze odmiany z komfortowymi fotelami i ciekawszą kolorystyką kokpitu.
Używany Opel Vectra C i Opel Insignia A – przestrzeń w środku
Długość zarówno Opla Vectry C, jak i Insignii A zależna jest od danej wersji nadwoziowej. Vectra sedan i liftback (GTS) mierzą 460 cm, analogiczna Insignia – już 483 cm. W przypadku obydwu samochodów największe okazują się odmiany kombi: Vectra C ma długość 482 cm, zaś Insignia – aż 493 cm. Biorąc pod uwagę rozstaw osi, w Insignii sprawa jest jasna: zawsze wynosi 274 cm. Z kolei w Vectrze sedan i liftback odległość między osiami wynosi 270 cm, a w kombi wydłużono ją o dodatkowe 13 cm. Taki sam zabieg zastosowano w Vectrze… hatchback, czyli w luksusowym Oplu Signum. Biorąc to wszystko pod uwagę nietrudno wywnioskować, że rekordzistą w zakresie przestrzeni w środku zostaje Vectra C kombi. Jako sedan i liftback odrobinę przestronniejsza pozostaje Insignia, lecz w niej względy estetyczne wzięły górę nad praktycznymi: nisko schodząca linia dachu zabiera miejsce nad głowami pasażerów. Także w kombi sytuacja pozostaje zaledwie akceptowalna.
Używany Opel Vectra C i Opel Insignia A – bagażniki
Pojemnością nieznacznie wygrywa Insignia. Zabierze na pokład 500 l (sedan, liftback) lub 540 l w odmianie kombi. Vectra – bardzo podobnie, z tym że o 10 l mniej w kombi. Ale uwaga: mowa o konfiguracji standardowej. Jeśli złożymy kanapę, do Vectry Caravan wejdzie aż 1850 l pakunków! Użytkownicy Insignii muszą się zadowolić „zaledwie” 1530 l. Nie ulega jednak wątpliwości, że na co dzień wygodniej korzysta się z bagażników Vectry. Mają bardziej regularny kształt i prowadzą do nich szerokie otwory załadunkowe. Na taki można liczyć tylko w przypadku Insignii kombi, ale pakowanie bagażnika utrudnia długi tylny zderzak. Ciekawostkę stanowią dodatkowe światła widoczne po otwarciu klapy.
Używany Opel Vectra C i Opel Insignia A – silniki
W gamie silnikowej Vectry C można jeszcze spostrzec dominację jednostek „starej daty”, czyli nie wysilonych, bez turbodoładowania (1.6, 1.8, 2.2). Nie zabrakło jednak miejsca dla wydajnego i trwałego 2.0 Turbo oraz potężnego, choć wcale nie najmocniejszego 3.2 V6. Do Insignii również trafiały benzynowe warianty wolnossące (1.6 i 1.8, ale uwaga – bez „hydrauliki” zaworowej, czyli nie zaleca się montażu instalacji gazowej), ale skupiono się tu na silnikach z turbosprężarką. Prym wiedzie tu 140-konny 1.4 Turbo, sprzedawany także z fabrycznym LPG. Mocniejsze odmiany mają pojemność 1.6 (160 KM) i 2.0 (220 KM). Do napędu topowych wersji Vectry i Insignii, czyli OPC, zaprzęgnięto 2.8 V6 rozwijającego 230-280 KM (Vectra) i 260-325 KM (Insignia).
Jeśli chodzi o odmiany wysokoprężne, klienci na Vectrę przez pierwsze 2 lata mieli do wyboru tylko przestarzałe jednostki z poprzedniczki – 2.0/2.2 DTI. Później zastąpiono je turbodieslami 1.9 CDTI (100-150 KM) pochodzącymi od Fiata. Na szczycie gamy znalazł się ostatni silnik Diesla V6 w Oplu klasy średniej – 3.0 V6 CDTI (177-184 KM). Do Insignii z kolei trafiały włoskie konstrukcje o pojemności 2 litrów, o bardzo szerokim spektrum mocy (od 110 KM do nawet 190 KM w wersji z dwiema turbosprężarkami). Opel modernizował te jednostki dwukrotnie: w 2013 r. i 2015 r. W tym ostatnim swój debiut miały również uproszczone silniki 1.6 CDTI, które objęły rolę wariantów otwierających gamę.
Używany Opel Vectra C i Opel Insignia A – co się w nich psuje?
Większość silników Vectry jest na ogół dopracowana, ale lata eksploatacji zdążyły ujawnić ich słabsze strony. Turbodiesle DTI lubią się przegrzewać, CDTI z kolei sprawiają problemy z zaworami EGR i filtrami cząstek stałych. Uważajmy na okazyjne oferty odmian V6: mogą wymagać wymiany łańcucha rozrządu, a to koszt ok. 5 tys. zł. W Insignii bardziej od silników zawodzą łączone z nimi manualne skrzynie biegów M32. Wskutek zużycia łożysk przekładni na lewarku pojawia się luz, a same biegi wchodzą z oporem. Z uwagi na sporą masę własną dosyć często (nawet co 30 tys. km) w Insignii trzeba wymieniać klocki i tarcze hamulcowe. Wspólne dla obu modeli są problemy z elektroniką pokładową (sytuacja uległa poprawie w Insignii po liftingu) i spore koszty serwisowania zawieszenia. Przedni układ opiera się na wahaczach wykonanych z aluminium, nie posiadających wymiennych elementów. Sworznie i tuleje można osobno wymienić w tylnej, wielowahaczowej konstrukcji, z tym że komplety elementów i tak kosztują sporo (ok. 1000 zł z robocizną). Z naprawami zwlekają zwłaszcza właściciele Vectr, doprowadzając zawieszenie niemal do ruiny.
Używany Opel Vectra C i Opel Insignia A – za ile można go kupić?
Bezwypadkowe, ale niemal „pełnoletnie” Vectry C wystawiane są za niespełna 5-6 tys. zł. Mimo wszystko na zakup Vectry C warto poświęcić ok. 10-15 tys. zł: tyle powinno wystarczyć na samochód z szerokim wachlarzem jednostek napędowych, nawet po liftingu. Powyżej 15 tys. zł – czyli minimalnego budżetu na Insignię – wystawiane są najmłodsze Vectry z przebiegami nieprzekraczającymi 200 tys. km. Silniki: przeważnie benzynowe 1.8/2.0 Turbo oraz 1.9 CDTI. Insignia za taką kwotę niemal na pewno będzie miała pod maską turbodiesla, który przejechał prawie 300 tys. km. Od 20 tys. zł można liczyć na samochód 9/10-letni, czasami w lepszej specyfikacji wyposażeniowej. W przypadku Vectry za tyle można rozpoczynać polowania na odmianę OPC.
Używany Opel Vectra C i Opel Insignia A – którego wybrać?
W porównaniu do Vectry Insignia wciąż wygląda całkiem „świeżo”, a jej ogromna popularność dobrze wróży dostępności rozsądnie wycenionych części zamiennych. Można w niej też liczyć na lepsze wykończenie, przystępniejsze wyposażenie i obecność udanych, a jednocześnie dynamicznych silników. Dlatego też dysponując budżetem 20 tys. zł polecamy właśnie Insignię, pod warunkiem trafienia egzemplarza z rzetelnie prowadzoną książką serwisową. Za tyle nie ma co kupować leciwej już Vectry, chyba że naprawdę zależy nam na przestrzeni bagażowej – pod tym względem odmiana kombi jest bezkonkurencyjna.
Opel Vectra C – plusy i minusy
+ dobre zabezpieczenie antykorozyjne, niedrogie serwisowanie części mechanicznej, atrakcyjne ceny
– surowo wykonane wnętrze, ryzyko kosztownych awarii odmian V6, słaby stan większości aut
Opel Insignia A – plusy i minusy
+ pewne prowadzenie, obszerna gama udanych silników, dobre wyposażenie
– przeciętne osiągi przez sporą masę własną, ciaśniejsze wnętrze niż w Vectrze, kłopotliwa elektronika pokładowa
Opel Vectra C | Opel Insignia A | |
---|---|---|
Lata produkcji | 2002-2008 | 2008-2017 |
Dł./szer./wys. | 460-482/180/146 cm | 483-492/186/150-153 cm |
Rozstaw osi | 270-283 cm | 274 cm |
Pojemność bagażnika | ltb 500-1360 l, sed 500 l, kmb 530-1850 l | ltb 530-1470 l, sed 500 l, kmb 540-1530 l |
Silniki benzynowe | 1.6-3.2 (100-280 KM) | 1.4-2.8 (115-325 KM) |
Silniki Diesla | 1.9-3.0 (100-184 KM) | 1.6-2.0 (110-195 KM) |
Silnik | 1.8 | 2.0 Turbo | 2.2 Direct | 1.9 CDTI | 2.2 DTI |
---|---|---|---|---|---|
Pojemność | 1796 cm³ | 1988 cm³ | 2198 cm³ | 1910 cm³ | 2171 cm³ |
Paliwo | benz. | benz., turbo | benz. | turbodiesel | turbodiesel |
Maks. moc | 122 KM | 175 KM | 155 KM | 150 KM | 125 KM |
Maks. moment | 167 Nm | 265 Nm | 220 Nm | 320 Nm | 280 Nm |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 11,2 s | 9,1 s | 9,6 s | 9,8 s | 10,8 s |
Prędkość maks. | 205 km/h | 230 km/h | 218 km/h | 217 km/h | 206 km/h |
Śr. zużycie paliwa | 7,9 l/100 km | 8,9 l/100 km | 8,6 l/100 km | 5,8 l/100 km | 6,5 l/100 km |
Silnik | 1.4 T | 2.0 T | 1.6 CDTI | 2.0 CDTI | 2.0 CDTI |
---|---|---|---|---|---|
Pojemność | 1364 cm³ | 1998 cm³ | 1598 cm³ | 1956 cm³ | 1956 cm³ |
Paliwo | benz., turbo | benz., turbo | turbodiesel | turbodiesel | turbodiesel |
Maks. moc | 140 KM | 220 KM | 120 KM | 130 KM | 160 KM |
Maks. moment | 200 Nm | 350 Nm | 320 Nm | 300 Nm | 350 Nm |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 10,9 s | 7,6 s | 11,9 s | 11,1 s | 9,5 s |
Prędkość maks. | 205 km/h | 242 km/h | 195 km/h | 205 km/h | 218 km/h |
Śr. zużycie paliwa | 5,7 l/100 km | 8,9 l/100 km | 3,8 l/100 km | 4,4 l/100 km | 4,9 l/100 km |
Aby dowiedzieć się więcej na temat używanego Opla Vectry C i Opla Insignii A, zachęcamy do lektury poniższych materiałów: