Volvo V70 D5
Volvo V70 D5

Duża pojemność i wysoki moment obrotowy. W większych autach silnik Diesla to gwarancja niezłych osiągów i średniego spalania niewiele większego od mniejszych jednostek.

W drugiej części zestawienia przyjrzymy się polecanym silnikom wysokoprężnym w autach klasy średniej, wyższej i w SUV-ach. To już inny pułap cenowy (od 30 tys. złotych), a samochody będą przy tym nieco starsze. Opisane poniżej silniki nie będą sprawiały problemów nabywcom, pod warunkiem że poprzedni właściciele umiejętnie o nie dbali. Co ciekawe, polecane jednostki nie należą zwykle do rzadkości w gamie modelowej – to wciąż mogą być bardzo popularne, jak nie bazowe silniki poszczególnych modeli, dlatego jest w czym wybierać, szukając auta dla siebie. Jeśli trafimy okazję z niskim przebiegiem, będziemy mogli cieszyć się możliwościami nowoczesnego Diesla przez lata.

 

Auta klasy średniej

1 Audi A4 2.0 TDI

Lata produkcji: 2007-2015 (lifting w 2011 r.)

 Audi A4 2.0 TDI
Audi A4 2.0 TDI

W Audi A4 B8 znajdziemy przeważnie silniki 2.0 TDI CR z common rail, będące zmodernizowanymi odmianami starszych jednostek 2.0 TDI PD. Są lepsze od wersji z pompowtryskiwaczami, bo poprawiono w nich układ smarowania oraz zastosowano nową głowicę i układ wtryskowy. Choć nie da się uniknąć obecności filtra DPF i dwumasowego koła zamachowego, nie należy się nimi przejmować, bo nie powinny sprawić nabywcy wielu przykrości. Silnik zachwyca niskim spalaniem i sprawnie napędza A4-kę, nie będzie też problemu ze znalezieniem do niego części. Barierą cenową jest wartość 35 tysięcy złotych. Za tyle kupimy A4 B8 z przebiegiem ok. 250 tys. km.

Marka/model Audi A4 
Silnik 2.0 TDI
Pojemność 1968 cm3
Moc 143 KM
Moment obrotowy 320 Nm
0-100 km/h 9,4 s
Prędkość maksymalna 215 km/h
Zużycie paliwa 5,1 l/100 km

2 Citroen C5 2.0 HDI

Lata produkcji: 2008-2016 (lifting w 2010 r.)

Citroen C5 2.0 HDi
Citroen C5 2.0 HDi

Za Citroenem C5 przemawia nie tylko komfortowe zawieszenie hydropneumatyczne (występują też auta z zawieszeniem tradycyjnym), ale i wysoka niezawodność, którą przyćmiewa stereotyp awaryjnego auta francuskiego. W rzeczywistości C5 ma bardzo udane silniki Diesla (1.6 i 2.0 HDi), ale optymalnym wyborem do niego będzie mocniejszy, 138-konny wariant dwulitrowy. Silnik jest zaskakująco trwały. Ma co prawda filtr cząstek stałych, ale wystarczy pamiętać o uzupełnianiu w nim płynu obniżającego temperaturę spalania sadzy. Citroen C5 to stosunkowo młode auto, ale rozsądnie wyceniane (25 tys. zł za egzemplarz z przebiegiem 260 tys. km). Co ważne, wiele z nich pochodzi od entuzjastów marki, dzięki czemu przeważnie są zadbane.

Marka/model Citroen C5
Silnik 2.0 HDI
Pojemność 1997 cm3
Moc 138 KM
Moment obrotowy 340 Nm
0-100 km/h 11,6 s
Prędkość maksymalna 204 km/h
Zużycie paliwa 6,5 l/100 km