7 Renault Laguna 2.0 dCi
Lata produkcji: 2007-2015 (lifting w 2009 r.)
Nie można skreślać Laguny przez stereotyp drugiej generacji. Producent bardziej się przyłożył w konstruowaniu trzeciego wcielenia i stworzył solidny samochód, nie psujący się szczególnie po latach eksploatacji. Jeśli Laguna III, to najlepiej z dopracowanym dieslem 2.0 dCi, będący dziełem współpracy z Nissanem. Silnik jest nowoczesny i dynamiczny, ale uwaga na wersje wzmocnione do 173 KM – zdarzają się w nich przypadki pękania głowic. Atutem Laguny jest spora podaż aut z polskich salonów i atrakcyjna cena zakupu. Około 25 tysięcy złotych wystarczy na uszanowany egzemplarz, który długo bezawaryjnie pojeździ.
Marka/model | Renault Laguna |
Silnik | 2.0 dCi |
Pojemność | 1995 cm3 |
Moc | 150 KM |
Moment obrotowy | 340 Nm |
0-100 km/h | 9,5 s |
Prędkość maksymalna | 210 km/h |
Zużycie paliwa | 6,2 l/100 km |
Auta klasy wyższej
1 BMW 530d (E60)
Lata produkcji: 2003-2010 (lifting w 2007 r.)
To dość rzadko spotykany silnik, oferowany również w „trójkach”. Ma olbrzymi moment obrotowy, dzięki czemu seria 5 zachowuje się na drodze jak samochód sportowy. A przy tym spala zaledwie 7 litrów paliwa na 100 kilometrów. Filtr cząstek stałych pojawił się pod koniec produkcji, ale usterkowość silnika nie uległa przez to zmianom – nadal pozostała solidną konstrukcją, uważaną za jednego z najlepszych diesli wszech czasów. Dużo łatwiej znaleźć „piątkę” z wysokoprężną dwulitrówką, ale warto poszukać 530d i wydać na nią ok. 35 tys. złotych.
Marka/model | BMW serii 5 |
Silnik | 530d |
Pojemność | 2993 cm3 |
Moc | 218 KM |
Moment obrotowy | 500 Nm |
0-100 km/h | 7,1 s |
Prędkość maksymalna | 245 km/h |
Zużycie paliwa | 7,1 l/100 km |
2 Volvo V70 D5
Lata produkcji: 2007-2016 (lifting w 2011 r.)
Określenie „czołg na kołach” pasuje do niego znakomicie. Pięciocylindrowa, 2,4-litrowa jednostka to swego rodzaju obiekt pożądania, nie tylko wśród entuzjastów marki. Trafia się znacznie rzadziej od odmian czterocylindrowych, a jak już, to w o wiele wyższej cenie (od 30 tys. złotych, XC70 nawet dwa razy więcej). Kupując należy zwrócić uwagę na stan automatycznej skrzyni biegów. Do bolączek silnika natomiast należy zużyty pasek wielorowkowy, który może wpaść do rozrządu. Warto jednak przymknąć na to oko dla pięknego dźwięku, komfortu i przyjemności z jazdy, jaką daje Volvo z tym silnikiem. Godne polecenia są również odmiany 1.6d i 2.0d (francuskie 1.6 HDi i 2.0 HDi).
Marka/model | Volvo V70 |
Silnik | D5 |
Pojemność | 2400 cm3 |
Moc | 163 KM |
Moment obrotowy | 340 Nm |
0-100 km/h | 9,9 s |
Prędkość maksymalna | 210 km/h |
Zużycie paliwa | 6,7 l/100 km |
SUV-y
1 BMW X5 3.0D (E70)
Lata produkcji: 2006-2013 (lifting w 2010 r.)
Używane BMW X5 II nie będzie tanie, bo trzeba przygotować ok. 70-80 tysięcy złotych na auto w dobrym stanie. Samochód wciąż jednak wygląda świeżo i kusi nabywców bogatym wyposażeniem. Kolejnym atutem modelu jest bazowy, trzylitrowy diesel. Już on rozpędza wielkiego SUV-a w niecałe 8 sekund do 100 km/h, mieszcząc się w granicach 7,5 l/100 km spalania. Silnik spokojnie wytrzymuje setki tysięcy kilometrów i większość aut już tyle przejechała – przebiegi rzędu 200 tys. km są okazją na rynku. Oglądając X5 należy więcej uwagi poświęcić automatycznej skrzyni biegów, napędowi xDrive i układowi dolotowemu.
Marka/model | BMW X5 |
Silnik | 3.0D |
Pojemność | 2993 cm3 |
Moc | 245 KM |
Moment obrotowy | 540 Nm |
0-100 km/h | 7,6 s |
Prędkość maksymalna | 222 km/h |
Zużycie paliwa | 7,4 l/100 km |
2 Honda CR-V III 2.2 I-DTEC
Lata produkcji: 2007-2012 (lifting w 2010 r.)
Przeglądając ogłoszenia znajdziemy głównie CR-V z benzynowymi silnikami, ale warto rozejrzeć się za zadbanym dieslem 2.2. Będzie wyjątkowo bezawaryjny, podobnie jak cały samochód. Do wad Hondy trzeba zaliczyć wysokie ceny części, np. filtr DPF – 4 tys. zł (wytrzymuje 150-200 tys. km), sprzęgło z kołem dwumasowym – 5 tys. zł, oraz duże ryzyko zakupu auta pochodzącego z kradzieży. Przy odrobinie szczęścia uda się trafić zadbanego diesla z prywatnych rąk, nawet z niewielkim przebiegiem. Nie będzie to jednak mały wydatek – ok. 35-40 tys. zł.
Marka/model | Honda CR-V |
Silnik | 2.2 I-DTEC |
Pojemność | 2204 cm3 |
Moc | 150 KM |
Moment obrotowy | 350 Nm |
0-100 km/h | 9,6 s |
Prędkość maksymalna | 190 km/h |
Zużycie paliwa | 6,5 l/100 km |
Redakcja poleca również przewodnik po polecanych silnikach benzynowych: część 1, część 2.