Ostatni „klasyczny” Citroen C5 proponuje kilka nieszablonowych rozwiązań technicznych. A jak z awaryjnością silników? Którego najlepiej wybrać?
Kiedyś model C5 w gamie Citroena oznaczał samochód klasy średniej. Dzisiaj to nazwa stosowana… na dwóch różnych autach, których łączy jedynie podwyższony prześwit – mowa o crossoverach C5 Aircross i C5 X. Wiele osób do dzisiaj jednak pamięta ostatnią „tradycyjną” C5-tkę. Z dwóch powodów – nieruchomej, środkowej części kierownicy, oraz hydropneumatycznego zawieszenia, stanowiącego kiedyś flagowy produkt Citroena. W C5 II producent poszedł na rękę zwolennikom uproszczonych rozwiązań technicznych, oferując wersję ze zwykłymi sprężynami śrubowymi. Mimo wszystko jednak warto postawić w nim na „pneumatykę”, gdyż generowany przez nią komfort jazdy jest nie do podrobienia, a awaryjność układu spadła do akceptowalnego poziomu (podobnie jak koszty napraw i serwisu).
Pozostaje jeszcze kwestia silników w C5. Na którą jednostkę napędową warto postawić w tym modelu z drugiej ręki? Przyjrzyjmy się wszystkim i wybierzmy najlepszy silnik.
Używany Citroen C5 II – silniki benzynowe
- 1.6 VTi (120 KM)
- 1.6 THP (156 KM)
- 1.8 16V (125 KM)
- 2.0 16V (140 KM)
- 3.0 V6 (211 KM)
W pierwszej fazie produkcji C5 II Citroen stosował wyłącznie wolnossące jednostki benzynowe z paskiem rozrządu i wielopunktowym wtryskiem paliwa. Były to 1.8 16V (125 KM), 2.0 16V (140 KM) oraz 3.0 V6 (211 KM). Producent rekomenduje w nich wymianę paska rozrządu co 120 tys. km, ale lepiej go skrócić do maksimum 100 tys. km. To dosyć poprawne silniki – paliwożerne (średnio zużywają ok. 8,5-9,5 l/100 km), ale nie sprawiające poważnych awarii. Można do nich zaliczyć usterki cewek zapłonowych i przepustnic, spalanie oleju lub trudności z utrzymaniem obrotów w autach z nieudolnie założoną instalacją gazową (zupełnie nieźle tolerują one LPG). Te silniki powinny być pewniejszym wyborem od wprowadzonych w 2009 roku konstrukcjach z rodziny Prince, opracowanych z BMW. Zaliczają się do nich 120-konny 1.6 VTi (bez turbo, wtrysk pośredni) oraz 156-konny 1.6 THP (turbo, wtrysk bezpośredni). Obydwa palą olej, mają wadliwy termostat oraz wrażliwy na zbyt niski poziom oleju napinacz łańcucha rozrządu. W mocniejszym dochodzą do tego kłopoty z turbosprężarką, wałkami rozrządu i elektroniką sterującą silnikiem. Silniki łączono z 5- lub 6-biegowymi skrzyniami ręcznymi albo kilkoma automatami: 4-biegowym (2.0), 6-biegowym (1.6 THP, 3.0 V6) lub zautomatyzowaną przekładnią EGS6 (1.6 VTi).

Silnik | 1.6 VTi | 1.6 THP | 1.8 16V | 2.0 16V | 3.0 V6 |
---|---|---|---|---|---|
Pojemność | 1598 cm³ | 1598 cm³ | 1749 cm³ | 1997 cm³ | 2946 cm³ |
Paliwo | benz. | Benz., turbo | benz. | benz. | benz. |
Maks. moc | 120 KM | 156 KM | 125 KM | 140 KM | 211 KM |
Maks. moment | 160 Nm | 240 Nm | 170 Nm | 200 Nm | 290 Nm |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 12,2 s | 8,6 s | 12,2 s | 10,7 s | 10,0 s |
Prędkość maks. | 198 km/h | 210 km/h | 200 km/h | 210 km/h | 224 km/h |
Śr. zużycie paliwa | 6,2 l/100 km | 6,7 l/100 km | 7,9 l/100 km | 8,4 l/100 km | 10,5 l/100 km |
Używany Citroen C5 II – silniki Diesla
- 1.6 HDi (109 KM, 112 KM, 114 KM)
- 2.0 HDi (136 KM, 140 KM, 150 KM, 163 KM, 181 KM)
- 2.2 HDi (170 KM, 204 KM)
- 2.7 HDi V6 (204 KM)
- 3.0 HDi V6 (240 KM)
W C5 II montowano aż 5 silników wysokoprężnych. Paletę otwierał popularny 1.6 HDi w swoich najmocniejszych odmianach – 109 KM (głowica 16V) oraz 112/114 KM (głowica 8V). To optymalny wybór wyłącznie dla kierowców o spokojnym stylu jazdy. 1.6 HDi pozytywnie zaskakuje pod kątem spalania, które mieści się w granicach 6 l/100 km. Na nieco więcej (6-7 l/100 km) trzeba się nastawić po wybraniu mocniejszego diesla 2.0 HDi. Na przestrzeni lat występował on w aż 5 wersjach mocy: 136, 140, 150, 163 i 181 KM. W latach 2008-2009 oferowano jedynego w gamie 4-cylindrowego diesla biturbo – 2.2 HDi o mocy 170 KM. Później zaprezentowano jego 204-konną odmianę, która już ma pojedyncze turbodoładowanie. Na szczycie palety znalazły się dwa diesle V6 biturbo: 2.7 HDi (204 KM) oraz 3.0 HDi (240 KM). W odmianach wysokoprężnych również stosowano przekładnie zautomatyzowane EGS6 (w 1.6 HDi), z kolei pozostałe diesle można było zestawić z 6-stopniowym automatem (był standardem w 2.0 HDi/181 KM oraz 2.2 HDi/204 KM, 2.7 HDi i 3.0 HDi). Tylko 1.6 HDi łączyły się ze skrzyniami ręcznymi o 5 przełożeniach (w pozostałych 6-biegowe).
Francuskie turbodiesle nie od dzisiaj uchodzą za dopracowane. Odznaczają się małą liczbą defektów fabrycznych, a możliwe awarie wynikają głównie ze zużycia eksploatacyjnego przy dużych przebiegach. Tyczą się głównie filtrów DPF, układów SRC w nowszych dieslach BlueHDi (od 2015 r.), kół dwumasowych, zaworów EGR i przepływomierzy. W dieslach V6 należy mieć na uwadze nietrwały napęd paska rozrządu oraz drogie koszty naprawy układu biturbo.



Silnik | 1.6 HDi | 1.6 HDi | 1.6 HDi | 2.0 HDi | 2.0 HDi | 2.0 HDi |
---|---|---|---|---|---|---|
Pojemność | 1560 cm³ | 1560 cm³ | 1560 cm³ | 1997 cm³ | 1997 cm³ | 1997 cm³ |
Paliwo | turbodiesel | turbodiesel | turbodiesel | turbodiesel | turbodiesel | turbodiesel |
Maks. moc | 109 KM | 112 KM | 114 KM | 136 KM | 140 KM | 150 KM |
Maks. moment | 260 Nm | 260 Nm | 270 Nm | 320 Nm | 320 Nm | 370 Nm |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 13,5 s | 11,6 s | 11,6 s | 11,6 s | 10,6 s | 10,2 s |
Prędkość maks. | 189 km/h | 190 km/h | 190 km/h | 204 km/h | 205 km/h | 214 km/h |
Śr. zużycie paliwa | 5,6 /100 km | 6,0 l/100 km | 5,7 l/100 km | 6,0 l/100 km | 6,3 l/100 km | 4,2 l/100 km |
Silnik | 2.0 HDi | 2.0 HDi | 2.2 HDi | 2.2 HDi | 2.7 HDi V6 | 3.0 HDi V6 |
---|---|---|---|---|---|---|
Pojemność | 1997 cm³ | 1997 cm³ | 2179 cm³ | 2179 cm³ | 2720 cm³ | 2993 cm³ |
Paliwo | turbodiesel | turbodiesel | diesel biturbo | turbodiesel | diesel biturbo | diesel biturbo |
Maks. moc | 163 KM | 181 KM | 170 KM | 204 KM | 204 KM | 240 KM |
Maks. moment | 340 Nm | 400 Nm | 370 Nm | 440 Nm | 440 Nm | 450 Nm |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 9,1 s | 9,4 s | 10,0 s | 8,3 s | 9,6 s | 7,9 s |
Prędkość maks. | 210 km/h | 222 km/h | 219 km/h | 230 km/h | 224 km/h | 243 km/h |
Śr. zużycie paliwa | 6,4 l/100 km | 4,4 l/100 km | 6,5 l/100 km | 5,9 l/100 km | 8,4 l/100 km | 7,2 l/100 km |
Używany Citroen C5 II – który silnik wybrać?
Rozważając benzynowego C5 najlepiej postawić na wersję 1.8 lub 2.0 – będą co prawda sporo paliły, ale nie powinny się nagminnie psuć, w przeciwieństwie do odmian VTi/THP. Zadbane auto z 3.0 V6 może z kolei stanowić dobrą inwestycję. Zwolennicy diesli powinni rozważyć obojętnie którego 2.0 HDi, a jeśli poruszają się głównie po mieście – także 1.6 HDi. Większe warianty wysokoprężne mogą niemile zaskoczyć kosztami utrzymania (w tym wydatkami na paliwo).