UżywaneUżywany Citroen C5 II (2008-2017) - który silnik wybrać?

Używany Citroen C5 II (2008-2017) – który silnik wybrać?

Ostatni „klasyczny” Citroen C5 proponuje kilka nieszablonowych rozwiązań technicznych. A jak z awaryjnością silników? Którego najlepiej wybrać?

Kiedyś model C5 w gamie Citroena oznaczał samochód klasy średniej. Dzisiaj to nazwa stosowana… na dwóch różnych autach, których łączy jedynie podwyższony prześwit – mowa o crossoverach C5 Aircross i C5 X. Wiele osób do dzisiaj jednak pamięta ostatnią „tradycyjną” C5-tkę. Z dwóch powodów – nieruchomej, środkowej części kierownicy, oraz hydropneumatycznego zawieszenia, stanowiącego kiedyś flagowy produkt Citroena. W C5 II producent poszedł na rękę zwolennikom uproszczonych rozwiązań technicznych, oferując wersję ze zwykłymi sprężynami śrubowymi. Mimo wszystko jednak warto postawić w nim na „pneumatykę”, gdyż generowany przez nią komfort jazdy jest nie do podrobienia, a awaryjność układu spadła do akceptowalnego poziomu (podobnie jak koszty napraw i serwisu).

Pozostaje jeszcze kwestia silników w C5. Na którą jednostkę napędową warto postawić w tym modelu z drugiej ręki? Przyjrzyjmy się wszystkim i wybierzmy najlepszy silnik.

Używany Citroen C5 II – silniki benzynowe

  • 1.6 VTi (120 KM)
  • 1.6 THP (156 KM)
  • 1.8 16V (125 KM)
  • 2.0 16V (140 KM)
  • 3.0 V6 (211 KM)

W pierwszej fazie produkcji C5 II Citroen stosował wyłącznie wolnossące jednostki benzynowe z paskiem rozrządu i wielopunktowym wtryskiem paliwa. Były to 1.8 16V (125 KM), 2.0 16V (140 KM) oraz 3.0 V6 (211 KM). Producent rekomenduje w nich wymianę paska rozrządu co 120 tys. km, ale lepiej go skrócić do maksimum 100 tys. km. To dosyć poprawne silniki – paliwożerne (średnio zużywają ok. 8,5-9,5 l/100 km), ale nie sprawiające poważnych awarii. Można do nich zaliczyć usterki cewek zapłonowych i przepustnic, spalanie oleju lub trudności z utrzymaniem obrotów w autach z nieudolnie założoną instalacją gazową (zupełnie nieźle tolerują one LPG). Te silniki powinny być pewniejszym wyborem od wprowadzonych w 2009 roku konstrukcjach z rodziny Prince, opracowanych z BMW. Zaliczają się do nich 120-konny 1.6 VTi (bez turbo, wtrysk pośredni) oraz 156-konny 1.6 THP (turbo, wtrysk bezpośredni). Obydwa palą olej, mają wadliwy termostat oraz wrażliwy na zbyt niski poziom oleju napinacz łańcucha rozrządu. W mocniejszym dochodzą do tego kłopoty z turbosprężarką, wałkami rozrządu i elektroniką sterującą silnikiem. Silniki łączono z 5- lub 6-biegowymi skrzyniami ręcznymi albo kilkoma automatami: 4-biegowym (2.0), 6-biegowym (1.6 THP, 3.0 V6) lub zautomatyzowaną przekładnią EGS6 (1.6 VTi).

Citroen C5 II 1.6 THP
1.6 THP to najżwawszy, ale też najbardziej awaryjny silniki w Citroenie C5 II.
Citroen C5 II – dane techniczne, osiągi, spalanie (silniki benzynowe)
Silnik 1.6 VTi 1.6 THP 1.8 16V 2.0 16V 3.0 V6
Pojemność 1598 cm³ 1598 cm³ 1749 cm³ 1997 cm³ 2946 cm³
Paliwo benz. Benz., turbo benz. benz. benz.
Maks. moc 120 KM 156 KM 125 KM 140 KM 211 KM
Maks. moment 160 Nm 240 Nm 170 Nm 200 Nm 290 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h 12,2 s 8,6 s 12,2 s 10,7 s 10,0 s
Prędkość maks. 198 km/h 210 km/h 200 km/h 210 km/h 224 km/h
Śr. zużycie paliwa 6,2 l/100 km 6,7 l/100 km 7,9 l/100 km 8,4 l/100 km 10,5 l/100 km

Używany Citroen C5 II – silniki Diesla

  • 1.6 HDi (109 KM, 112 KM, 114 KM)
  • 2.0 HDi (136 KM, 140 KM, 150 KM, 163 KM, 181 KM)
  • 2.2 HDi (170 KM, 204 KM)
  • 2.7 HDi V6 (204 KM)
  • 3.0 HDi V6 (240 KM)

W C5 II montowano aż 5 silników wysokoprężnych. Paletę otwierał popularny 1.6 HDi w swoich najmocniejszych odmianach – 109 KM (głowica 16V) oraz 112/114 KM (głowica 8V). To optymalny wybór wyłącznie dla kierowców o spokojnym stylu jazdy. 1.6 HDi pozytywnie zaskakuje pod kątem spalania, które mieści się w granicach 6 l/100 km. Na nieco więcej (6-7 l/100 km) trzeba się nastawić po wybraniu mocniejszego diesla 2.0 HDi. Na przestrzeni lat występował on w aż 5 wersjach mocy: 136, 140, 150, 163 i 181 KM. W latach 2008-2009 oferowano jedynego w gamie 4-cylindrowego diesla biturbo – 2.2 HDi o mocy 170 KM. Później zaprezentowano jego 204-konną odmianę, która już ma pojedyncze turbodoładowanie. Na szczycie palety znalazły się dwa diesle V6 biturbo: 2.7 HDi (204 KM) oraz 3.0 HDi (240 KM). W odmianach wysokoprężnych również stosowano przekładnie zautomatyzowane EGS6 (w 1.6 HDi), z kolei pozostałe diesle można było zestawić z 6-stopniowym automatem (był standardem w 2.0 HDi/181 KM oraz 2.2 HDi/204 KM, 2.7 HDi i 3.0 HDi). Tylko 1.6 HDi łączyły się ze skrzyniami ręcznymi o 5 przełożeniach (w pozostałych 6-biegowe).

Francuskie turbodiesle nie od dzisiaj uchodzą za dopracowane. Odznaczają się małą liczbą defektów fabrycznych, a możliwe awarie wynikają głównie ze zużycia eksploatacyjnego przy dużych przebiegach. Tyczą się głównie filtrów DPF, układów SRC w nowszych dieslach BlueHDi (od 2015 r.), kół dwumasowych, zaworów EGR i przepływomierzy. W dieslach V6 należy mieć na uwadze nietrwały napęd paska rozrządu oraz drogie koszty naprawy układu biturbo.

Citroen C5 II 2.0 HDi
Diesel 2.0 HDi to optimum dla C5. Przy niezłych osiągach zadowala się ok. 6-7 l/100 km oleju napędowego.
Citroen C5 II 2.2 HDi
Spośród 2.2 HDi bezpieczniejszy wybór stanowi odmiana 204-konna z jedną turbosprężarką (ten wariant wprowadzono w 2010 r.).
Citroen C5 II 3.0 HDi V6
Kres diesli V6 nastąpił w 2012 roku wraz z wycofaniem z oferty odmiany 3.0 HDi. Zarówno w nim, jak i w 2.7 HDi trzeba się nastawić na spalanie w okolicach nawet 9 l/100 km.
Citroen C5 II – dane techniczne, osiągi, spalanie (silniki Diesla do 150 KM)
Silnik 1.6 HDi 1.6 HDi 1.6 HDi 2.0 HDi 2.0 HDi 2.0 HDi
Pojemność 1560 cm³ 1560 cm³ 1560 cm³ 1997 cm³ 1997 cm³ 1997 cm³
Paliwo turbodiesel turbodiesel turbodiesel turbodiesel turbodiesel turbodiesel
Maks. moc 109 KM 112 KM 114 KM 136 KM 140 KM 150 KM
Maks. moment 260 Nm 260 Nm 270 Nm 320 Nm 320 Nm 370 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h 13,5 s 11,6 s 11,6 s 11,6 s 10,6 s 10,2 s
Prędkość maks. 189 km/h 190 km/h 190 km/h 204 km/h 205 km/h 214 km/h
Śr. zużycie paliwa 5,6 /100 km 6,0 l/100 km 5,7 l/100 km 6,0 l/100 km 6,3 l/100 km 4,2 l/100 km
Citroen C5 II – dane techniczne, osiągi, spalanie (silniki Diesla od 150 KM)
Silnik 2.0 HDi 2.0 HDi 2.2 HDi 2.2 HDi 2.7 HDi V6 3.0 HDi V6
Pojemność 1997 cm³ 1997 cm³ 2179 cm³ 2179 cm³ 2720 cm³ 2993 cm³
Paliwo turbodiesel turbodiesel diesel biturbo turbodiesel diesel biturbo diesel biturbo
Maks. moc 163 KM 181 KM 170 KM 204 KM 204 KM 240 KM
Maks. moment 340 Nm 400 Nm 370 Nm 440 Nm 440 Nm 450 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h 9,1 s 9,4 s 10,0 s 8,3 s 9,6 s 7,9 s
Prędkość maks. 210 km/h 222 km/h 219 km/h 230 km/h 224 km/h 243 km/h
Śr. zużycie paliwa 6,4 l/100 km 4,4 l/100 km 6,5 l/100 km 5,9 l/100 km 8,4 l/100 km 7,2 l/100 km

Używany Citroen C5 II – który silnik wybrać?

Rozważając benzynowego C5 najlepiej postawić na wersję 1.8 lub 2.0 – będą co prawda sporo paliły, ale nie powinny się nagminnie psuć, w przeciwieństwie do odmian VTi/THP. Zadbane auto z 3.0 V6 może z kolei stanowić dobrą inwestycję. Zwolennicy diesli powinni rozważyć obojętnie którego 2.0 HDi, a jeśli poruszają się głównie po mieście – także 1.6 HDi. Większe warianty wysokoprężne mogą niemile zaskoczyć kosztami utrzymania (w tym wydatkami na paliwo).

Przeczytaj więcej na temat używanego Citroen C5 II:

Używany Citroen C5 II (2008-2017) – opinie użytkowników

Citroen C5 II

Nie przegap najnowszych artykułów! Obserwuj Wybór Kierowców na FACEBOOKU
NEWSY
Polecane
Wybór redakcji