CITROEN C5 II Exclusive 3.0HDi V6 240KM 6AT WW3541U 12-2009

Charakterystyczny element Citroena C5 – hydropneumatyczne zawieszenie – sprawuje się w nim bez większych zarzutów. Przewidywalną eksploatację zapewnią jednak wyłącznie silniki 4-cylindrowe. Co o używany Citroenie C5 sądzą użytkownicy?

Citroen C5 „przetrwał” na europejskim rynku 16 lat w dwóch generacjach. Opisywaną, drugą, wycofano z produkcji w 2017 roku, a nazwę zarezerwowano dla crossovera C5 Aircross, który zresztą niedawno przeszedł lifting. Co ciekawe, Citroen C5 jako samochód klasy średniej pozostał w ofercie francuskiego producenta, ale na rynku chińskim. W drugim wcieleniu C5 Citroen po raz pierwszy zaproponował odbiorcom możliwość wyboru rodzaju zawieszenia. Mogło być albo tradycyjne (z amortyzatorami), albo wyposażone w system hydropneumatyczny Hydractiv 3+ z 7 sferami (3 z przodu, 4 z tyłu). O ile w nowych samochodach wybór wydawał się oczywisty na korzyść „pneumatyki”, po upływie lat i dziesiątek tysięcy kilometrów chętni na C5 podchodzą do tego rozwiązania z dystansem, bojąc się późniejszych wydatków na naprawę osprzętu zawieszenia. Jak się okazuje – zupełnie niepotrzebnie, ale o tym wspomnimy w dalszej części materiału. Samochód był modernizowany dwukrotnie, ale w niewielkim stopniu (w 2010 i 2012 roku), a cztery lata później zadebiutowała podwyższona odmiana CrossTourer.

CITROEN C5 II Exclusive 2.0HDi 163KM 6AT WW5234P 09-2011
W sedanie zastosowano wklęsłą tylną szybę, oczyszczającą się pod wpływem aerodynamiki. Niestety, to rozwiązanie nie sprawdza się w mieście.

C5 nie potrafił przebić się popularnością przez niemieckich rywali, ale teraz klienci na tym zyskują w postaci niższych cen wyjściowych. Czy warto brać ten model pod uwagę? Z jakimi silnikami najlepiej rozważyć używanego Citroena C5 II? Poznajmy opinie właścicieli francuskich aut.

CITROEN C5 II Tourer Exclusive 2.2HDi 170KM 6MT W5NEWC5 07-2008
C5 kombi jest dłuższy od sedana o kilka centymetrów, ale w środku nie odczuwa się różnicy w ilości miejsca (taki sam rozstaw osi).

Używany Citroen C5 II – deska rozdzielcza

Na kokpicie Citroena C5 znajdziemy aż 80 przycisków: producent nagromadził je nie tylko na konsoli środkowej, ale i na centralnej, nieruchomej części kierownicy. Niezależnie od wersji kolorystycznej zastosowano tutaj srebrne wstawki, które już po ok. 100 tys. km zaczynają się wycierać. Do niezbyt trwałych należą również boczki drzwi: drażnią uporczywym skrzypieniem. Na szczęście cały kokpit jest wolny od tych dolegliwości. Do podstawowego wyposażenia wszystkich C5 należy automatyczna klimatyzacja, 7 poduszek, elektryczne szyby oraz radioodtwarzacz z odczytem plików MP3. Dla topowej wersji Exclusive zarezerwowano takie opcje jak tempomat, kurtyny powietrzne czy biksenonowe, skrętne reflektory.

Używany Citroen C5 II – wnętrze

Stopień zużycia tapicerki foteli w C5 zależy nie tylko od sposobu użytkowania auta, ale i od wersji wyposażeniowej: im bogatsza, tym ma lepszej jakości tkaniny, z których wykonano tapicerki. W topowych wariantach można liczyć na „skórę”, elektryczną regulację lub lepsze wyprofilowanie siedzisk. Miejsca jest tyle, ile powinno być w samochodzie klasy średniej: nikt nie powinien narzekać nawet na przestrzeń na głowę w sedanie. Ta wersja nadwoziowa zabierze na pokład 467 l bagażu. Lepszymi możliwościami transportowymi może pochwalić się kombi: 533 l to jeden z lepszych wyników w klasie. W dodatku zadbano o regularny kształt i przyzwoite wykończenie.

Używany Citroen C5 II – silniki

Początkowo oferta benzynowych Citroenów C5 ograniczała się do wolnossących 1.8 (125 KM), 2.0 (140 KM) oraz 3.0 V6 (211 KM). Wszystkie z nich można zasilać gazem, lecz trzeba przed tym sprawdzić, czy samochód ma wnękę na koło zapasowe. Później zastąpiły je dwie jednostki 1.6: wolnossąca, 120-konna VTi oraz 156-konna THP z turbosprężarką i bezpośrednim wtryskiem paliwa, opracowana wspólne z BMW. Szerszą gamę diesli otwiera oszczędny, ale i zbyt słaby do C5 1.6 HDi. Ma tylko 109-114 KM (zależne od lat produkcji), ale jest rekordowo oszczędny. Do żwawej jazdy wystarczy z kolei 2.0 HDi generujący najpierw 136, potem 140 i 163 KM, a od 2015 r. – 150 i 181 KM. Ostatni czterocylindrowy silnik to niepopularny 2.2 HDi (170/204 KM). Citroen montował w tym modelu dwie jednostki V6: 2.7 HDi (204 KM) oraz 3.0 HDi (240 KM), jednak zakończyły one „karierę” w 2012 roku. Kuszą osiągami, sprowadzają na ziemię wydatkami na paliwo i ewentualne naprawy.

Citroen C5 II 1.6 THP
Silnik 1.6 THP dość szybko, bo w 2009 r. wyparł z gamy wolnossącego 2.0 i 3.0 V6. Z perspektywy czasu nie była to zmiana na lepsze.
Citroen C5 II - silnik
Silnik 2.7 V6 HDi montowano w C5 tylko przez rok: w 2010 roku zastąpił go uproszczony 2.2 HDi z jedną turbosprężarką o takiej samej mocy (204 KM), a rok wcześniej dodano nowego topowego diesla – 3.0 V6 HDi/240 KM.

Używany Citroen C5 II – opinie użytkowników

 Zalety 

„Automatyczna klimatyzacja nie dmucha po oczach, pracuje bardzo cicho i wydajnie”

„Do wielowahaczowego zawieszenia dostępnych jest sporo zamienników. Eksploatacja nie jest przesadnie droga”

„Auto niemal płynie po drodze. Zawieszenie utwardza się w zakrętach i z obciążeniem utrzymuje stały prześwit”

„C5 nie jest przeładowany stylistycznie i ma wiele ciekawych rozwiązań mających swoje funkcjonalne uzasadnienie”

 Wady 

„Układ kierowniczy ma zbyt silne wspomaganie. Kierownica z kolei nie odbija automatycznie po jej skręceniu”

„W środku zabrakło przemyślanych schowków. Wnętrze dość szybko się wyciera”

„Przednia szyba jest mocno pochylona, a grube słupki A skutecznie zasłaniają przestrzeń na zewnątrz”

„Próg jest bardzo wysoki – zawsze, jak wysiadam, ubrudzę nogawki”

Używany Citroen C5 II – awaryjność, typowe usterki

Słabsze silniki Citroena C5 można uznać za dopracowane i względnie trwałe. Nie polecamy jednostek 2.2 HDi z uwagi na tylko niewiele lepsze osiągi od 2.0 HDi i droższe opłaty, a także 2.7 HDi, w którym zdarzają się przypadki wypalenia tłoków i zatarcia panewek. Osprzęt silnika 1.6 THP nie wytrzymuje parametrów tej jednostki napędowej i w efekcie już przy ok. 100 tys. km dochodzi do rozciągania się łańcucha rozrządu i ponadnormatywnego zużycia oleju. W każdej wersji można spodziewać się wycieków środka smarnego nie tylko z silnika, ale i skrzyni biegów. Hydropneumatyka nie sprawia problemów pod warunkiem serwisowania jej w wyspecjalizowanych warsztatach. Przy ok. 250-300 tys. km trzeba się nastawić na wymianę przewodów lub pompy wysokiego ciśnienia, a także którejś ze sfer pełniących rolę amortyzatora. Oprócz tego w Citroenie lubi szwankować elektronika: „wariują” czujniki ciśnienia w kołach, zamknięcia drzwi i parkowania. Wysoka masa auta przyspiesza zużycie układu hamulcowego (tarcz i klocków).

Citroen C5 II - zawieszenie
Sfery zawieszenia hydropneumatycznego są trwałe. Częstszych interwencji wymagają zastosowane w obu wersjach zawieszenia elementy konstrukcji wielowahaczowej (wahacze, łożyska).

Używany Citroen C5 II – gdzie jest nr VIN?

Numer VIN znajduje się pośrodku przegrody czołowej. Odczytamy go też z obudowy deski rozdzielczej z lewej strony.

Citroen C5 II numer VIN

Używany Citroen C5 II – sytuacja rynkowa, ceny

Aż 6 na 7 wystawianych C5 ma pod maską silnik Diesla. Najtańsze oferty (14-18 tys. zł) dotyczą przeważnie 1.6 HDi i zużytych 2.0 HDi. Od 20 tys. zł zaczynają się C5 po liftingu i z silnikami benzynowymi. Jeśli zwiększymy budżet do 35-40 tys. zł, możemy przebierać w ładnie utrzymanych autach po drugiej modernizacji. Najmłodsze auta z ostatnich roczników (2015-2017) podchodzą pod 50 tys. zł. Nie zmienia to faktu, że optymalny budżet na C5 II mieści się w granicach 25-30 tys. zł.

Używany Citroen C5 II – podsumowanie

Citroen C5 umiejętnie łączy niebanalny styl i innowacyjne technologie z przyjemną eksploatacją na co dzień. Polecamy ten model z dwulitrowymi dieslami lub wolnossącymi silnikami benzynowymi, nawet z LPG. W tej cenie na pewno nie znajdziemy bardziej oryginalnej propozycji na auto klasy średniej z drugiej ręki.

Redakcja poleca inne artykuły o używanych Citroenach:

Używany Citroen C4 II (2010-2018) – opinie użytkowników

Używany Citroen C4 Picasso I (2006-2013) – opinie użytkowników

CITROEN C5 II Exclusive 3.0HDi V6 240KM 6AT WW3541U 12-2009

Citroen C5 II – wymiary, pojemność bagażnika
Dł./szer./wys.480-483/184-186/145-150 cm
Rozstaw osi282 cm
Pojemność bagażnikased 467 l, kmb 533/1490 l
Citroen C5 II – dane techniczne, osiągi, spalanie (silniki benzynowe)
Silnik1.6 VTi1.6 THP1.8 16V2.0 16V3.0 V6
Pojemność1598 cm³1598 cm³1749 cm³1997 cm³2946 cm³
Paliwobenz.benz., turbobenz.benz.benz.
Maks. moc120 KM156 KM125 KM140 KM215 KM
Maks. moment160 Nm240 Nm170 Nm200 Nm290 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h12,2 s8,6 s12,2 s10,7 s10,0 s
Prędkość maks.198 km/h210 km/h200 km/h210 km/h224 km/h
Śr. zużycie paliwa6,2 l/100 km6,7 l/100 km7,9 l/100 km8,4 l/100 km10,5 l/100 km
Citroen C5 II – dane techniczne, osiągi, spalanie (silniki Diesla do poj. 2.0)
Silnik1.6 HDi1.6 HDi2.0 HDi2.0 HDi2.0 HDi2.0 HDi
Pojemność1560 cm³1560 cm³1997 cm³1997 cm³1997 cm³1997 cm³
Paliwoturbodieselturbodieselturbodieselturbodieselturbodieselturbodiesel
Maks. moc109 KM114 KM136 KM150 KM163 KM181 KM
Maks. moment260 Nm270 Nm320 Nm370 Nm340 Nm400 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h13,5 s11,6 s11,6 s10,2 s9,1 s9,4 s
Prędkość maks.189 km/h190 km/h204 km/h214 km/h210 km/h222 km/h
Śr. zużycie paliwa5,6 /100 km5,7 l/100 km6,0 l/100 km4,2 l/100 km6,4 l/100 km4,4 l/100 km
Citroen C5 II – dane techniczne, osiągi, spalanie (silniki Diesla powyżej poj. 2.0)
Silnik2.2 HDi2.2 HDi2.7 V6 HDi3.0 V6 HDi
Pojemność2179 cm³2179 cm³2720 cm³2993 cm³
Paliwoturbodieselturbodieselturbodieselturbodiesel
Maks. moc170 KM204 KM204 KM240 KM
Maks. moment370 Nm440 Nm440 Nm450 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h10,0 s8,3 s9,6 s7,9 s
Prędkość maks.219 km/h230 km/h224 km/h243 km/h
Śr. zużycie paliwa6,5 l/100 km5,9 l/100 km8,4 l/100 km7,2 l/100 km

Używany Citroen C5 II – galeria

1 KOMENTARZ

  1. Ciekawe dlaczego nikt nie wspomina o felernych pompach Adblue w dieslach?
    Mam peugeot 508, ta pompa jest dokładnie ta sama co w C5. Przy przebiegu 75000km muszę już drugi raz wymienić ten osprzęt… Koszt około 7000pln!

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj