CITROEN C5 II Exclusive 3.0HDi V6 240KM 6AT WW3541U 12-2009

Charakterystyczny element Citroena C5 – hydropneumatyczne zawieszenie – sprawuje się w nim bez większych zarzutów. Przewidywalną eksploatację zapewnią jednak wyłącznie silniki 4-cylindrowe. Co o używany Citroenie C5 sądzą użytkownicy?

Citroen C5 „przetrwał” na europejskim rynku 16 lat w dwóch generacjach. Opisywaną, drugą, wycofano z produkcji w 2017 roku, a nazwę zarezerwowano dla crossovera C5 Aircross, który zresztą niedawno przeszedł lifting. Co ciekawe, Citroen C5 jako samochód klasy średniej pozostał w ofercie francuskiego producenta, ale na rynku chińskim. W drugim wcieleniu C5 Citroen po raz pierwszy zaproponował odbiorcom możliwość wyboru rodzaju zawieszenia. Mogło być albo tradycyjne (z amortyzatorami), albo wyposażone w system hydropneumatyczny Hydractiv 3+ z 7 sferami (3 z przodu, 4 z tyłu). O ile w nowych samochodach wybór wydawał się oczywisty na korzyść „pneumatyki”, po upływie lat i dziesiątek tysięcy kilometrów chętni na C5 podchodzą do tego rozwiązania z dystansem, bojąc się późniejszych wydatków na naprawę osprzętu zawieszenia. Jak się okazuje – zupełnie niepotrzebnie, ale o tym wspomnimy w dalszej części materiału. Samochód był modernizowany dwukrotnie, ale w niewielkim stopniu (w 2010 i 2012 roku), a cztery lata później zadebiutowała podwyższona odmiana CrossTourer.

CITROEN C5 II Exclusive 2.0HDi 163KM 6AT WW5234P 09-2011
W sedanie zastosowano wklęsłą tylną szybę, oczyszczającą się pod wpływem aerodynamiki. Niestety, to rozwiązanie nie sprawdza się w mieście.

C5 nie potrafił przebić się popularnością przez niemieckich rywali, ale teraz klienci na tym zyskują w postaci niższych cen wyjściowych. Czy warto brać ten model pod uwagę? Z jakimi silnikami najlepiej rozważyć używanego Citroena C5 II? Poznajmy opinie właścicieli francuskich aut.

CITROEN C5 II Tourer Exclusive 2.2HDi 170KM 6MT W5NEWC5 07-2008
C5 kombi jest dłuższy od sedana o kilka centymetrów, ale w środku nie odczuwa się różnicy w ilości miejsca (taki sam rozstaw osi).

Używany Citroen C5 II – deska rozdzielcza

Na kokpicie Citroena C5 znajdziemy aż 80 przycisków: producent nagromadził je nie tylko na konsoli środkowej, ale i na centralnej, nieruchomej części kierownicy. Niezależnie od wersji kolorystycznej zastosowano tutaj srebrne wstawki, które już po ok. 100 tys. km zaczynają się wycierać. Do niezbyt trwałych należą również boczki drzwi: drażnią uporczywym skrzypieniem. Na szczęście cały kokpit jest wolny od tych dolegliwości. Do podstawowego wyposażenia wszystkich C5 należy automatyczna klimatyzacja, 7 poduszek, elektryczne szyby oraz radioodtwarzacz z odczytem plików MP3. Dla topowej wersji Exclusive zarezerwowano takie opcje jak tempomat, kurtyny powietrzne czy biksenonowe, skrętne reflektory.

Używany Citroen C5 II – wnętrze

Stopień zużycia tapicerki foteli w C5 zależy nie tylko od sposobu użytkowania auta, ale i od wersji wyposażeniowej: im bogatsza, tym ma lepszej jakości tkaniny, z których wykonano tapicerki. W topowych wariantach można liczyć na „skórę”, elektryczną regulację lub lepsze wyprofilowanie siedzisk. Miejsca jest tyle, ile powinno być w samochodzie klasy średniej: nikt nie powinien narzekać nawet na przestrzeń na głowę w sedanie. Ta wersja nadwoziowa zabierze na pokład 467 l bagażu. Lepszymi możliwościami transportowymi może pochwalić się kombi: 533 l to jeden z lepszych wyników w klasie. W dodatku zadbano o regularny kształt i przyzwoite wykończenie.

Używany Citroen C5 II – silniki

Początkowo oferta benzynowych Citroenów C5 ograniczała się do wolnossących 1.8 (125 KM), 2.0 (140 KM) oraz 3.0 V6 (211 KM). Wszystkie z nich można zasilać gazem, lecz trzeba przed tym sprawdzić, czy samochód ma wnękę na koło zapasowe. Później zastąpiły je dwie jednostki 1.6: wolnossąca, 120-konna VTi oraz 156-konna THP z turbosprężarką i bezpośrednim wtryskiem paliwa, opracowana wspólne z BMW. Szerszą gamę diesli otwiera oszczędny, ale i zbyt słaby do C5 1.6 HDi. Ma tylko 109-114 KM (zależne od lat produkcji), ale jest rekordowo oszczędny. Do żwawej jazdy wystarczy z kolei 2.0 HDi generujący najpierw 136, potem 140 i 163 KM, a od 2015 r. – 150 i 181 KM. Ostatni czterocylindrowy silnik to niepopularny 2.2 HDi (170/204 KM). Citroen montował w tym modelu dwie jednostki V6: 2.7 HDi (204 KM) oraz 3.0 HDi (240 KM), jednak zakończyły one „karierę” w 2012 roku. Kuszą osiągami, sprowadzają na ziemię wydatkami na paliwo i ewentualne naprawy.

Citroen C5 II 1.6 THP
Silnik 1.6 THP dość szybko, bo w 2009 r. wyparł z gamy wolnossącego 2.0 i 3.0 V6. Z perspektywy czasu nie była to zmiana na lepsze.
Citroen C5 II - silnik
Silnik 2.7 V6 HDi montowano w C5 tylko przez rok: w 2010 roku zastąpił go uproszczony 2.2 HDi z jedną turbosprężarką o takiej samej mocy (204 KM), a rok wcześniej dodano nowego topowego diesla – 3.0 V6 HDi/240 KM.

Używany Citroen C5 II – opinie użytkowników

 Zalety 

„Automatyczna klimatyzacja nie dmucha po oczach, pracuje bardzo cicho i wydajnie”

„Do wielowahaczowego zawieszenia dostępnych jest sporo zamienników. Eksploatacja nie jest przesadnie droga”

„Auto niemal płynie po drodze. Zawieszenie utwardza się w zakrętach i z obciążeniem utrzymuje stały prześwit”

„C5 nie jest przeładowany stylistycznie i ma wiele ciekawych rozwiązań mających swoje funkcjonalne uzasadnienie”

 Wady 

„Układ kierowniczy ma zbyt silne wspomaganie. Kierownica z kolei nie odbija automatycznie po jej skręceniu”

„W środku zabrakło przemyślanych schowków. Wnętrze dość szybko się wyciera”

„Przednia szyba jest mocno pochylona, a grube słupki A skutecznie zasłaniają przestrzeń na zewnątrz”

„Próg jest bardzo wysoki – zawsze, jak wysiadam, ubrudzę nogawki”

Używany Citroen C5 II – awaryjność, typowe usterki

Słabsze silniki Citroena C5 można uznać za dopracowane i względnie trwałe. Nie polecamy jednostek 2.2 HDi z uwagi na tylko niewiele lepsze osiągi od 2.0 HDi i droższe opłaty, a także 2.7 HDi, w którym zdarzają się przypadki wypalenia tłoków i zatarcia panewek. Osprzęt silnika 1.6 THP nie wytrzymuje parametrów tej jednostki napędowej i w efekcie już przy ok. 100 tys. km dochodzi do rozciągania się łańcucha rozrządu i ponadnormatywnego zużycia oleju. W każdej wersji można spodziewać się wycieków środka smarnego nie tylko z silnika, ale i skrzyni biegów. Hydropneumatyka nie sprawia problemów pod warunkiem serwisowania jej w wyspecjalizowanych warsztatach. Przy ok. 250-300 tys. km trzeba się nastawić na wymianę przewodów lub pompy wysokiego ciśnienia, a także którejś ze sfer pełniących rolę amortyzatora. Oprócz tego w Citroenie lubi szwankować elektronika: „wariują” czujniki ciśnienia w kołach, zamknięcia drzwi i parkowania. Wysoka masa auta przyspiesza zużycie układu hamulcowego (tarcz i klocków).

Citroen C5 II - zawieszenie
Sfery zawieszenia hydropneumatycznego są trwałe. Częstszych interwencji wymagają zastosowane w obu wersjach zawieszenia elementy konstrukcji wielowahaczowej (wahacze, łożyska).

Używany Citroen C5 II – gdzie jest nr VIN?

Numer VIN znajduje się pośrodku przegrody czołowej. Odczytamy go też z obudowy deski rozdzielczej z lewej strony.

Citroen C5 II numer VIN

Używany Citroen C5 II – sytuacja rynkowa, ceny

Aż 6 na 7 wystawianych C5 ma pod maską silnik Diesla. Najtańsze oferty (14-18 tys. zł) dotyczą przeważnie 1.6 HDi i zużytych 2.0 HDi. Od 20 tys. zł zaczynają się C5 po liftingu i z silnikami benzynowymi. Jeśli zwiększymy budżet do 35-40 tys. zł, możemy przebierać w ładnie utrzymanych autach po drugiej modernizacji. Najmłodsze auta z ostatnich roczników (2015-2017) podchodzą pod 50 tys. zł. Nie zmienia to faktu, że optymalny budżet na C5 II mieści się w granicach 25-30 tys. zł.

Używany Citroen C5 II – podsumowanie

Citroen C5 umiejętnie łączy niebanalny styl i innowacyjne technologie z przyjemną eksploatacją na co dzień. Polecamy ten model z dwulitrowymi dieslami lub wolnossącymi silnikami benzynowymi, nawet z LPG. W tej cenie na pewno nie znajdziemy bardziej oryginalnej propozycji na auto klasy średniej z drugiej ręki.

Redakcja poleca inne artykuły o używanych Citroenach:

Używany Citroen C4 II (2010-2018) – opinie użytkowników

Używany Citroen C4 Picasso I (2006-2013) – opinie użytkowników

CITROEN C5 II Exclusive 3.0HDi V6 240KM 6AT WW3541U 12-2009

Citroen C5 II – wymiary, pojemność bagażnika
Dł./szer./wys. 480-483/184-186/145-150 cm
Rozstaw osi 282 cm
Pojemność bagażnika sed 467 l, kmb 533/1490 l
Citroen C5 II – dane techniczne, osiągi, spalanie (silniki benzynowe)
Silnik 1.6 VTi 1.6 THP 1.8 16V 2.0 16V 3.0 V6
Pojemność 1598 cm³ 1598 cm³ 1749 cm³ 1997 cm³ 2946 cm³
Paliwo benz. benz., turbo benz. benz. benz.
Maks. moc 120 KM 156 KM 125 KM 140 KM 215 KM
Maks. moment 160 Nm 240 Nm 170 Nm 200 Nm 290 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h 12,2 s 8,6 s 12,2 s 10,7 s 10,0 s
Prędkość maks. 198 km/h 210 km/h 200 km/h 210 km/h 224 km/h
Śr. zużycie paliwa 6,2 l/100 km 6,7 l/100 km 7,9 l/100 km 8,4 l/100 km 10,5 l/100 km
Citroen C5 II – dane techniczne, osiągi, spalanie (silniki Diesla do poj. 2.0)
Silnik 1.6 HDi 1.6 HDi 2.0 HDi 2.0 HDi 2.0 HDi 2.0 HDi
Pojemność 1560 cm³ 1560 cm³ 1997 cm³ 1997 cm³ 1997 cm³ 1997 cm³
Paliwo turbodiesel turbodiesel turbodiesel turbodiesel turbodiesel turbodiesel
Maks. moc 109 KM 114 KM 136 KM 150 KM 163 KM 181 KM
Maks. moment 260 Nm 270 Nm 320 Nm 370 Nm 340 Nm 400 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h 13,5 s 11,6 s 11,6 s 10,2 s 9,1 s 9,4 s
Prędkość maks. 189 km/h 190 km/h 204 km/h 214 km/h 210 km/h 222 km/h
Śr. zużycie paliwa 5,6 /100 km 5,7 l/100 km 6,0 l/100 km 4,2 l/100 km 6,4 l/100 km 4,4 l/100 km
Citroen C5 II – dane techniczne, osiągi, spalanie (silniki Diesla powyżej poj. 2.0)
Silnik 2.2 HDi 2.2 HDi 2.7 V6 HDi 3.0 V6 HDi
Pojemność 2179 cm³ 2179 cm³ 2720 cm³ 2993 cm³
Paliwo turbodiesel turbodiesel turbodiesel turbodiesel
Maks. moc 170 KM 204 KM 204 KM 240 KM
Maks. moment 370 Nm 440 Nm 440 Nm 450 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h 10,0 s 8,3 s 9,6 s 7,9 s
Prędkość maks. 219 km/h 230 km/h 224 km/h 243 km/h
Śr. zużycie paliwa 6,5 l/100 km 5,9 l/100 km 8,4 l/100 km 7,2 l/100 km

Używany Citroen C5 II – galeria

1 KOMENTARZ

  1. Ciekawe dlaczego nikt nie wspomina o felernych pompach Adblue w dieslach?
    Mam peugeot 508, ta pompa jest dokładnie ta sama co w C5. Przy przebiegu 75000km muszę już drugi raz wymienić ten osprzęt… Koszt około 7000pln!

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj