Wypalanie filtra DPF

Od regularnego wypalania DPF w samochodzie zależy późniejsza trwałość tego elementu. Procedurę oczyszczania filtra cząstek stałych można w łatwy sposób rozpoznać po charakterystycznych symptomach.

O istotnym wpływie filtrów cząstek stałych w samochodach na środowisko nie trzeba nikogo uświadamiać. Ten standardowo montowany od 2010 r. w silnikach wysokoprężnych (a od jakiegoś czasu także w jednostkach benzynowych) element odpowiada za redukcję emitowanych do atmosfery szkodliwych substancji zawartych w spalinach, m.in. cząstek sadzy. Gromadzi się ona w rdzeniu filtra cząstek stałych, gdzie, po wprowadzeniu przez sterownik silnika trybu oczyszczania DPF, ulega ona wypaleniu i zostaje usunięta wraz ze spalinami w postaci dwutlenka węgla i wody.

Na czym polegania wypalanie DPF?

Aby ten proces się dokonał, temperatura wewnątrz filtra cząstek stałych powinna wzrosnąć do ponad 600ºC: dopiero wtedy nastąpi utlenienie zalegającej sadzy. Zainicjowanie procesu samooczyszczania filtra DPF wymaga osiągnięcia przez silnik odpowiedniej temperatury, a to jest główną przyczyną problemów w samochodach eksploatowanych wyłącznie w mieście. Jeśli jednostka napędowa nie rozgrzeje się w wystarczającym stopniu, tryb wypalania nie zostanie włączony i filtr stopniowo będzie zapełniał się sadzą. Efekt: pogorszenie osiągów i „wyskakiwanie” błędów (przeczytaj więcej o objawach zatkanego DPF-u). Niesprawnego DPF-a nie trzeba na szczęście od razu wymieniać, a tym bardziej usuwać – jest to nielegalne. Istnieje kilka metod jego regeneracji, a niektóre nie wymagają nawet wyciągania go z auta. Oddając filtr do naprawy pilnujemy też kosztów.

Ford DPF System
Tak wygląda czysty rdzeń filtra cząstek stałych (z prawej) i brudny (z lewej).

Choć w swoim założeniu filtr cząstek stałych jest elementem bezobsługowym, w rzeczywistości jego prawidłowa praca zależy od kierowcy auta. Rzeczywiście, elektronika „pilnuje” stanu zapchania filtra DPF i we właściwym momencie inicjuje jego wypalanie. Aby ten proces osiągnął założoną wydajność, silnik przez cały czas jego trwania oczyszczania pozostać uruchomiony. Niestety, nie zawsze tak się dzieje, ponieważ kierowcy nie zdają sobie sprawy z trwającego wówczas trybu wypalania, zwłaszcza jeśli samochód nie został wyposażony w adekwatną kontrolkę. Gaszą tym samym silnik, uniemożliwiając pełne wypalenie DPF-u.

Objawy wypalania DPF

Na szczęście wystarczy odrobinę zwiększyć czujność, by wykryć, że filtr DPF wszedł w fazę samooczyszczania. Po pierwsze, objawia się to podwyższonym chwilowym spalaniem. Komputer wyświetla zwiększone wartości zarówno na postoju, jak i podczas tzw. hamowania silnikiem. W pierwszym przypadku tymczasowe zużycie paliwa rośnie nawet do 2 l/100 km (standardowo oscyluje w granicach 0,5-0,9 l/100 km), w drugim – do ok. 1,5 l/100 km (w normalnych warunkach przy dojeżdżaniu na biegu komputer wskazuje zero). Poza tym w trakcie wypalania rosną obroty biegu jałowego, najczęściej o 200 obr./min. względem normalnych warunków pracy.

Wypalanie DPF 12
W trybie oczyszczania filtra cząstek stałych chwilowe spalanie nie spada nawet podczas hamowania silnikiem.

Montaż własnej kontrolki wypalania DPF

Istnieje jeszcze jeden sposób na uzyskanie pewności, że sterownik silnika rozpoczął procedurę wypalania DPF. W niektórych popularnych autach, np. w Oplu Insignia, Citroenie C5 lub Fordzie Mondeo zainicjowanie samooczyszczania filtra cząstek stałych włącza także inne odbiorniki prądu, typu ogrzewanie lusterek lub tylnej szyby. Ten fakt można wykorzystać, podłączając do którejś z instalacji diodę. Najwygodniej zrobić to do lusterka kierowcy. W tym celu trzeba je rozebrać, zdjąć wtyczkę, zlokalizować (przy użyciu miernika) przewody zasilający i masowy. Przed podłączeniem do nich diody w pierwszej kolejności warto ją zamontować w takim położeniu, by w dzień była widoczna, a w nocy nie oślepiała: najlepiej w maskownicy lusterka. By ułatwić sobie pracę, poszukajmy lampki z kołnierzem i gwintem montażowym. Po podłączeniu ich z przewodami instalacji (najlepiej poprzez lutowanie) dioda powinna świecić zarówno po włączeniu ogrzewania lusterka, jak i podczas procedury wypalania DPF-u (o ile ogrzewanie zostało wyłączone).

Wypalanie DPF – podsumowanie

O trwającym procesie oczyszczania filtra cząstek stałych informuje nas kilka prostych symptomów, najczęściej w postaci mocno zawyżonego chwilowego spalania. Montując we własnym zakresie diodę mamy pewność, kiedy nie gasić silnika i pozwolić sadzy całkowicie się wypalić.

Redakcja poleca także:

Objawy zapchanego DPF. Jak uniknąć problemów z filtrem sadzy?

Jak dbać o DPF? Metody przedłużenia życia filtra cząstek stałych

5 KOMENTARZE

  1. Zapchany dpf to jedno ale przerywanie procedury doprowadzi do zwiększenia poziomu oleju w silniku co może doprowadzić do zatarcia silnika lub rozbiegania go

  2. W moim aucie z silnikiem diesla koncernu PSA 2.0 cm3 , 156 km wypalania można poznać po tym, że włącza się wentylator chłodnicy w czasie wolnej miejskiej jazdy (nawet zimą) chłodząc mocno rozgrzany filtr DPF poprzez silny przepływ powietrza pod podwoziem.

Skomentuj Sprawny Anuluj odpowiedź

Please enter your comment!
Please enter your name here