Audi A4 B7 - otwierające

Wolno się starzeje i wciąż budzi pożądanie, ale Audi A4 generacji B7 można polecić tylko w wybranych wersjach silnikowych. Oto opinie o tym samochodzie, zebrane w programie Wybór Kierowców.

Patrząc na A4 B7 trudno nie oprzeć się wrażeniu, że to mocno zmodernizowane B6. I tak jest w rzeczywistości. Producent po czterech latach zdecydował się przestylizować przód i tył pojazdu, zachowując jednak ponadczasową linię nadwozia. Określenie liftingu jako nowej generacji nie wzięło się znikąd. Do auta trafiły bowiem nowe silniki TFSI i 2.0 TDI PD – ich świetnymi osiągami i, jeśli trzeba, umiarkowanym apetytem na paliwo zachwycali się wszyscy właściciele nowej generacji A4. Czas jednak pokazał, że to właśnie nowe jednostki zachwiały dobrą opinią o samochodzie. Na szczęście Audi nie wycofało jeszcze w tej generacji „starych wyjadaczy”, takich jak 1.6 8V, 2.0 20V, 1.8 T lub 1.9 TDI. I to właśnie takich silników poszukują dzisiaj chętni na używane A4 B7.

Audi A4 B7 - dynamiczne
A4 B7 otrzymało zmienione reflektory i nowy, trapezowy kształt atrapy chłodnicy.
Audi A4 B7 - dynamiczne
Kombi są częściej poszukiwane od sedanów – lepiej spełniają wymagania stawiane samochodom rodzinnym.

Audi A4 B7 – wnętrze

W porównaniu z poprzednikiem, najmniej zmian zaszło we wnętrzu A4. Design deski właściwie się nie zmienił, a opisywaną generację poznamy właściwie tylko po nowej kierownicy z obwódką nawiązującą do kształtu atrapy chłodnicy. Audi przyzwyczaiło już nas do świetnej jakości wykończenia swoich aut w środku, a to oznacza, że wnętrze dzielnie opiera się intensywnej eksploatacji i ciężko w nim rozpoznać nawet znaczny przebieg. Na uznanie zasługuje trwałość tapicerek i spasowanie plastików.

Audi A4 B7 - deska rozdzielcza
Klasycznie zaprojektowana deska rozdzielcza wciąż może się podobać. Od B6 różni się głównie nową kierownicą.

A4 wcale nie jest małym samochodem (ponad 4,5 metra), jednak w środku zaskakuje wyjątkową ciasnotą, zwłaszcza w drugim rzędzie siedzeń. Klaustrofobiczne uczucie dodatkowo wzmaga wysoka linia okien i mocno zabudowany środek. Bagażniki: tylko przeciętne (442 i 460 litrów odpowiednio w kombi i sedanie), ale pojemność rekompensuje wykończenie przyjemnym materiałem i przemyślane rozwiązania, m.in. foremny kształt, wnęki lub użycie niewnikających do wnętrza teleskopów w sedanie.

Audi A4 B7 - bagażnik
Bagażnik sedana ma niewielką pojemność i otwór załadunkowy, ale przynajmniej zawiasy nie wnikają w nim do środka.

Audi A4 B7 – silniki

Generacja B7 przyniosła do A4 erę silników TFSI, a konkretnie jednego (2.0 TFSI) w różnych wersjach mocy. To na szczęście starsza jednostka serii EA113, nie sprawiająca użytkownikom takich problemów jak jej następca z 2007 roku – 2.0 TFSI serii EA888. Szczegółowo te silniki opisaliśmy już tutaj. Większość interesujących się A4-ką poszukuje samochodów ze sprawdzonymi silnikami 1.6 8V lub 2.0 20V i nie przeszkadza w tym znacznie gorsza dynamika tych jednostek. Złotym środkiem między osiągami a awaryjnością wydaje się być znany i lubiany silnik 1.8 turbo, który w B7 oferowano już tylko w 163-konnej wersji. Odmiany V6 i V8 (S4, RS4) giną w morzu sprowadzonych diesli. Najczęściej są to, niestety, problematyczne 2.0 TDI z pompowtryskiwaczami, w których zawodzą m.in. pompy oleju i zawory EGR. O nich też już pisaliśmy (link). Dobrego słowa nie da się też powiedzieć o topowych dieslach V6 (zawodzi głównie rozrząd), dlatego w przypadku A4 B7 pozostaje wybór najsłabszego 1.9 TDI, najlepiej sprzed 2005 roku.

Audi A4 B7 - silnik
1.9 TDI to najlepszy diesel w A4 B7, ale w silnikach po 2005 roku zdarzają się już przypadki zacierania panewek.

Audi A4 B7 – opinie użytkowników

 Zalety

„Silnik 1.8 T jest bardzo elastyczny, dynamiczny i zużywa niewiele paliwa.”

„Siedmiobiegowy automat pracuje bardzo poprawnie i nie szarpie, a jeśli zajdzie potrzeba, daje sporo frajdy z jazdy.”

„W środku nic nie trzeszczy nawet po kilkunastu latach użytkowania.”

„Silniki turbo mają wysoki moment obrotowy i gwarantują bezpieczne wyprzedzanie w trasie bez redukcji biegów.”

 Wady

„Auto nie jest idealnie wyważone – ma ciężki przód i nie prowadzi się tak dobrze jak A3 z tego samego rocznika.”

„A4 wygląda na duże auto, ale w środku jest mocno zabudowane i ma mało miejsca, zwłaszcza z tyłu.”

„Zawieszenie wielowahaczowe jest wygodne, ale drogie w naprawach. Z zewnątrz trzeba już zwracać uwagę na postępującą korozję.”

Audi A4 B7 – awaryjność i koszty eksploatacji

Audi A4 jest samochodem doskonale zabezpieczonym przed korozją, ale najstarsze egzemplarze skończyły już 14 lat i warto je oglądać również pod tym kątem. We wszystkich autach z przodu zastosowano skomplikowane zawieszenie wielowahaczowe (aż 8 aluminiowych wahaczy) i w większości przypadków wymaga już ono kosztownej regeneracji. Z uwagi na niski prześwit często dochodzi do uszkodzeń aluminiowej miski olejowej. Przestrzegamy przed autami z awaryjnymi skrzyniami Multitronic: na szczęście montowano je tylko w A4 z przednim napędem (quattro mają Tiptronic). Dostępność części? Doskonała, ale trzeba się liczyć z drogimi naprawami mocniejszych diesli.

Audi A4 B7 - zawieszenie
Poprzedni właściciele Audi z uwagi na wysokie koszty często odkładali w czasie regenerację zawieszenia wielowahaczowego.

Audi A4 B7 – sytuacja rynkowa

Najtańsze są sprowadzone diesle 2.0 TDI – ich ceny startują od 11 tys. zł. A4 z silnikami benzynowymi stanowią niecałą ¼ ofert. Najdrożej wyceniane są kabriolety i auta z mocniejszymi silnikami w pakiecie S-Line (do 40 tys. zł). To wciąż jednak bardzo dużo jak na 10-letni samochód, który w dodatku nie zagwarantuje bezawaryjnej eksploatacji.

Audi A4 B7 Cabrio
Kabriolet to droga i rzadka wersja, ale warta swoich pieniędzy – na tle konkurentów Audi ze zdejmowanym dachem jest naprawdę solidnie zmontowane.

Audi A4 B7 – podsumowanie

Lifting może i nieco odświeżył wygląd A4 B6 z 2000 roku, ale pod względem trwałości silników B7 nie jest w stanie dorównać poprzednikowi. Klienci i tak poszukują aut ze starymi silnikami benzynowymi, które można w dodatku zasilać gazem. Jeśli komuś podoba się linia nadwozia A4 i koniecznie chce diesla, powinien zainteresować się Seatem Exeo. Zadebiutował on po wygaszeniu produkcji B7 w 2008 roku i technicznie stanowi dokładnie tą samą konstrukcję. W Seatach montowano już poprawione jednostki 2.0 TDI z common rail.

Seat Exeo
Poprawione silniki, młody wiek i niższe ceny przemawiają za wyborem Seata Exeo. Jest on jednak znacznie rzadszy od swojego pierwowzoru.

Audi A4 B7 – dane techniczne

Audi A4 B7 – wymiary
Dł./szer./wys. 457-459/177-178/143-152 cm
Rozstaw osi 265 cm
Pojemność bagażnika 460 l (sed), 442-1184 (kmb), 315 l (cab)
Audi A4 B7 – silniki benzynowe
Silnik 1.6 8V 2.0 20V 1.8 T 2.0 TFSI 3.2 V6
Pojemność 1595 cm³ 1985 cm³ 1781 cm³ 1984 cm³ 3123 cm³
Paliwo benz. benz. turbo benz. turbo benz. benz.
Maks. moc 102 KM 131 KM 163 KM 200 KM 256 KM
Maks. moment 148 Nm 195 Nm 225 Nm 280 Nm 330 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h 12,6 s 9,9 s 8,6 s 7,3 s 6,4 s
Prędkość maks. 190 km/h 212 km/h 228 km/h 241 km/h 250 km/h
Śr. zużycie paliwa 7,7 l/100 km 8,0 l/100 km 8,2 l/100 km 7,7 l/100 km 10,6 l/100 km
Audi A4 B7 – silniki Diesla
Silnik 1.9 TDI PD 2.0 TDI PD 2.0 TDI PD 2.7 V6 TDI 3.0 V6 TDI
Pojemność 1896 cm³ 1968 cm³ 1968 cm³ 2698 cm³ 2967 cm³
Paliwo turbodiesel turbodiesel turbodiesel turbodiesel turbodiesel
Maks. moc 116 KM 140 KM 170 KM 180 KM 233 KM
Maks. moment 285 Nm 320 Nm 350 Nm 380 Nm 450 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h 11,2 s 9,7 s 8,6 s 8,4 s 6,8 s
Prędkość maks. 201 km/h 212 km/h 228 km/h 230 km/h 245 km/h
Śr. zużycie paliwa 5,6 l/100 km 5,7 l/100 km 5,8 l/100 km 6,7 l/100 km 7,6 l/100 km

Audi A4 B7 – oceny użytkowników

Ocena samochodu

Przestronność wnętrza
Pojemność bagażnika
Jakość materiałów
Wyposażenie
Komfort jazdy, hałas
Osiągi
Wygląd, styl
 

Ocena eksploatacji

Cena zakupu
Zużycie paliwa
Ceny części
Dostępność części
Koszty serwisu
Dostępność serwisu
Awaryjność