SEAT Leon 1.4 TSI 120 KM MY2012

To samochód gorzej wykończony od Golfa i mniej przestronny od Octavii, ale przyciągający sportowym nastawieniem i rasową stylistyką. Oto opinie o używanym Seacie Leonie III.

Tradycyjnie już dla koncernu VAG, debiutujący w 2012 roku Seat Leon III dzieli platformę podłogową (MQB) z pozostałymi kompaktami marek należących do przedsiębiorstwa: Audi A3 III, Skodą Octavią III i Volkswagenem Golfem VII. Nadwozie nowego Leona skrócono o 5 cm względem poprzednika i nadano mu więcej ostrych linii, które świetnie się komponują ze standardowymi w bogatszych wersjach w pełni LED-owymi przednimi reflektorami. Dzięki zwiększeniu rozstawu osi o 6 cm znacząco poprawiła się przestrzeń w środku. Po raz pierwszy w tym modelu producent zaprezentował odmianę trzydrzwiową (SC) oraz kombi (ST). Ponieważ marka Seat pełni w koncernie rolę najbardziej sportowej, miłośnicy szybkiej jazdy mają do wyboru aż 6 wersji Cupra (od 265 do 370 KM), mało tego – niektóre z nich oferowano we wszystkich wersjach nadwoziowych. Wszystkie Cupry przyspieszają do 100 km/h w mniej niż 6 sekund. Dwie najmocniejsze, Cupra 300 i 310, zadebiutowały dopiero w 2017 roku, zaś topową 370-konną przedstawiono rok później. W 2016 r. Leon przeszedł niewielką modernizację, która w zasadzie tylko odświeżyła i tak wolno starzejącą się karoserię.

Seat Leon III
Seat Leon należy do najlepiej prowadzących się kompaktów, i to mimo zastosowania w słabszych wersjach prostego zawieszenia (kolumny McPhersona i belka skrętna). Konstrukcja wielowahaczowa trafiła do odmian od 180 KM wzwyż.

Kariera Leona III na rynku wtórnym nabiera rozpędu z uwagi na zaprezentowanie w 2020 roku następcy. „Stary” model jednak do tej pory świetnie się prezentuje, szczególnie na tle bliźniaczych modeli z koncernu. Czy warto go kupić jako używanego? Oto opinie właścicieli Leonów III.

Seat Leon (2021) – opis wersji i cennik

Seat Leon III
Eleganckie kombi świetnie uzupełniło dotychczas skromną paletę wersji nadwoziowych Seata Leona. To pakowna wersja (bagażnik o pojemności 587 l) nie wymagająca wyrzeczeń odnośnie osiągów – występuje także w wariantach Cupra.

Używany Seat Leon III – wnętrze

Kokpit Seata stanowi podręcznikowy przykład rozplanowania deski według szkoły koncernu Volkswagena. Design nie porywa, ale i jest trochę inny od konstrukcyjnych bliźniaków. Tak czy inaczej każda osoba powinna się z nim zaznajomić bez brania do ręki instrukcji obsługi. Niestety, od razu widać, że to nie dla Seatów koncern zarezerwował najlepsze materiały wykończeniowe. W oczy biją liczne oszczędności oraz średnie spasowanie: w typowych używanych Leonach z przebiegami liczonymi w setkach tysięcy kilometrów plastiki potrafią już trzaskać. Przeciętne wrażenie robią również niższej klasy multimedia niż np. w równolegle produkowanym Volkswagenie Golfie. Brak jednak zastrzeżeń odnośnie czytelności kokpitu i zestawu wskaźników (są w pełni analogowe).

Dodatkowe 6 cm w rozstawie osi zaowocowało znaczą poprawą przestronności w obu rzędach siedzeń względem poprzedniego Leona. Lepiej jest także pod kątem widoczności z miejsca kierowcy. Fotele nieźle podpierają ciało – nawet te montowane w bazowych wersjach wyposażeniowych. Bagażnik? Spory jak na tą długość auta (380 l), ale wynikom Octavii dorównuje dopiero kombi ze swoimi 587 litrami. Szkoda, że w hatchbacku tak trudno się do niego dostać przez wysoki próg załadunku. Nieźle natomiast wypada poziom wykończenia i ustawność przestrzeni bagażowej.

Używany Seat Leon III – silniki

Gama silników benzynowych Leona III obejmuje wyłącznie jednostki turbodoładowane z bezpośrednim wtryskiem paliwa, co w zasadzie dyskwalifikuje je do zasilania LPG (takie auta zresztą nie pojawiają się w ogłoszeniach). Bazowy napęd stanowi 1.2 TSI w trzech wersjach mocy: 86, 105 i 110 KM. W 2015 r. został wyparty przez nowego 1.0 TSI (86/115 KM). Zwolennicy większej mocy muszą wybierać między różnymi odmianami silnika 1.4 TSI (122-150 KM) oraz 1.8 TSI (180 KM) i 2.0 TSI (190 KM), generujący w Leonie Cupra 265/280/290/300/310 oraz niesamowite 370 KM. Pod koniec produkcji wprowadzonego jednostkę 1.5 TSI (130/150 KM) technicznie bazującego na „starszych braciach”. Wybór diesli ograniczał się do ospałego, ale bardzo ekonomicznego 1.6 TDI (90-115 KM) i 2.0 TDI (150/184 KM), oba z zasilaniem common rail. Mocniejsze warianty wszystkich silników można było zestawić ze skrzynią DSG (6- lub 7-biegową), a 1.8 TSI – z napędem 4×4 (uterenowiony Leon X-Perience).

Seat Leon III - silnik
1.4 TSI w Leonie III to zmodernizowana jednostka z rodziny EA211, która ma rozrząd napędzany trwałym paskiem. Nie sprawia już problemów znanych ze starszych silników tego typu.
Seat Leon III
Z kolei wszystkie 2.0 TDI pochodzą z nowszej rodziny EA288 i zamiast pompowtryskiwaczy otrzymały zasilanie common rail.

Używany Seat Leon III – opinie użytkowników

 Zalety 

„Silnik 1.2 TSI ma spory moment obrotowy dostępny już od 1400 obr.min. Fajnie przyspiesza i mało pali”

„Leon ma okna o sporej powierzchni i cienkie słupki A. Widoczność – super”

„Przełączniki na desce umieszczono intuicyjnie. Prosta obsługa”

„Leon Cupra sprawdza się w codziennej eksploatacji. W trybie komfortowym nie czuć, że samochód ma aż 300 KM i 19-calowe koła”

 Wady 

„Biegi wchodzą ładnie, poza wstecznym. Czasami trzeba nawet 5 razy wysprzęglić, żeby odpowiednio wszedł”

„Zimą pojawia się problem otwierania tylnej klapy: zamarza logo-klamka”

„Wszędzie tandetny plastik i brak miękkiego wykończenia schowków – VW pod tym względem wygrywa”

„Multimedia mogłyby mieć ładniejszą grafikę”

Używany Seat Leon III – awaryjność, typowe usterki

Oznaczenie „TSI” w benzynowych silnikach Leona może budzić złe przeczucia, ale uspokajamy – odmiany 1.0/1.2/1.4 TSI pochodzą z przeprojektowanych serii z paskowym rozrządem, a 1.8/2.0 TSI są już niemal wolne od plagi problemów z notorycznym braniem oleju. Diesle 2.0 TDI również można polecić, bo to poprawione konstrukcje z common rail. Słabsze 1.6 TDI nieco rozczarowują osiągami i zdarzają się w nich przypadki przedwczesnego zużycia turbosprężarki. Najmłodsza jednostka w Leonie – 1.0 TSI – jak na razie sprawia wrażenie solidnej. W zasadzie oprócz słabej jakości lakieru, pierwszych ognisk korozji na końcówce wydechu i stuków dochodzących z zawieszenia trudno cokolwiek zarzucić Leonowi. W standardowych odmianach ma typową konstrukcję (kolumny McPhersona z przodu i belka skrętna z tyłu), więc jego naprawy nie będą ani drogie, ani trudne: „wielowahacz” zastosowano w Leonach o mocy powyżej 180 KM.

Seat Leon III - zamek klapy
Zimą oryginalne otwieranie klapy bagażnika lubi przymarzać.

Używany Seat Leon III – gdzie jest nr VIN?

Numer VIN znajduje się na przegrodzie czołowej z prawej strony oraz w obudowie deski rozdzielczej po lewej stronie (fot.).

Seat Leon III numer VIN

Używany Seat Leon III – sytuacja rynkowa

Da się trafić Leona III za mniej niż 30 tys. zł, ale najprawdopodobniej będzie to sprowadzony rocznik 2013/14 z 1.6 TDI. Ponieważ to wciąż młody samochód, musimy na niego przeznaczyć ok. 45-55 tys. zł. To wciąż mało na Cuprę, która kosztuje minimum 65 tys. zł. Mimo wszystko w ogłoszeniach królują odmiany benzynowe (zazwyczaj 1.4 TSI). Ok. 2/3 ofert dotyczy hatchbacków.

Używany Seat Leon III – podsumowanie

To wciąż świeży samochód z dopracowanymi silnikami, prostym zawieszeniem i obszerną kabiną. Odnajdą się w nim ojcowie rodzin (kombi), miłośnicy szybkiej jazdy (Cupra) oraz… osoby, którym zależy na pojemnym bagażniku i świetnych osiągach (Cupra ST). Szkoda, że koncern nieco przyoszczędził na jakości wykończenia, ale to już domena Golfa. Na ulicy jednak więcej osób obejrzy się za Leonem.

Polecamy uwadze nasze materiały na temat innych używanych Seatach:

Używany Seat Leon II i Seat Leon III – którą generację wybrać?

Używany Seat Leon II (2005-2012) – opinie użytkowników

Używany Seat Ibiza IV (2008-2017) – opinie użytkowników

Seat Leon III 05

Seat Leon III – wymiary, pojemność bagażnika
Dł./szer./wys.426-455/182/143-146 cm
Rozstaw osi264 cm
Pojemność bagażnikahtb 3d 380-1150 l, htb 5d 380-1255 l, kmb 587-1470 l
Seat Leon III – dane techniczne, osiągi, spalanie (wybrane silniki benz. do 150 KM)
Silnik1.0 TSI1.2 TSI1.2 TSI1.4 TSI1.5 TSI1.5 TSI
Pojemność999 cm³1197 cm³1197 cm³1395 cm³1498 cm³1498 cm³
Paliwobenz., turbobenz., turbobenz., turbobenz., turbobenz., turbobenz., turbo
Maks. moc115 KM86 KM105 KM125 KM130 KM150 KM
Maks. moment200 Nm160 Nm175 Nm200 Nm200 Nm250 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h9,8 s11,8 s10,1 s8,9 s9,4 s8,2 s
Prędkość maks.195 km/h179 km/h192 km/h203 km/h207 km/h215 km/h
Śr. zużycie paliwa4,9 l/100 km5,2 l/100 km4,9 l/100 km5,2 l/100 km5,1 l/100 km5,3 l/100 km
Seat Leon III – dane techniczne, osiągi, spalanie (wybrane silniki benz. od 150 KM)
Silnik1.8 TSI2.0 TSI2.0 TSI (Cupra 265)2.0 TSI (Cupra 290)2.0 TSI (Cupra R)2.0 TSI (Cupra 370)
Pojemność1798 cm³1984 cm³1984 cm³1984 cm³1984 cm³1984 cm³
Paliwobenz., turbobenz., turbobenz., turbobenz., turbobenz., turbobenz., turbo
Maks. moc180 KM190 KM265 KM290 KM310 KM370 KM
Maks. moment250 Nm320 Nm350 Nm380 Nm380 Nm460 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h7,1 s7,2 s5,9 s6,0 s5,8 s4,5 s
Prędkość maks.226 km/h232 km/h250 km/h250 km/h250 km/h265 km/h
Śr. zużycie paliwa5,9 l/100 km6,3 l/100 km6,7 l/100 km6,5 l/100 km7,3 l/100 km7,2 l/100 km
Seat Leon III – dane techniczne, osiągi, spalanie (silniki Diesla)
Silnik1.6 TDI1.6 TDI1.6 TDI1.6 TDI2.0 TDI2.0 TDI
Pojemność1598 cm³1598 cm³1598 cm³1598 cm³1968 cm³1968 cm³
Paliwoturbodieselturbodieselturbodieselturbodieselturbodieselturbodiesel
Maks. moc90 KM105 KM110 KM115 KM150 KM184 KM
Maks. moment230 Nm250 Nm250 Nm250 Nm340 Nm380 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h12,6 s10,7 s10,5 s9,8 s8,4 s7,5 s
Prędkość maks.178 km/h192 km/h194 km/h197 km/h215 km/h228 km/h
Śr. zużycie paliwa4,1 l/100 km3,8 l/100 km3,8 l/100 km4,0 l/100 km4,3 l/100 km4,5 l/100 km

Używany Seat Leon III – galeria

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here