FORD S-Max I 2.0TDCi 140KM 6MT WU44609 08-2006

Ford postanowił stworzyć usportowionego minivana i… trafił w dziesiątkę. Jeśli kupować używanego S-Maxa, to z jakim silnikiem? Czy mocne oznaczają też „bezawaryjne”?

Zanim Ford S-Max trafił na rynek, posiadanie minivana „z marszu” oznaczało wyrzeczenie się wszelkich przyjemnych emocji towarzyszących jeździe samochodem. Stworzenie dobrze prowadzącego się (i jednocześnie rozsądnie wycenionego) minivana można było powierzyć tylko Fordowi. Wysiłek się opłacił, gdyż pojemny S-Max wraz z bliźniaczym, jeszcze przestronniejszym Galaxy II szturmem wdarli się na polski rynek. Dzięki precyzyjnie zestrojonemu układowi kierowniczemu i wielowahaczowemu tylnemu zawieszeniu niemal 4,8-metrowy, rodzinny samochód właściwościami jezdnymi swobodnie konkurował z Mondeo czy Focusem. W dodatku mógł zabrać na pokład 7 osób lub nawet 2325 l bagażu. Czego chcieć więcej? Na pewno niezawodnego i, jak przystało na charakter S-Maxa, mocnego silnika. Zobaczmy, co Ford miał w zanadrzu i wybierzmy najlepszą jednostkę napędową.

Używany Ford S-Max I – silniki benzynowe

Zwolennicy wariantów benzynowych mieli do wyboru zarówno wersje wolnossące, jak i turbodoładowane. Do pierwszych z nich zalicza się 145-konny 2.0 oraz 160-konny 2.3, wycofany przy okazji liftingu z 2010 r. Wtedy też nastąpił kres jedynej 5-cylindrowej odmiany, mianowicie pochodzącego od Volvo 2.5 Turbo (225 KM). To jednocześnie najszybsza jednostka napędowa w S-Maxie. Osiągami przewyższa nowoczesne silniki EcoBoost (od 2010 r.): 1.6/160 KM i 2.0/203 KM, poza topowym 2.0 EcoBoost o mocy 240 KM. Niestety, wszystkie z nich przeciętnie nadają się do zasilania LPG, ponieważ albo nie mają hydraulicznej kompensacji luzu zaworowego (2.0/2.3/2.5 T), albo wymagają drogiej instalacji do bezpośredniego wtrysku paliwa (odmiany EcoBoost). Trzeba jednak oddać to, że ostatnie odmiany względem oferowanych osiągów spalają stosunkowo niewiele paliwa.

FORD S-Max I 2.5T R5 220KM 6MT KSM3034 06-2006
5-cylindrowa jednostka Volvo osiągami i brzmieniem pasuje do charakteru S-Maxa. Niestety, jest też dosyć paliwożerna.
Ford S-Max I 03
W odmianach Ecoboost udało się pogodzić niezłe osiągi (w 2.0 – nawet bardzo dobre) z rozsądnym zapotrzebowaniem na paliwo. Awaryjność? Znikoma.

Używany Ford S-Max I – silniki Diesla

Początkowo rolę bazowego turbodiesla pełniła fordowska konstrukcja 1.8 TDCi (115-125 KM). Pomimo nieskomplikowanej konstrukcji (nie ma filtra cząstek stałych) trudno go polecać z uwagi na kłopotliwy układ wtryskowy i nietrwałe koło dwumasowe. Jego następca – francuski 1.6 TDCi (czyli HDi) jest z kolei za słaby do tego modelu. Optimum to 2.0 TDCi, najlepiej rozwijający 140 lub 163 KM (były również 115/130 KM). Uchodzi on za pewny wybór nie tylko w Fordzie S-Maxie, chociaż nigdy nie można wykluczyć ewentualnych kosztów doprowadzenia go do stanu używalności. Te niewątpliwie będą wyższe, gdy zdecydujemy się na wersję 2.2 TDCi. 175 lub 200 KM wraz z momentem obrotowym przekraczającym 400 Nm robią wrażenie, ale po pierwsze – wymaga on większych opłat przy sprowadzaniu (głównie akcyzy), po drogie – stanowi propozycję niszową.

FORD S-Max I 2.0TDCi 6MT WE3411S 11-2009
Spośród wielu wersji jednostki 2.0 TDCi tylko jedną oferowano przez cały okres produkcji – mowa o odmianie rozwijającej 140 KM.
FORD S-Max I 2.2TDCi 175KM 6MT WE8400N 07-2008
S-Maxa 2.2 TDCi mogą ewentualnie rozważyć osoby użytkujące samochód na drogach szybkiego ruchu. W mieście ten mocny turbodiesel pali niemal tyle co wersje benzynowe.

Używany Ford S-Max I – który silnik wybrać?

Ponad połowa wystawionych S-Maxów ma pod maską polecanego turbodiesla 2.0 TDCi. By cieszyć się jego niezawodnego charakteru i przy okazji „mieć czym przycisnąć”, warto rozejrzeć się za odmianami 140-163 KM. Absolutnie nie skreślamy benzynowych samochodów, choć spalaniem w mieście nieco nadszarpną portfel. LPG raczej nie wchodzi w grę.

Aby dowiedzieć się więcej na temat używanego Forda S-Maxa I, odsyłamy do poniższego materiału:

Używany Ford S-Max I (2006-2015) – opinie użytkowników

Ford S-Max I – dane techniczne, osiągi, spalanie (silniki benzynowe)
Silnik1.6 EcoBoost2.02.0 EcoBoost2.32.5 T
Pojemność1596 cm³1999 cm³1999 cm³2261 cm³2521 cm³
Paliwobenz., turbobenz.benz., turbobenz.benz., turbo
Maks. moc160 KM145 KM203 KM160 KM225 KM
Maks. moment240 Nm185 Nm300 Nm208 Nm320 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h9,8 s10,9 s8,5 s11,2 s7,9 s
Prędkość maks.204 km/h197 km/h221 km/h192 km/h230 km/h
Śr. zużycie paliwa6,8 l/100 km8,1 l/100 km6,4 l/100 km9,7 l/100 km9,4 l/100 km
Ford S-Max I – dane techniczne, osiągi, spalanie (wybrane silniki Diesla)
Silnik1.6 TDCi1.8 TDCi2.0 TDCi2.0 TDCi2.2 TDCi
Pojemność1560 cm³1753 cm³1997 cm³1997 cm³2179 cm³
Paliwoturbodieselturbodieselturbodieselturbodieselturbodiesel
Maks. moc115 KM125 KM140 KM163 KM175 KM
Maks. moment270 Nm320 Nm320 Nm340 Nm400 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h13,0 s11,6 s10,9 s9,5 s9,6 s
Prędkość maks.180 km/h187 km/h191 km/h205 km/h208 km/h
Śr. zużycie paliwa5,2 l/100 km6,2 l/100 km6,4 l/100 km5,7 l/100 km6,7 l/100 km

FORD S-Max I 2.0TDCi 140KM 6MT WU44609 08-2006

Oceny czytelników
[Głosów: 14 Średnia: 3.4]

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here