Potencjalnych klientów coraz bardziej interesuje wciąż produkowana piąta generacja Forda Mondeo. Czy warto wybrać właśnie tego, czy może starszego Mondeo IV?
Nietrudno oprzeć się wrażeniu, że Ford Mondeo IV stanowił wzór stylistyczny produkowanego od 2014 r. piątego wcielenia. Obydwa samochody z profilu wyglądają dosyć podobnie, występowały też w tych samych wersjach nadwoziowych (sedan, liftback, kombi). Mondeo V opracowano na zupełnie nowej płycie podłogowej, a w jego gamie silnikowej na dobre zagościł downsizing – do tego stopnia, że pod maską montowano nawet jednostkę o pojemności 1 litra. W Mondeo IV znajdziemy jeszcze pozostałości dawnej motoryzacji, tj. silniki wolnossące lub turbodoładowane, ale o dużej pojemności (np. 5-cylindrowy 2.5). Nowszy model poszedł z duchem czasu i zaproponował odmianę hybrydową wykorzystującą technologię Toyoty. Decydując się na nią trzeba zaakceptować przeciętny bagażnik (383 l) o bardzo nieregularnym kształcie.

Fordowi klasy średniej nigdy nie można było odmówić popularności, ale jego najnowsze wcielenie cieszy się takim zainteresowaniem, że zmieściło się w pierwszej 10. najczęściej sprawdzanych po nr VIN samochodów używanych (wg carVertical). To wciąż świeży, ale i bardzo drogi samochód, wymagający poświęcenia minimum 45-50 tys. zł. W którego Mondeo lepiej zainwestować pieniądze? Po jakim należy się spodziewać bardziej przewidywalnego charakteru? Czy młodszy oznacza mniej awaryjny?

Używany Ford Mondeo IV i Ford Mondeo V – deska rozdzielcza
Ford nie szukał nowych rozwiązań w kokpicie na rzecz rozwoju dotychczas stosowanych. Główne zmiany Mondeo V tyczą się przeprojektowanej konsoli środkowej („uszczuplenia” liczby przycisków do niezbędnego minimum) i nowych, cyfrowych wskaźników zamiast po części analogowych w Mondeo IV. Początkowo ten model rozczarowywał jakością użytych do wykończenia tworzyw, ale po modernizacji (2010 r.; na zdjęciu poniżej) sytuacja uległa znacznej poprawie. Trzeba przyznać, że jak na aktualnie produkowany model, kokpit Mondeo V pozytywnie zaskakuje intuicyjnością obsługi instrumentów i multimediów, bez uporczywego powierzania wszystkiego dotykowemu ekranowi. W dodatku poskładano go z dbałością o detale, m.in. wyściełając schowki miękkim materiałem.


Używany Ford Mondeo IV i Ford Mondeo V – przestrzeń w środku
Przednie fotele Mondeo nie należą do szczególnie obszernych, ale zdobywają uznanie przystępnie wyprofilowanymi bokami. Łatwo znaleźć w nich optymalną pozycję, zwłaszcza że miejsca jest aż nadto. Podobnie z tyłu, gdzie z powodzeniem usiądą wysokie osoby, narzekając jedynie na nisko schodzący dach odmian liftback i sedan. Wypada pochwalić długie siedzisko kanapy i dogodny kąt pochylenia oparcia. Mondeo (obojętnie której generacji) powinny zatem wybrać osoby często wykorzystujące samochód do przewozu kompletu pasażerów.
Używany Ford Mondeo IV i Ford Mondeo V – bagażniki
Tym razem wygrywa starszy model, przynajmniej jeśli wierzyć zapewnieniom producenta. Mondeo IV liftback zabierze na pokład aż 540 l pakunków, podczas gdy nowszy model już zaledwie 458 l. Ukształtowania powierzchni nie można zaliczyć do zalet tych bagażników, w odróżnieniu od kombi, do których nie tylko zapakujemy więcej (555/488 l; odpowiednio Mondeo IV/V), ale i zmieścimy przedmioty o większych gabarytach. Do sedanów wejdzie z kolei 550 l (Mk4) lub 429 l w Mk5, chyba że mowa o odmianie hybrydowej mieszczącej 383 l.
Używany Ford Mondeo IV i Ford Mondeo V – silniki
Przedliftowe Mondeo IV (2007-2010) otrzymywały wyłącznie wolnossące silniki 1.6 (110-125 KM), 2.0 (145 KM) i 2.3 (160 KM). Jedyny wyjątek: 5-cylindrowy 2.5 Turbo od Volvo (225 KM). Po liftingu zachowano 1.6 i 2.0, uzupełniając je odmianami EcoBoost (bezpośredni wtrysk paliwa + turbosprężarka) – 1.6 (160 KM) oraz 2.0 (203/240 KM). Te downzisingowe jednostki zupełnie zdominowały paletę silników Mondeo V, począwszy od 1.0 (125 KM), przez 1.5 (160/165 KM) aż do 2.0 (203/240 KM). Zaprezentowano również wariant hybrydowy o łącznej mocy 187 KM (wolnossący 2.0 z elektrycznym).

Chętni na starszego Forda z silnikiem wysokoprężnym muszą zdać się na autorskie konstrukcje 1.8 TDCi (100/125 KM) i całą plejadę turbodiesli francuskich – 1.6 TDCi (115 KM), 2.0 TDCi (115/130/140/163 KM) i 2.2 TDCi (175 KM). W Mondeo V gamę otwiera 1.5 TDCi (120 KM), który już po roku od debiutu wypadł 1.6 TDCi (115 KM). 2-litrowe odmiany rozwijają z nim 150, 180 i 209 KM w wersji biturbo. Po liftingu wycofano wszystkie silniki na rzecz nowego 2.0 EcoBlue (1995 cm³) o mocy 120, 150 i 190 KM.

Używany Ford Mondeo IV i Ford Mondeo V – co się w nich psuje?
Mondeo starszej generacji z pierwszych roczników zasłynęły z kapryśnego silnika 1.8 TDCi, w którym zawodził układ wtryskowy i dwumasowe koło zamachowe. Dobrze, że przynajmniej nie ma on filtra cząstek stałych: tu trzeba oddać, że w pozostałych silnikach sprawuje się się on bez zarzutu. Kłopotliwe bywają również wersje benzynowe wyposażone w instalację LPG – nie każdy pamięta, że Ford nie wyposażył ich w hydrauliczną kompensację luzu zaworowego, co na dłuższą metę szkodzi głowicy. Trudno wskazać typowe dolegliwości wysilonych jednostek EcoBoost, może poza doniesieniami o nadmiernym przegrzewaniem się wersji 1.6 i możliwym spalaniem oleju silnikowego także pozostałych odmian. Interwencji mogą wymagać dwusprzęgłowe skrzynie Powershift (regenerację da się przeprowadzić za ok. 4 tys. zł) lub sztywno zestrojone zawieszenie. Przeciętną trwałość w Mondeo IV prezentują przekładnie kierownicze, w nowszym modelu zaś „figle” potrafi płatać elektronika pokładowa.

Używany Ford Mondeo IV i Ford Mondeo V – za ile można go kupić?
Rynek wtórny stopniowo zalewają tanie Mondeo IV za 12-15 tys. zł. Nie muszą być skrajnie zużyte, ale trzeba się liczyć z przebiegiem rzędu 300 tys. km. Na ten samochód lepiej przygotować ok. 20-25 tys. zł: być może za tyle uda się kupić „polifta”. Ceny najdroższych Mondeo IV pokrywają się z wartościami najtańszych Mondeo V, czyli ok. 35-42 tys. zł. W przypadku starszego wcielenia za tyle można liczyć na rocznik 2012-14, mocny silnik (EcoBoost lub 2.0/2.2 TDCi) i przebieg w okolicach 150-200 tys. km. Mondeo V z dolnych półek cenowych to zazwyczaj wersje 1.5/1.6 TDCi, które przejechały 250 tys. km. Nie ma co liczyć na okazję – ceny tych aut na dobre startują od 50 tys. zł.

Używany Ford Mondeo IV i Ford Mondeo V – którą generację wybrać?
Naszym zdaniem nie trzeba koniecznie dopłacać do nowszego modelu, ponieważ Mondeo IV po liftingu (2010-2014) tylko niewiele odstaje od Mk5 pod względem jakości wykonania i niezawodności. Podobny poziom prezentują wnętrza obydwu modeli, starszy zaś lekko wygrywa objętościami bagażników. Na ładne Mondeo Mk4 FL wystarczy przygotować ok. 30 tys. zł, podczas gdy na jego następcę nawet dwukrotnie więcej.
Ford Mondeo IV – plusy i minusy
+ pokaźne bagażniki wszystkich wersji, szeroka paleta w większości udanych silników, dobre zabezpieczenie antykorozyjne
– wpadki wykończeniowe aut przedliftowych, brak silników tolerujących LPG, awaryjny diesel 1.8 TDCi
Ford Mondeo V – plusy i minusy
+ świetne właściwości jezdne, prosty w obsłudze i nowoczesny kokpit, bogate wyposażenie
– wyśrubowane ceny na rynku wtórnym, wysoki poziom skomplikowania silników, mały bagażnik wersji hybrydowej
Ford Mondeo IV | Ford Mondeo V | |
---|---|---|
Lata produkcji | 2007-2014 | od 2014 r. |
Dł./szer./wys. | 478-484/189/150-151 cm | 487/186/148 cm |
Rozstaw osi | 285 cm | 285 cm |
Pojemność bagażnika | ltb 540-1460 l, kmb 555-1745 l, sed 550 l | ltb 458-1437, kmb 488-1605 l, sed 429 l, Hybrid 383 l |
Silniki benzynowe | 1.6-2.5 (110-240 KM) | 1.0-2.0 (125-240 KM) |
Silniki Diesla | 1.6-2.2 (100-200 KM) | 1.5-2.0 (115-209 KM) |
Silnik | 1.6 | 1.6 EcoBoost | 2.0 | 1.6 TDCi | 1.8 TDCi | 2.0 TDCi |
---|---|---|---|---|---|---|
Pojemność | 1596 cm³ | 1596 cm³ | 1999 cm³ | 1560 cm³ | 1753 cm³ | 1997 cm³ |
Paliwo | benz. | benz., turbo | benz. | turbodiesel | turbodiesel | turbodiesel |
Maks. moc | 125 KM | 160 KM | 145 KM | 115 KM | 125 KM | 163 KM |
Maks. moment | 160 Nm | 240 Nm | 185 Nm | 270 Nm | 260 Nm | 340 Nm |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 12,3 s | 9,3 s | 9,9 s | 11,9 s | 10,7 s | 8,9 s |
Prędkość maks. | 195 km/h | 215 km/h | 210 km/h | 190 km/h | 200 km/h | 220 km/h |
Śr. zużycie paliwa | 7,4 l/100 km | 6,4 l/100 km | 8,0 l/100 km | 4,3 l/100 km | 5,8 l/100 km | 5,3 l/100 km |
Silnik | 1.0 EcoBoost | 1.5 EcoBoost | 2.0 EcoBoost | 1.5 TDCi | 2.0 TDCi | 2.0 TDCi |
---|---|---|---|---|---|---|
Pojemność | 998 cm³ | 1499 cm³ | 1999 cm³ | 1499 cm³ | 1997 cm³ | 1997 cm³ |
Paliwo | benz., turbo | benz., turbo | benz., turbo | turbodiesel | turbodiesel | turbodiesel |
Maks. moc | 125 KM | 160 KM | 203 KM | 120 KM | 150 KM | 180 KM |
Maks. moment | 170 Nm | 240 Nm | 345 Nm | 270 Nm | 350 Nm | 400 Nm |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 12,0 s | 9,2 s | 8,7 s | 11,5 s | 9,3 s | 8,3 s |
Prędkość maks. | 200 km/h | 222 km/h | 232 km/h | 192 km/h | 215 km/h | 225 km/h |
Śr. zużycie paliwa | 5,1 l/100 km | 5,8 l/100 km | 7,3 l/100 km | 4,0 l/100 km | 4,2 l/100 km | 4,3 l/100 km |
Polecamy również inne nasze artykuły o używanych Fordach Mondeo: