Ford Fiesta VI

Ten zachowawczy model schował się w cieniu przebojowej Fiesty VII. Mimo wieku pozostaje interesującą propozycją np. na pierwszy samochód. Oto opinie o używanym Fordzie Fiesta VI.

Debiutująca w 2008 r. Fiesta VII była na tyle atrakcyjnym autem, że szybko odsunęła poprzedniczkę w kąt świadomości klientów. Warto jednak wiedzieć, że opisywana w tym materiale Fiesta VI też była, w swoim czasie, dość innowacyjnym modelem. Od odróżnieniu od przestarzałej Fiesty V oferowała ciekawe, dobrze przeszklone nadwozie, nawiązujące trochę do podsegmentu mikrovanów. Ford stworzył nawet wariant wydłużony i podwyższony, sprzedawany pod nazwą Fusion: ten samochód również zjednał w sobie sympatię polskich kierowców. Wracając do Fiesty, uświadczymy w niej to, co w Fordzie najlepsze – czyli dobrze zestrojone zawieszenie z czułym układem kierowniczym, trzymającym w ryzach to dość wysokie auto. Pojawiła się, co prawda w bogatych wersjach, znana z innych Fordów opcja podgrzewania przedniej szyby. Producent słynął zresztą z wypuszczania licznych wariantów specjalnych, dlatego da się znaleźć pozornie „biedną” Fiestę z klimatyzacją czy elektrycznymi szybami. Szósta generacja modelu zapoczątkowała kontynuowaną do dziś serię wytwarzania sportowych Fiest ST. W opisywanym aucie za jej napęd odpowiada wolnossący, 2-litrowy silnik o mocy 150 KM.

FORD Fiesta V 1.25 75KM 5MT WU29654 07-2004
Na tle konkurentów Fiestę wyróżnia twarde, ale wciąż uproszczone konstrukcyjnie zawieszenie obejmujące przednią konstrukcję niezależną i belkę skrętną z tyłu.

Fiesta VII nie jest w stanie ukryć swojego kilkunastoletniego wieku: najstarsze samochody niedługo będą miały „dwójkę” z przodu. Ani myślą jednak wybierać się na złom. Ford postarał się o odpowiednie zabezpieczenie przed korozją, dobrał też do gamy trwałe silniki. Czy to godna rozważenia propozycja np. na pierwsze auto? Oto opinie na temat używanych Fordów Fiesta VI.

Ford Fiesta (2021) – opis wersji i cennik

Ford Fiesta VI
Lifting (2005 r.) odświeżył auto nie tylko wizualnie, ale i w środku, czyniąc go przyjemniejszym w odbiorze. Ceny aut zmodernizowanych i przedliftowych niemalże się ze sobą pokrywają, dlatego warto postawić na młodsze Fiesty.

Używany Ford Fiesta VI – wnętrze

Stylizacja wnętrza Fiesty idzie w parze z designem nadwozia. Kokpit jest bardzo zachowawczy, wręcz przestarzały, jak z lat 90. Dopiero lifting tchnął w niego trochę świeżości, dając więcej ozdobnych elementów i ładniejszą konsolę środkową. Nie ma co nastawiać się na „fajerwerki” w wyposażeniu: niektóre auta, na szczęście nieliczne, nie posiadają klimatyzacji lub nawet elektrycznych szyb. Z drugiej strony, w topowych Fiestach Ghia oferowano Climatronic, czujnik deszczu, podgrzewane lusterka czy skórzane aplikacje we wnętrzu. Jakość obsługi: na przystępnym poziomie. Przydałoby się więcej schowków i uchwytów na napoje. Deskę wykonano z topornych, twardych materiałów, ale przynajmniej solidnie zmontowanych. Nie brak doniesień o odpadających przyciskach lub urywających elementach, np. klamkach.

Fiesta na polskim rynku dostępna była jako 3- i 5-drzwiowy hatchback. W wybranych regionach oferowano ją jako wydłużonego o 23 cm sedana. Standardowy typ nadwozia mierzy niecałe 4 metry, ale ma niemal 1,5 m wysokości. Model oferuje zatem przyzwoitą ilość miejsca na głowy, choć osobom słusznego wzrostu doskwiera ciasnota w obrębie nóg. Fotele da się określić mianem wystarczających: męczą dopiero po wyjechaniu Fiestą w kilkusetkilometrową trasę. Do bagażnika wejdzie 268 l pakunków z możliwością powiększenia do 945 l. Jest on ustawny i prowadzi do niego szeroki otwór załadunkowy. Próżno jednak szukać udogodnień z nowszych aut: przegródek, haków na torby lub gniazd zasilających.

Używany Ford Fiesta VI – silniki

Gamę tworzyło sporo wolnossących silników benzynowych. Rolę bazowych propozycji pełniły dwie jednostki – przestarzały konstrukcyjnie 1.3 (60/70 KM) oraz nowocześniejszy, opracowany z Yamahą 1.25 o mocy 75 KM (nazewnictwo wynika z jego pojemności, 1242 cm³). Konstrukcyjnie wywodzi się z dwóch mocniejszych odmian w Fieście – 1.4 16V/80 KM oraz 1.6 16V/100 KM. Zwieńczenie palety stanowi 150-konny 2.0 16V z odmiany ST. Turbodiesle z kolei przejęto od PSA. Mamy więc do czynienia z dwiema jednostkami HDi, nazwanymi w nomenklaturze Forda TDCi – 1.4 TDCI/68 KM i 1.6 TDCi/90 KM. Obydwa silniki mają uproszczony osprzęt bez dwumasowego koła zamachowego i filtra cząstek stałych, z kolei turbosprężarki nie wykorzystują systemu zmiennej geometrii łopatek. Wszystkie wersje zestawiano z 5-biegowymi skrzyniami ręcznymi. Wybrane łączyły się z klasycznymi automatami (1.6 16V) lub przekładniami zautomatyzowanymi (Durashift EST; 1.4 16V i 1.4 TDCi).

FORD Fiesta V 1.25 75KM 5MT WU29654 07-2004
Benzynowy 1.25 jeździ lepiej niż „na papierze”, pozytywnie zaskakuje też cichą i kulturalną pracą.
FORD Fiesta V FL 1.4TDCi 68KM 5MT WU46974 12-2006
Nawet bazowy turbodiesel 1.4 TDCi ma 4 cylindry i nie irytuje nadmiernymi wibracjami. Również jest on przyjemniejszy w jeździe, niż sugerowałyby jego osiągi w tabeli z danymi technicznymi.

Używany Ford Fiesta VI – opinie użytkowników

 Zalety 

„Silnik 1.4 TDCi – bardzo ekonomiczny. W trasie pali mniej niż 4 l, w mieście ok. 5 l/100 km”

„Jak przystało na Forda, precyzyjne zestrojenie zawieszenie pozwala na dynamiczną jazdę w zakrętach”

„Dobre przeszklenie karoserii skutkuje dobrą widocznością w każdym kierunku”

„80 KM (1.4) w zupełności wystarcza do miasta i na drogi szybkiego ruchu. Awaryjność: niemal zerowa”

 Wady 

„Auto ma swoje lata. Irytują drobnostki – zepsute oświetlenie kabiny, zamek klapy bagażnika czy odpadające elementy we wnętrzu”

„Nie polecam benzynowego 1.3. Ma słaby stosunek spalania do osiągów”

„Już od 120 km/h słychać powietrze omiatające karoserię. Skąpe wyciszenie nadkoli”

„Wpadki w ergonomii, typu uchwyt na butelkę albo wąski podnóżek na stopę”

Używany Ford Fiesta VI – awaryjność, typowe usterki

Przestrzegamy przed ospałymi, paliwożernymi i, jak się okazuje, nie do końca bezawaryjnymi silnikami 1.3: zmagają się głównie z usterkami łańcuchowego napędu rozrządu. Pozostałe jednostki dręczą niezbyt poważne problemy, takie jak falujące obroty (uszkodzony silnik krokowy albo zabrudzony przepływomierz) lub usterki alternatorów czy sond lambda. W turbodieslach możliwe są problemy z uszczelnieniem wtryskiwaczy: problem poznamy po zapachu spalin w kabinie. 1.4 TDCi czasami dręczą wycieki oleju silnikowego, W 1.6 TDCi zachodzi konieczność wymiany/regeneracji turbosprężarki (niezbyt dopracowany układ smarowania). Oprócz tego coraz częściej zdarzają się usterki zawieszenia, na szczęście niedrogie w naprawie: zazwyczaj trzeba wymienić łączniki stabilizatora, silentblocki lub sworznie wahaczy. Kłopoty potrafi sprawiać układ wspomagania kierownicy i sama przekładnia kierownicza. Fiesta VI stanowi zupełnie inną ligę pod względem zabezpieczenia antykorozyjnego względem poprzedniczek, niemniej wiek robi swoje i rdzy nie da się uniknąć. Pojawia się przeważnie w dolnych partiach nadwozia i na podwoziu (podłoga/zawieszenie).

Ford Fiesta VI zawieszenie
Serwisowanie zawieszenia Fiesty nie powinno zrujnować portfela. Gorzej, gdy rdza uniemożliwia sprawne przeprowadzenie wymiany zużytych elementów: wtedy koszty pójdą w górę.

Używany Ford Fiesta VI – gdzie jest nr VIN?

Numer VIN wybito w pobliżu gniazda osadzenia prawego amortyzatora (fot.). Znajduje się też w obudowie deski rozdzielczej po lewej stronie.

Ford Fiesta VI numer VIN

Używany Ford Fiesta VI – sytuacja rynkowa

Na leciwą Fiestę wystarczy już 4-5 tys. zł. Tak tanie auto nie musi być specjalnie zajeżdżone: zdarzają się egzemplarze z przebiegami mniejszymi niż 200 tys. km (a przynajmniej mają tyle zadeklarowane). Ładna Fiesta tej generacji, z silnikami 1.25/1.4/1.6 kosztuje ok. 7-8 tys. zł., natomiast roczniki 2007-2008 podchodzą pod 9-10 tys. zł. Droższe są tylko samochody z małymi przebiegami i Fiesty ST. Niestety, najłatwiej kupić Forda z niepolecanym silnikiem 1.3, choć nie ma też większych trudności ze znalezieniem 1.25. Przeważają warianty 5-drzwiowe.

Używany Ford Fiesta VI – podsumowanie

W dobie wysokich cen paliwa (i samych aut) wartość użytkowa takich samochodów jak Fiesta VI – czyli niedrogich, ale jednocześnie funkcjonalnych i dość trwałych – systematycznie wzrasta. To doskonała propozycja dla mało wymagających kierowców lub osób poszukujących propozycji na pierwsze auto. Warto rozejrzeć się za mocniejszymi wersjami silnikowymi (przynajmniej 80 KM), które pozwolą wykorzystać przynajmniej część potencjału drzemiącego w zawieszeniu Forda.

Przeczytaj także opinie o innych używanych Fordach:

Używany Ford Fiesta VII (2008-2017) – opinie użytkowników

Używany Ford Focus II (2004-2010) – opinie użytkowników

FORD Fiesta V FL 1.4TDCi 68KM 5MT WU46974 12-2006

Ford Fiesta VI – wymiary, pojemność bagażnika
Dł./szer./wys.392/169/143-147 cm
Rozstaw osi249 cm
Pojemność bagażnika268-945 l
Ford Fiesta VI – dane techniczne, osiągi, spalanie (silniki benzynowe)
Silnik1.25 16V1.3 8V1.3 8V1.4 16V1.6 16V2.0 16V (ST)
Pojemność1242 cm³1299 cm³1299 cm³1388 cm³1596 cm³1999 cm³
Paliwobenz.benz.benz.benz.benz.benz.
Maks. moc75 KM60 KM70 KM80 KM100 KM150 KM
Maks. moment110 Nm99 Nm106 Nm124 Nm146 Nm190 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h14,5 s18,5 s17,3 s13,2 s11,0 s8,4 s
Prędkość maks.163 km/h151 km/h160 km/h166 km/h184 km/h208 km/h
Śr. zużycie paliwa6,2 l/100 km5,9 l/100 km6,2 l/100 km6,5 l/100 km6,6 l/100 km7,4 l/100 km
Ford Fiesta VI – dane techniczne, osiągi, spalanie (silniki Diesla)
Silnik1.4 TDCi1.6 TDCi
Pojemność1399 cm³1560 cm³
Paliwoturbodieselturbodiesel
Maks. moc68 KM90 KM
Maks. moment160 Nm204 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h15,5 s11,9 s
Prędkość maks.163 km/h180 km/h
Śr. zużycie paliwa4,6 l/100 km4,5 l/100 km

Używany Ford Fiesta VI – galeria

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here