Ten zachowawczy model schował się w cieniu przebojowej Fiesty VII. Mimo wieku pozostaje interesującą propozycją np. na pierwszy samochód. Oto opinie o używanym Fordzie Fiesta VI.
Debiutująca w 2008 r. Fiesta VII była na tyle atrakcyjnym autem, że szybko odsunęła poprzedniczkę w kąt świadomości klientów. Warto jednak wiedzieć, że opisywana w tym materiale Fiesta VI też była, w swoim czasie, dość innowacyjnym modelem. Od odróżnieniu od przestarzałej Fiesty V oferowała ciekawe, dobrze przeszklone nadwozie, nawiązujące trochę do podsegmentu mikrovanów. Ford stworzył nawet wariant wydłużony i podwyższony, sprzedawany pod nazwą Fusion: ten samochód również zjednał w sobie sympatię polskich kierowców. Wracając do Fiesty, uświadczymy w niej to, co w Fordzie najlepsze – czyli dobrze zestrojone zawieszenie z czułym układem kierowniczym, trzymającym w ryzach to dość wysokie auto. Pojawiła się, co prawda w bogatych wersjach, znana z innych Fordów opcja podgrzewania przedniej szyby. Producent słynął zresztą z wypuszczania licznych wariantów specjalnych, dlatego da się znaleźć pozornie „biedną” Fiestę z klimatyzacją czy elektrycznymi szybami. Szósta generacja modelu zapoczątkowała kontynuowaną do dziś serię wytwarzania sportowych Fiest ST. W opisywanym aucie za jej napęd odpowiada wolnossący, 2-litrowy silnik o mocy 150 KM.
Fiesta VII nie jest w stanie ukryć swojego kilkunastoletniego wieku: najstarsze samochody niedługo będą miały „dwójkę” z przodu. Ani myślą jednak wybierać się na złom. Ford postarał się o odpowiednie zabezpieczenie przed korozją, dobrał też do gamy trwałe silniki. Czy to godna rozważenia propozycja np. na pierwsze auto? Oto opinie na temat używanych Fordów Fiesta VI.
Ford Fiesta (2021) – opis wersji i cennik
Używany Ford Fiesta VI – wnętrze
Stylizacja wnętrza Fiesty idzie w parze z designem nadwozia. Kokpit jest bardzo zachowawczy, wręcz przestarzały, jak z lat 90. Dopiero lifting tchnął w niego trochę świeżości, dając więcej ozdobnych elementów i ładniejszą konsolę środkową. Nie ma co nastawiać się na „fajerwerki” w wyposażeniu: niektóre auta, na szczęście nieliczne, nie posiadają klimatyzacji lub nawet elektrycznych szyb. Z drugiej strony, w topowych Fiestach Ghia oferowano Climatronic, czujnik deszczu, podgrzewane lusterka czy skórzane aplikacje we wnętrzu. Jakość obsługi: na przystępnym poziomie. Przydałoby się więcej schowków i uchwytów na napoje. Deskę wykonano z topornych, twardych materiałów, ale przynajmniej solidnie zmontowanych. Nie brak doniesień o odpadających przyciskach lub urywających elementach, np. klamkach.
Fiesta na polskim rynku dostępna była jako 3- i 5-drzwiowy hatchback. W wybranych regionach oferowano ją jako wydłużonego o 23 cm sedana. Standardowy typ nadwozia mierzy niecałe 4 metry, ale ma niemal 1,5 m wysokości. Model oferuje zatem przyzwoitą ilość miejsca na głowy, choć osobom słusznego wzrostu doskwiera ciasnota w obrębie nóg. Fotele da się określić mianem wystarczających: męczą dopiero po wyjechaniu Fiestą w kilkusetkilometrową trasę. Do bagażnika wejdzie 268 l pakunków z możliwością powiększenia do 945 l. Jest on ustawny i prowadzi do niego szeroki otwór załadunkowy. Próżno jednak szukać udogodnień z nowszych aut: przegródek, haków na torby lub gniazd zasilających.
Używany Ford Fiesta VI – silniki
Gamę tworzyło sporo wolnossących silników benzynowych. Rolę bazowych propozycji pełniły dwie jednostki – przestarzały konstrukcyjnie 1.3 (60/70 KM) oraz nowocześniejszy, opracowany z Yamahą 1.25 o mocy 75 KM (nazewnictwo wynika z jego pojemności, 1242 cm³). Konstrukcyjnie wywodzi się z dwóch mocniejszych odmian w Fieście – 1.4 16V/80 KM oraz 1.6 16V/100 KM. Zwieńczenie palety stanowi 150-konny 2.0 16V z odmiany ST. Turbodiesle z kolei przejęto od PSA. Mamy więc do czynienia z dwiema jednostkami HDi, nazwanymi w nomenklaturze Forda TDCi – 1.4 TDCI/68 KM i 1.6 TDCi/90 KM. Obydwa silniki mają uproszczony osprzęt bez dwumasowego koła zamachowego i filtra cząstek stałych, z kolei turbosprężarki nie wykorzystują systemu zmiennej geometrii łopatek. Wszystkie wersje zestawiano z 5-biegowymi skrzyniami ręcznymi. Wybrane łączyły się z klasycznymi automatami (1.6 16V) lub przekładniami zautomatyzowanymi (Durashift EST; 1.4 16V i 1.4 TDCi).
Używany Ford Fiesta VI – opinie użytkowników
Zalety
„Silnik 1.4 TDCi – bardzo ekonomiczny. W trasie pali mniej niż 4 l, w mieście ok. 5 l/100 km”
„Jak przystało na Forda, precyzyjne zestrojenie zawieszenie pozwala na dynamiczną jazdę w zakrętach”
„Dobre przeszklenie karoserii skutkuje dobrą widocznością w każdym kierunku”
„80 KM (1.4) w zupełności wystarcza do miasta i na drogi szybkiego ruchu. Awaryjność: niemal zerowa”
Wady
„Auto ma swoje lata. Irytują drobnostki – zepsute oświetlenie kabiny, zamek klapy bagażnika czy odpadające elementy we wnętrzu”
„Nie polecam benzynowego 1.3. Ma słaby stosunek spalania do osiągów”
„Już od 120 km/h słychać powietrze omiatające karoserię. Skąpe wyciszenie nadkoli”
„Wpadki w ergonomii, typu uchwyt na butelkę albo wąski podnóżek na stopę”
Używany Ford Fiesta VI – awaryjność, typowe usterki
Przestrzegamy przed ospałymi, paliwożernymi i, jak się okazuje, nie do końca bezawaryjnymi silnikami 1.3: zmagają się głównie z usterkami łańcuchowego napędu rozrządu. Pozostałe jednostki dręczą niezbyt poważne problemy, takie jak falujące obroty (uszkodzony silnik krokowy albo zabrudzony przepływomierz) lub usterki alternatorów czy sond lambda. W turbodieslach możliwe są problemy z uszczelnieniem wtryskiwaczy: problem poznamy po zapachu spalin w kabinie. 1.4 TDCi czasami dręczą wycieki oleju silnikowego, W 1.6 TDCi zachodzi konieczność wymiany/regeneracji turbosprężarki (niezbyt dopracowany układ smarowania). Oprócz tego coraz częściej zdarzają się usterki zawieszenia, na szczęście niedrogie w naprawie: zazwyczaj trzeba wymienić łączniki stabilizatora, silentblocki lub sworznie wahaczy. Kłopoty potrafi sprawiać układ wspomagania kierownicy i sama przekładnia kierownicza. Fiesta VI stanowi zupełnie inną ligę pod względem zabezpieczenia antykorozyjnego względem poprzedniczek, niemniej wiek robi swoje i rdzy nie da się uniknąć. Pojawia się przeważnie w dolnych partiach nadwozia i na podwoziu (podłoga/zawieszenie).
Używany Ford Fiesta VI – gdzie jest nr VIN?
Numer VIN wybito w pobliżu gniazda osadzenia prawego amortyzatora (fot.). Znajduje się też w obudowie deski rozdzielczej po lewej stronie.
Używany Ford Fiesta VI – sytuacja rynkowa
Na leciwą Fiestę wystarczy już 4-5 tys. zł. Tak tanie auto nie musi być specjalnie zajeżdżone: zdarzają się egzemplarze z przebiegami mniejszymi niż 200 tys. km (a przynajmniej mają tyle zadeklarowane). Ładna Fiesta tej generacji, z silnikami 1.25/1.4/1.6 kosztuje ok. 7-8 tys. zł., natomiast roczniki 2007-2008 podchodzą pod 9-10 tys. zł. Droższe są tylko samochody z małymi przebiegami i Fiesty ST. Niestety, najłatwiej kupić Forda z niepolecanym silnikiem 1.3, choć nie ma też większych trudności ze znalezieniem 1.25. Przeważają warianty 5-drzwiowe.
Używany Ford Fiesta VI – podsumowanie
W dobie wysokich cen paliwa (i samych aut) wartość użytkowa takich samochodów jak Fiesta VI – czyli niedrogich, ale jednocześnie funkcjonalnych i dość trwałych – systematycznie wzrasta. To doskonała propozycja dla mało wymagających kierowców lub osób poszukujących propozycji na pierwsze auto. Warto rozejrzeć się za mocniejszymi wersjami silnikowymi (przynajmniej 80 KM), które pozwolą wykorzystać przynajmniej część potencjału drzemiącego w zawieszeniu Forda.
Przeczytaj także opinie o innych używanych Fordach:
Używany Ford Fiesta VII (2008-2017) – opinie użytkowników
Używany Ford Focus II (2004-2010) – opinie użytkowników
Dł./szer./wys. | 392/169/143-147 cm |
Rozstaw osi | 249 cm |
Pojemność bagażnika | 268-945 l |
Silnik | 1.25 16V | 1.3 8V | 1.3 8V | 1.4 16V | 1.6 16V | 2.0 16V (ST) |
---|---|---|---|---|---|---|
Pojemność | 1242 cm³ | 1299 cm³ | 1299 cm³ | 1388 cm³ | 1596 cm³ | 1999 cm³ |
Paliwo | benz. | benz. | benz. | benz. | benz. | benz. |
Maks. moc | 75 KM | 60 KM | 70 KM | 80 KM | 100 KM | 150 KM |
Maks. moment | 110 Nm | 99 Nm | 106 Nm | 124 Nm | 146 Nm | 190 Nm |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 14,5 s | 18,5 s | 17,3 s | 13,2 s | 11,0 s | 8,4 s |
Prędkość maks. | 163 km/h | 151 km/h | 160 km/h | 166 km/h | 184 km/h | 208 km/h |
Śr. zużycie paliwa | 6,2 l/100 km | 5,9 l/100 km | 6,2 l/100 km | 6,5 l/100 km | 6,6 l/100 km | 7,4 l/100 km |
Silnik | 1.4 TDCi | 1.6 TDCi |
---|---|---|
Pojemność | 1399 cm³ | 1560 cm³ |
Paliwo | turbodiesel | turbodiesel |
Maks. moc | 68 KM | 90 KM |
Maks. moment | 160 Nm | 204 Nm |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 15,5 s | 11,9 s |
Prędkość maks. | 163 km/h | 180 km/h |
Śr. zużycie paliwa | 4,6 l/100 km | 4,5 l/100 km |