Fiat Panda nie daje wielkiego wyboru w kwestii silników, ale przynajmniej żadnego z nich nie trzeba „z marszu” odrzucać. Którą jednostkę napędową wybrać w Pandzie?
Obecna już od 9 lat na rynku Panda III od strony technicznej jest blisko spokrewniona z uroczym Fiatem 500. Pandę zaprojektowano z nastawieniem na użyteczność, choć i w niej nie brakuje przykuwających uwagę detali (np. wszechobecnych, zaokrąglonych kwadracików). Pięciodrzwiowe nadwozie jest o 6 cm dłuższe i wyższe od „500-tki”, ma też zupełnie inaczej zaprojektowaną tylną część. Niemal pionowo schodząca klapa kryje dostęp do krótkiego, ale całkiem wysokiego bagażnika o pojemności 225 l. Pandę bez wyrzeczeń można traktować jako auto 4-osobowe. O ile nie przyjdzie nam daleko jechać, wszystkim powinno być całkiem wygodnie.
Najwięcej podobieństwo Pandy i „500-tki” widać mimo wszystko pod maską. Znajdziemy tam dokładnie te same silniki, z tym że w Pandzie ich liczbę okrojono do zaledwie czterech propozycji. Przyjrzyjmy się im i wybierzmy najlepszą.
Który silnik wybrać w używanym Fiacie 500 (od 2007 r.)?
Używany Fiat Panda III – silniki benzynowe
Fiat od samego początku montuje w Pandzie dwie jednostki benzynowe – znanego od lat 1.2 8V z rodziny Fire oraz ówczesną nowość, czyli 2-cylindrowego 0.9 TwinAir z turbodoładowaniem. W katalogu druga propozycja wydaje się znacznie korzystniejsza, niemniej uprzedzamy, że niewielki silnik przy pełnym wykorzystywaniu potencjału zaczyna palić niewspółmiernie do pojemności. Poza tym cechuje go wyraźna turbodziura, nie wszystkim też przypadnie do gustu dźwięk kojarzący się z Fiatem 126p. Nie bez echa obeszły się problemy z zaawansowanym rozrządem MultiAir, stosowanym również we fiatowskich jednostkach 1.4 MultiAir (niedostępne w Pandzie). W wolnossącym 1.2 z kolei martwić może tylko spore zużycie oleju silnikowego przy przebiegach przekraczających 150 tys. km. Ten silnik pracuje znacznie kulturalniej (ma 4 cylindry) i toleruje instalacje gazowe. W mieście mało kto oczekuje lepszych osiągów.
Używany Fiat Panda III – silniki Diesla
Turbodiesle w Pandzie wycofano w 2018 r. Początkowo 1.3 MultiJet generował 75 KM, po 2015 r. – już 95 KM. Spora moc czyni z niego najżwawszą propozycję w Pandzie, a przy tym wyjątkowo łagodnie obchodzącą się z paliwem. Na tym jednak kończą się jego zalety. Wszystkie turbodiesle posiadają nie znoszący jazdy po mieście filtr cząstek stałych, stąd w miarę bezstresowa eksploatacja możliwa jest tylko przy okazjonalnym wyjeżdżaniu na drogi szybkiego ruchu (nawet specjalnie w celu wypalenia DPF-u). Poza tym odnotowywane są przypadki rozciągania łańcucha rozrządu (przy 150-200 tys. km). Z kolei we wszystkich Pandach (także benzynowych) pozytywny obraz psują nietrwałe sprzęgła oraz liczne wycieki z zespołu napędowego. Na szczęście części zamienne należą do najtańszych w klasie (czyli – w ogóle), a samochód zna w zasadzie każdy mechanik.
Używany Fiat Panda III – który silnik wybrać?
Blisko 90% ogłoszeń z używanymi Pandami III dotyczy aut z benzynowymi silnikami 1.2. Nie warto kombinować i szukać innej jednostki – to jedna z najbardziej przewidywalnych, maksymalnie uproszczonych i najtańszych w utrzymaniu konstrukcji na rynku wtórnym. Pozostałych wersji nie trzeba skreślać, pod warunkiem że zaakceptujemy specyficzny charakter 0.9 TwinAir lub będziemy użytkować Pandę 1.3 MultiJet także poza miastem.
Aby dowiedzieć się więcej na temat używanego Fiata Pandy III, odsyłamy do poniższego materiału:
Używany Fiat Panda III (od 2011 r.) – opinie użytkowników
Silnik | 1.2 8V | 0.9 TwinAir | 1.3 MultiJet | 1.3 MultiJet |
---|---|---|---|---|
Pojemność | 1242 cm³ | 875 cm³ | 1248 cm³ | 1248 cm³ |
Paliwo | benz. | benz., turbo | turbodiesel | turbodiesel |
Maks. moc | 69 KM | 85 KM | 75 KM | 95 KM |
Maks. moment | 102 Nm | 100 Nm | 190 Nm | 200 Nm |
Przysp. 0-100 km/h | 14,2 s | 11,2 s | 12,8 s | 11,0 s |
Prędkość maks. | 164 km/h | 177 km/h | 168 km/h | 182 km/h |
Śr. zużycie paliwa | 5,2 l/100 km | 4,2 l/100 km | 3,9 l/100 km | 3,6 l/100 km |