BMW X3 E83 FL xDrive20d 2.0d 177KM 6AT WI3004H 07-2008

Pierwsze BMW X3 ma już swoje lata, ale zainteresowanie nim nie maleje. Jaką wersję silnikową wybrać w przypadku tego funkcjonalnego SUV-a?

BMW X3 (E83) swój sukces zawdzięcza kapitalnemu projektowi. Samochód nie jest przesadnie duży (ok. 4,5 m), ale bardzo przestronny w środku za sprawą aż 2,8-metrowego rozstawu osi. Do świetnie wykończonego bagażnika zmieści się 450 l pakunków, natomiast wnętrze prezentuje ponadczasowy design BMW z szeroką konsolą centralną. Pierwsze X3 w standardzie otrzymywało napęd 4×4 xDrive z płynnym rozdziałem momentu obrotowego pomiędzy osiami. To dosyć trwały układ, ale kapryśny, jeśli się o niego nie zadba. Statystycznie xDrive sprawia użytkownikom X3 więcej problemów niż jego silniki. Te pochodzą z udanych serii BMW i punktują aksamitną pracą (rzędowe „szóstki”), dynamiką i umiarkowanym apetytem na paliwo. Do napędu bazowych X3 zaprzęgnięto z kolei silniki R4. Które najlepiej pasują do tego modelu i zapewnią spokojną eksploatację?

Używane BMW X3 (E83) – silniki benzynowe

Z początku klienci mieli do wyboru wyłącznie jednostki 6-cylindrowe o pojemności 2.5 (192 KM) i 3.0 (231 KM). W 2005 r. wprowadzono jedyny 4-cylindrowy silnik benzynowy w ofercie, mianowicie 2.0 z rodziny N46 o mocy 150 KM. Modernizacja samochodu przyniosła nowe wersje jednostek R6: starsze (M54) zastąpiono serią N52 o identycznej pojemności, ale generujących 218 KM (2.5) i 272 KM (3.0). Wszystkie w standardzie łączono z napędem xDrive, a 6-cylindrowe – także z 5-stopniową skrzynią automatyczną. Na ogół ciężko powiedzieć złe słowo o wszystkich jednostkach benzynowych w X3, może poza spalaniem sięgającym nawet 15 l/100 km i… znikomą popularnością w ogłoszeniach: silniki zasilane benzyną posiada zaledwie co siódme wystawione BMW X3 (E83).

Przeczytaj nasz przewodnik po silnikach benzynowych produkcji BMW

BMW X3 (E83) – dane techniczne, osiągi, spalanie (silniki benzynowe)
Silnik2.0i2.5i2.5si3.0i3.0si
Pojemność1995 cm³2494 cm³2497 cm³2979 cm³2996 cm³
Paliwobenz.benz.benz.benz.benz.
Maks. moc150 KM192 KM218 KM231 KM272 KM
Maks. moment200 Nm245 Nm250 Nm300 Nm315 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h11,5 s8,9 s8,5 s7,8 s7,2 s
Prędkość maks.198 km/h208 km/h221 km/h224 km/h232 km/h
Śr. zużycie paliwa9,2 l/100 km11,0 l/100 km9,9 l/100 km11,5 l/100 km10,1 l/100 km
BMW X3 E83 06
Niełatwo znaleźć X3 z 3-litrowym silnikiem benzynowym, ale nikt nie powinien żałować wyboru – chyba że liczy każdy grosz na paliwo.

Używane BMW X3 (E83) – silniki Diesla

Pod maski wysokoprężnych X3 trafiły jednostki 2.0 R4 i 3.0 R6. Pierwsze z nich mają zawsze identyczną pojemność (1995 cm³), ale do 2007 r. stosowano silnik M47 o mocy 150 KM. Uchodzi za trwalszy od swojego następcy – 2.0 N47 143/177 KM, który nabrał złej sławy za sprawą licznie zgłaszanych awarii łańcucha rozrządu. Niestety, napęd umieszczono od strony skrzyni biegów, co winduje koszty wymiany do nawet 3-4 tys. zł. Poza tą dolegliwością silnik N47 punktuje niższym spalaniem i cichą pracą. Najbardziej rozchwytywane są jednak wersje 3-litrowe. Potężny moment obrotowy (minimum 410 Nm) gwarantuje doskonałe osiągi, okupione oczywiście częstszymi wizytami na stacjach benzynowych (ale i tak sporo rzadszych niż w przypadku benzynowych X3). Szczególne wrażenie robi topowa odmiana biturbo, czyli 3.0 sd/xDrive 35d. Dostępna tylko z „automatem” jednostka generuje 286 KM i aż 580 Nm momentu obrotowego, rozpędzając X3 do 100 km/h w 6,6 s. To jednak prawdziwy „biały kruk”, za to słabsze 3.0 (204/218 KM) występują już znacznie częściej. Ofertę zdominowały wersje 2-litrowe, z delikatną przewagą nowszych N47.

Polecamy uwadze nasze zestawienie silników wysokoprężnych BMW

BMW X3 (E83) – dane techniczne, osiągi, spalanie (silniki Diesla)
Silnik2.0d (18d)2.0d2.0d (20d)3.0d3.0d (30d)3.0sd (35d)
Pojemność1995 cm³1995 cm³1995 cm³2993 cm³2993 cm³2993 cm³
Paliwoturbodieselturbodieselturbodieselturbodieselturbodieselturbodiesel
Maks. moc143 KM150 KM177 KM204 KM218 KM286 KM
Maks. moment350 Nm330 Nm350 Nm410 Nm500 Nm580 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h10,3 s10,2 s8,9 s7,9 s7,4 s6,6 s
Prędkość maks.195 km/h198 km/h206 km/h218 km/h220 km/h248 km/h
Śr. zużycie paliwa6,2 l/100 km6,9 l/100 km7,2 l/100 km8,4 l/100 km7,9 l/100 km8,7 l/100 km
BMW X3 E83
2-litrowy turbodiesel w X3 generuje 150 KM (2004-2007; seria M47) albo 143/177 KM (2007-2010, seria N47, fot.).
BMW X3 E83 FL xDrive35d 3.0d R6 286KM 6AT WI2810F 06-2007
Najmocniejsza wersja BMW X3 (3.0sd/xDrive35d) generuje 286 KM. Napędza ją 3-litrowy diesel z dwiema turbosprężarkami. Osiągi? Niemal na poziomie hot hatcha.

Używane BMW X3 (E83) – który silnik wybrać?

Szkoda, że rynek wtórny obfituje akurat w najmniej rekomendowaną jednostkę napędową w BMW X3, co nie znaczy, że kategorycznie ją odradzamy – przed zakupem auta z silnikiem N47 wsłuchajmy się w pracę silnika (postukiwanie może oznaczać kłopoty z rozrządem) albo wybierzmy samochód z już wymienionym łańcuchem. Najciekawszą opcję mimo wszystko stanowią 3-litrowe diesle, które kapitalnie jeżdżą i nie pochłaniają ogromu paliwa. Osoby preferujące jednostki benzynowe muszą po prostu poświęcić więcej czasu na poszukiwania, aż w końcu wyłowią prawdziwą „perełkę”.

Przeczytaj więcej o używanym BMW X3 (E83) w poniższym materiale:

Używane BMW X3 (E83; 2003-2010) – opinie użytkowników

BMW X3 E83 FL xDrive20d 2.0d 177KM 6AT WI3004H 07-2008

Oceny czytelników
[Głosów: 2 Średnia: 4.5]

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here