Pierwsze BMW X3 ma już swoje lata, ale zainteresowanie nim nie maleje. Jaką wersję silnikową wybrać w przypadku tego funkcjonalnego SUV-a?
BMW X3 (E83) swój sukces zawdzięcza kapitalnemu projektowi. Samochód nie jest przesadnie duży (ok. 4,5 m), ale bardzo przestronny w środku za sprawą aż 2,8-metrowego rozstawu osi. Do świetnie wykończonego bagażnika zmieści się 450 l pakunków, natomiast wnętrze prezentuje ponadczasowy design BMW z szeroką konsolą centralną. Pierwsze X3 w standardzie otrzymywało napęd 4×4 xDrive z płynnym rozdziałem momentu obrotowego pomiędzy osiami. To dosyć trwały układ, ale kapryśny, jeśli się o niego nie zadba. Statystycznie xDrive sprawia użytkownikom X3 więcej problemów niż jego silniki. Te pochodzą z udanych serii BMW i punktują aksamitną pracą (rzędowe „szóstki”), dynamiką i umiarkowanym apetytem na paliwo. Do napędu bazowych X3 zaprzęgnięto z kolei silniki R4. Które najlepiej pasują do tego modelu i zapewnią spokojną eksploatację?
Używane BMW X3 (E83) – silniki benzynowe
Z początku klienci mieli do wyboru wyłącznie jednostki 6-cylindrowe o pojemności 2.5 (192 KM) i 3.0 (231 KM). W 2005 r. wprowadzono jedyny 4-cylindrowy silnik benzynowy w ofercie, mianowicie 2.0 z rodziny N46 o mocy 150 KM. Modernizacja samochodu przyniosła nowe wersje jednostek R6: starsze (M54) zastąpiono serią N52 o identycznej pojemności, ale generujących 218 KM (2.5) i 272 KM (3.0). Wszystkie w standardzie łączono z napędem xDrive, a 6-cylindrowe – także z 5-stopniową skrzynią automatyczną. Na ogół ciężko powiedzieć złe słowo o wszystkich jednostkach benzynowych w X3, może poza spalaniem sięgającym nawet 15 l/100 km i… znikomą popularnością w ogłoszeniach: silniki zasilane benzyną posiada zaledwie co siódme wystawione BMW X3 (E83).
Przeczytaj nasz przewodnik po silnikach benzynowych produkcji BMW
Silnik | 2.0i | 2.5i | 2.5si | 3.0i | 3.0si |
---|---|---|---|---|---|
Pojemność | 1995 cm³ | 2494 cm³ | 2497 cm³ | 2979 cm³ | 2996 cm³ |
Paliwo | benz. | benz. | benz. | benz. | benz. |
Maks. moc | 150 KM | 192 KM | 218 KM | 231 KM | 272 KM |
Maks. moment | 200 Nm | 245 Nm | 250 Nm | 300 Nm | 315 Nm |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 11,5 s | 8,9 s | 8,5 s | 7,8 s | 7,2 s |
Prędkość maks. | 198 km/h | 208 km/h | 221 km/h | 224 km/h | 232 km/h |
Śr. zużycie paliwa | 9,2 l/100 km | 11,0 l/100 km | 9,9 l/100 km | 11,5 l/100 km | 10,1 l/100 km |

Używane BMW X3 (E83) – silniki Diesla
Pod maski wysokoprężnych X3 trafiły jednostki 2.0 R4 i 3.0 R6. Pierwsze z nich mają zawsze identyczną pojemność (1995 cm³), ale do 2007 r. stosowano silnik M47 o mocy 150 KM. Uchodzi za trwalszy od swojego następcy – 2.0 N47 143/177 KM, który nabrał złej sławy za sprawą licznie zgłaszanych awarii łańcucha rozrządu. Niestety, napęd umieszczono od strony skrzyni biegów, co winduje koszty wymiany do nawet 3-4 tys. zł. Poza tą dolegliwością silnik N47 punktuje niższym spalaniem i cichą pracą. Najbardziej rozchwytywane są jednak wersje 3-litrowe. Potężny moment obrotowy (minimum 410 Nm) gwarantuje doskonałe osiągi, okupione oczywiście częstszymi wizytami na stacjach benzynowych (ale i tak sporo rzadszych niż w przypadku benzynowych X3). Szczególne wrażenie robi topowa odmiana biturbo, czyli 3.0 sd/xDrive 35d. Dostępna tylko z „automatem” jednostka generuje 286 KM i aż 580 Nm momentu obrotowego, rozpędzając X3 do 100 km/h w 6,6 s. To jednak prawdziwy „biały kruk”, za to słabsze 3.0 (204/218 KM) występują już znacznie częściej. Ofertę zdominowały wersje 2-litrowe, z delikatną przewagą nowszych N47.
Polecamy uwadze nasze zestawienie silników wysokoprężnych BMW
Silnik | 2.0d (18d) | 2.0d | 2.0d (20d) | 3.0d | 3.0d (30d) | 3.0sd (35d) |
---|---|---|---|---|---|---|
Pojemność | 1995 cm³ | 1995 cm³ | 1995 cm³ | 2993 cm³ | 2993 cm³ | 2993 cm³ |
Paliwo | turbodiesel | turbodiesel | turbodiesel | turbodiesel | turbodiesel | turbodiesel |
Maks. moc | 143 KM | 150 KM | 177 KM | 204 KM | 218 KM | 286 KM |
Maks. moment | 350 Nm | 330 Nm | 350 Nm | 410 Nm | 500 Nm | 580 Nm |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 10,3 s | 10,2 s | 8,9 s | 7,9 s | 7,4 s | 6,6 s |
Prędkość maks. | 195 km/h | 198 km/h | 206 km/h | 218 km/h | 220 km/h | 248 km/h |
Śr. zużycie paliwa | 6,2 l/100 km | 6,9 l/100 km | 7,2 l/100 km | 8,4 l/100 km | 7,9 l/100 km | 8,7 l/100 km |


Używane BMW X3 (E83) – który silnik wybrać?
Szkoda, że rynek wtórny obfituje akurat w najmniej rekomendowaną jednostkę napędową w BMW X3, co nie znaczy, że kategorycznie ją odradzamy – przed zakupem auta z silnikiem N47 wsłuchajmy się w pracę silnika (postukiwanie może oznaczać kłopoty z rozrządem) albo wybierzmy samochód z już wymienionym łańcuchem. Najciekawszą opcję mimo wszystko stanowią 3-litrowe diesle, które kapitalnie jeżdżą i nie pochłaniają ogromu paliwa. Osoby preferujące jednostki benzynowe muszą po prostu poświęcić więcej czasu na poszukiwania, aż w końcu wyłowią prawdziwą „perełkę”.