UżywaneUżywane BMW X3 (E83; 2003-2010) - który silnik wybrać?

Używane BMW X3 (E83; 2003-2010) – który silnik wybrać?

Pierwsze BMW X3 ma już swoje lata, ale zainteresowanie nim nie maleje. Jaką wersję silnikową wybrać w przypadku tego funkcjonalnego SUV-a?

BMW X3 (E83) swój sukces zawdzięcza kapitalnemu projektowi. Samochód nie jest przesadnie duży (ok. 4,5 m), ale bardzo przestronny w środku za sprawą aż 2,8-metrowego rozstawu osi. Do świetnie wykończonego bagażnika zmieści się 450 l pakunków, natomiast wnętrze prezentuje ponadczasowy design BMW z szeroką konsolą centralną. Pierwsze X3 w standardzie otrzymywało napęd 4×4 xDrive z płynnym rozdziałem momentu obrotowego pomiędzy osiami. To dosyć trwały układ, ale kapryśny, jeśli się o niego nie zadba. Statystycznie xDrive sprawia użytkownikom X3 więcej problemów niż jego silniki. Te pochodzą z udanych serii BMW i punktują aksamitną pracą (rzędowe „szóstki”), dynamiką i umiarkowanym apetytem na paliwo. Do napędu bazowych X3 zaprzęgnięto z kolei silniki R4. Które najlepiej pasują do tego modelu i zapewnią spokojną eksploatację?

Używane BMW X3 (E83) – silniki benzynowe

Z początku klienci mieli do wyboru wyłącznie jednostki 6-cylindrowe o pojemności 2.5 (192 KM) i 3.0 (231 KM). W 2005 r. wprowadzono jedyny 4-cylindrowy silnik benzynowy w ofercie, mianowicie 2.0 z rodziny N46 o mocy 150 KM. Modernizacja samochodu przyniosła nowe wersje jednostek R6: starsze (M54) zastąpiono serią N52 o identycznej pojemności, ale generujących 218 KM (2.5) i 272 KM (3.0). Wszystkie w standardzie łączono z napędem xDrive, a 6-cylindrowe – także z 5-stopniową skrzynią automatyczną. Na ogół ciężko powiedzieć złe słowo o wszystkich jednostkach benzynowych w X3, może poza spalaniem sięgającym nawet 15 l/100 km i… znikomą popularnością w ogłoszeniach: silniki zasilane benzyną posiada zaledwie co siódme wystawione BMW X3 (E83).

Przeczytaj nasz przewodnik po silnikach benzynowych produkcji BMW

BMW X3 (E83) – dane techniczne, osiągi, spalanie (silniki benzynowe)
Silnik 2.0i 2.5i 2.5si 3.0i 3.0si
Pojemność 1995 cm³ 2494 cm³ 2497 cm³ 2979 cm³ 2996 cm³
Paliwo benz. benz. benz. benz. benz.
Maks. moc 150 KM 192 KM 218 KM 231 KM 272 KM
Maks. moment 200 Nm 245 Nm 250 Nm 300 Nm 315 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h 11,5 s 8,9 s 8,5 s 7,8 s 7,2 s
Prędkość maks. 198 km/h 208 km/h 221 km/h 224 km/h 232 km/h
Śr. zużycie paliwa 9,2 l/100 km 11,0 l/100 km 9,9 l/100 km 11,5 l/100 km 10,1 l/100 km
BMW X3 E83 06
Niełatwo znaleźć X3 z 3-litrowym silnikiem benzynowym, ale nikt nie powinien żałować wyboru – chyba że liczy każdy grosz na paliwo.

Używane BMW X3 (E83) – silniki Diesla

Pod maski wysokoprężnych X3 trafiły jednostki 2.0 R4 i 3.0 R6. Pierwsze z nich mają zawsze identyczną pojemność (1995 cm³), ale do 2007 r. stosowano silnik M47 o mocy 150 KM. Uchodzi za trwalszy od swojego następcy – 2.0 N47 143/177 KM, który nabrał złej sławy za sprawą licznie zgłaszanych awarii łańcucha rozrządu. Niestety, napęd umieszczono od strony skrzyni biegów, co winduje koszty wymiany do nawet 3-4 tys. zł. Poza tą dolegliwością silnik N47 punktuje niższym spalaniem i cichą pracą. Najbardziej rozchwytywane są jednak wersje 3-litrowe. Potężny moment obrotowy (minimum 410 Nm) gwarantuje doskonałe osiągi, okupione oczywiście częstszymi wizytami na stacjach benzynowych (ale i tak sporo rzadszych niż w przypadku benzynowych X3). Szczególne wrażenie robi topowa odmiana biturbo, czyli 3.0 sd/xDrive 35d. Dostępna tylko z „automatem” jednostka generuje 286 KM i aż 580 Nm momentu obrotowego, rozpędzając X3 do 100 km/h w 6,6 s. To jednak prawdziwy „biały kruk”, za to słabsze 3.0 (204/218 KM) występują już znacznie częściej. Ofertę zdominowały wersje 2-litrowe, z delikatną przewagą nowszych N47.

Polecamy uwadze nasze zestawienie silników wysokoprężnych BMW

BMW X3 (E83) – dane techniczne, osiągi, spalanie (silniki Diesla)
Silnik 2.0d (18d) 2.0d 2.0d (20d) 3.0d 3.0d (30d) 3.0sd (35d)
Pojemność 1995 cm³ 1995 cm³ 1995 cm³ 2993 cm³ 2993 cm³ 2993 cm³
Paliwo turbodiesel turbodiesel turbodiesel turbodiesel turbodiesel turbodiesel
Maks. moc 143 KM 150 KM 177 KM 204 KM 218 KM 286 KM
Maks. moment 350 Nm 330 Nm 350 Nm 410 Nm 500 Nm 580 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h 10,3 s 10,2 s 8,9 s 7,9 s 7,4 s 6,6 s
Prędkość maks. 195 km/h 198 km/h 206 km/h 218 km/h 220 km/h 248 km/h
Śr. zużycie paliwa 6,2 l/100 km 6,9 l/100 km 7,2 l/100 km 8,4 l/100 km 7,9 l/100 km 8,7 l/100 km
BMW X3 E83
2-litrowy turbodiesel w X3 generuje 150 KM (2004-2007; seria M47) albo 143/177 KM (2007-2010, seria N47, fot.).
BMW X3 E83 FL xDrive35d 3.0d R6 286KM 6AT WI2810F 06-2007
Najmocniejsza wersja BMW X3 (3.0sd/xDrive35d) generuje 286 KM. Napędza ją 3-litrowy diesel z dwiema turbosprężarkami. Osiągi? Niemal na poziomie hot hatcha.

Używane BMW X3 (E83) – który silnik wybrać?

Szkoda, że rynek wtórny obfituje akurat w najmniej rekomendowaną jednostkę napędową w BMW X3, co nie znaczy, że kategorycznie ją odradzamy – przed zakupem auta z silnikiem N47 wsłuchajmy się w pracę silnika (postukiwanie może oznaczać kłopoty z rozrządem) albo wybierzmy samochód z już wymienionym łańcuchem. Najciekawszą opcję mimo wszystko stanowią 3-litrowe diesle, które kapitalnie jeżdżą i nie pochłaniają ogromu paliwa. Osoby preferujące jednostki benzynowe muszą po prostu poświęcić więcej czasu na poszukiwania, aż w końcu wyłowią prawdziwą „perełkę”.

Przeczytaj więcej o używanym BMW X3 (E83) w poniższym materiale:

Używane BMW X3 (E83; 2003-2010) – opinie użytkowników

BMW X3 E83 FL xDrive20d 2.0d 177KM 6AT WI3004H 07-2008

Nie przegap najnowszych artykułów! Obserwuj Wybór Kierowców na FACEBOOKU
NEWSY
Polecane
Wybór redakcji