BMW X3 E83 FL xDrive20d 2.0d 177KM 6AT WI3004H 07-2008

Nieduży SUV premium o ponadczasowym wyglądzie i z niezłymi dieslami – mimo swoich lat pierwsze X3 wciąż trzyma wartość i jest poszukiwane. Oto opinie o używanym BMW X3 I (E83).

BMW X3 (E83) weszło na rynek cztery lata po większym X5 i podbiło segment SUV-ów klasy średniej nim czołowi konkurenci zdążyli odpowiedzieć swoimi modelami. Technicznie wiele ma wspólnego z popularną serią 3 E46 – widać to zwłaszcza po elementach kokpitu. W niektórych kwestiach X3 można okrzyknąć samochodem ponadczasowym: klienci wciąż „polują” na niego ze względu na idealnie dobrane rozmiary, nadal atrakcyjny wygląd wewnętrzny i zewnętrzny, przestronne wnętrze oraz mocne (niekiedy bezawaryjne) silniki. Oczywiście nie każdą jednostkę w X3 można polecić w ciemno, ale o tym w dalszej części materiału. Lifting z 2006 roku nieco odświeżył karoserię i przyniósł zmiany głównie pod maską, m.in. wzrosła moc standardowych silników i pojawiły się nowe diesle, w tym topowy 3.0sd. BMW w tym modelu nie szło na kompromisy i standardowo wyposażyło X3 w napęd na 4 koła xDrive, rozdzielający za pośrednictwem sprzęgła międzyosiowego moment obrotowy w proporcji 60% przód i 40% tył. Układ sam koryguje ustawienia w zależności od warunków drogowych, lecz kierowca nie ma wpływu na jego działanie – na kokpicie brakuje jakichkolwiek dźwigienek czy przycisków obsługi napędu 4×4. X3 (E83) może się też pochwalić naprawdę mocnymi silnikami, w tym 6-cylindrowymi w układzie rzędowym. To dobra opcja dla poszukujących maksymalnej radości z jazdy, z kolei osoby chcące zaoszczędzić na serwisie powinni szukać jednostek 2-litrowych (niezależnie od rodzaju paliwa).

BMW X3 E83 FL xDrive35d 3.0d R6 286KM 6AT WI2810F 06-2007
W X3 zastosowano kilka funkcjonalnych rozwiązań, m.in. otwieraną tylną szybę. Klapa bagażnika jest jednoczęściowa, a nie jak w równolegle produkowanym X5 (E53) – podwójna.

Jak na swoje lata, BMW X3 (E83) jest dość skomplikowanym samochodem, w którym ma się co zepsuć. Jak przedstawia się awaryjność tego już „pełnoletniego” modelu? Jaką wersję silnikową wybrać i czy warto rozważać X3 jako samochód rodzinny? Przyjrzyjmy się opiniom użytkowników o używanym BMW X3 (E83).

BMW X3 (2021) – opis wersji i cennik

BMW X3 E83 FL xDrive20d 2.0d 177KM 6AT WI3004H 07-2008
Subtelny lifting objął światła oraz zderzaki. Na szybach nie przewidziano kodu roku produkcji.

Używane BMW X3 (E83) – wnętrze

Deska rozdzielcza X3 to kolejny „nieśmiertelny” projekt BMW: nie starzejący się i doskonały pod kątem ergonomii. W zależności od wersji wyposażeniowej mógł przygnębiać wszechogarniającą szarością lub kusić atrakcyjnym, beżowym wykończeniem z drewnianymi elementami. Niestety, jakość montażu już nie jest godna samochodów BMW i użytkownicy często to podkreślają: najczęściej skarżą się na wycierające przyciski (np. sterowania szyb) i otoczenie wokół nich. Sytuacja znacznie poprawiła się w autach po liftingu, z kolei takie elementy jak kierownica, dźwignia zmiany biegów lub tapicerki zachowują trwałość niezależnie od rocznika. Każde X3 ma w standardzie klimatyzację i „elektrykę” szyb oraz lusterek, natomiast wiele aut doposażano w takie elementy jak wysuwany ekran nawigacji lub zaawansowany sprzęt grający.

Z uwagi na pokaźny rozstaw osi X3 jest przestronniejsze w środku niż można się spodziewać po jego względnie niewielkich rozmiarach. Auto z powodzeniem mieści komplet pasażerów, chociaż osobie ze środkowego tylnego miejsca będzie nieco przeszkadzał wysoki tunel środkowy. Bagażnik o pojemności 450 l wyposażono w funkcjonalne szyny, do których montuje się specjalną przegródkę zabezpieczającą większy bagaż. Co ciekawe, pod jego podłogą nie znajdziemy koła zapasowego, tylko niewielki schowek na akumulator i narzędzia. „Zapas” podwieszono pod autem: niektórzy montują tam butlę gazu LPG (inaczej pozostaje umocowanie jej za tylną kanapą).

Używane BMW X3 (E83) – silniki

X3 z silnikiem benzynowym to niemal rzadkość na polskim rynku, niemniej warto przynajmniej przybliżyć jednostki stosowane w tym modelu. Tylko bazowa odmiana 2.0i ma cztery cylindry, 2.5 i 3.0 – już sześć, cały czas w układzie rzędowym. W ostatnich dwóch silnikach lifting przyniósł lekką poprawę mocy i obniżenie spalania, chociaż wciąż trzeba się liczyć z wynikami rzędu 13-15 l/100 km. Diesle realnie palą dwa razy mniej, ale w ich przypadków istnieje większe ryzyko wystąpienia problemów. Najpopularniejszy jest 2-litrowy o mocy 150 KM (M47): można go polecić. Wersje po liftingu (N47; 143 i 177 KM) miały problemy z łańcuchem rozrządu. Z kolei trzylitrowe jednostki stanowią idealne połączenie przyzwoitych osiągów, rozsądnego spalania i dobrej trwałości. Topowy diesel 3.0sd zadebiutował po liftingu. Choć ma wspaniałe osiągi (580 Nm momentu obrotowego!), koszty ewentualnych napraw szybko sprowadzają na ziemię potencjalnych kupujących. To zasługa przede wszystkim stosunkowo skomplikowanej konstrukcji, m.in. zastosowania dwóch turbosprężarek.

Używane BMW X3 (E83; 2003-2010) – który silnik wybrać?

BMW X3 E83 FL xDrive20d 2.0d 177KM 6AT WI9176K 04-2009
Felerny łańcuch rozrządu turbodiesla 2.0 (N47) jest w dodatku drogi w wymianie z uwagi na umiejscowienie rozrządu od strony skrzyni biegów.

Używane BMW X3 (E83) – opinie użytkowników

 Zalety

„Napęd 4×4 jest bezobsługowy i daje możliwość płynnego przekazywania momentu między osiami. Nie ma problemów z zakopaniem”

„Rzędowa szóstka 3.0 ciągnie na każdym biegu. Nie słychać jej w pewnym zakresie prędkości”

„Jak na swoje rozmiary, miejsca jest naprawdę sporo w obu rzędach siedzeń”

„Wszystko w zasięgu ręki. Dobrze, że nie ma zbyt wiele zabierającej uwagę  elektroniki”

 Wady

„Automatyczna skrzynia czasami się gubi podczas jazdy w mieście”

„Jak na BMW, wnętrze jest zaskakująco słabo wykończone. Wyciera się zwłaszcza farba na przyciskach”

„Powyżej 140 km/h słychać szum powietrza z okolic uszczelek drzwi”

„Samochód bardzo twardo zawieszony. Czuć każdą nierówność”

Używane BMW X3 (E83) – awaryjność, typowe usterki

Leciwy wiek i duże przebiegi używanych X3 dają o sobie znać w kondycji układu napędowego. Każdy egzemplarz ma zaawansowany napęd na 4 koła, który standardowo rozdziela moment w 40% na przód i 60% na tył, lecz można to płynnie zmieniać. Problemy sprawia głównie skrzynia rozdzielcza xDrive, której naprawy kosztują nawet 5 tys. złotych: wycierają się koła zębate, a opiłki przedostają się do oleju. Pół biedy, jeśli uszkodzeniu ulegnie tylko moduł sterujący: wtedy w warsztacie zostawimy kwotę liczoną w setkach złotych. W niektórych autach pękają sprężyny tylnego zawieszenia i interwencji wymagają drogie przednie półosie. Z rezerwą radzimy podchodzić do wysokoprężnych X3 z lat 2004-2006 ze skrzyniami automatycznymi konstrukcji General Motors: lubią szarpać i nie są szczególnie trwałe.

BMW X3 E83 - skrzynia biegów
X3 z automatem: tak, ale po liftingu. Wcześniej stosowano niezbyt trwałe skrzynie General Motors.

Używane BMW X3 (E83) – gdzie jest nr VIN?

Numer VIN znajduje się na wzmocnieniu bocznym prawym w pobliżu gniazda osadzenia prawego amortyzatora. Odczytamy go również z obudowy deski rozdzielczej po lewej stronie.

BMW X3 E83 numer VIN

Używane BMW X3 (E83) – koszty i sytuacja rynkowa

Części do X3 nie brakuje, a sporo warsztatów na tyle rozpracowało ten model, że oferują proste naprawy typowych przypadłości za rozsądne pieniądze. Najtańsze auta wystawiane są poniżej 20 tys. zł. Uwagę zwraca ogromny rozstrzał przebiegów: na szczęście część sprzedających nie okłamuje zainteresowanych i nie wpisuje w 15-letnich BMW przebiegu mniejszego niż 200 tys. km. Optymalna kwota za używane X3 to 25-30 tys. zł: trafimy wtedy na egzemplarz po liftingu, czasami nawet z 3-litrowym dieslem. Oferty powyżej 40 tys. zł dotyczą głównie zadbanych aut z dieslem biturbo (3.0sd).

Używane BMW X3 (E83) – podsumowanie

Nie jest tani ani też zupełnie bezawaryjny, jednak oferuje podobną ilość miejsca co starsze i większe X5. Oprócz tego ma ponadprzeciętnie mocne silniki, a dzięki napędowi xDrive sprawdzi się w lekkim terenie. Nasz typ: zadbane X3 po liftingu ze wzmocnionym, 3-litrowym dieslem. Nikt jednak nie mówi, że będzie łatwo takiego znaleźć.

Polecamy uwadze materiały o innych używanych BMW:

Używane BMW X3 I (E83) i BMW X3 II (F25) – którą generację wybrać?

Używane BMW X3 II (F25; 2010-2017) – opinie użytkowników

Używane BMW serii 3 (E46; 1998-2007) – opinie użytkowników

BMW X3 E83 FL xDrive20d 2.0d 177KM 6AT WI9176K 04-2009

BMW X3 (E83) – wymiary, pojemność bagażnika
Dł./szer./wys.457/186/168 cm
Rozstaw osi280 cm
Pojemność bagażnika450-1560 l
BMW X3 (E83) – dane techniczne, osiągi, spalanie (silniki benzynowe)
Silnik2.0 (2.0i/20i)2.5 R6 (2.5i)2.5 R6 (2.5si/25i)3.0 R6 (3.0i)3.0 R6 (3.0si/30i)
Pojemność1995 cm³2494 cm³2497 cm³2979 cm³2996 cm³
Paliwobenz.benz.benz.benz.benz.
Maks. moc150 KM192 KM218 KM231 KM272 KM
Maks. moment200 Nm245 Nm250 Nm300 Nm315 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h11,5 s8,9 s8,5 s7,8 s7,2 s
Prędkość maks.198 km/h208 km/h221 km/h224 km/h232 km/h
Śr. zużycie paliwa9,3 l/100 km11,2 l/100 km9,9 l/100 km11,4 l/100 km10,1 l/100 km
BMW X3 (E83) – dane techniczne, osiągi, spalanie (silniki Diesla)
Silnik2.0 (18d)2.0 (2.0d)2.0 (2.0d/20d)3.0 R6 (3.0d)3.0 R6 (3.0d/30d)3.0 R6 (3.0sd/35d)
Pojemność1995 cm³1995 cm³1995 cm³2993 cm³2993 cm³2993 cm³
Paliwoturbodieselturbodieselturbodieselturbodieselturbodieseldiesel biturbo
Maks. moc143 KM150 KM177 KM204 KM218 KM286 KM
Maks. moment350 Nm330 Nm350 Nm410 Nm500 Nm580 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h10,3 s10,2 s8,9 s7,9 s7,4 s6,6 s
Prędkość maks.195 km/h198 km/h206 km/h218 km/h220 km/h240 km/h
Śr. zużycie paliwa6,2 l/100 km7,2 l/100 km6,5 l/100 km8,4 l/100 km7,9 l/100 km8,7 l/100 km

BMW X3 (E83) – galeria

1 KOMENTARZ

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here