Honda HR-V I

Honda HR-V I nieźle odnajduje się we współczesnych realiach opanowanych przez SUV-y. Poznajmy opinie o tym wiekowym, ale wciąż przyciągającym uwagę crossoverze.

Gdyby Honda poczekała jeszcze z 10 lat na debiut pierwszego miejskiego crossovera, samochód z pewnością odniósłby sukces. W latach 90. klienci nie byli gotowi na tak lifestylowy model jak HR-V: wykraczający poza dotychczas obowiązujące trendy stylistyczne, a przy tym niezbyt funkcjonalny i drogi. Teraz preferencje zmieniły się o niemal 180 stopni – samochód ma sprostać codziennym wymaganiom, ale i dobrze się prezentować. To tylko kilka z elementów składających się na obecną dominację SUV-ów. Honda HR-V I je spełnia, bo nie sposób pomylić jej z innym autem. To w zasadzie „spłaszczone kombi na szczudłach”, a konkretnie model wielkości auta miejskiego (lekko ponad 4 m długości) z opcjonalnie montowanym napędem na 4 koła z dołączaną tylną osią. HR-V zadebiutowała w wersji 3-drzwiowej, a w 2000 roku ofertę uzupełniono o wariant z dodatkową parą drzwi (i długością/rozstawem osi zwiększonym o 10 cm). Wprowadzono także mocniejszą odmianę silnikową o mocy 124 KM, uzyskiwanej z silnika 1.6 ze słynnym w Hondach systemem VTEC. Japoński crossover doczekał się korekty wizualnej w 2001 roku. 5 lat później zjechał ostatni egzemplarz, a na następcę kazano czekać aż do 2015 r., gdy debiutowała obecnie produkowana Honda HR-V II.

Honda HR-V I
Relingi dachowe Hondy HR-V płynnie przechodzą w tylny spojler z sięgającym niemal jego krańców światłem STOP. Odmiana 5-drzwiowa zyskała dodatkowe 10 cm rozstawu osi i długości nadwozia.

Hondę HR-V można zaliczyć do grona „najodważniejszych” seryjnie produkowanych samochodów pod koniec lat 90. Wtedy nie odniosła sukcesu, ale dzisiaj bywa realnie rozpatrywana w kategorii możliwie jak najtańszego SUV-a do kupienia z drugiej ręki, bowiem wystarczy na nią ok. 10 tys. zł. Mimo niewielkiej awaryjności, po tylu latach jazdy po polskich drogach może wyjść na jaw wiele kosztownych rzeczy. Na co trzeba się nastawić, rozważając używaną Hondę HR-V I? Oto opinie właścicieli tych aut.

Honda HR-V I
Wszystkie Hondy HR-V z silnikiem 1.6 VTEC (124 KM) mają napęd na 4 koła. W modelu 105-konnym stanowił on opcję. Układ dołącza tylną oś z opóźnieniem, przydając się jedynie w naprawdę lekkim terenie i śliskiej nawierzchni.

Używana Honda HR-V I – wnętrze

Honda HR-V sprawia wrażenie samochodu z wielkim prześwitem, tymczasem wynosi on zaledwie 17,5 cm. Karoserię umieszczono jednak stosunkowo wysoko, stąd bardzo wygodnie zajmuje się w niej miejsca. Deska rozdzielcza nie robi już takiego wrażenia jak nadwozie. Jest raczej poprawna, choć zmontowana przy użyciu kolorowych materiałów (głównie w odcieniach niebieskiego). Honda wygospodarowała uchwyty na napoje i wystarczająco dużo schowków i wnęk. Twarde plastiki może i po latach nie wyglądają zachęcająco, ale nie ma większych zastrzeżeń do ich montażu. Po samochodzie z korzeniami z lat 90. nie nastawiajmy się na nadzwyczajne wyposażenie: sprawdźmy jego poziom przez zakupem, by nie „władować się” w niesprzedawalny potem samochód np. bez klimatyzacji.

Honda HR-V I
Kokpit HR-V nie odbiega wzornictwem od typowego poziomu samochodów japońskich sprzed 20 lat. Poza skrzynią ręczną oferowano rzadko spotykaną przekładnię bezstopniową (CVT).

W obszernym pierwszym rzędzie bez problemów można odnaleźć komfortową pozycję za kierownicą, z tym że możliwości regulacji fotela pozostają niezbyt rozbudowane. Po samych fotelach nie ma co oczekiwać cudów: podpierają ciało w akceptowalnym stopniu, za to ich tapicerki nieźle znoszą upływ czasu i przejechanych kilometrów. Problem pojawia się, gdy HR-V musi przewieźć czwórkę dorosłych osób. Wersja 3-drzwiowa jest krótsza i ciasna w obrębie nóg. Nieco lepiej pod tym względem wypada 5-drzwiowa Honda, ale nadal bez rewelacji. Bagażniki pozostają identyczne dla obydwu odmian – mieszczą 285 l. Trudno dotrzeć do rzetelnych informacji odnośnie pojemności po złożeniu kanapy, niemniej taka funkcja istnieje. Mało tego, oparcie jest dzielone w proporcji 50:50.

Używana Honda HR-V I – silniki

Chętni na Hondę HR-V skazani są na wolnossącą jednostkę benzynową 1.6 w dwóch wersjach mocy. Bazowa generuje 105 KM, ale i zaledwie 135 Nm momentu obrotowego, stąd elastyczność ewidentnie nie stoi po stronie jej zalet. Pewną poprawę osiągów zagwarantowała odmiana 1.6 VTEC: dodanie systemu zmiennych faz rozrządu podniosło parametry do 124 KM i 144 Nm, do przełożyło się na lepsze o ponad sekundę przyspieszenie do 100 km/h. Dotyczy to odmian 4×4, z którymi mocniejszy silnik łączył się obligatoryjnie (1.6/105 KM może mieć napęd na przód). Obydwie odmiany wykorzystują wielopunktowy wtrysk paliwa, ale eksploatację na LPG utrudnia konieczność regulowania zaworów (co 40 tys. km). Z eksploatacyjnych rzeczy należy też pamiętać o wymianie paska rozrządu (co 120 tys. km, ale nic nie stoi na przeszkodzie, by ten przebieg skrócić). Silniki łączono z 5-biegowymi skrzyniami ręcznymi lub bezstopniowymi CVT.

Honda HR-V I
Dopiero odmiana 124-konna pozwala całkiem sprawnie wykonywać Hondą HR-V manewry wyprzedzania. Niestety, obie nie grzeszą oszczędnym charakterem i przeciętnie znoszą zasilanie gazem.

Używana Honda HR-V I – opinie użytkowników

 Zalety 

„Naprawdę trwałe auto. Moja Honda nadal ma oryginalne amortyzatory, tłumiki i tarcze/bębny hamulcowe”

„Mimo 105 KM silnik daje radę, a w połączeniu z LPG nie drenuje portfela wydatkami na paliwo”

„W tej cenie ciężko o coś lepszego, biorąc pod uwagę jakość i niezawodność”

„Moja HR-V nie ma lekkiego życia, a niemal nie wymaga napraw zawieszenia. Bardzo solidna konstrukcja”

 Wady 

„Przednie słupki zasłaniają sylwetki przechodniów. Trzeba się wychylać, by ich zobaczyć”

„Awaryjny układ elektryczny. Co kilka miesięcy zmieniam żarówki reflektorów i oświetlenia deski”

„Spore problemy z rdzą. Pojawia się na błotnikach, drzwiach i klapy bagażnika”

„Trafiłem na samochód wymagający poważnych inwestycji. Koszty trochę nieadekwatne do wartości Hondy”

Honda HR-V I
Jeśli ktoś planuje często korzystać z tylnej kanapy HR-V, powinien postawić na odmianę 5-drzwiową (z lewej). Otrzymała bonusowe 10 cm długości nadwozia i rozstawu osi.

Używana Honda HR-V I – awaryjność, typowe usterki

Silnik to najprawdopodobniej ostatnia rzecz, jaka „padnie” w Hondzie HR-V: niewysilone jednostki benzynowe wytrzymują ogromne przebiegi, wymagając najwyżej regularnych dolewek oleju silnikowego. Z drugiej strony, bezawaryjność jest tylko i wyłącznie efektem rzetelnego serwisowania, a z tym teraz bywa różnie (nie każdy chce inwestować w ok. 20-letni samochód). Największym wrogiem HR-V pozostaje korozja. Niemal zawsze uświadczymy ją na elementach karoserii, a już na pewno pod spodem, gdzie skutecznie utrudnia serwisowanie zawieszenia (auta z 4×4 wyposażono w tylną konstrukcję wielowahaczową; przednionapędowe mają belkę). Zazwyczaj trzeba wymienić tuleje metalowo-gumowe lub łączniki stabilizatora. Opóźnienia w załączaniu napędu 4×4 wynikają z usterki sprzęgła wielopłytkowego albo tylnego mostu, który wymaga wymiany oleju. Często regeneracji wymagają przekładnie kierownicze. Właściciele krytykują system oświetlenia – zarówno zewnętrznego, jak i wewnątrz kabiny włącznie z zestawem wskaźników.

Honda HR-V I
Korozja jeszcze rzadko eliminuje Hondy HR-V z dalszej eksploatacji, ale jest już istotnym problemem tego modelu. Po zakupie „zdrowego” egzemplarza warto zainwestować w porządne zabezpieczenie podwozia.

Używana Honda HR-V I – gdzie jest nr VIN?

Numer VIN znajduje się na tabliczce pośrodku wzmocnienia czołowego (fot.) i w centralnej części przegrody czołowej (okolice podszybia).

Honda HR-V I

Używana Honda HR-V I – sytuacja rynkowa

Niełatwo już o używaną Hondę HR-V I – rynek wtórny składa się z kilkunastu samochodów w cenach od 6 do 17 tys. zł, z czego na auto poliftowe musimy przeznaczyć minimum 10 tys. zł. Podobnie (po równo) rozkłada się udział wersji 3- i 5-drzwiowych, jak i przednionapędowych/4×4. Sporadycznie wystawiane są Hondy z bezstopniowymi skrzyniami biegów.

Używana Honda HR-V I – podsumowanie

Najmłodsze Hondy HR-V I mają 15 lat: nie ma możliwości, by tak stary samochód był totalnie bezobsługowy, ale i tak ten model imponuje trwałością mechaniczną. Niestety, coraz bardziej rozprawia się z nim rdza i to właśnie na nią trzeba zwrócić najwięcej uwagi podczas oględzin. HR-V lepiej nie traktować jako auto terenowe (niski prześwit i przeciętny napęd 4×4) i rodzinne. Jako pojazd miejski do okazjonalnych wyjazdów poza asfalt (albo na słabej jakości drogi) sprawdzi się w sam raz.

Polecamy uwadze nasze artykuły o innych używanych Hondach:

Używana Honda Jazz III (2008-2015) – opinie użytkowników

Używana Honda Civic VIII (2006-2011) – opinie użytkowników

Używana Honda Civic IX (2011-2017) – opinie użytkowników

Używana Honda Accord VIII (2008-2015) – opinie użytkowników

Używana Honda CR-V III (2006-2012) – opinie użytkowników

Honda HR-V I

Honda HR-V I – wymiary, pojemność bagażnika
Dł./szer./wys.401-411/170/168 cm
Rozstaw osi236-246 cm
Pojemność bagażnika285 l
Honda HR-V I – dane techniczne, osiągi, spalanie
Silnik1.6 16V1.6 16V (4WD)1.6 VTEC (4WD)
Pojemność1590 cm³1590 cm³1590 cm³
Paliwobenz.benz.benz.
Maks. moc105 KM105 KM124 KM
Maks. moment135 Nm135 Nm144 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h11,2 s12,1 s10,8 s
Prędkość maks.165 km/h162 km/h170 km/h
Śr. zużycie paliwa8,2 l/100 km8,6 l/100 km8,6 l/100 km

Używana Honda HR-V I – galeria

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here