Civic „UFO” umiejętnie łączy niecodzienny design z wyjątkową funkcjonalnością. Jaki silnik najlepiej wybrać w używanej Hondzie Civic VIII?
Kiedyś ten samochód szokował. Po dobrych kilkunastu latach od debiutu Civic VIII zdołał się opatrzeć, ale i tak jest ciekawszy stylistycznie od wielu nowszych modeli. Pod awangardową karoserią Honda ukryła przepastne wnętrze z systemem Magic Seats (opcja podniesienia siedziska kanapy do góry, celem przewozu wyższych przedmiotów). Imponuje także bagażnik, który w hatchbacku mieści aż 455 l pakunków. To znacznie więcej od równolegle produkowanego z nim, bardziej zachowawczego stylistycznie, sedana (340 l). Ta wersja jako jedyna łączyła się z napędem hybrydowym (IMA), niemniej nie trzeba go na siłę szukać, gdyż rozczarowuje w najważniejszej kategorii – czyli spalaniem.
Honda do napędu przewidziała skromną, ale dobrą jakościowo gamę silnikową, obejmującą nawet wariant usportowiony (Type-R) i mocnego diesla. Który silnik wybrać w używanej Hondzie Civic VIII?
Używana Honda Civic VIII – silniki benzynowe
- 1.4 i-DSI (83 KM)
- 1.4 i-VTEC (99 KM)
- 1.8 i-VTEC (140 KM)
- 2.0 i-VTEC (201 KM)
- 1.3 IMA (115 KM)
W palecie wersji benzynowych przewidziano wyłącznie silniki wolnossące z wielopunktowym wtryskiem paliwa i łańcuchem rozrządu. Otwiera ją 1.4 i-DSI (83 KM), którego w 2008 roku zastąpił wariant z systemem zmiennych faz rozrządu (1.4 i-VTEC; 99 KM). Obydwa polecamy wyłącznie kierowcom o łagodnym stylu jazdy, choć mocniejsza odmiana już akceptowalnie radzi sobie na drogach szybkiego ruchu. Może jedynie generować wtedy ponadprzeciętny hałas. Do wszechstronnej eksploatacji zdecydowanie lepiej nadaje się 140-konny 1.8 i-VTEC, który „nie męczy się” z Civikiem i pozwala uzyskać zaskakująco niskie wyniki spalania. Dla wersji Type-R przewidziano jednostkę 2.0 i-VTEC, która osiąga 201 KM bez turbodoładowania. Tak jak pozostałe silniki z VTEC, „budzi się” dopiero po mocniejszym wkręceniu na obroty, co niewątpliwie dodaje tej wersji jeszcze więcej zadziorności. Jednostki Hondy na ogół są bezawaryjne, dopóki nie zamontuje się w nich LPG – a już na pewno, gdy po tym systematycznie nie regulowano zaworów (zaleca się co 20 tys. km). Niektórzy użytkownicy odnotowywali spalanie oleju silnikowego, awarie świec zapłonowych i pomp sprzęgła, a także sporadyczne rozciągnięcia łańcuchów rozrządu. Jak na ten wiek i przebiegi jest jednak bardzo dobrze.
Silnik | 1.4 i-DSI | 1.4 i-VTEC | 1.8 i-VTEC | 2.0 Type-R | 1.3 IMA |
---|---|---|---|---|---|
Pojemność | 1339 cm³ | 1339 cm³ | 1799 cm³ | 1998 cm³ | 1339 cm³ |
Paliwo | benz. | benz. | benz. | benz. | benz. + elektr. |
Maks. moc | 83 KM | 99 KM | 140 KM | 201 KM | 115 KM |
Maks. moment | 119 Nm | 127 Nm | 174 Nm | 193 Nm | 125+103 Nm |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 14,6 s | 13,0 s | 8,9 s | 6,6 s | 12,1 s |
Prędkość maks. | 170 km/h | 177 km/h | 205 km/h | 235 km/h | 185 km/h |
Śr. zużycie paliwa | 5,9 l/100 km | 5,7 l/100 km | 6,6 l/100 km | 9,1 l/100 km | 4,6 l/100 km |
Używana Honda Civic VIII – silniki Diesla
- 2.2 i-CTDi (140 KM)
Civic VIII występował z tylko jednym dieslem – autorskim 2.2 i-CTDi o mocy 140 KM. To jednostka montowana także w większych Hondach (CR-V, FR-V, Accord), zapewniająca w kompaktowym aucie niemal sportowe osiągi. Żwawy charakter wynika z pokaźnego momentu obrotowego, jak i zaawansowanego (i niestety drogiego w wymianie) osprzętu. Turbodiesel dysponuje turbosprężarką ze zmienną geometrią i kołem dwumasowym, ale ma na szczęście podlegające regeneracji wtryskiwacze elektromagnetyczne i żywotny łańcuch rozrządu. Filtr cząstek stałych jest z reguły spotykany w egzemplarzach z końcówki produkcji, choć na niektórych rynkach montowano go już wcześniej. Na przestrzeni lat jednostka 2.2 i-CTDi dała się poznać jako dopracowana i pozbawiona wad fabrycznych, a możliwe usterki mogą wynikać z dużych przebiegów, jakie miały okazję do tej pory pokonać. Decydując się na wysokoprężnego Civika VIII wynegocjujmy rabat na ewentualną wymianę dwumasy albo regenerację turbosprężarki.
Silnik | 2.2 i-CTDi |
---|---|
Pojemność | 2204 cm³ |
Paliwo | turbodiesel |
Maks. moc | 140 KM |
Maks. moment | 340 Nm |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 8,6 s |
Prędkość maks. | 205 km/h |
Śr. zużycie paliwa | 5,3 l/100 km |
Używana Honda Civic VIII – który silnik wybrać?
Bezpelacyjnie rekomendujemy benzynowego 1.8 i-VTEC, który doskonale łączy znikomą awaryjność z przyjemnymi wrażeniami z jazdy i nieprzesadzonym spalaniem. Jeżdżący z pojedynkę mogą rozważyć słabszego 1.4, natomiast diesel jest wart zainteresowania pod warunkiem przedstawienia przez sprzedającego rzetelnej historii serwisowej. Civic Type-R z pewnością będzie poszukiwanym youngtimerem, którego wartość będzie szybciej rosła.