Honda HR-V II niebawem zniknie z salonów. Przez 6 lat produkcji wyszło na jaw kilka niedociągnięć tego SUV-a. Oto opinie właścicieli używanych Hond HR-V II.
Drugie wcielenie Hondy HR-V zadebiutowało w 2015 roku, ale ten model był znany już znacznie wcześniej z uwagi na wczesną premierę pierwszej generacji (w 1999 roku). Po zakończeniu produkcji na jej następcę Honda kazała czekać aż 10 lat. Nie był to zmarnowany czas. Nowy HR-V przykuwał uwagę atrakcyjnym nadwoziem z „wiekowym” już patentem w postaci schowanej w słupku klamki tylnych drzwi. Jeszcze większe wrażenie ten samochód robił wewnątrz, nie tylko za sprawą kokpitu z krótkim lewarkiem biegów i dotykowym panelem klimatyzacji. HR-V była po prostu przestronna i niebywale pakowna jak na miejskiego crossovera. W niedużym nadwoziu (ok. 4,3 m) udało się komfortowo zmieścić 4 dorosłe osoby, a za nimi do dyspozycji był jeszcze 431-litrowy bagażnik z ogromnym schowkiem pod podłogą (chyba że zdecydowano się na montaż koła zapasowego). Wzorem pozostałych modeli Honda nie omieszkała i w HR-V zastosować swój patent w postaci podnoszonych do góry siedzisk kanapy (Magic Seats). W 2019 roku przedstawiła samochód po modernizacji, a przy okazji odmianę Sport ze 182-konnym silnikiem 1.5 Turbo i zmodyfikowanym zawieszeniem (Performance Damper). Taka HR-V w końcu zaczęła jeździć jak Honda: dynamicznie i niemal przyklejona do drogi.
Używana Honda HR-V I (1999-2006) – opinie użytkowników
Produkcja Hondy HR-V II dobiega końca: pod koniec 2021 roku zastąpi ją trzecie wcielenie, a opisywany model na dobre rozgości się na rynku wtórnym. Co już o niej wiadomo? Czy w maksymalnie 6-letniej Hondzie na dobrą sprawę może coś się zepsuć? Jak zwykle znalazło się kilka tematów do narzekań. Poznajmy opinie właścicieli używanych Hond HR-V II.
Używana Honda HR-V II – wnętrze
Kokpit HR-V subtelnie, ale wchodzi już w obecną erę niemal całkowitej cyfryzacji. Uświadczymy tu jeszcze analogowe wskaźniki, ale obsługa panelu klimatyzacji (i m.in. podgrzewania foteli) odbywa się już całkowicie dotykowo, podobnie zresztą jak ekranu multimediów. Główna wpadka ergonomiczna Hondy tyczy się jego zbytniego odsunięcia od kierownicy, wskutek czego trzeba odrywać plecy, by do niego dosięgnąć. Inna sprawa, że nie zawsze reaguje on na dotyk, a system teoretycznie kompatybilny z Androidem i iOS w praktyce nie łączy się z żadnym telefonem (albo robi to opornie). Do tego nie wygospodarowano żadnego miejsca do wygodnego ulokowania smartfona – poza półką pod wiszącą konsolą środkową, ale nie jest ona zbyt funkcjonalna. Poza tym liczba schowków zasługuje na uznanie. Materiały wykończeniowe nie robią szczególnego wrażenia, choć trzeba się mocno wsłuchać, by wychwycić jakiekolwiek trzaski.
Osoby podróżujące z przodu Hondy siedzą na wystarczająco wygodnych fotelach z, co istotne, optymalnym na długość siedziskiem. Z tyłu ulokowano dość płaską kanapę delikatnie wyprofilowaną pod dwie osoby. Od biedy pojadą tam i trzy, bo pośrodku biegnie bardzo niski tunel środkowy i nic nie zaburza przestrzeni na nogi. W obrębie głów – również wystarczająco, dlatego Honda HR-V swobodnie nadaje się do regularnego przewożenia więcej niż 2 osób. W każdym egzemplarzu znajdziemy patent Hondy w postaci podnoszonego do góry siedziska (Magic Seats), umożliwiającego przewóz przedmiotów mających nawet 1,3 m wysokości. Chcąc przewieźć coś w sposób tradycyjny, mamy do dyspozycji 431-litrowy bagażnik z prowadzącym do niego pokaźnym otworem załadunkowym. W HR-V bez koła zapasowego pod podłogą wygospodarowano aż 77-litrowy schowek mieszczący małą walizkę. Składając kanapę zwiększamy przestrzeń bagażową do 1456 l.
Używana Honda HR-V II – silniki
Odbiorców z Europy musiał zadowolić wybór zaledwie trzech jednostek napędowych, i to w różnych odstępach czasu. Wszystkie są 4-cylindrowe i mają łańcuchowy napęd rozrządu oraz bezpośredni wtrysk paliwa. Przez cały okres produkcji oferowano tylko 130-konnego 1.5, wykorzystującego, jak przystało na Hondę, system zmiennych faz rozrządu i-VTEC. Po liftingu gamę uzupełniła jego 182-konna odmiana z turbosprężarką, która trafiła pod maski HR-V Sport. Oba silniki opcjonalnie zestawiano z bezstopniową skrzynią biegów z symulowaną zmianą 7 przełożeń manetkami za kierownicą. Taka opcja nie trafiła do jedynego w ofercie diesla, czyli znanego m.in. z Civica IX 1.6 i-DTEC (120 KM). Idealnie pasuje do tego samochodu, nie wymagając nieustannego trzymania na obrotach w celu wykrzesania z niego jak najwięcej mocy (w przeciwieństwie do 1.5 i-VTEC dysponuje sporym zapasem momentu obrotowego). Ręczne skrzynie biegów HR-V zawsze mają 6 przełożeń. Napędu 4×4 nie przewidziano z wyżej wymienionymi jednostkami napędowymi. Trafiał do wolnossących 1.8 (138 KM) z Hond na rynek amerykański.
Używana Honda HR-V II – opinie użytkowników
Zalety
„Pod względem przestrzeni w środku HR-V pozytywnie zaskoczyła. Rodzina mieści się bez problemu ”
„Niezłe przeszklenie karoserii. Dodatkowo pomaga kamera cofania i wielkie lusterka”
„Genialny system składania tylnych siedzeń. Można przewieźć więcej, niż się wydaje”
„Skrzynia CVT nie hałasuje w stopniu nadmiernym. Świetne łopatki przy kierownicy”
Wady
„Multimedia przestarzałe jak na kilkuletni samochód. Słaba współpraca ze smartfonem”
„Z tyłu brak miejsc na kubki i nawiewów klimatyzacji. Małe boczne kieszenie”
„Lakier już prosi się o detailing. Zauważyłem też początki korozji”
„Charakterystyka silnika VTEC nie przypadła mi do gustu. Wkręcanie na obroty generuje spory hałas”
Używana Honda HR-V II – awaryjność, typowe usterki
Często zgłaszaną przypadłością Hond HR-V z silnikami benzynowymi jest krótkotrwały zgrzyt (ok. sekundy) wyraźnie słyszalny tuż po uruchomieniu silnika. Najprawdopodobniej jest to objaw usterki wariatora faz rozrządu, wynikającej po części ze stosowania fabrycznego, zbyt rzadkiego oleju. Niektóre autoryzowane serwisy wymieniają wadliwe wariatory na gwarancji. W dieslach potrafi szwankować filtr cząstek stałych, ale jego regenerację można już przeprowadzić za kilkaset złotych. Użytkownicy skarżą się na wycie z okolic skrzyni biegów (nietrwałe łożyska) i ponadprzeciętne stukanie zawieszenia podczas jazdy na nieutwardzonej nawierzchni. Zdarzają się awarie elektroniki, głównie czujników parkowania, dotykowego ekranu i systemu Honda Connect łączącego samochód ze smartfonem. HR-V nie jest wolna od powszechnej dolegliwości względnie nowych aut, mianowicie delikatnego lakieru nabierającego wyraźnych rys już po kilku latach eksploatacji. Sporadycznie trafiają się doniesienia o wykrytych na karoserii ogniskach korozji.
Używana Honda HR-V II – gdzie jest nr VIN?
Numer VIN znajduje się w oszklonej wnęce deski rozdzielczej, przed kierowcą. Odczytamy go również z naklejki w słupku środkowym lewym.
Używana Honda HR-V II – sytuacja rynkowa
HR-V z roczników 2015-16 i z dieslem pod maską kosztują w granicach 55-65 tys. zł. Równie młode auta z benzynowym 1.5 oznaczają wydatek 60-80 tys. zł. Poliftowe samochody (rocznik 2019, przebieg kilkanaście tys. km) wyceniane są nawet 100 tys. zł, czyli i tak sporo mniej od oferowanych jeszcze fabrycznie nowych aut (115-125 tys. zł). W co trzeciej używanej HR-V pracuje silnik 1.6 i-DTEC, natomiast w ogłoszeniach jeszcze nie pojawiają się odmiany Sport.
Używana Honda HR-V II – podsumowanie
Według części użytkowników HR-V II nie reprezentuje już dawnej jakości Hondy – zarówno w zakresie niezawodności, jak i podejścia serwisu do klienta. Auto samo w sobie jest udanym projektem, bo doskonale się czuje w mieście i nie zmusza do wyrzeczeń: śmiało może pełnić rolę samochodu rodzinnego. Pozostaje tylko czekać na debiut następcy i spadek cen używanych HR-V II.
Polecamy także:
Honda HR-V (2021) – opis wersji i cennik
Używana Honda Civic IX (2011-2017) – opinie
Używana Honda CR-V III (2006-2012) – opinie
Dł./szer./wys. | 429-435/177-179/161 cm |
Rozstaw osi | 261 cm |
Pojemność bagażnika | 431-1456 l |
Silnik | 1.5 i-VTEC | 1.5 VTEC Turbo | 1.6 i-DTEC |
---|---|---|---|
Pojemność | 1498 cm³ | 1498 cm³ | 1597 cm³ |
Paliwo | benz. | benz., turbo | turbodiesel |
Maks. moc | 130 KM | 182 KM | 120 KM |
Maks. moment | 155 Nm | 240 Nm | 300 Nm |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 10,2 s | 7,8 s | 10,0 s |
Prędkość maks. | 192 km/h | 215 km/h | 192 km/h |
Śr. zużycie paliwa | 5,7 l/100 km | 5,9 l/100 km | 4,1 l/100 km |