Najmniej bezpieczne auta wg Folksam

Szwedzkie towarzystwo ubezpieczeniowe co roku publikuje raporty dotyczące bezpieczeństwa zapewnianego przez samochody. Które z nich wypadły najgorzej w edycji 2019?

W świecie motoryzacji utarło się przekonanie, że najbezpieczniejsze samochody to te, które uzyskały maksymalną ocenę w testach zderzeniowych Euro NCAP, czyli słynne „5 gwiazdek”. Istotnie, badania prowadzone przez Euro NCAP rzeczywiście polegają na rozbijaniu prawdziwych samochodów, i to na kilka sposobów: wykonywane są zderzenia czołowe i boczne, a także symulacja kolizji z pieszym i słupem (uderzeniem w niego bokiem auta).

Czytaj takze Toyota Yaris, Renaul Clio, Honda Jazz

Postępująca technologia postawiła jednak wiarygodność testów Euro NCAP pod znakiem zapytania. Producenci otrzymywali bowiem dodatkowe punkty za wyposażenie swojego samochodu w systemy bezpieczeństwa i w ten sposób niezbyt sprawiedliwie otrzymywali najwyższą ocenę w rankingu. Sama metodologia pozycjonowania samochodów pod kątem bezpieczeństwa również budzi wątpliwości, ponieważ 5 gwiazdek zdobywają zarówno najmniejsze auta, jak i wielkie SUV-y czy pick-upy. Jak można się domyśleć, w rzeczywistym zdarzeniu drogowym prawdopodobnie najmniej ucierpią pasażerowie drogiego i dużego samochodu aniżeli taniego, miejskiego auta. Euro NCAP tłumaczy, że wynik ich testu odzwierciedla sytuację, gdy badany pojazd zderzy się z innym samochodem o masie własnej różniącej się maksymalnie do 150 kg. Mniej więcej taką sytuację oddają odkształcalne bloki metalu, w które kontrolowanie uderza auto podczas testów Euro NCAP.

Alternatywą dla najbardziej znanego systemu badania bezpieczeństwa samochodów są raporty publikowane przez szwedzkie towarzystwo ubezpieczeniowe Folsam. Pozycjonuje on auta w rankingu na podstawie skutków rzeczywistych zdarzeń drogowych. W odróżnieniu od Euro NCAP zestawienie Folksam co roku ulega aktualizacji, bowiem bezpieczeństwo aut zmienia się wraz z wiekiem, a co za tym idzie – postępującą rdzą. Eksperci z Folksam potwierdzili, że skorodowany samochód nie jest w stanie zapewnić takiego poziomu bezpieczeństwa jak auto z salonu. Wnioski pochodzą z prób zderzeniowych wykonanych na używanym Volkswagenie Golfie V i Maździe 6.

Stłuczka i co dalej? – zobacz nasz e-book!
Bądź mądry przed stłuczką lub wypadkiem!

Najmniej bezpieczne auta wg Folksam (6)Niedawno opublikowaliśmy listę najbezpieczniejszych samochodów w rankingu Folksam. Teraz pora zajrzeć na drugi koniec zestawienia. Przypominamy, że Folksam w swoim raporcie nie przyznaje gwiazdek, tylko szereguje modele w skali od 1 do 5. Poszczególne cyfry odnoszą uzyskany wynik do średniej ze wszystkich samochodów. I tak oznaczają one:

  • 1wynik o 40% gorszy od średniej
  • 2wynik o 20% gorszy od średniej
  • 3wynik średni
  • 4wynik o 20% lepszy od średniej
  • 5wynik o 40% lepszy od średniej

Poniżej publikujemy listę 50 najmniej bezpiecznych samochodów wg Folksam, czyli takich, które uzyskały ocenę 1, 2 lub 3. Właściciele których aut mają powody do obaw? Nawet jeśli samochód z lat 90. lub dwutysięcznych jako nowy uzyskał 4/5 gwiazdek, obecnie nie ma co na nie „liczyć”: wówczas auta projektowano z mniejszym nastawieniem na bezpieczeństwo, poza tym ponad 20-letnie samochody zmagają się z mniejszym lub większym problemem z korozją atakującą kluczowe elementy konstrukcyjne. Z tych powodów na końcu rankingu Folksam, poza kilkoma wyjątkami, znalazły się auta kilkunastoletnie lub starsze. Większość z nich wciąż często można spotkać na polskich drogach.

Porównanie wyników rankingów bezpieczeństwa samochodów Folksam i Euro NCAP – 50 najgorszych modeli w klasyfikacji Folksam
SamochódLata produkcjiWynik FolksamWynik Euro NCAP
1Kia Picanto I2004-20111***
2Renault Twingo I1993-20121***
3Volkswagen Lupo1999-20051****
4Citroen Xantia1992-20012**
5Fiat Punto II1999-20072****
6Hyundai Elantra II1995-20002***
7BMW serii 1 E872004-20113*****
8BMW serii 5 E391995-20043****
9Chevrolet Kalos2003-20063***
10Chrysler Voyager III1995-20003**
11Citroen C3 I2002-20093****
12Citroen Xsara1998-20003***
13Citroen C4 I2004-20103*****
14Ford Ka I1997-20083***
15Ford Fiesta Mk41995-20013***
16Ford Fiesta Mk52001-20083****
17Ford Escort Mk51991-19953**
18Ford Escort Mk61996-20013**
19Honda Civic VI1995-20013***
20Hyundai Atos1998-20033***
21Hyundai Getz2002-20093****
22Hyundai i10 I2008-20133****
23Kia Picanto II2011-20173***
24Mercedes klasy A W1681997-20043****
25Mercedes klasy C W2021993-20003**
26Mercedes klasy E W2101995-20023****
27Mitsubishi Colt VI2004-20123****
28Mitsubishi Lancer VI1996-20033**
29Mitsubishi Space Wagon1999-20033***
30Nissan Micra K111993-20023**
31Nissan Micra K122003-20103****
32Nissan Almera N151995-20003**
33Nissan Primera P111996-20023***
34Nissan Primera P122002-20073****
35Opel Corsa B1993-20003**
36Opel Corsa C2000-20063****
37Opel Vectra B1995-20023***
38Opel Omega B1994-20033***
39Peugeot 2061998-20093****
40Peugeot 3061993-20013***
41Renault Clio I1990-19983**
42Renault Clio IV2012-20193*****
43Renault Laguna I1993-20013***
44Seat Ibiza III2002-20083****
45Subaru Legacy Outback III2003-20093****
46Suzuki Baleno I1995-20013**
47Toyota Yaris I1998-20063****
48Toyota Yaris III2012-20203*****
49Toyota Corolla E111997-20023***
50Toyota Corolla E122001-20073****
Najmniej bezpieczne auta wg Folksam (3)
Kia Picanto 1. generacji w Euro NCAP uzyskała „znośne” 3 gwiazdki, natomiast w rankingu Folksam zajęła ostatnie miejsce.

Niepokoją natomiast słabe wyniki stosunkowo młodych samochodów, które „chlubią” się 5 gwiazdkami w Euro NCAP, czyli BMW serii 1, Citroen C4 I, Renault Clio IV czy Toyota Yaris III. Oczywiście nie oznacza to, że każde drogowe zdarzenie z udziałem wymienionych wyżej samochodów musi skończyć się tragicznie. Niemniej może być bodźcem dla osób preferujących samochody starszych generacji.

Zobacz pełną wersję raportu na stronie Folksamu (możliwość wglądu w języku angielskim)

Najmniej bezpieczne auta wg Folksam (4)
Wg Folksam Renault Clio IV zapewnia taki sam poziom bezpieczeństwa… jak pierwsza generacja tego modelu z lat 90.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here