Szwedzkie towarzystwo ubezpieczeniowe co roku publikuje raporty dotyczące bezpieczeństwa zapewnianego przez samochody. Które z nich wypadły najgorzej w edycji 2019?
W świecie motoryzacji utarło się przekonanie, że najbezpieczniejsze samochody to te, które uzyskały maksymalną ocenę w testach zderzeniowych Euro NCAP, czyli słynne „5 gwiazdek”. Istotnie, badania prowadzone przez Euro NCAP rzeczywiście polegają na rozbijaniu prawdziwych samochodów, i to na kilka sposobów: wykonywane są zderzenia czołowe i boczne, a także symulacja kolizji z pieszym i słupem (uderzeniem w niego bokiem auta).
Postępująca technologia postawiła jednak wiarygodność testów Euro NCAP pod znakiem zapytania. Producenci otrzymywali bowiem dodatkowe punkty za wyposażenie swojego samochodu w systemy bezpieczeństwa i w ten sposób niezbyt sprawiedliwie otrzymywali najwyższą ocenę w rankingu. Sama metodologia pozycjonowania samochodów pod kątem bezpieczeństwa również budzi wątpliwości, ponieważ 5 gwiazdek zdobywają zarówno najmniejsze auta, jak i wielkie SUV-y czy pick-upy. Jak można się domyśleć, w rzeczywistym zdarzeniu drogowym prawdopodobnie najmniej ucierpią pasażerowie drogiego i dużego samochodu aniżeli taniego, miejskiego auta. Euro NCAP tłumaczy, że wynik ich testu odzwierciedla sytuację, gdy badany pojazd zderzy się z innym samochodem o masie własnej różniącej się maksymalnie do 150 kg. Mniej więcej taką sytuację oddają odkształcalne bloki metalu, w które kontrolowanie uderza auto podczas testów Euro NCAP.
Alternatywą dla najbardziej znanego systemu badania bezpieczeństwa samochodów są raporty publikowane przez szwedzkie towarzystwo ubezpieczeniowe Folsam. Pozycjonuje on auta w rankingu na podstawie skutków rzeczywistych zdarzeń drogowych. W odróżnieniu od Euro NCAP zestawienie Folksam co roku ulega aktualizacji, bowiem bezpieczeństwo aut zmienia się wraz z wiekiem, a co za tym idzie – postępującą rdzą. Eksperci z Folksam potwierdzili, że skorodowany samochód nie jest w stanie zapewnić takiego poziomu bezpieczeństwa jak auto z salonu. Wnioski pochodzą z prób zderzeniowych wykonanych na używanym Volkswagenie Golfie V i Maździe 6.
Stłuczka i co dalej? – zobacz nasz e-book!
Bądź mądry przed stłuczką lub wypadkiem!
Niedawno opublikowaliśmy listę najbezpieczniejszych samochodów w rankingu Folksam. Teraz pora zajrzeć na drugi koniec zestawienia. Przypominamy, że Folksam w swoim raporcie nie przyznaje gwiazdek, tylko szereguje modele w skali od 1 do 5. Poszczególne cyfry odnoszą uzyskany wynik do średniej ze wszystkich samochodów. I tak oznaczają one:
- 1 – wynik o 40% gorszy od średniej
- 2 – wynik o 20% gorszy od średniej
- 3 – wynik średni
- 4 – wynik o 20% lepszy od średniej
- 5 – wynik o 40% lepszy od średniej
Poniżej publikujemy listę 50 najmniej bezpiecznych samochodów wg Folksam, czyli takich, które uzyskały ocenę 1, 2 lub 3. Właściciele których aut mają powody do obaw? Nawet jeśli samochód z lat 90. lub dwutysięcznych jako nowy uzyskał 4/5 gwiazdek, obecnie nie ma co na nie „liczyć”: wówczas auta projektowano z mniejszym nastawieniem na bezpieczeństwo, poza tym ponad 20-letnie samochody zmagają się z mniejszym lub większym problemem z korozją atakującą kluczowe elementy konstrukcyjne. Z tych powodów na końcu rankingu Folksam, poza kilkoma wyjątkami, znalazły się auta kilkunastoletnie lub starsze. Większość z nich wciąż często można spotkać na polskich drogach.
Samochód | Lata produkcji | Wynik Folksam | Wynik Euro NCAP | |
---|---|---|---|---|
1 | Kia Picanto I | 2004-2011 | 1 | *** |
2 | Renault Twingo I | 1993-2012 | 1 | *** |
3 | Volkswagen Lupo | 1999-2005 | 1 | **** |
4 | Citroen Xantia | 1992-2001 | 2 | ** |
5 | Fiat Punto II | 1999-2007 | 2 | **** |
6 | Hyundai Elantra II | 1995-2000 | 2 | *** |
7 | BMW serii 1 E87 | 2004-2011 | 3 | ***** |
8 | BMW serii 5 E39 | 1995-2004 | 3 | **** |
9 | Chevrolet Kalos | 2003-2006 | 3 | *** |
10 | Chrysler Voyager III | 1995-2000 | 3 | ** |
11 | Citroen C3 I | 2002-2009 | 3 | **** |
12 | Citroen Xsara | 1998-2000 | 3 | *** |
13 | Citroen C4 I | 2004-2010 | 3 | ***** |
14 | Ford Ka I | 1997-2008 | 3 | *** |
15 | Ford Fiesta Mk4 | 1995-2001 | 3 | *** |
16 | Ford Fiesta Mk5 | 2001-2008 | 3 | **** |
17 | Ford Escort Mk5 | 1991-1995 | 3 | ** |
18 | Ford Escort Mk6 | 1996-2001 | 3 | ** |
19 | Honda Civic VI | 1995-2001 | 3 | *** |
20 | Hyundai Atos | 1998-2003 | 3 | *** |
21 | Hyundai Getz | 2002-2009 | 3 | **** |
22 | Hyundai i10 I | 2008-2013 | 3 | **** |
23 | Kia Picanto II | 2011-2017 | 3 | *** |
24 | Mercedes klasy A W168 | 1997-2004 | 3 | **** |
25 | Mercedes klasy C W202 | 1993-2000 | 3 | ** |
26 | Mercedes klasy E W210 | 1995-2002 | 3 | **** |
27 | Mitsubishi Colt VI | 2004-2012 | 3 | **** |
28 | Mitsubishi Lancer VI | 1996-2003 | 3 | ** |
29 | Mitsubishi Space Wagon | 1999-2003 | 3 | *** |
30 | Nissan Micra K11 | 1993-2002 | 3 | ** |
31 | Nissan Micra K12 | 2003-2010 | 3 | **** |
32 | Nissan Almera N15 | 1995-2000 | 3 | ** |
33 | Nissan Primera P11 | 1996-2002 | 3 | *** |
34 | Nissan Primera P12 | 2002-2007 | 3 | **** |
35 | Opel Corsa B | 1993-2000 | 3 | ** |
36 | Opel Corsa C | 2000-2006 | 3 | **** |
37 | Opel Vectra B | 1995-2002 | 3 | *** |
38 | Opel Omega B | 1994-2003 | 3 | *** |
39 | Peugeot 206 | 1998-2009 | 3 | **** |
40 | Peugeot 306 | 1993-2001 | 3 | *** |
41 | Renault Clio I | 1990-1998 | 3 | ** |
42 | Renault Clio IV | 2012-2019 | 3 | ***** |
43 | Renault Laguna I | 1993-2001 | 3 | *** |
44 | Seat Ibiza III | 2002-2008 | 3 | **** |
45 | Subaru Legacy Outback III | 2003-2009 | 3 | **** |
46 | Suzuki Baleno I | 1995-2001 | 3 | ** |
47 | Toyota Yaris I | 1998-2006 | 3 | **** |
48 | Toyota Yaris III | 2012-2020 | 3 | ***** |
49 | Toyota Corolla E11 | 1997-2002 | 3 | *** |
50 | Toyota Corolla E12 | 2001-2007 | 3 | **** |
Niepokoją natomiast słabe wyniki stosunkowo młodych samochodów, które „chlubią” się 5 gwiazdkami w Euro NCAP, czyli BMW serii 1, Citroen C4 I, Renault Clio IV czy Toyota Yaris III. Oczywiście nie oznacza to, że każde drogowe zdarzenie z udziałem wymienionych wyżej samochodów musi skończyć się tragicznie. Niemniej może być bodźcem dla osób preferujących samochody starszych generacji.
Zobacz pełną wersję raportu na stronie Folksamu (możliwość wglądu w języku angielskim)