Najmniej bezpieczne auta wg Folksam

Szwedzkie towarzystwo ubezpieczeniowe co roku publikuje raporty dotyczące bezpieczeństwa zapewnianego przez samochody. Które z nich wypadły najgorzej w edycji 2019?

W świecie motoryzacji utarło się przekonanie, że najbezpieczniejsze samochody to te, które uzyskały maksymalną ocenę w testach zderzeniowych Euro NCAP, czyli słynne „5 gwiazdek”. Istotnie, badania prowadzone przez Euro NCAP rzeczywiście polegają na rozbijaniu prawdziwych samochodów, i to na kilka sposobów: wykonywane są zderzenia czołowe i boczne, a także symulacja kolizji z pieszym i słupem (uderzeniem w niego bokiem auta).

Postępująca technologia postawiła jednak wiarygodność testów Euro NCAP pod znakiem zapytania. Producenci otrzymywali bowiem dodatkowe punkty za wyposażenie swojego samochodu w systemy bezpieczeństwa i w ten sposób niezbyt sprawiedliwie otrzymywali najwyższą ocenę w rankingu. Sama metodologia pozycjonowania samochodów pod kątem bezpieczeństwa również budzi wątpliwości, ponieważ 5 gwiazdek zdobywają zarówno najmniejsze auta, jak i wielkie SUV-y czy pick-upy. Jak można się domyśleć, w rzeczywistym zdarzeniu drogowym prawdopodobnie najmniej ucierpią pasażerowie drogiego i dużego samochodu aniżeli taniego, miejskiego auta. Euro NCAP tłumaczy, że wynik ich testu odzwierciedla sytuację, gdy badany pojazd zderzy się z innym samochodem o masie własnej różniącej się maksymalnie do 150 kg. Mniej więcej taką sytuację oddają odkształcalne bloki metalu, w które kontrolowanie uderza auto podczas testów Euro NCAP.

Alternatywą dla najbardziej znanego systemu badania bezpieczeństwa samochodów są raporty publikowane przez szwedzkie towarzystwo ubezpieczeniowe Folsam. Pozycjonuje on auta w rankingu na podstawie skutków rzeczywistych zdarzeń drogowych. W odróżnieniu od Euro NCAP zestawienie Folksam co roku ulega aktualizacji, bowiem bezpieczeństwo aut zmienia się wraz z wiekiem, a co za tym idzie – postępującą rdzą. Eksperci z Folksam potwierdzili, że skorodowany samochód nie jest w stanie zapewnić takiego poziomu bezpieczeństwa jak auto z salonu. Wnioski pochodzą z prób zderzeniowych wykonanych na używanym Volkswagenie Golfie V i Maździe 6.

Stłuczka i co dalej? – zobacz nasz e-book!
Bądź mądry przed stłuczką lub wypadkiem!

Najmniej bezpieczne auta wg Folksam (6)Niedawno opublikowaliśmy listę najbezpieczniejszych samochodów w rankingu Folksam. Teraz pora zajrzeć na drugi koniec zestawienia. Przypominamy, że Folksam w swoim raporcie nie przyznaje gwiazdek, tylko szereguje modele w skali od 1 do 5. Poszczególne cyfry odnoszą uzyskany wynik do średniej ze wszystkich samochodów. I tak oznaczają one:

  • 1wynik o 40% gorszy od średniej
  • 2wynik o 20% gorszy od średniej
  • 3wynik średni
  • 4wynik o 20% lepszy od średniej
  • 5wynik o 40% lepszy od średniej

Poniżej publikujemy listę 50 najmniej bezpiecznych samochodów wg Folksam, czyli takich, które uzyskały ocenę 1, 2 lub 3. Właściciele których aut mają powody do obaw? Nawet jeśli samochód z lat 90. lub dwutysięcznych jako nowy uzyskał 4/5 gwiazdek, obecnie nie ma co na nie „liczyć”: wówczas auta projektowano z mniejszym nastawieniem na bezpieczeństwo, poza tym ponad 20-letnie samochody zmagają się z mniejszym lub większym problemem z korozją atakującą kluczowe elementy konstrukcyjne. Z tych powodów na końcu rankingu Folksam, poza kilkoma wyjątkami, znalazły się auta kilkunastoletnie lub starsze. Większość z nich wciąż często można spotkać na polskich drogach.

Porównanie wyników rankingów bezpieczeństwa samochodów Folksam i Euro NCAP – 50 najgorszych modeli w klasyfikacji Folksam
SamochódLata produkcjiWynik FolksamWynik Euro NCAP
1Kia Picanto I2004-20111***
2Renault Twingo I1993-20121***
3Volkswagen Lupo1999-20051****
4Citroen Xantia1992-20012**
5Fiat Punto II1999-20072****
6Hyundai Elantra II1995-20002***
7BMW serii 1 E872004-20113*****
8BMW serii 5 E391995-20043****
9Chevrolet Kalos2003-20063***
10Chrysler Voyager III1995-20003**
11Citroen C3 I2002-20093****
12Citroen Xsara1998-20003***
13Citroen C4 I2004-20103*****
14Ford Ka I1997-20083***
15Ford Fiesta Mk41995-20013***
16Ford Fiesta Mk52001-20083****
17Ford Escort Mk51991-19953**
18Ford Escort Mk61996-20013**
19Honda Civic VI1995-20013***
20Hyundai Atos1998-20033***
21Hyundai Getz2002-20093****
22Hyundai i10 I2008-20133****
23Kia Picanto II2011-20173***
24Mercedes klasy A W1681997-20043****
25Mercedes klasy C W2021993-20003**
26Mercedes klasy E W2101995-20023****
27Mitsubishi Colt VI2004-20123****
28Mitsubishi Lancer VI1996-20033**
29Mitsubishi Space Wagon1999-20033***
30Nissan Micra K111993-20023**
31Nissan Micra K122003-20103****
32Nissan Almera N151995-20003**
33Nissan Primera P111996-20023***
34Nissan Primera P122002-20073****
35Opel Corsa B1993-20003**
36Opel Corsa C2000-20063****
37Opel Vectra B1995-20023***
38Opel Omega B1994-20033***
39Peugeot 2061998-20093****
40Peugeot 3061993-20013***
41Renault Clio I1990-19983**
42Renault Clio IV2012-20193*****
43Renault Laguna I1993-20013***
44Seat Ibiza III2002-20083****
45Subaru Legacy Outback III2003-20093****
46Suzuki Baleno I1995-20013**
47Toyota Yaris I1998-20063****
48Toyota Yaris III2012-20203*****
49Toyota Corolla E111997-20023***
50Toyota Corolla E122001-20073****
Najmniej bezpieczne auta wg Folksam (3)
Kia Picanto 1. generacji w Euro NCAP uzyskała „znośne” 3 gwiazdki, natomiast w rankingu Folksam zajęła ostatnie miejsce.

Niepokoją natomiast słabe wyniki stosunkowo młodych samochodów, które „chlubią” się 5 gwiazdkami w Euro NCAP, czyli BMW serii 1, Citroen C4 I, Renault Clio IV czy Toyota Yaris III. Oczywiście nie oznacza to, że każde drogowe zdarzenie z udziałem wymienionych wyżej samochodów musi skończyć się tragicznie. Niemniej może być bodźcem dla osób preferujących samochody starszych generacji.

Zobacz pełną wersję raportu na stronie Folksamu (możliwość wglądu w języku angielskim)

Najmniej bezpieczne auta wg Folksam (4)
Wg Folksam Renault Clio IV zapewnia taki sam poziom bezpieczeństwa… jak pierwsza generacja tego modelu z lat 90.
Oceny czytelników
[Głosów: 6 Średnia: 4]

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here