Najmniej bezpieczne auta wg Folksam

Szwedzkie towarzystwo ubezpieczeniowe co roku publikuje raporty dotyczące bezpieczeństwa zapewnianego przez samochody. Które z nich wypadły najgorzej w edycji 2019?

W świecie motoryzacji utarło się przekonanie, że najbezpieczniejsze samochody to te, które uzyskały maksymalną ocenę w testach zderzeniowych Euro NCAP, czyli słynne „5 gwiazdek”. Istotnie, badania prowadzone przez Euro NCAP rzeczywiście polegają na rozbijaniu prawdziwych samochodów, i to na kilka sposobów: wykonywane są zderzenia czołowe i boczne, a także symulacja kolizji z pieszym i słupem (uderzeniem w niego bokiem auta).

Postępująca technologia postawiła jednak wiarygodność testów Euro NCAP pod znakiem zapytania. Producenci otrzymywali bowiem dodatkowe punkty za wyposażenie swojego samochodu w systemy bezpieczeństwa i w ten sposób niezbyt sprawiedliwie otrzymywali najwyższą ocenę w rankingu. Sama metodologia pozycjonowania samochodów pod kątem bezpieczeństwa również budzi wątpliwości, ponieważ 5 gwiazdek zdobywają zarówno najmniejsze auta, jak i wielkie SUV-y czy pick-upy. Jak można się domyśleć, w rzeczywistym zdarzeniu drogowym prawdopodobnie najmniej ucierpią pasażerowie drogiego i dużego samochodu aniżeli taniego, miejskiego auta. Euro NCAP tłumaczy, że wynik ich testu odzwierciedla sytuację, gdy badany pojazd zderzy się z innym samochodem o masie własnej różniącej się maksymalnie do 150 kg. Mniej więcej taką sytuację oddają odkształcalne bloki metalu, w które kontrolowanie uderza auto podczas testów Euro NCAP.

Alternatywą dla najbardziej znanego systemu badania bezpieczeństwa samochodów są raporty publikowane przez szwedzkie towarzystwo ubezpieczeniowe Folsam. Pozycjonuje on auta w rankingu na podstawie skutków rzeczywistych zdarzeń drogowych. W odróżnieniu od Euro NCAP zestawienie Folksam co roku ulega aktualizacji, bowiem bezpieczeństwo aut zmienia się wraz z wiekiem, a co za tym idzie – postępującą rdzą. Eksperci z Folksam potwierdzili, że skorodowany samochód nie jest w stanie zapewnić takiego poziomu bezpieczeństwa jak auto z salonu. Wnioski pochodzą z prób zderzeniowych wykonanych na używanym Volkswagenie Golfie V i Maździe 6.

Stłuczka i co dalej? – zobacz nasz e-book!
Bądź mądry przed stłuczką lub wypadkiem!

Najmniej bezpieczne auta wg Folksam (6)Niedawno opublikowaliśmy listę najbezpieczniejszych samochodów w rankingu Folksam. Teraz pora zajrzeć na drugi koniec zestawienia. Przypominamy, że Folksam w swoim raporcie nie przyznaje gwiazdek, tylko szereguje modele w skali od 1 do 5. Poszczególne cyfry odnoszą uzyskany wynik do średniej ze wszystkich samochodów. I tak oznaczają one:

  • 1wynik o 40% gorszy od średniej
  • 2wynik o 20% gorszy od średniej
  • 3wynik średni
  • 4wynik o 20% lepszy od średniej
  • 5wynik o 40% lepszy od średniej

Poniżej publikujemy listę 50 najmniej bezpiecznych samochodów wg Folksam, czyli takich, które uzyskały ocenę 1, 2 lub 3. Właściciele których aut mają powody do obaw? Nawet jeśli samochód z lat 90. lub dwutysięcznych jako nowy uzyskał 4/5 gwiazdek, obecnie nie ma co na nie „liczyć”: wówczas auta projektowano z mniejszym nastawieniem na bezpieczeństwo, poza tym ponad 20-letnie samochody zmagają się z mniejszym lub większym problemem z korozją atakującą kluczowe elementy konstrukcyjne. Z tych powodów na końcu rankingu Folksam, poza kilkoma wyjątkami, znalazły się auta kilkunastoletnie lub starsze. Większość z nich wciąż często można spotkać na polskich drogach.

Porównanie wyników rankingów bezpieczeństwa samochodów Folksam i Euro NCAP – 50 najgorszych modeli w klasyfikacji Folksam
Samochód Lata produkcji Wynik Folksam Wynik Euro NCAP
1 Kia Picanto I 2004-2011 1 ***
2 Renault Twingo I 1993-2012 1 ***
3 Volkswagen Lupo 1999-2005 1 ****
4 Citroen Xantia 1992-2001 2 **
5 Fiat Punto II 1999-2007 2 ****
6 Hyundai Elantra II 1995-2000 2 ***
7 BMW serii 1 E87 2004-2011 3 *****
8 BMW serii 5 E39 1995-2004 3 ****
9 Chevrolet Kalos 2003-2006 3 ***
10 Chrysler Voyager III 1995-2000 3 **
11 Citroen C3 I 2002-2009 3 ****
12 Citroen Xsara 1998-2000 3 ***
13 Citroen C4 I 2004-2010 3 *****
14 Ford Ka I 1997-2008 3 ***
15 Ford Fiesta Mk4 1995-2001 3 ***
16 Ford Fiesta Mk5 2001-2008 3 ****
17 Ford Escort Mk5 1991-1995 3 **
18 Ford Escort Mk6 1996-2001 3 **
19 Honda Civic VI 1995-2001 3 ***
20 Hyundai Atos 1998-2003 3 ***
21 Hyundai Getz 2002-2009 3 ****
22 Hyundai i10 I 2008-2013 3 ****
23 Kia Picanto II 2011-2017 3 ***
24 Mercedes klasy A W168 1997-2004 3 ****
25 Mercedes klasy C W202 1993-2000 3 **
26 Mercedes klasy E W210 1995-2002 3 ****
27 Mitsubishi Colt VI 2004-2012 3 ****
28 Mitsubishi Lancer VI 1996-2003 3 **
29 Mitsubishi Space Wagon 1999-2003 3 ***
30 Nissan Micra K11 1993-2002 3 **
31 Nissan Micra K12 2003-2010 3 ****
32 Nissan Almera N15 1995-2000 3 **
33 Nissan Primera P11 1996-2002 3 ***
34 Nissan Primera P12 2002-2007 3 ****
35 Opel Corsa B 1993-2000 3 **
36 Opel Corsa C 2000-2006 3 ****
37 Opel Vectra B 1995-2002 3 ***
38 Opel Omega B 1994-2003 3 ***
39 Peugeot 206 1998-2009 3 ****
40 Peugeot 306 1993-2001 3 ***
41 Renault Clio I 1990-1998 3 **
42 Renault Clio IV 2012-2019 3 *****
43 Renault Laguna I 1993-2001 3 ***
44 Seat Ibiza III 2002-2008 3 ****
45 Subaru Legacy Outback III 2003-2009 3 ****
46 Suzuki Baleno I 1995-2001 3 **
47 Toyota Yaris I 1998-2006 3 ****
48 Toyota Yaris III 2012-2020 3 *****
49 Toyota Corolla E11 1997-2002 3 ***
50 Toyota Corolla E12 2001-2007 3 ****
Najmniej bezpieczne auta wg Folksam (3)
Kia Picanto 1. generacji w Euro NCAP uzyskała „znośne” 3 gwiazdki, natomiast w rankingu Folksam zajęła ostatnie miejsce.

Niepokoją natomiast słabe wyniki stosunkowo młodych samochodów, które „chlubią” się 5 gwiazdkami w Euro NCAP, czyli BMW serii 1, Citroen C4 I, Renault Clio IV czy Toyota Yaris III. Oczywiście nie oznacza to, że każde drogowe zdarzenie z udziałem wymienionych wyżej samochodów musi skończyć się tragicznie. Niemniej może być bodźcem dla osób preferujących samochody starszych generacji.

Zobacz pełną wersję raportu na stronie Folksamu (możliwość wglądu w języku angielskim)

Najmniej bezpieczne auta wg Folksam (4)
Wg Folksam Renault Clio IV zapewnia taki sam poziom bezpieczeństwa… jak pierwsza generacja tego modelu z lat 90.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here