PoradyZestawieniaJeździsz starszym samochodem? Sprawdź, czy nie ma go na czarnej liście raportu...

Jeździsz starszym samochodem? Sprawdź, czy nie ma go na czarnej liście raportu Folksam

Szwedzkie towarzystwo ubezpieczeniowe co roku publikuje raporty dotyczące bezpieczeństwa zapewnianego przez samochody. Które z nich wypadły najgorzej w edycji 2019?

W świecie motoryzacji utarło się przekonanie, że najbezpieczniejsze samochody to te, które uzyskały maksymalną ocenę w testach zderzeniowych Euro NCAP, czyli słynne „5 gwiazdek”. Istotnie, badania prowadzone przez Euro NCAP rzeczywiście polegają na rozbijaniu prawdziwych samochodów, i to na kilka sposobów: wykonywane są zderzenia czołowe i boczne, a także symulacja kolizji z pieszym i słupem (uderzeniem w niego bokiem auta).

Postępująca technologia postawiła jednak wiarygodność testów Euro NCAP pod znakiem zapytania. Producenci otrzymywali bowiem dodatkowe punkty za wyposażenie swojego samochodu w systemy bezpieczeństwa i w ten sposób niezbyt sprawiedliwie otrzymywali najwyższą ocenę w rankingu. Sama metodologia pozycjonowania samochodów pod kątem bezpieczeństwa również budzi wątpliwości, ponieważ 5 gwiazdek zdobywają zarówno najmniejsze auta, jak i wielkie SUV-y czy pick-upy. Jak można się domyśleć, w rzeczywistym zdarzeniu drogowym prawdopodobnie najmniej ucierpią pasażerowie drogiego i dużego samochodu aniżeli taniego, miejskiego auta. Euro NCAP tłumaczy, że wynik ich testu odzwierciedla sytuację, gdy badany pojazd zderzy się z innym samochodem o masie własnej różniącej się maksymalnie do 150 kg. Mniej więcej taką sytuację oddają odkształcalne bloki metalu, w które kontrolowanie uderza auto podczas testów Euro NCAP.

Alternatywą dla najbardziej znanego systemu badania bezpieczeństwa samochodów są raporty publikowane przez szwedzkie towarzystwo ubezpieczeniowe Folsam. Pozycjonuje on auta w rankingu na podstawie skutków rzeczywistych zdarzeń drogowych. W odróżnieniu od Euro NCAP zestawienie Folksam co roku ulega aktualizacji, bowiem bezpieczeństwo aut zmienia się wraz z wiekiem, a co za tym idzie – postępującą rdzą. Eksperci z Folksam potwierdzili, że skorodowany samochód nie jest w stanie zapewnić takiego poziomu bezpieczeństwa jak auto z salonu. Wnioski pochodzą z prób zderzeniowych wykonanych na używanym Volkswagenie Golfie V i Maździe 6.

Stłuczka i co dalej? – zobacz nasz e-book!
Bądź mądry przed stłuczką lub wypadkiem!

Najmniej bezpieczne auta wg Folksam (6)Niedawno opublikowaliśmy listę najbezpieczniejszych samochodów w rankingu Folksam. Teraz pora zajrzeć na drugi koniec zestawienia. Przypominamy, że Folksam w swoim raporcie nie przyznaje gwiazdek, tylko szereguje modele w skali od 1 do 5. Poszczególne cyfry odnoszą uzyskany wynik do średniej ze wszystkich samochodów. I tak oznaczają one:

  • 1wynik o 40% gorszy od średniej
  • 2wynik o 20% gorszy od średniej
  • 3wynik średni
  • 4wynik o 20% lepszy od średniej
  • 5wynik o 40% lepszy od średniej

Poniżej publikujemy listę 50 najmniej bezpiecznych samochodów wg Folksam, czyli takich, które uzyskały ocenę 1, 2 lub 3. Właściciele których aut mają powody do obaw? Nawet jeśli samochód z lat 90. lub dwutysięcznych jako nowy uzyskał 4/5 gwiazdek, obecnie nie ma co na nie „liczyć”: wówczas auta projektowano z mniejszym nastawieniem na bezpieczeństwo, poza tym ponad 20-letnie samochody zmagają się z mniejszym lub większym problemem z korozją atakującą kluczowe elementy konstrukcyjne. Z tych powodów na końcu rankingu Folksam, poza kilkoma wyjątkami, znalazły się auta kilkunastoletnie lub starsze. Większość z nich wciąż często można spotkać na polskich drogach.

Porównanie wyników rankingów bezpieczeństwa samochodów Folksam i Euro NCAP – 50 najgorszych modeli w klasyfikacji Folksam
Samochód Lata produkcji Wynik Folksam Wynik Euro NCAP
1 Kia Picanto I 2004-2011 1 ***
2 Renault Twingo I 1993-2012 1 ***
3 Volkswagen Lupo 1999-2005 1 ****
4 Citroen Xantia 1992-2001 2 **
5 Fiat Punto II 1999-2007 2 ****
6 Hyundai Elantra II 1995-2000 2 ***
7 BMW serii 1 E87 2004-2011 3 *****
8 BMW serii 5 E39 1995-2004 3 ****
9 Chevrolet Kalos 2003-2006 3 ***
10 Chrysler Voyager III 1995-2000 3 **
11 Citroen C3 I 2002-2009 3 ****
12 Citroen Xsara 1998-2000 3 ***
13 Citroen C4 I 2004-2010 3 *****
14 Ford Ka I 1997-2008 3 ***
15 Ford Fiesta Mk4 1995-2001 3 ***
16 Ford Fiesta Mk5 2001-2008 3 ****
17 Ford Escort Mk5 1991-1995 3 **
18 Ford Escort Mk6 1996-2001 3 **
19 Honda Civic VI 1995-2001 3 ***
20 Hyundai Atos 1998-2003 3 ***
21 Hyundai Getz 2002-2009 3 ****
22 Hyundai i10 I 2008-2013 3 ****
23 Kia Picanto II 2011-2017 3 ***
24 Mercedes klasy A W168 1997-2004 3 ****
25 Mercedes klasy C W202 1993-2000 3 **
26 Mercedes klasy E W210 1995-2002 3 ****
27 Mitsubishi Colt VI 2004-2012 3 ****
28 Mitsubishi Lancer VI 1996-2003 3 **
29 Mitsubishi Space Wagon 1999-2003 3 ***
30 Nissan Micra K11 1993-2002 3 **
31 Nissan Micra K12 2003-2010 3 ****
32 Nissan Almera N15 1995-2000 3 **
33 Nissan Primera P11 1996-2002 3 ***
34 Nissan Primera P12 2002-2007 3 ****
35 Opel Corsa B 1993-2000 3 **
36 Opel Corsa C 2000-2006 3 ****
37 Opel Vectra B 1995-2002 3 ***
38 Opel Omega B 1994-2003 3 ***
39 Peugeot 206 1998-2009 3 ****
40 Peugeot 306 1993-2001 3 ***
41 Renault Clio I 1990-1998 3 **
42 Renault Clio IV 2012-2019 3 *****
43 Renault Laguna I 1993-2001 3 ***
44 Seat Ibiza III 2002-2008 3 ****
45 Subaru Legacy Outback III 2003-2009 3 ****
46 Suzuki Baleno I 1995-2001 3 **
47 Toyota Yaris I 1998-2006 3 ****
48 Toyota Yaris III 2012-2020 3 *****
49 Toyota Corolla E11 1997-2002 3 ***
50 Toyota Corolla E12 2001-2007 3 ****
Najmniej bezpieczne auta wg Folksam (3)
Kia Picanto 1. generacji w Euro NCAP uzyskała „znośne” 3 gwiazdki, natomiast w rankingu Folksam zajęła ostatnie miejsce.

Niepokoją natomiast słabe wyniki stosunkowo młodych samochodów, które „chlubią” się 5 gwiazdkami w Euro NCAP, czyli BMW serii 1, Citroen C4 I, Renault Clio IV czy Toyota Yaris III. Oczywiście nie oznacza to, że każde drogowe zdarzenie z udziałem wymienionych wyżej samochodów musi skończyć się tragicznie. Niemniej może być bodźcem dla osób preferujących samochody starszych generacji.

Zobacz pełną wersję raportu na stronie Folksamu (możliwość wglądu w języku angielskim)

Najmniej bezpieczne auta wg Folksam (4)
Wg Folksam Renault Clio IV zapewnia taki sam poziom bezpieczeństwa… jak pierwsza generacja tego modelu z lat 90.
Nie przegap najnowszych artykułów! Obserwuj Wybór Kierowców na FACEBOOKU
NEWSY
Polecane
Wybór redakcji