nowa technika lakierowania Skody

Skoda wprowadziła niedawno nową, przyjazną dla środowiska technikę lakierowania, która pozwala ograniczyć zużycie materiałów i energii przy zachowaniu co najmniej takiej samej jakości oraz wytrzymałości.

Droga do bezemisyjnej produkcji samochodów wymaga zarówno działań na wielką skalę, takich jak stosowanie energii odnawialnej, jak i wielu drobnych usprawnień, takich jak stosowanie energooszczędnego oświetlenia czy usprawnianie logistyki.

Skoda wprowadziła niedawno nową technikę lakierowania, w przypadku której jedna z czterech warstw samochodowego lakieru – podkład – może być cieńsza niż wcześniej i to przy zachowaniu co najmniej takiej samej jakości.

Skoda_lakier
Grubość samochodowego lakieru wynosi około 100 mikronów, a więc jest zbliżona do grubości ludzkiego włosa.

Nowa receptura podkładu

Cieńsza warstwa podkładu spełnia wysokie wymagania dotyczące trwałości i jakości, ponieważ nowy podkład powstaje według nowej receptury. Dalej jest rozpuszczalny w wodzie (woda jest rozpuszczalnikiem), a jego składniki w zasadzie nie różnią się od tradycyjnych podkładów (ich lista obejmuje pigment, spoiwo, wypełniacz i rozpuszczalnik), ale przepis na ich zmieszanie jest zupełnie nowy. I oczywiście tajny.

– Przy ścisłej współpracy z partnerami konsekwentnie szukamy w Skodzie rozwiązań, które pozwolą jeszcze bardziej zmniejszyć ślad węglowy naszej działalności. Równolegle dokonujemy także przeglądu już wykorzystywanych metod. Polegamy na innowacyjnych, przyjaznych dla środowiska materiałach, takich jak te stosowane w naszej lakierni – wyjaśnia Christian Putz, który w dziale zakupów Skody odpowiada za zewnętrzne elementy pojazdów.Nakładając cieńszą warstwę lakieru, oszczędzamy aż 720 ton materiału rocznie. Co ważne, dokonujemy tego bez żadnego ubytku na jakościdodaje. Oszczędności wyeliminują około 50 tys. kilometrów, które w innym przypadku pokonałyby ciężarówki przewożące materiały od dostawcy.

Skoda lakierowanie
Nowe lakiery pomyślnie zaliczyły wymagające testy. Ich zastosowanie pozwala oszczędzić materiał i energię.

Powstały w ten sposób lakier zachowuje dotychczasową, pierwszorzędną jakość zarówno pod względem wyglądu, jak i trwałości oraz funkcji ochronnej. Innowacyjna technika została już poddana rygorystycznym testom, a ich wyniki pokazały, że nowe powłoki zachowują znakomite parametry. Firma przez 10 miesięcy wystawiała pojazdy polakierowane z wykorzystaniem nowej techniki na bezpośrednie działanie promieni słonecznych, kurzu i uderzeń żwiru, symulując szeroki zakres warunków klimatycznych. Testy potwierdziły, że nowy lakier jest co najmniej tak samo trwały jak stosowany wcześniej.

– Nowy podkład wykorzystujemy już we wszystkich naszych zakładach w Czechach. Podczas produkcji stosujemy zaawansowane technologicznie procesy, a także konsekwentnie je rozwijamy. Oddana do użytku w 2019 r. lakiernia w Mladej Boleslavi jest wzorem dla całej branży pod względem zrównoważonego rozwoju oraz efektywności kosztowej i procesowej – mówi Marek Jancák, szef produkcji samochodów Skody.

Lakiernia mocno koncentruje się na unikaniu marnotrawstwa. Na jeden lakierowany pojazd zużywa się tam o ok. 210 gramów mniej rozpuszczalnika i o 17% mniej lakieru bezbarwnego niż w konwencjonalnych zakładach. Procesy utwardzania i suszenia pochłaniają do 20% mniej energii niż wcześniej. Ponadto wyeliminowano odpady w postaci szlamu lakierniczego, a system oczyszczania powietrza wylotowego redukuje pozostałości lakieru o ponad 2 kilogramy na karoserię. Od początku 2020 r. wszystkie odpady nadające się do składowania, powstające w różnych procesach produkcyjnych, są poddawane recyklingowi materiałowemu lub termicznemu.

Innowacje lakiernicze Skody nie kończą się zresztą na cieńszej warstwie podkładu. Eksperci firmy pracują już nad innymi rozwiązaniami, m.in. testują możliwość stosowania koloru bazowego bez podkładu, badają wykorzystanie nowych, skuteczniejszych wosków czy cieńszej warstwy lakieru bezbarwnego. Planowane jest również wykorzystywanie większej ilości biomateriałów w procesie malowania.

Najpopularniejsze kolory lakieru w modelach Skody

Dzięki opcji Fleet Box Skoda może zaoferować klientom kilkadziesiąt różnych kolorów nadwozia. Ich gama różni się w zależności od modelu, ale zawsze można znaleźć w niej zarówno odcienie stonowane, jak i te bardziej przyciągające wzrok. Przy okazji premier i prezentacji nowych modeli producent często wykorzystuje intensywne tonacje kolorystyczne, służące do skutecznej promocji nowości.

– Odważne kolory mają przyciągać uwagę i zachęcać klientów do odwiedzenia naszej strony internetowej lub salonu dealera. Klient może oczywiście wybrać jeden z pozostałych dostępnych odcieni, ale wyróżniający lakier pomaga nam w prezentacji samochodumówi Kateřina Vránová, szefowa działu projektowego Color&Trim, który odpowiada za przygotowanie kolorów zewnętrznych. Opracowanie każdego koloru jest oczywiście kosztownym procesem, więc użycie mniej popularnej barwy pozornie wydaje się rozwiązaniem mniej opłacalnym. Kiedy jednak odcień przyciąga uwagę klientów, pełni dla producenta samochodów ważną, dodatkową rolęwyjaśnia Kateřina Vránová.

Skoda Octavia Combi RS 2.0 TDI – test (2022) – przód
Skoda Octavia Combi RS w kolorze zieleni Mamba.

Kolory oferowane przez Skodę dla poszczególnych modeli są determinowane nie tylko aktualnymi trendami i upodobaniami klientów, ale także specyfiką poszczególnych rynków. „Kolory i sposób ich postrzegania zależą od wielu czynników. Należą do nich środowisko kulturowe i geograficzne. Jednym z czynników, którego z pewnością nie lekceważymy, jest wpływ słońca” – wyjaśnia Maria Kertzscher. W Indiach producent nie oferuje na przykład tradycyjnej czerni, która należy do najpopularniejszych kolorów w Europie. Dzieje się tak głównie ze względów praktycznych – czarny samochód mocno by się nagrzewał, więc tamtejsi klienci preferują białe auta. Słońce daje szansę innym odcieniom, dlatego Skoda oferuje w Indiach trzy ekskluzywne, jasne i odważne kolory.

Opracowanie koloru, który sprawdzi się przez długi czas w całej gamie modeli i na różnych rynkach, to trudna praca, o wiele bardziej skomplikowana niż wymyślanie „modnych” kolorów dla konkretnych modeli. Dział Color&Trim w Skodzie przy opracowywaniu kolorów współpracuje z zewnętrznymi projektantami. Od samego początku pierwsze szkice samochodów są dopracowywane pod kątem konkretnych odcieni. Pod koniec procesu finalny kolor zostaje nazwany tak, aby klient mógł go wybrać w katalogu. „Ostateczna decyzja należy do działu marketingu, ale inspiracja pochodzi od nas i często używamy nazwy, z którą pracowaliśmy wewnętrznie w naszym dziale. Tak było na przykład z zielenią Mamba” – mówi Kateřina Vránová.

Z ostatnich nowości na uwagę zasługują m.in. pomarańczowy lakier Phoenix Orange i czerwień Velvet w gamie nowej Fabii oraz wspomniana zieleń Mamba, stosowana w modelach RS: w Octavii RS oraz najnowszej Skodzie Enyaq Coupe RS iV, a także wykorzystana w rajdowej Fabii RS Rally2.

Niektóre z kolorów są później dostępne także w innych modelach, jednak zazwyczaj nie w pełnej gamie pojazdów. Istnieje ku temu ważny powód. Odważne kolory cieszą się zwykle większym powodzeniem w przypadku mniejszych modeli, kupowanych przez młodszych klientów. W większych samochodach klienci wybierają raczej bardziej tradycyjne odcienie – wyjaśnia Maria Kertzscher, specjalistka ds. rozwoju kolorów nadwozia i lakierów.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj