Używane10 używanych małych aut za 15 tys. zł. Tanie w jeździe i...

10 używanych małych aut za 15 tys. zł. Tanie w jeździe i naprawach

Małe samochody wyróżnia prostota konstrukcji i mniejsze przebiegi w porównaniu do aut wyższych klas. Oto 10 używanych samochodów mini za 15 tys. zł.

Budżet 15 tys. zł daje wybór pomiędzy samochodami z większości rynkowych segmentów. Rzeczywistość bywa jednak brutalna: może się okazać, że nie sposób za tyle kupić auta bez konieczności ponoszenia srogich inwestycji czy też pojazdu z nieskazitelną (albo przynajmniej udokumentowaną) historią szkód. I tu na ratunek przybywają samochody z najniższego segmentu mini, nazywanego też segmentem A. W ich przypadku o wiele łatwiej o egzemplarz z krajowej sieci sprzedaży, który do tej pory rzeczywiście przejechał niewiele kilometrów. Powód jest prosty: przewidziano je do miasta i zwyczajnie rzadziej wyjeżdżały w dalekie trasy, nie „nabijając” zbytnio przebiegu. Ma to też drugą stronę medalu, bowiem mogą być one poobijane z zewnątrz, a ich zawieszenie wymagać pilnej interwencji. Na eksploatacji miejskiej cierpi też m.in. sprzęgło.

Są też dobre informacje, mianowicie przywrócenie prostego, małego auta do doskonałego stanu mechanicznego zazwyczaj nie pochłania wiele z portfela, a i późniejsza jazda pozwoli sporo zaoszczędzić na paliwie. Niewielkie, ok. 1-litrowe silniki z reguły palą tyle co turbodiesle w większych autach, ale nie trzeba nikomu uświadamiać, jaki rachunek przyjdzie zapłacić, jeśli zaczną one wymagać inwestycji. Słabsze odmiany o mocy ok. 60-70 KM rekomendujemy osobom rzadko opuszczającym miejskie aglomeracje, natomiast mocniejsze (80-90 KM) spokojnie radzą sobie na drogach szybkiego ruchu. Ważne, by jeszcze odpowiedzieć na pytanie, czy potrzebne nam auto dla 4 osób: tylko niektóre z poniższych propozycji w niezłym komforcie przewiozą komplet podróżnych. Bagażnik to sprawa drugoligowa – należy zaakceptować ok. 200 l pojemności przy wszystkich rozłożonych siedzeniach.

Oto 10 propozycji na używany samochód klasy mini za 15 tys. zł. W zależności od modelu, za tyle kupimy auto ok. 10-letnie, czasami lekko młodsze lub starsze.

Chevrolet Spark II

Lata produkcji: 2009-2017
Za 15 tys. zł kupisz rocznik:  2010-2012 

CHEVROLET Spark II LS 1.0 68KM 5MT WE3064W 08-2010

Zestawienie otwiera najbardziej efektowny stylistycznie mały samochód, czyli Chevrolet Spark drugiej generacji. W momencie debiutu był na tyle ekstrawagancki, że posłużył jako inspiracja stylistyczna do stworzenia większego „brata”, Aveo II. Z jednej strony Spark stawia na praktyczność (wyłącznie 5-drzwiowe nadwozie), z drugiej przeciętnie się nim manewruje z uwagi na słabą widoczność do tyłu (niewielkie szyby tylnej części karoserii). Równie ciekawe wrażenie jak karoseria robi kokpit z „motocyklowymi” wskaźnikami i wcale nie takim skąpym wykończeniem. W kabinie zmieszczą się 4 dorosłe osoby (nawet bez większego trudu), a do bagażnika wejdzie od 170 do 568 l pakunków. Mały Chevrolet punktuje gamą silnikową – skromną, ale obejmującą wyłącznie 4-cylindrowe jednostki 1.0 i 1.2. Warto zarezerwować więcej czasu na poszukiwania większej, bo jest zauważalnie żwawsza i pali niewiele więcej od 1.0. Obydwa mają łańcuchy rozrządu: bezobsługowe do ok. 200 tys. km przebiegu, później może zaistnieć konieczność wymiany. W Sparkach interwencji wymagają sprzęgła, tanie elementy zawieszenia (sworznie wahaczy, łączniki stabilizatora) i hamulce (z tyłu zastosowano bębnowe). Serwisowanie? W niektórych placówkach Opla.

Używany Chevrolet Spark II (2009-2017) – opinie użytkowników

Chevrolet Spark II – wymiary, bagażnik, dane techniczne
Dł./szer./wys. 364/160/155 cm
Rozstaw osi 237 cm
Pojemność bagażnika 170-568 l
Silnik 1.0 16V 1.2 16V
Pojemność 995 cm³ 1206 cm³
Paliwo benz. benz.
Maks. moc 68 KM 82 KM
Maks. moment 93 Nm 111 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h 15,5 s 12,1 s
Prędkość maks. 154 km/h 164 km/h
Śr. zużycie paliwa/energii 5,1 l/100 km 5,1 l/100 km

CHEVROLET Spark II LS 1.0 68KM 5MT WE3064W 08-2010

Fiat 500

Lata produkcji: od 2007 r.
Za 15 tys. zł kupisz rocznik:  2007-2009 

FIAT 500 II 1.3MultiJet 75KM 5MT SB2351A 02-2009

Chyba nawet sam nie spodziewał się, że „500” stanie się takim hitem. Mimo wprowadzenia drugiej generacji „stary” model wciąż pozostaje w ofercie. Przez 14 lat produkcji doczekał się kilku liftingów (kosmetycznych) i roszad w gamie silnikowej. W dodatku nie chce za bardzo tanieć, a przecież to już nie najnowsza konstrukcja. W założonym budżecie zanadto nie „poszalejemy”: dostępne są małe Fiaty z początku produkcji napędzane bazową jednostką 1.2. Nie irytuje kulturą pracy (ma 4 cylindry), osiągami wystarcza do miasta i jest całkiem niezawodna (poza spalaniem oleju i sporadycznymi usterkami wariatora faz rozrządu). Za 15 tys. zł można też trafić turbodiesla, lecz trudno go polecać w miejskim aucie z uwagi na kaprysy filtra cząstek stałych. Trwałością w 1.3 MultiJet nie grzeszą też łańcuchy rozrządu i zawory EGR. Dysponując większym budżetem warto poszukać aut z silnikami 1.4 lub… 0.9 TwinAir: to 2-cylindrowa jednostka słynąca z zauważalnej turbodziury, ale pasująca do tego auta. Fiata 500 rekomendujemy najwyżej dwóm osobom: kanapę należy traktować jako rozwiązanie awaryjne. Bagażnik też nie imponuje (jest krótki i niski). Esteci docenią ładny kokpit w stylu retro, w dodatku wykonany z lepszych materiałów niż u rywali. Pod tym względem Fiat 500 ociera się trochę o segment premium.

Używany Fiat 500 (od 2007 r.) – opinie użytkowników

Fiat 500 – wymiary, bagażnik, dane techniczne
Dł./szer./wys. 354/163/149 cm
Rozstaw osi 230 cm
Pojemność bagażnika 185-625 l
Silnik 0.9 TwinAir 0.9 TwinAir 1.2 8V 1.4 16V 1.3 M-Jet 1.3 M-Jet
Pojemność 875 cm³ 875 cm³ 1242 cm³ 1368 cm³ 1248 cm³ 1248 cm³
Paliwo turbo benz. benz., turbo benz. benz. turbodiesel turbodiesel
Maks. moc 85 KM 105 KM 69 KM 100 KM 75 KM 95 KM
Maks. moment 131 Nm 145 Nm 102 Nm 131 Nm 145 Nm 145 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h 11,5 s 10,0 s 12,9 s 10,5 s 12,5 s 10,7 s
Prędkość maks. 173 km/h 188 km/h 160 km/h 182 km/h 165 km/h 180 km/h
Śr. zużycie paliwa/energii 3,9 l/100 km 4,2 l/100 km 5,1 l/100 km 6,3 l/100 km 4,2 l/100 km 3,9 l/100 km

FIAT 500 II 1.3MultiJet 75KM 5MT SB2351A 02-2009

Fiat Panda II

Lata produkcji: 2003-2012
Za 15 tys. zł kupisz rocznik:  2009-2012 

Fiat Panda II

Panda II jest najstarszym konstrukcyjnie samochodem w tym zestawieniu: auta z początku produkcji są już „pełnoletnie” i ich czas powoli dobiega końca. Samochód wytwarzano jednak przez 9 lat, stąd prędko nie zniknie z rynku wtórnego. 15 tys. zł to wciąż za mało na Pandę III, ale optymalnie na poprzedniczkę z końcowego okresu produkcji. Otrzymujemy za tyle samochód wielkości Fiata 500, lecz bez wątpienia bardziej funkcjonalny: 5-drzwiowy, obficie przeszklony, z ponad 200-litrowym bagażnikiem. Pandą przyjemnie się jeździ z uwagi na wysoką wyjściową pozycję za kierownicę i „wyniesiony ku górze” lewarek biegów (zupełnie jak w autach dostawczych). Mechanicy znają mechanikę Pandy na wylot. Delikatne bywają chociażby podzespoły zawieszenia (bardzo tanie w zakupie i wymianie) lub elementy wykończeniowe/zewnętrzne (trzeszczą plastiki kokpitu, urywają się klamki). Standardowe wersje zasilają dwa silniki: znany z Seicento 1.1 oraz opisywany wcześniej przy Fiacie 500 1.2 8V. Użytkownicy najczęściej skarżą się na ubywanie oleju poprzez wycieki lub spalanie go przez silnik. Spory budżet (jak na tak wiekowy samochód) pozwala rozejrzeć się za ciekawszymi wariantami, np. usportowioną Pandą 100HP (z jednostką 1.4) lub uterenowioną Pandą 4×4.

Używany Fiat Panda II i Fiat Panda III – którą generację wybrać?

Fiat Panda II – wymiary, bagażnik, dane techniczne
Dł./szer./wys. 354/158/158 cm
Rozstaw osi 230 cm
Pojemność bagażnika 206-860 l
Silnik 1.1 8V 1.2 8V 1.4 16V 1.3 MultiJet 1.3 MultiJet
Pojemność 1108 cm³ 1242 cm³ 1368 cm³ 1248 cm³ 1248 cm³
Paliwo benz. benz. benz. turbodiesel turbodiesel
Maks. moc 54 KM 60 KM 100 KM 70 KM 75 KM
Maks. moment 88 Nm 102 Nm 131 Nm 145 Nm 145 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h 15,0 s 14,0 s 9,5 s 13,0 s 13,0 s
Prędkość maks. 150 km/h 154 km/h 183 km/h 160 km/h 164 km/h
Śr. zużycie paliwa/energii 5,6 l/100 km 5,5 l/100 km 6,4 l/100 km 4,2 l/100 km 4,2 l/100 km

Fiat Panda II

Ford Ka II

Lata produkcji: 2008-2016
Za 15 tys. zł kupisz rocznik:  2010-2014 

FORD Ka II 1.2 8V 69KM 5MT WE5028R 09-2009

Drugie wcielenie najmniejszego Forda tak naprawdę jest Fiatem 500 „ubranym” w zupełnie nową, nieco większą karoserię. Czy ładniejszą, to już rzecz gustu, ale na pewno nie bardziej praktyczną (auto również występowało tylko jako 3-drzwiowy hatchback). Kolejna wspólna cecha z przebojowym Fiatem to miejsce produkcji – polski zakład w Tychach (stamtąd zjeżdżały też Fiaty Panda II). Karoserię Forda wydłużono aż o 8 cm względem „500-tki”, co nie przeszło bez echa w dziedzinie przestronności wnętrza. Na kanapie panują bowiem akceptowalne warunki (dla osób najwyżej średniego wzrostu), a do bagażnika wejdzie rozsądne 224 l pakunków. Ka II pozostaje autem wykończonym tańszymi tworzywami od Fiata 500, niemniej pozytywnie zaskakuje chociażby brakiem odsłoniętej blachy we wnętrzu, cechującej większość konkurentów. Gamę silnikową okrojono do dwóch włoskich jednostek – benzynowej 1.2 8V i turbodiesla 1.3 TDCi (czyli MultiJet). Obydwie opisaliśmy już powyżej na łamach miejskich Fiatów. Warto pamiętać, że Ford od 2010 r. seryjnie montował do Ka system Start&Stop, wymagający współpracy z dedykowanym akumulatorem. Uspokajamy osoby kojarzące najmniejszego Forda z korozją: zresztą słusznie, bo w istotnym stopniu wyeliminowała ona z użytku większość aut starszej generacji. W Ka II jest pod tym względem o wiele lepiej.

Używany Ford Ka II (2008-2016) – opinie użytkowników

Ford Ka II – wymiary, bagażnik, dane techniczne
Dł./szer./wys. 362/166/150 cm
Rozstaw osi 230 cm
Pojemność bagażnika 224-747 l
Silnik 1.2 8V 1.2 8V (Start&Stop) 1.3 TDCi 1.3 TDCi (Start&Stop)
Pojemność 1242 cm³ 1242 cm³ 1248 cm³ 1248 cm³
Paliwo benz. benz. turbodiesel turbodiesel
Maks. moc 69 KM 69 KM 75 KM 75 KM
Maks. moment 102 Nm 102 Nm 145 Nm 145 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h 13,1 s 13,4 s 13,1 s 13,6 s
Prędkość maks. 159 km/h 159 km/h 161 km/h 160 km/h
Śr. zużycie paliwa/energii 5,1 l/100 km 4,9 l/100 km 4,2 l/100 km 4,1 l/100 km

FORD Ka II 1.2 8V 69KM 5MT WE5028R 09-2009

Hyundai i10 I

Lata produkcji: 2007-2013
Za 15 tys. zł kupisz rocznik:  2010-2012 

Hyundai i10 I

Nieproporcjonalnie małe koła sprawiają złudne wrażenie, że Hyundai i10 aspiruje bardziej do grona mikrovanów niż aut segmentu A. W rzeczywistości wcale nie jest najwyższy w tym zestawieniu, ale owszem, oferuje sporo miejsca na głowy podróżujących w środku, także na kanapie. Obligatoryjna konfiguracja z 5-drzwiowym nadwoziem poprawia funkcjonalność, nieźle prezentuje się także bagażnik (szkoda, że z mało innowacyjnym systemem składania kanapy). Wielki plus dla Hyundaia za całkowite obudowanie wnętrza, bez wyraźnych oszczędności spotykanych u niektórych rywali. Spośród silników mamy do wyboru dwie 4-cylindrowe konstrukcje benzynowe oraz 3-cylindrowego turbodiesla: rzadkiego i nie mającego większego sensu w tak małym aucie. Najłatwiej o bazowego 1.1, ale przy odrobinie szczęścia można trafić na radzącego sobie w trasie 1.2 (szczególnie w 86-konnej wersji po liftingu). Akurat silniki nie sprawiają kłopotów użytkownikom i10. Częściej słyszy się o awariach sprzęgieł, wspomagania kierownicy, przekładni kierowniczych czy zawieszenia. Co do nieprecyzyjnego działania skrzyń biegów – ten typ tak ma i trzeba je po prostu zaakceptować. W autach sprzed liftingu (dostępnych za mniejsze kwoty) warto poprawić zabezpieczenie antykorozyjne i usunąć powstałe do tej pory wykwity.

Używany Hyundai i10 I (2007-2013) – opinie użytkowników

Hyundai i10 I – wymiary, bagażnik, dane techniczne
Dł./szer./wys. 357/160/154 cm
Rozstaw osi 238 cm
Pojemność bagażnika 225-910 l
Silnik 1.1 12V 1.1 12V 1.2 16V 1.2 16V 1.1 CRDi
Pojemność 1086 cm³ 1086 cm³ 1248 cm³ 1248 cm³ 1120 cm³
Paliwo benz. benz. benz. benz. turbodiesel
Maks. moc 67 KM 69 KM 77 KM 86 KM 75 KM
Maks. moment 98 Nm 99 Nm 118 Nm 121 Nm 153 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h 15,6 s 15,0 s 12,8 s 12,2 s 15,8 s
Prędkość maks. 151 km/h 156 km/h 164 km/h 169 km/h 163 km/h
Śr. zużycie paliwa/energii 5,0 l/100 km 4,7 l/100 km 5,0 l/100 km 4,6 l/100 km 4,4 l/100 km

Hyundai i10 I

Kia Picanto II

Lata produkcji: 2011-2017
Za 15 tys. zł kupisz rocznik:  2011-2013 

Kia Picanto II

15 tys. zł to kwota otwierająca furtkę do zakupu Kii Picanto drugiej generacji. Za tyle da się kupić zadbaną poprzedniczkę, ale naszym zdaniem lepiej poszukać nowszego modelu: bardziej przyciągającego oko i dopracowanego na wielu płaszczyznach. Podobnie jak Hyundai i10, Picanto zapewnia przyzwoity stosunek ilości miejsca w środku do rozmiarów zewnętrznych. Zachowawczą deskę rozdzielczą docenią osoby oczekujące intuicyjności obsługi. Kia daje skromny, ale zawsze wybór wersji nadwoziowych (hatchback 3d/5d), lecz jej gamę silnikową pozbawiono turbodiesla. Dostępne benzynowe jednostki z rodziny Kappa (3-cylindrowy 1.0 oraz 4-cylindrowy 1.2) odznaczają się wysoką trwałością i odpornością na zaniedbania konstrukcyjne. Mniejszy silnik oferowano nawet z fabryczną instalacją gazową, 1.2 z kolei łączył się ze skrzynią automatyczną (4-biegową). Z uwagi na użytkowanie większości aut w mieście szybko „poddają się” sprzęgła i łożyska skrzyń biegów, często zapiekają się hamulce ręczne. Mimo młodego wieku należy już szukać w używanych Kiach ognisk korozji. Więcej szkód przynosi ona pod spodem, utrudniając dokonywanie czynności serwisowych przy zawieszeniu. W założonym budżecie raczej nie ma co liczyć na samochód z wciąż obowiązującą gwarancją. W Kii trwa ona długo, bo aż 7 lat, lecz 15 tys. zł wystarczy na Picanto II z pierwszych roczników, w których umowa gwarancyjna już wygasła.

Używana Kia Picanto II (2011-2017) – opinie użytkowników

Kia Picanto II – wymiary, bagażnik, dane techniczne
Dł./szer./wys. 360/160/149 cm
Rozstaw osi 239 cm
Pojemność bagażnika 200-919 l
Silnik 1.0 CVVT 1.0 CVVT (LPG) 1.2 CVVT 1.2 CVVT (CVT)
Pojemność 998 cm³ 998 cm³ 1248 cm³ 1248 cm³
Paliwo benz. benz. benz. benz.
Maks. moc 67 KM 67 KM 85 KM 85 KM
Maks. moment 95 Nm 95 Nm 120 Nm 120 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h 14,6 s 13,9 s 11,9 s 13,7 s
Prędkość maks. 158 km/h 155 km/h 175 km/h 163 km/h
Śr. zużycie paliwa/energii 4,5 l/100 km 6,2 l/100 km* 4,7 l/100 km 5,6 l/100 km

Kia Picanto II

Mini One/Cooper II (R56)

Lata produkcji: 2006-2013
Za 15 tys. zł kupisz rocznik:  2007-2009 

Mini One Cooper II R56

Mini to wyjątkowy przypadek. Nie jest może jedynym autem w tym zestawieniu kupowanym „oczami” (podobnie na odbiorców działa Fiat 500), ale rozważanym pod kątem osiągów i właściwości jezdnych – zdecydowanie tak. W tych dziedzinach ustawia rywali po kątach, oferując „gokartowe” prowadzenie i stosunkowo mocne silniki, nawet w bazowych wariantach One. 15 tys. zł powinno wystarczyć także na Coopera o mocy 110-120 KM: tyle nie uświadczymy już u żadnego rywala w rankingu. Będą to jednak samochody w wieku kilkunastoletnim, które mogą trapić poważne awarie jednostek napędowych. Wybór najmniejszego ryzyka stanowi bazowy 1.4 (One) lub 1,6-litrowy turbodiesel (One D/Cooper S; 1560 cm³), montowany w wielu Citroenach i Peugeotach jako 1.6 HDi. Benzynowego 1.4 zresztą też opracowało PSA, ale już w kooperacji z BMW, podobnie zresztą jak silniki 1.6 z nowszych One (od 2010 r.) i Coopera (1.6 VTi) oraz Coopera S (1.6 THP). W nich musimy się nastawić na usterki łańcuchowego napędu rozrządu, a w Cooperach S – także turbosprężarek. Nie musimy uświadamiać, że usunięcie usterek Mini będzie znacznie droższe niż w pozostałych opisanych tu autach. Zakup warto przemyśleć, szczególnie że samochód nie nadrabia objętością wnętrza (mimo najdłuższego nadwozia) i najlepiej sprawdza się jako 2-osobowy.

Używany Mini One/Cooper II (R56; 2006-2013) – opinie użytkowników

Mini One/Cooper II – wymiary, bagażnik, dane techniczne
Dł./szer./wys. 370-396/169/141 cm
Rozstaw osi 247-254 cm
Pojemność bagażnika htb 160-780 l, kmb 260-930 l
Silnik 1.4 (One) 1.6 (One) 1.6 (Cooper) 1.6 (Cooper S) 1.6 (One D) 1.6 (Cooper D)
Pojemność 1397 cm³ 1598 cm³ 1598 cm³ 1598 cm³ 1560 cm³ 1598 cm³
Paliwo benz. benz. benz. benz., turbo turbodiesel turbodiesel
Maks. moc 75 KM 90 KM 122 KM 184 KM 90 KM 112 KM
Maks. moment 120 Nm 153 Nm 160 Nm 240 Nm 215 Nm 270 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h 13,2 s 10,5 s 9,1 s 7,0 s 11,5 s 9,7 s
Prędkość maks. 175 km/h 186 km/h 203 km/h 228 km/h 182 km/h 197 km/h
Śr. zużycie paliwa/energii 5,3 /100 km 5,1 l/100 km 6,4 l/100 km 5,8 l/100 km 3,9 l/100 km 3,8 l/100 km

Mini One Cooper II R56

Suzuki Splash/Opel Agila B

Lata produkcji: 2008-2014
Za 15 tys. zł kupisz rocznik:  2008-2010 

Suzuki Splash

W wyniku kooperacji Suzuki z Oplem światło dzienne ujrzały dwie generacje miejskich mikrovanów – Suzuki Wagon R+ i Opel Agila A. W 2008 r. pojawiła się druga z nich pod postacią Suzuki Splasha oraz Opla Agili B. Samochody przestały przypominać „pudełka” na kołach, ale i tak z daleka widać, że są one wyższe od typowych reprezentantów segmentu A (prawie 1,6 m). Efekt? Bardzo wygodne wsiadanie i wysiadanie oraz rekordowa w klasie przestrzeń na głowy. Nieco gorzej jest na kolana i w obrębie ramion: tu daje się we znaki ograniczona szerokość wnętrza. Do napędu przewidziano jednostki napędowe Suzuki (benzynowe 1.0/1.2) oraz włoskiego turbodiesla 1.3 MultiJet, sprzedawanego w Agili jako CDTI, w Splashu zaś pod nazwą DDiS. Z typowymi dla niego awariami rozrządu i filtrów DPF (montowano je seryjnie) nie sposób go polecać, szczególnie że odmiany benzynowe prawie w ogóle nie sprawiają problemów (poza sondami lambda). Tradycyjnie już polecamy mocniejszego 1.2: trafia się rzadziej, ale jest w zasięgu ręki. Przyszły właściciel Splasha/Agili najprawdopodobniej będzie musiał zmienić sworznie wahaczy i łączniki stabilizatora, czasami wyrabiają się półosie napędowe i zużywają łożyska kół. Jak to w samochodzie użytkowanym po mieście, warto dokładnie obejrzeć nadwozie pod kątem obcierek i wgnieceń: apelujemy o to nie tylko w przypadku Suzuki i Opla, ale i pozostałych aut w rankingu.

Używany Suzuki Splash/Opel Agila B (2008-2014) – opinie użytkowników

Suzuki Splash/Opel Agila B – wymiary, bagażnik, dane techniczne
Dł./szer./wys. 374/168/159 cm
Rozstaw osi 236 cm
Pojemność bagażnika 225-1050 l
Silnik 1.0 12V 1.0 12V 1.2 16V 1.2 16V 1.3 DDiS/CDTI
Pojemność 996 cm³ 996 cm³ 1242 cm³ 1242 cm³ 1248 cm³
Paliwo benz. benz. benz. benz. turbodiesel
Maks. moc 65 KM 68 KM 86 KM 94 KM 75 KM
Maks. moment 90 Nm 90 Nm 114 Nm 118 Nm 190 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h 14,7 s 14,7 s 12,3 s 12,0 s 13,9 s
Prędkość maks. 160 km/h 160 km/h 175 km/h 175 km/h 165 km/h
Śr. zużycie paliwa/energii 5,1 l/100 km 4,7 l/100 km 5,5 l/100 km 5,0 l/100 km 4,5 l/100 km

Opel Agila B

Toyota Aygo I/Citroen C1 I/Peugeot 107

Lata produkcji: 2005-2014
Za 15 tys. zł kupisz rocznik:  2008-2012 

Toyota Aygo I

Z jednej strony popularne „trojaczki z Kolina” mają rozmiary ograniczone do absolutnego minimum (mniej niż 3,5 m długości), a przez to oferują nadzwyczajną zwrotność. Z drugiej wielu nazywa je „namiastkami samochodów” z uwagi na fatalne wykończenie wnętrza (twarde plastiki, odsłonięta blacha) i abstrakcyjne oszczędności (uchylane tylne szyby zamiast otwieranych, malutka, całkowicie szklana klapa bagażnika). Trio Aygo/C1/107 występuje co prawda z nadwoziem 5-drzwiowym, lecz drugi rząd siedzeń ma w nich wymiar symboliczny. Bagażnik zmieści wyjątkowo mało (139 l), w dodatku przez wysoko poprowadzony próg załadunkowy trudno go rozsądnie wykorzystać. Jedyny dostępny silnik benzynowy – 3-cylindrowy 1.0 – zbiera pochlebne opinie odnośnie niezawodności i w „trojaczkach” zapewnia całkiem niezłe osiągi, pod warunkiem zestawienia z ręczną skrzynią biegów (zautomatyzowana MMT/SensoDrive zauważalnie go „zamula”). Prostego turbodiesla 1.4 HDi/D-4D dość szybko wycofano z oferty, stąd nie pojawia się w autach kosztujących ok. 15 tys. zł. Trzeba uczciwie przyznać, że to górna granica kwoty za te mikrosamochody. Wystarczy na Citroena/Peugeota z ostatnich roczników lub kilka lat starszą Toyotę. Różnica bierze się wyłącznie ze znaczka na masce – od strony technicznej to te same auta. Aygo jedynie poszło odrębną drogą stylistyczną nadwozia.

Używana Toyota Aygo I (2005-2014) – opinie użytkowników

Używany Citroen C1 I/Peugeot 107 (2005-2014) – opinie użytkowników

Toyota Aygo I/Citroen C1 I/Peugeot 107 – wymiary, bagażnik, dane techniczne
Dł./szer./wys. 344/163/147 cm
Rozstaw osi 234 cm
Pojemność bagażnika 139-750 l
Silnik 1.0 12V 1.0 12V (MMT/SensoDrive) 1.4 D-4D/HDi
Pojemność 998 cm³ 998 cm³ 1398 cm³
Paliwo benz. benz. turbodiesel
Maks. moc 68 KM 68 KM 54 KM
Maks. moment 93 Nm 93 Nm 130 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h 14,2 s 14,9 s 16,8 s
Prędkość maks. 157 km/h 157 km/h 154 km/h
Śr. zużycie paliwa/energii 4,3 l/100 km 4,6 l/100 km 4,1 l/100 km

Citroen C1 I

Volkswagen Up!/Skoda Citigo/Seat Mii

Lata produkcji: od 2011 r. (Skoda Citigo: 2011-2020)
Za 15 tys. zł kupisz rocznik:  2011-2013 

Volkswagen Up!

Koncepcję stworzenia miejskich „trojaczków” przyjął także koncern VAG, prezentując w 2011 r. bliźniacze modele Volkswagen Up!, Skoda Citigo i Seat Mii. Ostatni z nich z niezbyt jasnych przyczyn przepadł na polskim rynku, który obfituje w używane Up!-y i Citigo. To niesamowite, jak obszerną kabinę wygospodarowano w samochodach tej wielkości (niecałe 3,6 m). W środku bez większych wyrzeczeń usiądą 4 dorosłe osoby, a do bagażnika jeszcze wejdzie 251 l pakunków (najwięcej w klasie). Lepsze wrażenie, także po latach, robi ciekawsza deska Volkswagena z estetycznymi, lakierowanymi dodatkami. Należy pochwalić poziom montażu tworzyw sztucznych. 15 tys. zł z powodzeniem wystarczy na samochody z pierwszych lat produkcji, a zatem sprzed modernizacji, zasilane wolnossącymi, 3-cylindrowymi jednostkami 1.0 MPI. W późniejszych latach wprowadzono odmiany 1.0 TSI, ale tylko do Up!-a. Wariant MPI zasłynął z minimalnego zapotrzebowania na paliwo: uzyskanie 5,5 l/100 km w mieście nie stanowi żadnego problemu. Po 10 latach od debiutu nie wykazał żadnych istotnych wad fabrycznych. W wielu autach nadchodzi pora wymiany paska rozrządu, którego żywotność producent ustalił na 240 tys. km (ASO rekomenduje wymianę już po 200 tys. km). Szybciej „poddają się” z kolei sprzęgła i montowane do 2014 r. skrzynie biegów. Znane są przypadki przeciekania wody do kabiny i usterek kompresora klimatyzacji.

Używany Volkswagen Up! (od 2011 r.) – opinie użytkowników

Używana Skoda Citigo (2011-2020) – opinie użytkowników

Volkswagen Up!/Skoda Citigo/Seat Mii – wymiary, bagażnik, dane techniczne
Dł./szer./wys. 354-360/164/148-150 cm
Rozstaw osi 241-242 cm
Pojemność bagażnika 251-951 l
Silnik 1.0 MPI 1.0 MPI 1.0 TSI (Up!) 1.0 TSI (Up! GTI)
Pojemność 999 cm³ 999 cm³ 999 cm³ 999 cm³
Paliwo benz. benz. turbo benz. turbo benz.
Maks. moc 60 KM 75 KM 90 KM 115 KM
Maks. moment 95 Nm 95 Nm 160 Nm 200 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h 14,4 s 13,2 s 9,9 s 8,8 s
Prędkość maks. 160 km/h 171 km/h 185 km/h 196 km/h
Śr. zużycie paliwa/energii 4,5 l/100 km 4,5 l/100 km 4,4 l/100 km 4,8 l/100 km

Skoda Citigo

Nie przegap najnowszych artykułów! Obserwuj Wybór Kierowców na FACEBOOKU
NEWSY
Polecane
Wybór redakcji