Używany Fiat Panda III (od 2011 r.) – opinie, dane techniczne, typowe usterki

FIAT Panda III Lounge 1.3MultiJet 75KM 5MT SB0479J 03-2012

Fiat Panda III to nowoczesne, solidne i bardzo tanie w naprawach auto do miasta, i w dodatku nadal produkowane. Jakie są opinie kierowców na temat używanej Pandy III?

Trudno odmówić Pandzie uroku. Karoserię wyróżniają liczne kwadratowe wstawki z zaokrąglonymi rogami, do których nawiązanie znajdziemy również we wnętrzu. Producent zaprojektował od podstaw nową deskę rozdzielczą, ale zachował nieco wyższe umiejscowienie lewarka biegów, dzięki czemu ich zmiana pozostała bardzo wygodna. Panda ma dość obszerną kabinę jak na swoją klasę i siedzi się w niej jak w mikrovanie – wysoko ponad krawędziami szyb. Bagażnik mieści przyzwoite 225 litrów. Podobać może się też jego pełne tapicerowanie, którego brakuje wielu autom miejskim. Technicznie ten model bazuje na niewiele mniejszym, ale znacznie gorszym pod względem funkcjonalności Fiacie 500, Panda jest też bliźniakiem konstrukcyjnym drugiej generacji Lancii Ypsilon. Co prawda pozbawiono ją mocniejszych odmian silnikowych (nie rozwijają nawet 100 KM), ale w zamian zaoferowano warianty zasilane alternatywnymi paliwami – LPG (1.2 8V) lub CNG (0.9 TwinAir). W 2020 roku ofertę zasiliła mikrohybryda oparta na wolnossącym silniku 1.0.

FIAT Panda III Lounge 1.2 8V 69KM 5MT SB4501J 08-2012
Panda III w zasadzie jest mikrovanem: ma aż 1,64 m wysokości, co korzystnie przekłada się na ilość miejsca na głowy podróżnych. Z drugiej strony ten fakt negatywnie odbija się na jej właściwościach jezdnych.

Panda pozostała modelem z wyjątkowo rozległą paletą odmian uterenowionych (Climbing, Waze), w tym z napędem na wszystkie koła (Panda 4×4 lub Cross). To jeden z najmniejszych i najtańszych (w odniesieniu do wieku) samochodów z napędem na cztery koła. Mimo prostego układu napędowego (siłę na tylną oś przekazuje elektronicznie sterowane sprzęgło wielopłytkowe), Panda 4×4 zaskakuje dzielnością w terenie. Procentują niewielkie rozmiary auta i niska masa, które ułatwiają manewrowanie i znacząco zmniejszają ryzyko ugrzęźnięcia w luźnym podłożu.

Fiat Panda (2021) – opis wersji i cennik

Fiat Panda III
Właściciele doceniają poprawione wyciszenie pojazdu i chwalą zmiany przeprowadzone w zawieszeniu. Panda stała się stabilniejsza na autostradzie i cichsza na nierównościach. Przy wyższych prędkościach nadal trzeba jednak uważać na boczne podmuchy wiatru.

Używany Fiat Panda III – wnętrze

Na kokpicie Pandy III pełno kwadratowych motywów nawiązujących do pudełkowatej sylwetki nadwozia. Deska pozostaje czytelna, a jednocześnie ma w sobie odrobinę elegancji. Odrobinę razi doczepiany na górze opcjonalny wyświetlacz nawigacji i multimediów. Jak na segment najtańszych aut, wypada pochwalić materiały wykończeniowe i ich spasowanie. We współczesnych samochodach segmentu mini nie zawsze zdarza się obecne w Pandzie pełne wykończenie boczków drzwi, tak samo jak tradycyjnie uchylane szyby z tyłu. W środku znajdziemy kilka schowków oraz zestaw podstawowych gniazd do ładowania urządzeń. Obfite przeszklenie nadwozia zaowocowało doskonałą widocznością z miejsca kierowcy.

Fiat Panda III - deska rozdzielcza
Rozplanowanie wnętrza przypomina kabinę Fiata 500, który z technicznego punktu widzenia jest bliźniakiem Pandy. Plus za w pełni tapicerowane boczki, których nie posiadają konkurencyjne modele.

Panda stanowi zupełnie odrębną ligę pod względem przestronności w środku, porównując ją do Fiata 500 albo nawet Lancii Ypsilon. Pokaźną ilością miejsca na głowy rekompensuje tym samym przeciętną wygodę foteli i kanapy, których w zasadzie pozbawiono wyprofilowania bocznego. Warto wiedzieć, że Pandy III występowały w konfiguracjach 4- i 5-osobowych: zweryfikujmy, ile osób zabierze interesujący nas egzemplarz. Do bagażnika wejdzie rozsądne 225 l, pakunki zaś można bezpiecznie ulokować w przestrzeni o regularnym kształcie. Niestety, po złożeniu kanapy powstaje spory próg, co lepiej wziąć pod uwagę podczas transportu większych przedmiotów. Maksymalna pojemność: 870 l.

Używany Fiat Panda III – silniki

Pod maskę Pandy III trafiły dwie znane już jednostki – 1.2 Fire (69 KM) i 1.3 MultiJet (75/95 KM). Benzynowy silnik wystarczy do miasta, a po zamontowaniu LPG użytkownik będzie cieszył się tanią jazdą. Nowością było wprowadzenie 0,9-litrowego, doładowanego silnika TwinAir (78-90 KM). Jest on hałaśliwy (dźwiękiem przypomina poczciwego Fiata 126p) i oszczędny tylko przy spokojnej jeździe. Na razie nie ma jednak negatywnych opinii na temat jego trwałości – sporadycznie zdarzają się problemy z układem sterowania zaworami ssącymiznany także z większych silników 1.4 MultiAir. Oba silniki w cyklu mieszanym spalają niecałe 6 l/100 km. W 2020 roku ofertę zasiliła jednostka 1.0 (70 KM) z systemem miękkiej hybrydy (Mild Hybrid). Ona, wraz z wybranymi 0.9 TwinAir, łączyła się z 6-biegową skrzynią biegów. Automatów w ogóle nie oferowano, zaś napęd 4×4 zarezerwowano wyłącznie dla 0.9 TwinAir i 1.3 MultiJet.

Używany Fiat Panda III (od 2011 r.) – który silnik wybrać?

FIAT Panda III Lounge 1.2 8V 69KM 5MT SB4501J 08-2012
Stary silnik 1.2 przetrwał w Pandzie III aż do 2020 roku. Osiągi ma „niedzisiejsze”, ale pozytywnie zaskakuje trwałością.
Fiat Panda III silnik
Turbodiesle 1.3 są oszczędne, ale niezbyt „lubią” jazdę miejską – a przecież do takiej została stworzona Panda III.

Używany Fiat Panda III – opinie użytkowników

 Zalety 

„Nowa Panda jest cichsza, staranniej wykonana i przyjaźniejsza dla kierowcy niż poprzedniczka”

„Doskonale umiejscowiony lewarek zmiany biegów. Skrzynia działa bez jakichkolwiek problemów”

„Zawieszenie dobrze i komfortowo wybiera nierówności. Auto nieźle się prowadzi nawet na autostradzie”

„Wysoka pozycja za kierownicą ułatwia wsiadanie. Z przodu miejsca jest nadspodziewanie dużo”

 Wady 

„Szeroki przedni słupek i mała tylna szyba ograniczają widoczność”

„Słabo rozwiązana wentylacja – przy krawędziach szyb para utrzymuje się dość długo”

„Przez dość wysoką karoserię Panda jest wrażliwa na podmuchy wiatru”

„Dźwięk silnika 0.9 TwinAir jest fatalny i męczący”

„Odczuwalne boczne podmuchy wiatru przy większych prędkościach”

Używany Fiat Panda III – awaryjność, typowe usterki

Pod maskami wielu poflotowych Pand pracują sprawdzone i bardzo oszczędne (ok. 4,5 l/100 km) diesle 1.3 Multijet. Ewentualny zakup warto jednak przemyśleć. Po przebiegu 150-200 tys. km konieczna może być wymiana łańcucha rozrządu (ok. 1000 zł) – szczególnie, gdy auto było agresywnie traktowane, a olej wymieniano rzadko. Problemem podczas jazdy wyłącznie w cyklu miejskim staje się szybko zapychający filtr DPF. Optymalnym wyborem mimo wszystko wydaje się stara jednostka 1.2. Zapewnia przeciętne osiągi, ale jest tania w serwisowaniu, dobrze współpracuje z instalacjami LPG, a najpoważniejszym z obserwowanych problemów przy wysokich przebiegach jest jedynie nadmierne spalanie oleju silnikowego. We wszystkich wersjach typowo miejska jazda skraca żywotność tarczy sprzęgła – często trzeba wymieniać ją przed 100 tys. km przebiegu. Wymiana nie stanowi jednak ogromnego ciosu dla budżetu. Nawet markowy komplet sprzęgła (np. Valeo) można kupić za niecałe 300 zł. Względnie tania i prosta jest też wymiana.

Fiat,Panda,5drzwi,ceglasta,1.3,multijet,porownanie,SB 0548J
Nieskomplikowana elektronika pokładowa Pandy III rzadko sprawia problemy. Warto sprawdzić skuteczność działania stacji dokującej ekranu multimediów.

Używany Fiat Panda III – ceny

Numer VIN odczytamy z tabliczki przy wnęce na koło zapasowe.

Fiat Panda III numer VIN

Używany Fiat Panda III – sytuacja rynkowa

Najtańsze są powypadkowe lub poflotowe Pandy (nierzadko w wersji Van) ze słabym wyposażeniem oraz z wysokimi przebiegami. Za takie auta trzeba zapłacić ok. 16 tys. zł. Przeznaczając na zakup 22-30 tys. zł można swobodnie wybierać między zadbanymi, nieźle wyposażonymi Pandami – także z polskich salonów i przebiegami poniżej 100 tys. km. Za nieco ponad 35 tys. zł można mieć praktycznie nowe, podemonstracyjne auto dealera. Wybór w zasadzie ogranicza się do Pand z benzynowymi silnikami (głównie 1.2). Auta z 4×4 stanowią rzadkość.

Używany Fiat Panda III – podsumowanie

Panda III jako nowa była niewiele tańsza od większego Grande Punto, dlatego nie zdobyła u nas takiej popularności jak poprzedniczka. Używane Pandy są już jednak dużo bardziej  interesującą propozycją, zwłaszcza że w modelu sporo poprawiono względem Pandy II. Auto z silnikiem 1.2 nie powinno niczym zaskoczyć nas ani mechanika. Do 0.9 TwinAir należy podejść z większą rezerwą, ale ogólnie to nie jest zły silnik. Podaż tak skonfigurowanych Pand jest jednak ograniczona.

Przeczytaj także opinie o innych używanych Fiatach:

Używany Fiat Panda II i Fiat Panda III – którą generację wybrać?

Używany Fiat 500 (od 2007 r.) – opinie użytkowników

Używany Fiat Punto III (2005-2018) – opinie użytkowników

Fiat Panda III 03

Fiat Panda III – wymiary, pojemność bagażnika
Dł./szer./wys.365/163/154 cm
Rozstaw osi230 cm
Poj. bagażnika225-870 l
Fiat Panda III – dane techniczne, osiągi, spalanie
Silnik0.9 TwinAir0.9 TwinAir1.0 Mild-Hybrid1.2 8V1.3 MultiJet1.3 MultiJet
Pojemność875 cm³875 cm³999 cm³1242 cm³1248 cm³1248 cm³
Paliwobenz., turbobenz., turbobenz. + elektr.benz.turbodieselturbodiesel
Maks. moc78 KM86 KM70 KM69 KM75 KM95 KM
Maks. moment100 Nm145 Nm92 Nm102 Nm190 Nm200 Nm
Przysp. 0-100 km/h12,1 s11,2 s14,7 s14,2 s12,8 s11.0 s
Prędkość maks.166 km/h177 km/h155 km/h164 km/h168 km/h182 km/h
Śr. zużycie paliwa4,9 l/100 km4,2 l/100 km4,0 l/100 km5,2 l/100 km3,9 l/100 km3,6 l/100 km

Używany Fiat Panda III – galeria