UżywaneOpinieUżywany Fiat Panda III (od 2011 r.) – opinie, dane techniczne, typowe...

Używany Fiat Panda III (od 2011 r.) – opinie, dane techniczne, typowe usterki

Fiat Panda III to nowoczesne, solidne i bardzo tanie w naprawach auto do miasta. Jakie są opinie kierowców na temat używanej Pandy III?

Trudno odmówić Pandzie uroku. Karoserię wyróżniają liczne kwadratowe wstawki z zaokrąglonymi rogami, do których nawiązania znajdziemy również we wnętrzu. Producent zaprojektował od podstaw nową deskę rozdzielczą, ale zachował nieco wyższe umiejscowienie lewarka biegów, dzięki czemu ich zmiana pozostała bardzo wygodna. Panda ma dość obszerną kabinę jak na swoją klasę i siedzi się w niej jak w mikrovanie – wysoko ponad krawędziami szyb. Bagażnik mieści przyzwoite 225 litrów. Podobać może się też jego pełne tapicerowanie, którego brakuje wielu autom miejskim. Technicznie ten model bazuje na niewiele mniejszym, ale znacznie gorszym pod względem funkcjonalności Fiacie 500, Panda jest też bliźniakiem konstrukcyjnym drugiej generacji Lancii Ypsilon. Co prawda pozbawiono ją mocniejszych odmian silnikowych (nie rozwijają nawet 100 KM), ale w zamian zaoferowano warianty zasilane alternatywnymi paliwami – LPG (1.2 8V) lub CNG (0.9 TwinAir). W 2020 roku ofertę zasiliła mikrohybryda oparta na wolnossącym silniku 1.0.

FIAT Panda III Lounge 1.2 8V 69KM 5MT SB4501J 08-2012
Panda III w zasadzie jest mikrovanem: ma aż 1,64 m wysokości, co korzystnie przekłada się na ilość miejsca na głowy podróżnych. Z drugiej strony ten fakt negatywnie odbija się na jej właściwościach jezdnych.

Panda pozostała modelem z wyjątkowo rozległą paletą odmian uterenowionych (Climbing, Waze), w tym z napędem na wszystkie koła (Panda 4×4 lub Cross). To jeden z najmniejszych i najtańszych (w odniesieniu do wieku) samochodów z napędem na cztery koła. Mimo prostego układu napędowego (siłę na tylną oś przekazuje elektronicznie sterowane sprzęgło wielopłytkowe), Panda 4×4 zaskakuje dzielnością w terenie. Procentują niewielkie rozmiary auta i niska masa, które ułatwiają manewrowanie i znacząco zmniejszają ryzyko ugrzęźnięcia w luźnym podłożu.

Fiat Panda III
Właściciele doceniają poprawione wyciszenie pojazdu i chwalą zmiany przeprowadzone w zawieszeniu. Panda stała się stabilniejsza na autostradzie i cichsza na nierównościach. Przy wyższych prędkościach nadal trzeba jednak uważać na boczne podmuchy wiatru.

Używany Fiat Panda III – wnętrze

Na kokpicie Pandy III pełno kwadratowych motywów nawiązujących do pudełkowatej sylwetki nadwozia. Deska pozostaje czytelna, a jednocześnie ma w sobie odrobinę elegancji. Odrobinę razi doczepiany na górze opcjonalny wyświetlacz nawigacji i multimediów. Jak na segment najtańszych aut, wypada pochwalić materiały wykończeniowe i ich spasowanie. We współczesnych samochodach segmentu mini nie zawsze zdarza się obecne w Pandzie pełne wykończenie boczków drzwi, tak samo jak tradycyjnie otwierane szyby z tyłu. W środku znajdziemy kilka schowków oraz zestaw podstawowych gniazd do ładowania urządzeń. Obfite przeszklenie nadwozia zaowocowało doskonałą widocznością z miejsca kierowcy.

Fiat Panda III - deska rozdzielcza
Rozplanowanie wnętrza przypomina kabinę Fiata 500, który z technicznego punktu widzenia jest bliźniakiem Pandy. Plus za w pełni tapicerowane boczki, których nie posiadają konkurencyjne modele.
Fiat Panda III
Liftingi przynosiły głównie zmiany w systemie multimedialnym Pandy i w zestawie wskaźników (pojawiły się m.in. wirtualne zegary).

Panda stanowi zupełnie odrębną ligę pod względem przestronności w środku, porównując ją do Fiata 500 albo nawet Lancii Ypsilon. Pokaźną ilością miejsca na głowy rekompensuje tym samym przeciętną wygodę foteli i kanapy, których w zasadzie pozbawiono wyprofilowania bocznego. Warto wiedzieć, że Pandy III występowały w konfiguracjach 4- i 5-osobowych: zweryfikujmy, ile osób zabierze interesujący nas egzemplarz. Do bagażnika wejdzie rozsądne 225 l, pakunki zaś można bezpiecznie ulokować w przestrzeni o regularnym kształcie. Niestety, po złożeniu kanapy powstaje spory próg, co lepiej wziąć pod uwagę podczas transportu większych przedmiotów. Maksymalna pojemność: 870 l.

Fiat Panda III - fotel kierowcy
Nawet wysokim osobom nie powinno brakować w Pandzie miejsca na głowy.
Fiat Panda III - kanapa
Z tyłu komfortowo pojadą 2 osoby, choć niektóre auta mają homologację na 5.
Fiat Panda III - bagażnik
Spory otwór załadunkowy 225-litrowego bagażnika, ale próg ustalono dość wysoko.
Fiat Panda III - bagażnik
Składając kanapę zwiększamy bagażnik do 870 litrów.

Używany Fiat Panda III – silniki

Pod maskę Pandy III trafiły dwie znane już jednostki – 1.2 Fire (69 KM) i 1.3 MultiJet (75/95 KM). Benzynowy silnik wystarczy do miasta, a po zamontowaniu LPG użytkownik będzie cieszył się tanią jazdą. Nowością było wprowadzenie 0,9-litrowego, doładowanego silnika TwinAir (78-90 KM). Jest on hałaśliwy (dźwiękiem przypomina poczciwego Fiata 126p) i oszczędny tylko przy spokojnej jeździe. Na razie nie ma jednak negatywnych opinii na temat jego trwałości – sporadycznie zdarzają się problemy z układem sterowania zaworami ssącymiznany także z większych silników 1.4 MultiAir. Oba silniki w cyklu mieszanym spalają niecałe 6 l/100 km. W 2020 roku ofertę zasiliła jednostka 1.0 (70 KM) z systemem miękkiej hybrydy (Mild Hybrid). Ona, wraz z wybranymi 0.9 TwinAir, łączyła się z 6-biegową skrzynią biegów. Automatów w ogóle nie oferowano, zaś napęd 4×4 zarezerwowano wyłącznie dla 0.9 TwinAir i 1.3 MultiJet.

Używany Fiat Panda III (od 2011 r.) – który silnik wybrać?

FIAT Panda III Lounge 1.2 8V 69KM 5MT SB4501J 08-2012
Stary silnik 1.2 przetrwał w Pandzie III aż do 2020 roku. Osiągi ma „niedzisiejsze”, ale pozytywnie zaskakuje trwałością.
Fiat Panda III silnik
Turbodiesle 1.3 są oszczędne, ale niezbyt „lubią” jazdę miejską – a przecież do takiej została stworzona Panda III.

Używany Fiat Panda III – opinie użytkowników

 Zalety 

„Nowa Panda jest cichsza, staranniej wykonana i przyjaźniejsza dla kierowcy niż poprzedniczka”

„Doskonale umiejscowiony lewarek zmiany biegów. Skrzynia działa bez jakichkolwiek problemów”

„Zawieszenie dobrze i komfortowo wybiera nierówności. Auto nieźle się prowadzi nawet na autostradzie”

„Wysoka pozycja za kierownicą ułatwia wsiadanie. Z przodu miejsca jest nadspodziewanie dużo”

 Wady 

„Szeroki przedni słupek i mała tylna szyba ograniczają widoczność”

„Słabo rozwiązana wentylacja – przy krawędziach szyb para utrzymuje się dość długo”

„Przez dość wysoką karoserię Panda jest wrażliwa na podmuchy wiatru”

„Dźwięk silnika 0.9 TwinAir jest fatalny i męczący”

„Odczuwalne boczne podmuchy wiatru przy większych prędkościach”

Fiat Panda III – wersje specjalne

FIAT Panda III Climbing 1.3MultiJet 75KM 5MT 4x4 SB4519K 05-2013
Fiat Panda III Climbing
FIAT Panda III Cross 1.3MultiJet 80KM 5MT 4x4 SB4936M 10-2014
Fiat Panda III Cross
Fiat Panda III Hybrid
Fiat Panda III Mild Hybrid
Fiat Panda III Van
Fiat Panda III Van

Używany Fiat Panda III – awaryjność, typowe usterki

Pod maskami wielu poflotowych Pand pracują sprawdzone i bardzo oszczędne (spalanie ok. 4,5 l/100 km) diesle 1.3 Multijet. Ewentualny zakup warto jednak przemyśleć. Po przebiegu 150-200 tys. km konieczna może być wymiana łańcucha rozrządu (ok. 1000 zł) – szczególnie, gdy auto było agresywnie traktowane, a olej wymieniano rzadko. Problemem podczas jazdy wyłącznie w cyklu miejskim staje się szybko zapychający filtr DPF. Optymalnym wyborem mimo wszystko wydaje się stara jednostka 1.2. Zapewnia przeciętne osiągi, ale jest tania w serwisowaniu, dobrze współpracuje z instalacjami LPG, a najpoważniejszym z obserwowanych problemów przy wysokich przebiegach jest jedynie nadmierne spalanie oleju silnikowego. We wszystkich wersjach typowo miejska jazda skraca żywotność tarczy sprzęgła – często trzeba wymieniać ją przed 100 tys. km przebiegu. Wymiana nie stanowi jednak ogromnego ciosu dla budżetu. Nawet markowy komplet sprzęgła (np. Valeo) można kupić za niecałe 300 zł. Względnie tania i prosta jest też wymiana.

Fiat,Panda,5drzwi,ceglasta,1.3,multijet,porownanie,SB 0548J
Nieskomplikowana elektronika pokładowa Pandy III rzadko sprawia problemy. Warto sprawdzić skuteczność działania stacji dokującej ekranu multimediów.

Używany Fiat Panda III – ceny

Numer VIN odczytamy z tabliczki przy wnęce na koło zapasowe.

Fiat Panda III numer VIN

Używany Fiat Panda III – sytuacja rynkowa

Najtańsze są powypadkowe lub poflotowe Pandy (nierzadko w wersji Van) ze słabym wyposażeniem oraz z wysokimi przebiegami. Za takie auta trzeba zapłacić ok. 14-17 tys. zł. Przeznaczając na zakup 20-28 tys. zł można swobodnie wybierać między zadbanymi, nieźle wyposażonymi Pandami – także z polskich salonów i przebiegami poniżej 100 tys. km. Za 30-40 tys. zł wystawiane są względnie młode Pandy (z roczników 2018-2021), a za więcej – praktycznie nowe auta lub wersje uterenowione. Wybór w zasadzie ogranicza się do Pand z benzynowymi silnikami (głównie 1.2). Auta z 4×4 stanowią rzadkość.

Fiat Panda III przed liftingiem
Fiat Panda III przed liftingiem (2011-2020)
Fiat Panda III po liftingu
Fiat Panda III po liftingu (od 2020 r.)

Używany Fiat Panda III – podsumowanie

Panda III jako nowa była niewiele tańsza od większego Grande Punto, dlatego nie zdobyła u nas takiej popularności jak poprzedniczka. Używane Pandy są już jednak dużo bardziej  interesującą propozycją, zwłaszcza że w modelu sporo poprawiono względem Pandy II. Auto z silnikiem 1.2 nie powinno niczym zaskoczyć nas ani mechanika. Do 0.9 TwinAir należy podejść z większą rezerwą, ale ogólnie to nie jest zły silnik. Podaż tak skonfigurowanych Pand jest jednak ograniczona.

Przeczytaj także opinie o innych używanych Fiatach:

Używany Fiat Panda II i Fiat Panda III – którą generację wybrać?

Używany Fiat 500 (od 2007 r.) – opinie użytkowników

Używany Fiat Punto III (2005-2018) – opinie użytkowników

Fiat Panda III 03

Fiat Panda III – wymiary, pojemność bagażnika
Dł./szer./wys. 365/164/155 cm
Rozstaw osi 231 cm
Poj. bagażnika 225-870 l
Fiat Panda III – dane techniczne, osiągi, spalanie (silniki benzynowe)
Silnik 0.9 TwinAir 0.9 TwinAir 0.9 TwinAir 1.0 Mild-Hybrid 1.2 8V
Pojemność 875 cm³ 875 cm³ 875 cm³ 999 cm³ 1242 cm³
Paliwo PB PB PB PB + EV PB
Maks. moc 85 KM 86 KM 90 KM 70 KM 69 KM
Maks. moment 145 Nm 145 Nm 145 Nm 92 Nm 102 Nm
Przysp. 0-100 km/h 11,2 s 12,7 s 12,0 s 13,9 s 14,2 s
Prędkość maks. 177 km/h 164 km/h 167 km/h 164 km/h 164 km/h
Śr. zużycie paliwa 4,2 l/100 km 5,8 l/100 km b.d. 4,1 l/100 km 5,2 l/100 km
Fiat Panda III – dane techniczne, osiągi, spalanie (silniki Diesla)
Silnik 1.3 MultiJet 1.3 MultiJet
Pojemność 1248 cm³ 1248 cm³
Paliwo ON ON
Maks. moc 75 KM 95 KM
Maks. moment 190 Nm 200 Nm
Przysp. 0-100 km/h 12,8 s 11,0 s
Prędkość maks. 168 km/h 182 km/h
Śr. zużycie paliwa 3,9 l/100 km 3,6 l/100 km

Używany Fiat Panda III – galeria

Używany Fiat Panda III - przód
Używany Fiat Panda III jest relatywnie tanim w zakupie i utrzymaniu nowoczesnym samochodem.
Używany Fiat Panda III - przód
Najłatwiej o używanego Fiata Pandę III z benzynowym silnikiem 1.2.
Używany Fiat Panda III - bok
Pudełkowate nadwozie Fiata Pandy III pozwoliło na zaprojektowanie sporego wnętrza.
Używany Fiat Panda III - tył
Użytkownicy cenią Pandę III za praktyczność i niskie koszty utrzymania.
Używany Fiat Panda III - tył
Poza osobową wersją Panda była oferowana także jako 2-osobowa odmiana Van.
Używany Fiat Panda III - tył
Bagażnik Fiata Pandy III mieści 225 l, a po złożeniu kanapy rośnie do 870 l.
Używany Fiat Panda III - bok
Dosyć wysokie auto jest jednak wrażliwe na podmuchy wiatru bocznego.
Używany Fiat Panda III - przód
Pudełkowate nadwozie Fiata Pandy III pozwoliło na zaprojektowanie sporego wnętrza.
Używany Fiat Panda III - deska rozdzielcza
Deska rozdzielcza Pandy jest efektowna, ale także ergonomiczna i nieźle wykonana – jak na auto segmentu A.
Używany Fiat Panda III - fotel kierowcy
Użytkownicy chwalą Pandę III także za dosyć wysoko osadzone fotele, które ułatwiają wsiadanie i wysiadanie z auta.
Używany Fiat Panda III - tylna kanapa
Przy zakupie Fiata Pandy III warto zwrócić uwagę na tylną kanapę – występowała bowiem w wersji dla dwóch lub trzech pasażerów.
Używany Fiat Panda III - bagażnik
Bagażnik Fiata Pandy III mieści 225 l… a po złożeniu kanapy rośnie do 870 l.
FIAT Panda III Lounge 1.3MultiJet 75KM 5MT SB0479J 03-2012
… a po złożeniu kanapy rośnie do 870 l.
Używany Fiat Panda III - silnik
Diesel 1.3 Multijet jest oszczędny, jednak z powodu problemów z DPF średnio sprawdza się w mieście.
Nie przegap najnowszych artykułów! Obserwuj Wybór Kierowców na FACEBOOKU
NEWSY
Polecane
Wybór redakcji