O ile Fiat Panda II kilkanaście lat temu zawojował polskie ulice, wprowadzona w 2011 r. Panda III zdobyła zaledwie umiarkowaną popularność. Jeśli kupować używaną Pandę, to której generacji?
Polacy na dobrą sprawę usłyszeli o Pandzie dopiero w 2003 r., gdy do salonów trafiła druga generacja miejskiego Fiata. Zastąpiła mocno już leciwą, bo produkowaną od 1980 r. Pandę I i szybko przypadła do gustu za sprawą praktycznego nadwozia w stylu mikrovana. Panda II była niemal tak samo wysoka jak szeroka, zatem jej kabina oferowała przystępną ilość miejsca dla 4 osób, w dodatku bagażnik mieścił solidne, jak na ten segment, 206 l. W 2011 r. zadebiutowała następczyni, która technicznie nie stanowi żadnego kroku naprzód. Panda III przejęła z poprzedniczki większość silników i kontynuowała tradycję obecności w gamie wersji 4×4. Tym razem zabrakło jednak odmiany usportowionej. A zbudowana na bazie drugiej generacji Panda 100HP potrafiła dać wiele radości z jazdy – nie tylko za sprawą dynamicznego silnika, ale i obniżonego zawieszenia oraz sztywno zestrojonego układu kierowniczego.
Jak dotąd wszystkie generacje Pandy wytwarzano wyjątkowo długo. Status aktualnie produkowanego modelu nie pozwala na pokaźny spadek cen używanych Pand trzeciej generacji, podczas gdy Pandę II można kupić za przysłowiową jedną pensję. Czy Panda III rzeczywiście jest warta słonej dopłaty? Może już jej poprzedniczka w zupełności sprosta potrzebom niewielkich rodzin lub osób poszukujących pojazdu do miasta? Porównajmy oba wcielenia miejskiego Fiata.
Używany Fiat Panda II i Fiat Panda III – deska rozdzielcza
Projektując Pandę II, Fiat przyjął koncepcję zgoła inną od tych, które reprezentowali konkurenci. Fotele umieszczono stosunkowo wysoko, podobnie zresztą jak dźwignię zmiany biegów na wyniesionej konsoli środkowej. To znane z samochodów dostawczych rozwiązanie świetnie sprawdza się na co dzień, bo daje kierowcy doskonały ogląd na najbliższe otoczenie auta i zapewnia optymalny komfort wybierania biegów. Tą ideę powielono w Pandzie III, lecz diametralnie odmieniono stylistykę, stosując liczne motywy zaokrąglonych kwadratów i przykuwające oko detale, m.in. błyszczące, lakierowane wstawki. W przypadku obu generacji Pandy nie ma co się nastawiać na dobrej jakości materiały wykończeniowe, ale Fiata i tak trzeba pochwalić za to, że nie szukał na siłę oszczędności, tzn. nie zostawił nieosłoniętej blachy na drzwiach lub też zamontował otwierane, nie uchylane, tylne szyby.
Używany Fiat Panda II i Fiat Panda III – przestrzeń w środku
Wyjątkowo wysokie nadwozie każdej Pandy (155-158 cm) sprawia, że ten samochód sprosta oczekiwaniom stawianym przez rosłe osoby. W obu rzędach siedzeń nie brakuje miejsca na głowy, gorzej jest w obrębie kolan: kierowcy przeszkadza rozległa konsola środkowa, pasażerom z tyłu – oparcia przednich foteli. Także na szerokość nieco brakuje centymetrów i choć Pandę homologowano głównie na 5 osób, wygodnie w niej będzie tylko „czwórce” (niektóre egzemplarze umożliwiają zresztą przewóz maksymalnie 4 podróżnych). Warto podkreślić, że w Pandzie wszystkie szyby się otwierają, co nie jest wcale oczywiste w segmencie najtańszych aut – sporo rywali posiada wyłącznie uchylane tylne szyby. Część egzemplarzy rozczarowuje jednak skandalicznymi brakami w wyposażeniu. Nie mają m.in. wspomagania kierownicy czy też składanej kanapy.
Używany Fiat Panda II i Fiat Panda III – bagażniki
Przy długości 3,5/3,6 m ponad 200-litrowe bagażniki Pandy zasługują na uznanie. Starszy model zabierze na pokład 206 l, nowszy – 225 l. W obydwu przypadkach przestrzenie bagażowe można powiększyć do rozsądnych 860/870 l. Przy komplecie pasażerów bagażniki są dosyć krótkie, ale za to głębokie, dzięki czemu można bezpiecznie w nich ulokować siatki z zakupami. Dopiero w Pandzie III uświadczymy takie udogodnienia jak haczyki na torby czy też podwójną podłogę. Jednym z najbardziej absurdalnych braków w wyposażeniu standardowych odmian Pand jest… brak możliwości złożenia kanapy, a nawet jeśli można to zrobić, nie zawsze posiada ona funkcję podzielenia oparcia. W nowszym wcieleniu oparcie dzieli się w proporcji 40:60, starszym – 50:50.
Używany Fiat Panda II i Fiat Panda III – silniki
Fiat Panda II wykorzystuje wyłącznie wolnossące silniki benzynowe o pojemności 1.1 (54 KM), 1.2 (60-69 KM) oraz 1.4 w sportowej Pandzie 100HP. Środkowa odmiana występowała w licznych konfiguracjach, m.in. z zautomatyzowaną skrzynią Dualogic, napędem 4×4, fabryczną instalacją gazową lub CNG. Fiat zachował jednostkę 1.2 w Pandzie III, a na przestrzeni lat do gamy dodał niecodzienną propozycję, mianowicie 2-cylindrowego 0.9 TwinAir (85 KM). To on przejął miano „tego najmocniejszego”, lecz na tle słabszego, 4-cylindrowego silnika rozczarowywał kulturą pracy i sporym zapotrzebowaniem na paliwo. W latach 2003-2018 Fiat montował w Pandach wysokoprężne jednostki 1.3 MultiJet. Tylko najstarsze odmiany (70 KM) z Pandy II nie posiadają filtra DPF – pojawił się wraz z wprowadzeniem w 2006 r. wersji rozwijającej 75 KM. Filtr cząstek stałych uświadczymy w każdej Pandzie III i, niestety, stał się jej zmorą.
Używany Fiat Panda II i Fiat Panda III – co się w nich psuje?
Ponieważ obie Pandy są bardzo podobne konstrukcyjnie, dotykają ich te same przypadłości. Benzynowe 1.1/1.2 „lubią” pobierać olej silnikowy lub też może go ubywać poprzez wycieki (także olej przekładniowy). 0.9 TwinAir nie zdobył takiej popularności, toteż skala generowanych przez niego problemów nigdy nie urosła do nadzwyczajnych rozmiarów. Lata eksploatacji ujawniły przeciętną trwałość łańcuchów rozrządu w turbodieslach (wytrzymują 150-200 tys. km) oraz kapryśne działanie filtrów cząstek stałych w jeździe miejskiej – czyli takiej, do której została stworzona Panda. Tego typu eksploatacja niekorzystnie wpływa na żywotność sprzęgła i kondycję zawieszenia. Na szczęście jest ono proste (kolumny McPhersona + belka skrętna) i posiada wymienne elementy. Poza tym Pandy dotykają przypadłości wynikające z ich budżetowego charakteru – urywają się klamki, przestają działać zamki drzwi/klapy bagażnika, trzeszczą plastiki w środku.
Używany Fiat Panda II i Fiat Panda III – za ile można ją kupić?
Kilkunastoletnie Pandy II wystawiane są od 3 tys. zł, najmłodsze – 13/14 tys. zł. Więcej żądają tylko właściciele odmian 4×4 lub 100HP. Prawdę mówiąc wystarczy 8-10 tys. zł, by cieszyć się z zakupu 10-12-letniej Pandy II z przebiegiem w okolicach 100 tys. km. Do Pandy III trzeba dopłacić minimum 2 razy tyle: szeroki wybór aut zaczyna się dopiero powyżej 18 tys. zł., a do 25 tys. zł powinniśmy znaleźć przystępny egzemplarz z drugiej ręki.
Używany Fiat Panda II i Fiat Panda III – którą generację wybrać?
Nie ulega wątpliwości, że leciwa Panda II nie zalicza się do grona motoryzacyjnych marzeń wielu kierowców. To jednak doskonała propozycja dla osób szukających auta ze świetną relacją ceny do rocznika, przy okazji oczekujących choć odrobiny funkcjonalności. Jeśli ktoś dysponuje minimum 20 tys. zł, może śmiało wybierać Pandę III. To równie proste w budowie i tanie w naprawach auto jak poprzedniczka, a przy okazji przyciąga uwagę wyglądem i znacznie „weselszym” wnętrzem.
Fiat Panda II – plusy i minusy
+ funkcjonalne nadwozie, atrakcyjne ceny na rynku wtórnym, niskie koszty eksploatacji
– słabe zabezpieczenie przed korozją, ubogie wyposażenie niektórych aut, surowe wykończenie wnętrza
Fiat Panda III – plusy i minusy
+ ciekawa stylizacja, pojemny (jak na tę klasę) bagażnik, wystarczające wyposażenie z zakresu bezpieczeństwa
– kłopotliwe turbodiesle, nieduża oferta silników, brak odmiany o mocy ok. 100 KM
Fiat Panda II | Fiat Panda III | |
---|---|---|
Lata produkcji | 2003-2012 | od 2011 r. |
Dł./szer./wys. | 354/158/158 cm | 365/164/155 cm |
Rozstaw osi | 230 cm | 230 cm |
Pojemność bagażnika | 206-860 l | 225-870 l |
Silniki benzynowe | 1.1-1.4 (54-100 KM) | 0.9-1.2 (69-85 KM) |
Silniki Diesla | 1.3 (70-75 KM) | 1.3 (75-95 KM) |
Silnik | 1.1 8V | 1.2 8V | 1.4 16V | 1.3 MultiJet | 1.3 MultiJet |
---|---|---|---|---|---|
Pojemność | 1108 cm³ | 1242 cm³ | 1368 cm³ | 1248 cm³ | 1248 cm³ |
Paliwo | benz. | benz. | benz. | turbodiesel | turbodiesel |
Maks. moc | 54 KM | 60 KM | 100 KM | 70 KM | 75 KM |
Maks. moment | 88 Nm | 102 Nm | 131 Nm | 145 Nm | 145 Nm |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 15,0 s | 14,0 s | 9,5 s | 13,0 s | 13,0 s |
Prędkość maks. | 150 km/h | 154 km/h | 183 km/h | 160 km/h | 164 km/h |
Śr. zużycie paliwa | 5,6 l/100 km | 5,5 l/100 km | 6,4 l/100 km | 4,2 l/100 km | 4,2 l/100 km |
Silnik | 0.9 TwinAir | 1.2 8V | 1.3 MultiJet | 1.3 MultiJet |
---|---|---|---|---|
Pojemność | 875 cm³ | 1242 cm³ | 1248 cm³ | 1248 cm³ |
Paliwo | benz., turbo | benz. | turbodiesel | turbodiesel |
Maks. moc | 85 KM | 69 KM | 75 KM | 95 KM |
Maks. moment | 100 Nm | 102 Nm | 190 Nm | 200 Nm |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 11,2 s | 14,2 s | 12,8 s | 11.0 s |
Prędkość maks. | 177 km/h | 164 km/h | 168 km/h | 182 km/h |
Śr. zużycie paliwa | 4,2 l/100 km | 5,2 l/100 km | 3,9 l/100 km | 3,6 l/100 km |
Aby dowiedzieć się więcej na temat używanego Fiata Pandy III, odsyłamy do poniższego materiału: