FIAT Panda II - FIAT Panda III 03-2012

O ile Fiat Panda II kilkanaście lat temu zawojował polskie ulice, wprowadzona w 2011 r. Panda III zdobyła zaledwie umiarkowaną popularność. Jeśli kupować używaną Pandę, to której generacji?

Polacy na dobrą sprawę usłyszeli o Pandzie dopiero w 2003 r., gdy do salonów trafiła druga generacja miejskiego Fiata. Zastąpiła mocno już leciwą, bo produkowaną od 1980 r. Pandę I i szybko przypadła do gustu za sprawą praktycznego nadwozia w stylu mikrovana. Panda II była niemal tak samo wysoka jak szeroka, zatem jej kabina oferowała przystępną ilość miejsca dla 4 osób, w dodatku bagażnik mieścił solidne, jak na ten segment, 206 l. W 2011 r. zadebiutowała następczyni, która technicznie nie stanowi żadnego kroku naprzód. Panda III przejęła z poprzedniczki większość silników i kontynuowała tradycję obecności w gamie wersji 4×4. Tym razem zabrakło jednak odmiany usportowionej. A zbudowana na bazie drugiej generacji Panda 100HP potrafiła dać wiele radości z jazdy – nie tylko za sprawą dynamicznego silnika, ale i obniżonego zawieszenia oraz sztywno zestrojonego układu kierowniczego.

FIAT Panda II 1.3MultiJet 70KM 5MT SB1135A 02-2009
Pudełkowate, 5-drzwiowe nadwozie Pandy II okazało się strzałem w dziesiątkę. Przy długości zaledwie 354 cm samochód oferował wygodne i użyteczne wnętrze, a dzięki ogromnym szybom manewrowanie na ciasnych parkingach sprawiało wręcz przyjemność (o ile auto miało wspomaganie kierownicy).

Jak dotąd wszystkie generacje Pandy wytwarzano wyjątkowo długo. Status aktualnie produkowanego modelu nie pozwala na pokaźny spadek cen używanych Pand trzeciej generacji, podczas gdy Pandę II można kupić za przysłowiową jedną pensję. Czy Panda III rzeczywiście jest warta słonej dopłaty? Może już jej poprzedniczka w zupełności sprosta potrzebom niewielkich rodzin lub osób poszukujących pojazdu do miasta? Porównajmy oba wcielenia miejskiego Fiata.

FIAT Panda III Lounge 1.2 8V 69KM 5MT SB4501J 08-2012
W przypadku Pandy III ogólna koncepcja pozostała bez zmian: auto nadal przypomina mikrovana, lecz nie wygląda już tak siermiężnie jak poprzedniczka. W ofercie pojawiły się również ciekawe opcje wyposażenia.

Używany Fiat Panda II i Fiat Panda III – deska rozdzielcza

Projektując Pandę II, Fiat przyjął koncepcję zgoła inną od tych, które reprezentowali konkurenci. Fotele umieszczono stosunkowo wysoko, podobnie zresztą jak dźwignię zmiany biegów na wyniesionej konsoli środkowej. To znane z samochodów dostawczych rozwiązanie świetnie sprawdza się na co dzień, bo daje kierowcy doskonały ogląd na najbliższe otoczenie auta i zapewnia optymalny komfort wybierania biegów. Tą ideę powielono w Pandzie III, lecz diametralnie odmieniono stylistykę, stosując liczne motywy zaokrąglonych kwadratów i przykuwające oko detale, m.in. błyszczące, lakierowane wstawki. W przypadku obu generacji Pandy nie ma co się nastawiać na dobrej jakości materiały wykończeniowe, ale Fiata i tak trzeba pochwalić za to, że nie szukał na siłę oszczędności, tzn. nie zostawił nieosłoniętej blachy na drzwiach lub też zamontował otwierane, nie uchylane, tylne szyby.

Fiat Panda II
Deska Pandy II nie porywa, ale jest wygodna w obsłudze i użytkowaniu. Przeciętne materiały trzeba zaakceptować.
Fiat,Panda,5drzwi,ceglasta,1.3,multijet,porownanie,SB 0548J
Kokpit Pandy III zdecydowanie bardziej przykuwa uwagę. Wykończeniem nie stanowi jednak nadzwyczajnego kroku naprzód względem poprzedniczki.

Używany Fiat Panda II i Fiat Panda III – przestrzeń w środku

Wyjątkowo wysokie nadwozie każdej Pandy (155-158 cm) sprawia, że ten samochód sprosta oczekiwaniom stawianym przez rosłe osoby. W obu rzędach siedzeń nie brakuje miejsca na głowy, gorzej jest w obrębie kolan: kierowcy przeszkadza rozległa konsola środkowa, pasażerom z tyłu – oparcia przednich foteli. Także na szerokość nieco brakuje centymetrów i choć Pandę homologowano głównie na 5 osób, wygodnie w niej będzie tylko „czwórce” (niektóre egzemplarze umożliwiają zresztą przewóz maksymalnie 4 podróżnych). Warto podkreślić, że w Pandzie wszystkie szyby się otwierają, co nie jest wcale oczywiste w segmencie najtańszych aut – sporo rywali posiada wyłącznie uchylane tylne szyby. Część egzemplarzy rozczarowuje jednak skandalicznymi brakami w wyposażeniu. Nie mają m.in. wspomagania kierownicy czy też składanej kanapy.

Używany Fiat Panda II i Fiat Panda III – bagażniki

Przy długości 3,5/3,6 m ponad 200-litrowe bagażniki Pandy zasługują na uznanie. Starszy model zabierze na pokład 206 l, nowszy – 225 l. W obydwu przypadkach przestrzenie bagażowe można powiększyć do rozsądnych 860/870 l. Przy komplecie pasażerów bagażniki są dosyć krótkie, ale za to głębokie, dzięki czemu można bezpiecznie w nich ulokować siatki z zakupami. Dopiero w Pandzie III uświadczymy takie udogodnienia jak haczyki na torby czy też podwójną podłogę. Jednym z najbardziej absurdalnych braków w wyposażeniu standardowych odmian Pand jest… brak możliwości złożenia kanapy, a nawet jeśli można to zrobić, nie zawsze posiada ona funkcję podzielenia oparcia. W nowszym wcieleniu oparcie dzieli się w proporcji 40:60, starszym – 50:50.

Fiat Panda II
Do w pełni tapicerowanego bagażnika Pandy II prowadzi szeroki otwór załadunkowy.
Fiat Panda III
Panda III oferuje większą pojemność (225 l) i kilka przydatnych na co dzień gadżetów w przestrzeni bagażowej.

Używany Fiat Panda II i Fiat Panda III – silniki

Fiat Panda II wykorzystuje wyłącznie wolnossące silniki benzynowe o pojemności 1.1 (54 KM), 1.2 (60-69 KM) oraz 1.4 w sportowej Pandzie 100HP. Środkowa odmiana występowała w licznych konfiguracjach, m.in. z zautomatyzowaną skrzynią Dualogic, napędem 4×4, fabryczną instalacją gazową lub CNG. Fiat zachował jednostkę 1.2 w Pandzie III, a na przestrzeni lat do gamy dodał niecodzienną propozycję, mianowicie 2-cylindrowego 0.9 TwinAir (85 KM). To on przejął miano „tego najmocniejszego”, lecz na tle słabszego, 4-cylindrowego silnika rozczarowywał kulturą pracy i sporym zapotrzebowaniem na paliwo. W latach 2003-2018 Fiat montował w Pandach wysokoprężne jednostki 1.3 MultiJet. Tylko najstarsze odmiany (70 KM) z Pandy II nie posiadają filtra DPF – pojawił się wraz z wprowadzeniem w 2006 r. wersji rozwijającej 75 KM. Filtr cząstek stałych uświadczymy w każdej Pandzie III i, niestety, stał się jej zmorą.

FIAT Panda II 1.2 60KM 5MT SB45536 02-2004
„Stary jak świat” benzynowy silnik 1.2 przetrwał wszystkie jednostki napędowe montowane w Pandzie. Nic dziwnego – toleruje LPG, przyjemnie brzmi i prawie się nie psuje, w dodatku zna go każdy mechanik.
Fiat Panda III
Pandę z turbodieslem powinny rozważyć osoby od czasu do czasu wyjeżdżające w trasę. W eksploatacji miejskiej zapychający się filtr cząstek stałych potrafi skutecznie uprzykrzyć życie.

Używany Fiat Panda II i Fiat Panda III – co się w nich psuje?

Ponieważ obie Pandy są bardzo podobne konstrukcyjnie, dotykają ich te same przypadłości. Benzynowe 1.1/1.2 „lubią” pobierać olej silnikowy lub też może go ubywać poprzez wycieki (także olej przekładniowy). 0.9 TwinAir nie zdobył takiej popularności, toteż skala generowanych przez niego problemów nigdy nie urosła do nadzwyczajnych rozmiarów. Lata eksploatacji ujawniły przeciętną trwałość łańcuchów rozrządu w turbodieslach (wytrzymują 150-200 tys. km) oraz kapryśne działanie filtrów cząstek stałych w jeździe miejskiej – czyli takiej, do której została stworzona Panda. Tego typu eksploatacja niekorzystnie wpływa na żywotność sprzęgła i kondycję zawieszenia. Na szczęście jest ono proste (kolumny McPhersona + belka skrętna) i posiada wymienne elementy. Poza tym Pandy dotykają przypadłości wynikające z ich budżetowego charakteru – urywają się klamki, przestają działać zamki drzwi/klapy bagażnika, trzeszczą plastiki w środku.

Fiat Panda 100HP
100 KM z silnika 1.4 rozpędza Pandę 100HP do 100 km/h w 9,5 s. Samochód wyposażono w obniżone zawieszenie, bardziej „czuły” układ kierowniczy oraz tryb „Sport” zmieniający charakterystykę jednostki napędowej na bardziej „agresywną”.

Używany Fiat Panda II i Fiat Panda III – za ile można ją kupić?

Kilkunastoletnie Pandy II wystawiane są od 3 tys. zł, najmłodsze – 13/14 tys. zł. Więcej żądają tylko właściciele odmian 4×4 lub 100HP. Prawdę mówiąc wystarczy 8-10 tys. zł, by cieszyć się z zakupu 10-12-letniej Pandy II z przebiegiem w okolicach 100 tys. km. Do Pandy III trzeba dopłacić minimum 2 razy tyle: szeroki wybór aut zaczyna się dopiero powyżej 18 tys. zł., a do 25 tys. zł powinniśmy znaleźć przystępny egzemplarz z drugiej ręki.

FIAT Panda III Cross 1.3MultiJet 80KM 5MT 4x4 SB4936M 10-2014
Wersja 4×4 to już swego rodzaju tradycja u Fiata Pandy. W trzeciej generacji pracuje układ dołączający tylną oś za pośrednictwem sprzęgła wielopłytkowego. Konfigurowano go tylko z silnikami 0.9 TwinAir i 1.3 MultiJet (w Pandzie II: z 1.2 8V i 1.3 MultiJet).

Używany Fiat Panda II i Fiat Panda III – którą generację wybrać?

Nie ulega wątpliwości, że leciwa Panda II nie zalicza się do grona motoryzacyjnych marzeń wielu kierowców. To jednak doskonała propozycja dla osób szukających auta ze świetną relacją ceny do rocznika, przy okazji oczekujących choć odrobiny funkcjonalności. Jeśli ktoś dysponuje minimum 20 tys. zł, może śmiało wybierać Pandę III. To równie proste w budowie i tanie w naprawach auto jak poprzedniczka, a przy okazji przyciąga uwagę wyglądem i znacznie „weselszym” wnętrzem.

Fiat Panda II – plusy i minusy

 +  funkcjonalne nadwozie, atrakcyjne ceny na rynku wtórnym, niskie koszty eksploatacji
 –  słabe zabezpieczenie przed korozją, ubogie wyposażenie niektórych aut, surowe wykończenie wnętrza

FIAT Panda II 1.3MultiJet 70KM 5MT SB1135A 02-2009

Fiat Panda III – plusy i minusy

 +  ciekawa stylizacja, pojemny (jak na tę klasę) bagażnik, wystarczające wyposażenie z zakresu bezpieczeństwa
 –  kłopotliwe turbodiesle, nieduża oferta silników, brak odmiany o mocy ok. 100 KM

FIAT Panda III Lounge 1.2 8V 69KM 5MT SB4501J 08-2012

Fiat Panda II i Fiat Panda III – podstawowe dane techniczne
Fiat Panda IIFiat Panda III
Lata produkcji2003-2012od 2011 r.
Dł./szer./wys.354/158/158 cm365/164/155 cm
Rozstaw osi230 cm230 cm
Pojemność bagażnika206-860 l225-870 l
Silniki benzynowe1.1-1.4 (54-100 KM)0.9-1.2 (69-85 KM)
Silniki Diesla1.3 (70-75 KM)1.3 (75-95 KM)
Fiat Panda II – dane techniczne, osiągi, spalanie
Silnik1.1 8V1.2 8V1.4 16V1.3 MultiJet1.3 MultiJet
Pojemność1108 cm³1242 cm³1368 cm³1248 cm³1248 cm³
Paliwobenz.benz.benz.turbodieselturbodiesel
Maks. moc54 KM60 KM100 KM70 KM75 KM
Maks. moment88 Nm102 Nm131 Nm145 Nm145 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h15,0 s14,0 s9,5 s13,0 s13,0 s
Prędkość maks.150 km/h154 km/h183 km/h160 km/h164 km/h
Śr. zużycie paliwa5,6 l/100 km5,5 l/100 km6,4 l/100 km4,2 l/100 km4,2 l/100 km
Fiat Panda III – dane techniczne, osiągi, spalanie
Silnik0.9 TwinAir1.2 8V1.3 MultiJet1.3 MultiJet
Pojemność875 cm³1242 cm³1248 cm³1248 cm³
Paliwobenz., turbobenz.turbodieselturbodiesel
Maks. moc85 KM69 KM75 KM95 KM
Maks. moment100 Nm102 Nm190 Nm200 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h11,2 s14,2 s12,8 s11.0 s
Prędkość maks.177 km/h164 km/h168 km/h182 km/h
Śr. zużycie paliwa4,2 l/100 km5,2 l/100 km3,9 l/100 km3,6 l/100 km

Aby dowiedzieć się więcej na temat używanego Fiata Pandy III, odsyłamy do poniższego materiału:

Używany Fiat Panda III (od 2011 r.) – opinie użytkowników

Oceny czytelników
[Głosów: 13 Średnia: 4.7]

1 KOMENTARZ

  1. Z autopsji: Panda II Multijet, rocznik 2005, przebieg niecałe 200 tys. km, od nowości w prywatnych rękach, w Polsce, to znakomity, bezawaryjny „wół roboczy”. Psuć się nie chce. Ma ciągle oryginalne turbo i sprzęgło. Wymianie podlegają jedynie części eksploatacyjne: filtry, hamulce, łączniki stabilizatora. Po 180 tys. wymienione zostały amortyzatory i wahacze. Ciągle jeszcze trzymały ale wymieniłem. Uszkodzeniu uległa 1 świeca żarowa. Wnętrze nie poprzecierane, plastiki praktycznie jak nowe. Nic nie trzeszczy. To bardzo trwały i bezproblemowy samochód. Jest jak przyjaciel domu. Zawsze gotowy, żeby służyć. Nawet nie myślę o jej sprzedaniu.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here