FORD Ka II 1.2 8V 69KM 5MT WE5004R 01-2009

Tańszy, ale również efektowny odpowiednik Fiata 500. Czym do siebie przekonuje najmniejszy Ford? Oto opinie o używanym Fordzie Ka drugiej generacji.

Pierwszego Forda Ka produkowano aż 11 lat, a czego prawie wszystkie najstarsze egzemplarze z lat 90. zdążyła już wyeliminować korozja. Drugie wcielenie powstało we współpracy z Fiatem w oparciu o przebojową „500-tkę”. Opracowane w zgodzie z trendami stylistycznymi Forda nadwozie Ka osadzono na płycie podłogowej wraz z kluczowymi komponentami (zawieszeniem, układem kierowniczym i hamulcowym) pochodzącymi wprost z Fiata 500, który zadebiutował zresztą rok wcześniej. Samochód względem pierwowzoru zyskał na długość 8 cm oraz 3 cm szerokości, minimalnie (bo o 1 cm) zwiększono równie wysokość. Nie przeszło to bez echa, bowiem Ka jest obszerniejsze w środku, niż można się po nim spodziewać. Bagażnik z kolei nie przypomina powiększonego schowka, a stanowi pełnoprawną przestrzeń o pojemności 224 l. Funkcjonalność najmniejszego Forda kuleje za sprawą obligatoryjnej konfiguracji z 3-drzwiowym nadwoziem. Ka nadrabia poziomem wykończenia kokpitu i dostępnym wyposażeniem, o ile mowa o „lepszych” wersjach (bazowe nie oferowały nawet klimatyzacji). Przez 8 lat auto nie przeszło ani jednego liftingu, a najistotniejsze zmiany zaszły w 2010 r., kiedy wszystkie silniki otrzymały seryjny system Start&Stop, a odmiana wysokoprężna – także  filtr cząstek stałych.

FORD Ka II 1.2 8V 69KM 5MT WE5004R 01-2009
Ford Ka idzie własną drogą stylistyczną, a jej ocenę pozostawiamy samym zainteresowanym. Model przejął od Fiata 500 nie tylko podwozie, ale i obydwa silniki – benzynowego 1.2 i turbodiesla 1.3 TDCi (czyli MultiJet).

W ramach ciekawostki warto wspomnieć, że wszystkie Fordy Ka wyjechały z jednej fabryki zlokalizowanej na terenie Polski, w Tychach. Mało tego, zakład w Bielsku-Białej zajmował się z kolei produkcją wysokoprężnej jednostki 1.3. Patrząc na ogólną solidność tego samochodu można dojść do wniosku, że służy mu polskie pochodzenie. Na rynku pierwotnym popularność Ka zaślepił blask retro bijący od technicznego pierwowzoru spod znaku Fiata, i nie pomogła wówczas nawet rekordowo niska cena (startująca nawet od 26 tys. zł). Używane Fordy Ka również są tańsze od „500-tek”, i to o blisko kilka tys. zł w obrębie jednego rocznika. Czy to wynik mniej przykuwającego oko nadwozia, czy też efekt pogorszonej jakości Fordów? Zweryfikujmy to na podstawie opinii o używanych Fordach Ka II.

FORD Ka II 1.3TDCi 75KM 5MT WE9887R 04-2009
Pokonywanie odcinków z nierównymi drogami bywa męczące z uwagi na twardą charakterystykę zawieszenia Forda Ka. Właściwościami jezdnymi auto przewyższa włoskiego brata-bliźniaka.

Używany Ford Ka II – wnętrze

Projektanci dołożyli wszelkich starań, by na kokpicie Ka „wiele się działo”. To zupełnie przeciwieństwo stylizowanej na retro deski Fiata 500, choć obydwie mają ze sobą więcej wspólnego niż można się spodziewać (głównie za sprawą wyniesionej konsoli centralnej z wysoko umiejscowionym lewarkiem biegów). Ergonomia Forda Ka momentami kuleje: część przycisków umieszczono w nietypowym miejscu, część jest zbyt mała, by precyzyjnie w nie trafić palcem podczas jazdy. Zabrakło też schowków i wnęk na drobne przedmioty. Niewątpliwym plusem Ka pozostaje poziom wykończenia kokpitu, który nie opiera się na znanej z najmniejszych aut idei praktykującej wszechstronne oszczędności, m.in. ostentacyjne odsłanianie „blachy” na drzwiach. W małym Fordzie wszystko jest zasłonięte, wskaźniki wyglądają jak z auta o co najmniej klasę wyżej, atrakcyjnie prezentują się niektóre warianty kolorystyczne (jak np. szaro-beżowy poniżej). Dopóki mowa o części przedniej, pochwalić również należy widoczność z miejsca kierowcy.

FORD Ka II 1.3TDCi 75KM 5MT WE9887R 04-2009
Ford nie przypomina na każdym kroku użytkownikom, że kupili najtańszy model w jego gamie. Całe wnętrze zostało zabudowane, choć w większości tworzywami sztucznymi wątpliwej jakości.

Z zewnątrz Ford Ka sprawia wrażenie typowego samochodu 2+2 z mikroskopijnym bagażnikiem. Tymczasem nie jest tak źle. Z przodu nie brakuje miejsca nawet osobom powyżej 180 cm wzrostu, ale nawet niżsi mają świetny ogląd na otoczenie auta z uwagi na wysokie umieszczenie foteli. Jak na 3-drzwiowy samochód, dosyć łatwo zająć w nim miejsce na kanapie. Jest go sporo w obrębie głów, a przy umiejętnym zagospodarowaniu przestrzeni z osobami z przodu, także w okolicach nóg. Forda Ka domyślnie homologowano na maksymalnie 4 osoby. Może to i lepiej, bo piąta i tak nie zdołałaby zmieścić się na wąskiej kanapie. Bagażnik mieści 224 l, czyli naprawdę sporo jak na segment najmniejszych samochodów. Nie wszystkie Ka posiadają dzieloną kanapę (w proporcji 50:50). Wysoki próg załadunkowy i skromny otwór trzeba po prostu zaakceptować.

Używany Ford Ka II – silniki

W odróżnieniu od Fiata 500, w Fordzie Ka montowano tylko dwa silniki, pochodzące zresztą od włoskiego producenta. Benzynową stronę reprezentował wolnossący 1.2 z 8-zaworową głowicą. Nie imponuje ani mocą (69 KM) ani momentem obrotowym (102 Nm), sprawdzając się jedynie jako żwawe źródło napędu do miasta. Eksploatacja tego typu nie służy z kolei turbodieslowi 1.3 TDCi, czyli fiatowskiemu 1.3 MultiJet. Dlaczego? Problemy regularnie sygnalizują w nich filtry cząstek stałych (montowane seryjnie od 2010 r.), ale i nie tylko one (więcej w akapicie poniżej). Wysokoprężny Ford Ka nie powinien spalać więcej niż 5 l/100 km w cyklu mieszanym, samochody z 1.2 8V mieszczą się w granicach 6-7 l/100 km. Wydatki na stacjach paliw można zredukować, montując do nich instalację gazową: butla wtedy powędruje pod podłogę bagażnika. W 2010 r. obydwa silniki otrzymały standardowe połączenie z systemem Start&Stop, co w opinii producenta miało zredukować ich zużycie paliwa, a w rzeczywistości nie przyniosło istotnej zmiany.

FORD Ka II 1.2 8V 69KM 5MT WE5004R 01-2009
Silnik 1.2 z powodzeniem montowano do Fiata 500 i Pandy II/III. To jedna z najlepiej zaopatrzonych w części zamienne jednostek napędowych na rynku. Parametrami jednak nie zachwyca.
FORD Ka II 1.3TDCi 75KM 5MT WE9887R 04-2009
Turbodiesla wycofano w 2013 r. Ma prostą budowę, ale i tak generuje niepotrzebne wydatki w tak nastawionym na tanią jazdę aucie jak Ford Ka.

Używany Ford Ka II – opinie użytkowników

 Zalety 

„Bardzo duże lusterka i niewielka długość ograniczają do minimum trudności z parkowaniem”

„Mam ponad 180 cm wzrostu i bez problemu mieszczę się z przodu. Żonie już w ogóle jest wygodnie”

„1,2-litrowy silnik całkiem dynamicznie rozpędza auto spod świateł. Do tej pory nie miałem żadnych poważnych awarii”

„Biegi wchodzą gładko i z przyjemnym oporem. Skrzynia optymalnie zestopniowana”

 Wady 

„Nie polecamy wybierać się nim na autostradę. Wyciszenie jest tak słabe, że szybko rozboli głowa”

„Przed twarde zawieszenie auto mocno podskakuje na nierównościach. Trzeba uważać”

„By dosięgnąć do pasa, trzeba daleko sięgnąć po niego ręką. Urok samochodów 3-drzwiowych”

„W środku czuć, że poruszamy się autem segmentu A. Plastiki sprawiają przykre wrażenie”

Używany Ford Ka II – awaryjność, typowe usterki

Pozbawiony wad konstrukcyjnych silnik 1.2 ujawnia w zasadzie tylko dwie dolegliwości: spala olej silnikowy i sprawia problemy z zatykającymi się sadzą przepustnicami. Lista usterek 1.3 TDCi obejmuje notorycznie zapychający się filtr DPF i awarie turbosprężarek wraz z łańcuchami rozrządu, jeśli zapominało się o terminowych wymianach oleju. Sporadycznie użytkownicy zgłaszają też niedomagania zaworów EGR, alternatorów i rozruszników. Zawieszenie nieźle znosi eksploatację w polskich warunkach, ale uwaga: przednie wahacze nie posiadają wymiennych sworzni, przez co w razie ich zużycia trzeba kupić cały element. W odróżnieniu od poprzednika, Ford Ka II nie cierpi na poważne problemy związane w korozją (przynajmniej na ten moment). Kupując samochód wyprodukowany po 2010 r. warto mieć na uwadze konieczność zakupu nowego akumulatora – droższego, przystosowanego do współpracy z systemem Start&Stop. Układ można wyłączyć, ale czynność trzeba powtarzać po każdym uruchomieniu silnika.

FORD Ka II Trend+ 1.2 8V 69KM 5MT WE448HC 04-2014
System Start&Stop wyłącza się górnym przyciskiem po prawej stronie (litera A otoczona strzałką). Nie generuje on zbytnich oszczędności na paliwie (Ford Ka pozytywnie zaskakuje spalaniem i bez niego), a wymusza stosowanie akumulatorów AGM, które są nawet dwukrotnie droższe od tradycyjnych.

Używany Ford Ka II – gdzie jest VIN?

Numer VIN umieszczono w obudowie deski rozdzielczej przed kierowcą (widok z zewnątrz w okolicach wycieraczki; fot.). Wybito go również w podłodze bagażnika (dostęp po zajrzeniu pod wykładzinę).

FORD Ka II Trend+ 1.2 8V 69KM 5MT WE448HC 04-2014

Używany Ford Ka II – sytuacja rynkowa

8-10 tys. zł za samochód z roczników 2008-2010? To niebywała okazja, a wystawione za takie kwoty Fordy Ka nie sprawiają złego wrażenia, choć nie imponują wyposażeniem. Za 12-17 tys. zł mamy już pełen przegląd ofert samochodów w bogatszych i czasami limitowanych wersjach, z przebiegami sporadycznie przekraczającymi 150 tys. km. Samochody 5-6 letnie jako jedyne przekraczają pułap 20 tys. zł (do 25 tys. zł). Tylko niewielki odsetek używanych Ka napędzany jest silnikiem wysokoprężnym.

Używany Ford Ka II – podsumowanie

Fiat 500, nieważne czy nowy czy używany, jest raczej drogim gadżetem niż funkcjonalnym autem miejskim. Ford Ka II również nie grzeszy praktycznym charakterem, ale wygląda równie ciekawie i jest sporo od niego tańszy. W codziennej jeździe zyskują jednak rywale 5-drzwiowi, czyli m.in. Hyundai i10, Kia Picanto, Citroen C1/Peugeot 107/Toyota Aygo (ale to z drugiej strony inna liga względem wykończenia). Tak czy inaczej, polecamy Forda Ka dwóm osobom lub rodzinie z małym dzieckiem potrzebującym niezawodnego środka transportu po aglomeracji miejskiej.

Przeczytaj także opinie o innych używanych Fordach:

Używany Ford Fiesta VII (2008-2017) – opinie użytkowników

Używany Ford Fusion (2002-2012) – opinie użytkowników

Używany Ford Focus III (2010-2018) – opinie użytkowników

Używany Ford Mondeo IV (2007-2014) – opinie użytkowników

Używany Ford C-Max II (2010-2019) – opinie użytkowników

Używany Ford S-Max I (2006-2015) – opinie użytkowników

Używany Ford Galaxy II (2006-2015) – opinie użytkowników

Używany Ford Kuga I (2008-2012) – opinie użytkowników

FORD Ka II 1.2 8V 69KM 5MT WE5028R 09-2009

Ford Ka II – wymiary, pojemność bagażnika
Dł./szer./wys.362/166/150 cm
Rozstaw osi230 cm
Pojemność bagażnika224-747 l
Ford Ka II – dane techniczne, osiągi, spalanie
Silnik1.2 8V1.2 8V (Start&Stop)1.3 TDCi1.3 TDCi (Start&Stop)
Pojemność1242 cm³1242 cm³1248 cm³1248 cm³
Paliwobenz.benz.turbodieselturbodiesel
Maks. moc69 KM69 KM75 KM75 KM
Maks. moment102 Nm102 Nm145 Nm145 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h13,1 s13,4 s13,1 s13,6 s
Prędkość maks.159 km/h159 km/h161 km/h160 km/h
Śr. zużycie paliwa5,1 l/100 km4,9 l/100 km4,2 l/100 km4,1 l/100 km

Używany Ford Ka II – galeria

Oceny czytelników
[Głosów: 2 Średnia: 5]

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here