Żadne Mini nie jest tanie, a mimo to chętnych na niego nie brakuje. Trudno o lepsze połączenie stylu z legendarnym prowadzeniem. Jak wypada awaryjność używanego Mini drugiej generacji?
Pod skrzydłami BMW marka Mini produkuje już trzecie wcielenie swojego kultowego samochodu. W tym materiale skupiliśmy się na drugiej generacji, która wniosła do gamy m.in. mocną odmianę wysokoprężną i nowe wersje nadwoziowe. Już na wstępie trzeba zaznaczyć, że Mini to po prostu Mini. By ułatwić rozeznanie w odmianach różniących się mocą, dla słabszych producent zarezerwował dopisek One, dla pośrednich Cooper, a dla najmocniejszych – Cooper S. Analogicznie dla diesli, nazywają się One D, Cooper D i Cooper SD. Osobne nazwy zastosowano dla pozostałych wersji nadwoziowych. Jak na miejski samochód było ich naprawdę sporo, bo poza 3-drzwiowym hatchbackiem (R56) oferowano 3-drzwiowe kombi (Clubman; R55), kabriolet (Cabrio; R57), coupe (Coupe; R58) i roadstera (Roadster; R59). Klienci mogli również wybrać ponad 200-konnego Mini w wersji John Cooper Works (211 KM) i John Cooper Works GP (218 KM).

Mini nawet po latach jest małym, ciasnym i bardzo drogim samochodem, jednak za jego zakupem przemawia też szereg zalet. W opiniach użytkowników auto uchodzi za wzór prowadzenia się i sprawia wiele przyjemności z jazdy nawet w podstawowej wersji One. Poprzez alians z koncernem PSA pod maską Mini znajdziemy silniki HDi i THP, oczywiście pod innymi nazwami. Niestety, te drugie stawiają pod znakiem zapytania sens zakupu Coopera S, a to właśnie w nim najlepiej przetestować legendarne właściwości jezdne Mini.

Używany Mini One/Cooper II – wnętrze
Projektanci Mini zrobili wszystko, by kokpit ich samochodu w każdym aspekcie wyglądał niecodziennie. Dominują krągłości (nawiewy, zegary, klamki), a w centralnym miejscu znalazła się wizytówka samochodu Mini, czyli pokaźny prędkościomierz. We współczesnym modelu wkomponowano w niego również wyświetlacz i panel radia. Z kolei przyciski klimatyzacji swoim kształtem nawiązują do loga marki. Tak atrakcyjny wizualnie kokpit wymaga przyzwyczajenia w zakresie obsługi, niemniej do wykończenia nie można mieć zastrzeżeń – w końcu czuwało nad tym BMW.

Sportowe aspiracje modelu podkręca bardzo niska pozycja za kierownicą i bliskość wszelkich elementów obsługi samochodu. W przedniej części nadwozia miejsca jest wystarczająco, można daleko wyciągnąć nogi. Trzeba przywyknąć do blisko umieszczonej i niskiej przedniej szyby: z czasem właściciel Mini będzie się zatrzymywał dalej od sygnalizatora niż pozostali uczestnicy ruchu. Drugi rząd nie występuje w Mini Coupe i Mini Roadsterze, a w pozostałych pełni drugoplanową rolę, choć nie panują tam tragiczne warunki podróżowania. W Clubmanie dostęp na kanapę odbywa się po otwarciu w przeciwną stronę niewielkich drzwi (są tylko z prawej strony). Kombi wyróżniają też dwuskrzydłowe drzwi skrywające 260-litrowy bagażnik. W hatchbacku mieści on 160 l, a dostaniemy się do niego, unosząc tradycyjną klapę.
Używany Mini One/Cooper II – silniki
Wszystkie silniki Mini II mają 4 cylindry i, poza 2-litrowym dieslem, są powiązane z koncernem PSA. Początkowo do napędu Mini One zaprzęgnięto jednostkę 1.4 (75/95 KM), w 2010 r. zastąpiono ją wolnossącym 1.6 (75/98 KM), który od początku w mocniejszej wersji (120-122 KM) występował w Mini Cooperze. Z kolei pod maską Coopera S umieszczono silnik 1.6 turbo, który w autach PSA nazywał się THP. W wersjach JCW jego moc „podkręcono” do 211 KM, a w JCW GP – do 218 KM. Wysokoprężne Mini One i Cooper wykorzystują natomiast dopracowane jednostki 1.6 HDi (90 i 110 KM), a Cooper SD – 2-litrowego diesla BMW z rodziny N47. Z niej pochodzi również 112-konny silnik 1.6, który w 2011 roku posłużył jako źródło napędu Mini Coopera D.


Używany Mini One/Cooper II – oceny użytkowników
Zalety
„Nie jechałem jeszcze samochodem, który by się tak kleił do asfaltu. W zakręty wchodzi z każdą prędkością”
„Idealne auto do miasta. Jest stylowe i wszędzie się zmieści”
„Biegi wchodzą dokładnie i bezproblemowo. Plus za krótkie przełożenia”
„Ogromne otwory wentylacyjne robią swoje – auto szybko się nagrzewa, a latem schładza”
„Jak trzeba, Mini potrafić być ciche. Ale dźwięk strzelania z wydechu to coś pięknego!”
Wady
„Dziwny sposób wrzucania biegu wstecznego. Kilka razy przez nieuwagę wrzuciłem go zamiast jedynki”
„Uciążliwa obsługa bardziej zaawansowanych ustawień komputera. Wymaga czasu”
„Bagażnik ledwo zmieści większe zakupy z marketu”
„Plastikowe elementy nadwozia (nadkola) matowieją. Jakość innych elementów, np. wlotu na masce, również pozostawia wiele do życzenia”
Używany Mini One/Cooper II – awaryjność, typowe usterki
Awarie najczęściej trapią pożądaną odmianę Cooper S. Napędzająca go jednostka 1.6 THP zużywa sporo oleju silnikowego i ma nietrwałą turbosprężarkę oraz napinacz łańcucha rozrządu. Poza tym miewa problemy z utrzymaniem prawidłowych obrotów biegu jałowego: winna temu jest najczęściej zużyta pompa wysokiego ciśnienia. W turbodieslach 1.6 i wolnossących 1.6 zawodzi głównie osprzęt silnika, czyli m.in. cewki zapłonowe. W pierwszych z nich do kosztorysu można doliczyć ewentualną wymianę przepuszczających spaliny podkładek pod wtryskiwaczami (ok. 300 zł). Awaryjności automatycznej skrzyni biegów firmy Aisin można zapobiec, wymieniając co 60 tys. km w niej olej. Używane Mini miewają kłopoty z działaniem ogrzewania, w niektórych psuje się przełącznik przy kierownicy, obsługujący np. kierunkowskazy. W celu zdobycia szerszej wiedzy na temat Mini odsyłamy do oficjalnego fanklubu tego samochodu – Mini Klub Polska.

Używany Mini One/Cooper II – gdzie jest nr VIN?
Numer VIN znajduje się na wzmocnieniu bocznym prawym w pobliżu gniazda osadzenia prawego amortyzatora.
Używany Mini One/Cooper II – sytuacja rynkowa
Według największych serwisów ogłoszeniowych One, Cooper i Cooper S to osobne modele Mini, co powoduje bałagan w poszukiwaniach. Często brakuje też podziału na generację i trzeba segregować auta po rocznikach. Najtańsze Mini One/Coopery kosztują minimum 15 tys. zł, Coopery S – ok. 5 tys. zł więcej. Clubmany plasują się gdzieś między nimi. W przedziale 20-25 tys. zł możemy już przebierać między wersjami słabszymi i mocniejszymi, a także między hatchbackami i kombi. Kabriolet, roadster i coupe to w Polsce wyjątkowe rodzynki.

Używane Mini One/Cooper II – podsumowanie
Dla indywidualisty szukającego auta w rozsądnej cenie nie ma lepszej oferty niż używane Mini. Doskonałe osiągi i prowadzenie nie są jednak w stanie zrekompensować zaporowej dla wielu osób ceny, za którą w dalszym ciągu otrzymujemy ciasne i nie do końca niezawodne auto.
Przeczytaj także opinie o innych używanych Mini:
Używany Mini I (R50) i Mini II (R56) – opinie użytkowników
Używany Mini I (R50; 2001-2006) – opinie użytkowników
Używany Mini Countryman I (2010-2016) – opinie użytkowników
Dł./szer./wys. | 370-396/169/141 cm |
Rozstaw osi | 247-254 cm |
Pojemność bagażnika | htb 160-680 l, kmb 260-930 l, cab 240-680 l |
Silnik | 1.4 (One) | 1.4 (One) | 1.6 (One) | 1.6 (One) | 1.6 (Cooper) | 1.6 (Cooper) |
---|---|---|---|---|---|---|
Pojemność | 1397 cm³ | 1397 cm³ | 1598 cm³ | 1598 cm³ | 1598 cm³ | 1598 cm³ |
Paliwo | benz. | benz. | benz. | benz. | benz. | benz. |
Maks. moc | 75 KM | 95 KM | 75 KM | 98 KM | 120 KM | 122 KM |
Maks. moment | 120 Nm | 140 Nm | 140 Nm | 153 Nm | 160 Nm | 160 Nm |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 13,2 s | 10,9 s | 13,2 s | 10,5 s | 9,1 s | 9,1 s |
Prędkość maks. | 175 km/h | 185 km/h | 175 km/h | 186 km/h | 203 km/h | 203 km/h |
Śr. zużycie paliwa | 5,3 /100 km | 5,3 l/100 km | 5,1 l/100 km | 5,4 l/100 km | 5,4 l/100 km | 5,4 l/100 km |
Silnik | 1.6 (Cooper S) | 1.6 (Cooper S) | 1.6 (JCW) | 1.6 (JCW GP) |
---|---|---|---|---|
Pojemność | 1598 cm³ | 1598 cm³ | 1598 cm³ | 1598 cm³ |
Paliwo | benz., turbo | benz., turbo | benz., turbo | benz., turbo |
Maks. moc | 174 KM | 184 KM | 211 KM | 218 KM |
Maks. moment | 240 Nm | 240 Nm | 260 Nm | 260 Nm |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 7,1 s | 7,0 s | 6,5 s | 6,2 s |
Prędkość maks. | 225 km/h | 228 km/h | 238 km/h | 242 km/h |
Śr. zużycie paliwa | 6,2 l/100 km | 5,8 l/100 km | 6,9 l/100 km | 7,1 l/100 km |
Silnik | 1.6 (One D) | 1.6 Cooper D) | 1.6 (Cooper D) | 2.0 (Cooper D) | 2.0 (Cooper SD) |
---|---|---|---|---|---|
Pojemność | 1560 cm³ | 1560 cm³ | 1598 cm³ | 1995 cm³ | 1995 cm³ |
Paliwo | turbodiesel | turbodiesel | turbodiesel | turbodiesel | turbodiesel |
Maks. moc | 90 KM | 109 KM | 112 KM | 112 KM | 143 KM |
Maks. moment | 215 Nm | 240 Nm | 270 Nm | 270 Nm | 305 Nm |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 11,5 s | 9,9 s | 9,7 s | 9,7 s | 8,1 s |
Prędkość maks. | 182 km/h | 195 km/h | 197 km/h | 197 km/h | 215 km/h |
Śr. zużycie paliwa | 3,9 l/100 km | 3,9 l/100 km | 3,8 l/100 km | 3,8 l/100 km | 4,3 l/100 km |