Bardzo duże zużycie oleju w jednostkach 2.0 TSI/TFSI o oznaczeniu EA888 (Gen. 2) może prowadzić do ich zatarcia. Podpowiadamy, jak rozwiązać ten problem możliwie jak najniższym kosztem.
Pierwszy silnik o oznaczeniu EA888 trafił do aut koncernu Volkswagena w 2007 roku, zastępując starszą jednostkę 2.0 FSI/TFSI EA113. Mimo że EA888 było zupełnie nową konstrukcją, producent określił ją jako drugą generację, dodając tym samym oznaczenie Gen.2. Początkowo silniki zachwycały wyraźnie mniejszym zapotrzebowaniem na paliwo i osiągami lepszymi od poprzedniej jednostki. Z czasem wyszła jednak na jaw poważna wada konstrukcyjna, w efekcie której silniki nadmiernie „brały” olej. Winowajcami okazały się niedopracowane tłoki i pierścienie, a konkretnie pierścień zgarniający (dolny) o zbyt małym przekroju. Przepuszczał on olej nad tłok, powodując jego spalanie nawet w ilościach półtora litra na 1000 kilometrów. Wielu kierowców nie zdawało sobie sprawy z takiej skali problemu i silniki z czasem się zacierały.
Jak rozpoznać felerny silnik i go naprawić?
Jednostki serii EA888 (Gen.2) początkowo nie miały zmiennych faz rozrządu. W wyniku niewielkiej modernizacji z 2008 roku silniki otrzymały zmienne fazy zaworów dolotowych, ale nie zmieniła się ich moc i poziom generacji. Silniki mają jedynie cztery wtryskiwacze paliwa i cechują się brakiem fazatora na wałku wydechowym. Jeśli mimo ryzyka zdecydujemy się na jego zakup, nie trzeba od razu nastawiać się na wymianę całych tłoków lub silnika w celu wyeliminowania wady fabrycznej. Alternatywą jest przeróbka tłoków, a dokładniej pogłębienie rowków na pierścienie tak, by możliwy był montaż grubszych. Operacja wyniesie około 7 tysięcy złotych, ale to i tak dwa razy mniej niż w przypadku wymiany całych tłoków (ok. 15 tys. zł). Poniżej przedstawiamy szczegółowy kosztorys.
Części i czynności serwisowe | Koszt |
Przeróbka tłoków | 1 000 zł |
Zestaw pierścieni tłokowych | 600 zł |
Zestaw uszczelek i zestaw śrub głowicy | 940 zł |
Uszczelniacze wału silnika (2 sztuki) | 260 zł |
Elementy rozrządu (łańcuchy i napinacze) | 700 zł |
Zawory silnika (16 sztuk) | 540 zł |
Obróbka głowicy (obróbka gniazd, planowanie) | 400 zł |
Olej silnikowy | 200 zł |
Płyn chłodniczy | 80 zł |
Demontaż i montaż silnika | 3 000 zł |
RAZEM | 7 720 zł |
Sukcesywny rozwój konstrukcji
Trzeba podkreślić, że producent szybko poprawił silnik i w jednostce EA888 Gen.3 (2011-2015) zastosował już inne tłoki i podwyższający efektywność podwójny układ wtryskowy. Silnik wreszcie przestał zużywać olej i spalał jeszcze mniej paliwa, a co najważniejsze nie sprawiał już problemów użytkownikom. W kolejnym (EA888 Gen.3B) wprowadził cykl pracy Millera, jeszcze bardziej go usprawniając. Oba poprawione silniki uchodzą już za prawie całkowicie wolne od wad.