A4 B7 na rynku wtórnym ustępuje miejsca przestronniejszej generacji B8. Z jakim silnikiem warto jeszcze rozważyć starszy model? Oto opinie o silnikach używanego Audi A4 B7.
Czasy dominacji wcielenia B7 pośród używanych Audi A4 bezpowrotnie minęły. Ten model zaskakująco długo utrzymał się na rynku. Tak naprawdę zadebiutował w 2000 roku pod oznaczeniem B6 – B7 można uznać za jego rozległy lifting wizualny połączony z dodaniem nowych jednostek napędowych 2.0 TFSI i TDI. Po premierze A4 B8 model ponownie „wskrzeszono”, tym razem jako Seata Exeo (2008-2013). Przewidziano dla niego poprawione wersje silników (m.in. 2-litrowych turbodiesli), które niestety napsuły sporo krwi użytkownikom Audi A4 B7. Nie oznacza to jednak, że żadna jednostka napędowa nie zasługuje w nim na rekomendację, choć trzeba mieć z tyłu głowy, że duży przebieg w końcu odbije się nawet na najtrwalszym silniku.
Który silnik wybrać w używanym Audi A4 B7? Przyjrzyjmy się wszystkim motorom w tym modelu.
Używane Audi A4 B7 – silniki benzynowe
Gamę otwiera popularny w pierwszej dekadzie lat dwutysięcznych w wielu modelach koncernu VW 8-zaworowy 1.6. Skromna moc (102 KM) nie gwarantuje dobrych osiągów, lecz silnik jest na ogół chwalony za niezawodność: zdarzają się awarie cewek zapłonowych, sondy lambda i przepustnicy. Na pewno wypada lepiej od wolnossącego 2.0 (130 KM), który znany jest z regularnego pobierania oleju silnikowego i awarii uszczelki pod głowicą. Ten silnik wyróżnia obecność 5 zaworów na każdy cylinder. Dla porównania, w turbodoładowanym 2.0 TFSI (EA113; 170/200/220 KM) znajdziemy już 4. Opiera się on na wolnossącym 2.0 FSI, który nie był dostępny w A4 B7. Nie ma zatem nic wspólnego ze słynącym z pobierania oleju 2.0 TFSI (EA888), który debiutował w 2007 roku. W opisywanym 2.0 TFSI (znanym także jako FSI Turbo) problemy sprawia głównie popychacz wysokociśnieniowej pompy paliwa i łańcuch spinający wałki rozrządu. Ta druga usterka występuje także w podobnym konstrukcyjnie, bo pochodzącym z tej samej rodziny (EA113) 1.8 T (163 KM). W nim dodatkowo należy się nastawić na konieczność zregenerowania turbosprężarki. Jeśli komuś nadal brakuje mocy, może poszukać jednostek w układzie V. Były dwie – 3.2 V6 (256 KM) i 4.2 V8 w modelach S4 (344 KM) oraz RS4 (420 KM). Nie montowano w nich jeszcze bezpośredniego wtrysku, stąd nie trzeba w nich regularnie czyścić układu dolotowego, jak ma to miejsce w nowszych odmianach FSI w A4 B8.
Używane Audi A4 B7 – silniki benzynowe (napęd, skrzynie biegów)
Wszystkie silniki, poza 1.6 8V i 2.0 20V, łączono z napędem na 4 koła quattro (opcjonalnie lub w standardzie). W A4 B7 stosowano ręczne skrzynie 5- i 6-biegowe, a także dwa rodzaje „automatów”: Multitronic (skrzynia bezstopniowa o przeciętnej trwałości) i Tiptronic (skrzynia automatyczna z przetwornikiem momentu obrotowego). Tą drugą zarezerwowano dla najmocniejszych odmian (powyżej 200 KM), choć oferowano także konfigurację 2.0 TFSI/200 KM + Multitronic.
Silnik | 1.6 8V | 1.8 T | 2.0 20V | 2.0 TFSI | 2.0 TFSI | 2.0 TFSI |
---|---|---|---|---|---|---|
Pojemność | 1595 cm³ | 1781 cm³ | 1984 cm³ | 1984 cm³ | 1984 cm³ | 1984 cm³ |
Paliwo | benz. | benz., turbo | benz. | benz., turbo | benz., turbo | benz., turbo |
Maks. moc | 102 KM | 163 KM | 130 KM | 170 KM | 200 KM | 220 KM |
Maks. moment | 148 Nm | 225 Nm | 195 Nm | 280 Nm | 280 Nm | 300 Nm |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 12,6 s | 8,6 s | 9,9 s | 8,3 s | 7,3 s | 7,1 s |
Prędkość maks. | 190 km/h | 228 km/h | 212 km/h | 230 km/h | 241 km/h | 247 km/h |
Śr. zużycie paliwa | 7,7 l/100 km | 8,2 l/100 km | 8,0 l/100 km | 7,1 l/100 km | 8,0 l/100 km | 8,0 l/100 km |
Silnik | 3.2 V6 FSI | 4.2 V8 (S4) | 4.2 V8 (RS4) |
---|---|---|---|
Pojemność | 3123 cm³ | 4163 cm³ | 4163 cm³ |
Paliwo | benz. | benz. | benz. |
Maks. moc | 256 KM | 344 KM | 420 KM |
Maks. moment | 330 Nm | 410 Nm | 430 Nm |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 6,4 s | 5,6 s | 4,8 s |
Prędkość maks. | 250 km/h | 250 km/h | 250 km/h |
Śr. zużycie paliwa | 10,6 l/100 km | 13,3 l/100 km | 13,7 l/100 km |


Używane Audi A4 B7 – silniki Diesla
Pod maskami Audi A4 B7 montowano całą plejadę turbodiesli – łącznie aż 5 jednostek w 7 wersjach mocy. Bazową propozycję stanowi 1.9 TDI (115 KM), montowany, co ciekawe, aż do samego końca produkcji. To głośno klekoczący, ale wybitnie trwały silnik, o ile nie pochodzi z lat 2005-2008 (w takich potrafią zacierać się panewki). To i tak rozsądniejszy wybór od 2.0 TDI (140/170 KM), bowiem do A4 B7 trafiały wyłącznie awaryjne odmiany z pompowtryskiwaczami (PD). W tych silnikach pękały głowice, zacierały się turbosprężarki, psuły pompy oleju i zawory EGR. Jeśli komuś zależy na tym silniku, lepiej poszukać 8-zaworowej odmiany BPW (140 KM), która ma trwalszą głowicę. W dieslach V6 (2.5 TDI/163 KM, 2.7 TDI/180 KM i 3.0 TDI 204/233 KM) najwięcej kosztów generuje skomplikowany układ łańcuchowego rozrządu – za wymianę zapłacimy ok. 6 tys. zł. O ile w 2.7/3.0 TDI naprawy dokonuje się zazwyczaj po dużym przebiegu, tak w 2.5 TDI kłopoty z rozrządem następowały już po 150 tys. km, czyli względnie szybko. W przypadku wszystkich jednostek wysokoprężnych nie można wykluczać awarii osprzętu – dwumasowego koła zamachowego, turbosprężarki i filtra cząstek stałych (w 2.7/3.0 TDI i niektórych 2.0 TDI).
Używane Audi A4 B7 – silniki Diesla (napęd, skrzynie biegów)
W wysokoprężnych A4 B7 napęd quattro trafiał do wybranych 2.0 TDI i wszystkich 3.0 TDI. Skrzynie Multitronic montowano do 2.0/2.5/2.7 TDI, z kolei 3.0 TDI jako jedyny łączył się z Tiptronikiem. Tylko w 1.9 TDI stosowano 5-biegowe skrzynie ręczne (w pozostałych: 6-biegowe).
Silnik | 1.9 TDI | 2.0 TDI | 2.0 TDI |
---|---|---|---|
Pojemność | 1896 cm³ | 1968 cm³ | 1968 cm³ |
Paliwo | turbodiesel | turbodiesel | turbodiesel |
Maks. moc | 115 KM | 140 KM | 170 KM |
Maks. moment | 285 Nm | 320 Nm | 350 Nm |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 11,2 s | 9,7 s | 8,6 s |
Prędkość maks. | 201 km/h | 212 km/h | 228 km/h |
Śr. zużycie paliwa | 5,6 l/100 km | 5,7 l/100 km | 5,8 l/100 km |
Silnik | 2.5 V6 TDI | 2.7 V6 TDI | 3.0 V6 TDI | 3.0 V6 TDI |
---|---|---|---|---|
Pojemność | 2496 cm³ | 2698 cm³ | 2967 cm³ | 2967 cm³ |
Paliwo | turbodiesel | turbodiesel | turbodiesel | turbodiesel |
Maks. moc | 163 KM | 180 KM | 204 KM | 233 KM |
Maks. moment | 350 Nm | 380 Nm | 450 Nm | 450 Nm |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 8,8 s | 8,4 s | 7,2 s | 6,8 s |
Prędkość maks. | 227 km/h | 230 km/h | 235 km/h | 245 km/h |
Śr. zużycie paliwa | 6,8 l/100 km | 6,7 l/100 km | 7,6 l/100 km | 7,8 l/100 km |


Używane Audi A4 B7 – który silnik wybrać?
Dobre osiągi z umiarkowanym zapotrzebowaniem na paliwo i akceptowalną niezawodnością – połączenie tych cech mogą zapewnić jedynie turbodoładowane silniki benzynowe 1.8 T i 2.0 TFSI. Dla zwolenników jazdy „o kropelce” rekomendujemy 1.9 TDI lub… 1.6 8V z LPG. Tak czy inaczej nie ma co się nastawiać na zupełnie bezobsługową eksploatację Audi A4 B7. W gąszczu „zajechanych” do granic możliwości aut coraz trudniej o egzemplarz godny zaufania.
Polecamy uwadze nasze artykuły o używanym Audi A4 B7 i modelach bliźniaczych:
Używane Audi A4 B7 (2004-2008) – opinie użytkowników
Używane Audi A4 B6 (2000-2004) – opinie użytkowników
Używany Seat Exeo (2008-2013) – opinie użytkowników
Używane Audi A4 (B7) i Audi A4 (B8) – którą generację wybrać?
Wreszcie ktoś kompetentny, pisze w prasie motoryzacyjnej poradnik zakupowy. Brawo za rozróżnienie EA 113 Turbo FSI i EA888 TFSI!
Jedyna zaletą tego auta to niskie zużycie paliwa 1.9 tdi używałem auto 4 lata