UżywaneUżywane Audi A4 B7 (2004-2008) - który silnik wybrać?

Używane Audi A4 B7 (2004-2008) – który silnik wybrać?

A4 B7 na rynku wtórnym ustępuje miejsca przestronniejszej generacji B8. Z jakim silnikiem warto jeszcze rozważyć starszy model? Oto opinie o silnikach używanego Audi A4 B7.

Czasy dominacji wcielenia B7 pośród używanych Audi A4 bezpowrotnie minęły. Ten model zaskakująco długo utrzymał się na rynku. Tak naprawdę zadebiutował w 2000 roku pod oznaczeniem B6 – B7 można uznać za jego rozległy lifting wizualny połączony z dodaniem nowych jednostek napędowych 2.0 TFSI i TDI. Po premierze A4 B8 model ponownie „wskrzeszono”, tym razem jako Seata Exeo (2008-2013). Przewidziano dla niego poprawione wersje silników (m.in. 2-litrowych turbodiesli), które niestety napsuły sporo krwi użytkownikom Audi A4 B7. Nie oznacza to jednak, że żadna jednostka napędowa nie zasługuje w nim na rekomendację, choć trzeba mieć z tyłu głowy, że duży przebieg w końcu odbije się nawet na najtrwalszym silniku.

Który silnik wybrać w używanym Audi A4 B7? Przyjrzyjmy się wszystkim motorom w tym modelu.

Używane Audi A4 B7 – silniki benzynowe

Gamę otwiera popularny w pierwszej dekadzie lat dwutysięcznych w wielu modelach koncernu VW 8-zaworowy 1.6. Skromna moc (102 KM) nie gwarantuje dobrych osiągów, lecz silnik jest na ogół chwalony za niezawodność: zdarzają się awarie cewek zapłonowych, sondy lambda i przepustnicy. Na pewno wypada lepiej od wolnossącego 2.0 (130 KM), który znany jest z regularnego pobierania oleju silnikowego i awarii uszczelki pod głowicą. Ten silnik wyróżnia obecność 5 zaworów na każdy cylinder. Dla porównania, w turbodoładowanym 2.0 TFSI (EA113; 170/200/220 KM) znajdziemy już 4. Opiera się on na wolnossącym 2.0 FSI, który nie był dostępny w A4 B7. Nie ma zatem nic wspólnego ze słynącym z pobierania oleju 2.0 TFSI (EA888), który debiutował w 2007 roku. W opisywanym 2.0 TFSI (znanym także jako FSI Turbo) problemy sprawia głównie popychacz wysokociśnieniowej pompy paliwa i łańcuch spinający wałki rozrządu. Ta druga usterka występuje także w podobnym konstrukcyjnie, bo pochodzącym z tej samej rodziny (EA113) 1.8 T (163 KM). W nim dodatkowo należy się nastawić na konieczność zregenerowania turbosprężarki. Jeśli komuś nadal brakuje mocy, może poszukać jednostek w układzie V. Były dwie – 3.2 V6 (256 KM) i 4.2 V8 w modelach S4 (344 KM) oraz RS4 (420 KM). Nie montowano w nich jeszcze bezpośredniego wtrysku, stąd nie trzeba w nich regularnie czyścić układu dolotowego, jak ma to miejsce w nowszych odmianach FSI w A4 B8.

Używane Audi A4 B7 – silniki benzynowe (napęd, skrzynie biegów)

Wszystkie silniki, poza 1.6 8V i 2.0 20V, łączono z napędem na 4 koła quattro (opcjonalnie lub w standardzie). W A4 B7 stosowano ręczne skrzynie 5- i 6-biegowe, a także dwa rodzaje „automatów”: Multitronic (skrzynia bezstopniowa o przeciętnej trwałości) i Tiptronic (skrzynia automatyczna z przetwornikiem momentu obrotowego). Tą drugą zarezerwowano dla najmocniejszych odmian (powyżej 200 KM), choć oferowano także konfigurację 2.0 TFSI/200 KM + Multitronic.

Audi A4 B7 – dane techniczne, osiągi, spalanie (silniki benz. w układzie rzędowym)
Silnik 1.6 8V 1.8 T 2.0 20V 2.0 TFSI 2.0 TFSI 2.0 TFSI
Pojemność 1595 cm³ 1781 cm³ 1984 cm³ 1984 cm³ 1984 cm³ 1984 cm³
Paliwo benz. benz., turbo benz. benz., turbo benz., turbo benz., turbo
Maks. moc 102 KM 163 KM 130 KM 170 KM 200 KM 220 KM
Maks. moment 148 Nm 225 Nm 195 Nm 280 Nm 280 Nm 300 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h 12,6 s 8,6 s 9,9 s 8,3 s 7,3 s 7,1 s
Prędkość maks. 190 km/h 228 km/h 212 km/h 230 km/h 241 km/h 247 km/h
Śr. zużycie paliwa 7,7 l/100 km 8,2 l/100 km 8,0 l/100 km 7,1 l/100 km 8,0 l/100 km 8,0 l/100 km
Audi A4 B7 – dane techniczne, osiągi, spalanie (silniki benz. w układzie widlastym)
Silnik 3.2 V6 FSI 4.2 V8 (S4) 4.2 V8 (RS4)
Pojemność 3123 cm³ 4163 cm³ 4163 cm³
Paliwo benz. benz. benz.
Maks. moc 256 KM 344 KM 420 KM
Maks. moment 330 Nm 410 Nm 430 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h 6,4 s 5,6 s 4,8 s
Prędkość maks. 250 km/h 250 km/h 250 km/h
Śr. zużycie paliwa 10,6 l/100 km 13,3 l/100 km 13,7 l/100 km
AUDI A4 B7 2.0 20V 131KM AT CVT Multitronic PO4533R 01-2005
Mimo relatywnie prostej konstrukcji, wolnossący 2.0 nie zbiera dobrych opinii. Wielu użytkowników nie jest w stanie zaakceptować jego ponadprzeciętnego zapotrzebowania na olej silnikowy.
Audi A4 B7 2.0 TFSI
Dla odmiany, 2.0 TFSI (lub FSI Turbo) raczej nie spala oleju, choć z czasem może wymagać inwestycji związanych z obecnością turbosprężarki i bezpośredniego wtrysku paliwa.

Używane Audi A4 B7 – silniki Diesla

Pod maskami Audi A4 B7 montowano całą plejadę turbodiesli – łącznie aż 5 jednostek w 7 wersjach mocy. Bazową propozycję stanowi 1.9 TDI (115 KM), montowany, co ciekawe, aż do samego końca produkcji. To głośno klekoczący, ale wybitnie trwały silnik, o ile nie pochodzi z lat 2005-2008 (w takich potrafią zacierać się panewki). To i tak rozsądniejszy wybór od 2.0 TDI (140/170 KM), bowiem do A4 B7 trafiały wyłącznie awaryjne odmiany z pompowtryskiwaczami (PD). W tych silnikach pękały głowice, zacierały się turbosprężarki, psuły pompy oleju i zawory EGR. Jeśli komuś zależy na tym silniku, lepiej poszukać 8-zaworowej odmiany BPW (140 KM), która ma trwalszą głowicę. W dieslach V6 (2.5 TDI/163 KM, 2.7 TDI/180 KM i 3.0 TDI 204/233 KM) najwięcej kosztów generuje skomplikowany układ łańcuchowego rozrządu – za wymianę zapłacimy ok. 6 tys. zł. O ile w 2.7/3.0 TDI naprawy dokonuje się zazwyczaj po dużym przebiegu, tak w 2.5 TDI kłopoty z rozrządem następowały już po 150 tys. km, czyli względnie szybko. W przypadku wszystkich jednostek wysokoprężnych nie można wykluczać awarii osprzętu – dwumasowego koła zamachowego, turbosprężarki i filtra cząstek stałych (w 2.7/3.0 TDI i niektórych 2.0 TDI).

Używane Audi A4 B7 – silniki Diesla (napęd, skrzynie biegów)

W wysokoprężnych A4 B7 napęd quattro trafiał do wybranych 2.0 TDI i wszystkich 3.0 TDI. Skrzynie Multitronic montowano do 2.0/2.5/2.7 TDI, z kolei 3.0 TDI jako jedyny łączył się z Tiptronikiem. Tylko w 1.9 TDI stosowano 5-biegowe skrzynie ręczne (w pozostałych: 6-biegowe).

Audi A4 B7 – dane techniczne, osiągi, spalanie (silniki Diesla w układzie rzędowym)
Silnik 1.9 TDI 2.0 TDI 2.0 TDI
Pojemność 1896 cm³ 1968 cm³ 1968 cm³
Paliwo turbodiesel turbodiesel turbodiesel
Maks. moc 115 KM 140 KM 170 KM
Maks. moment 285 Nm 320 Nm 350 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h 11,2 s 9,7 s 8,6 s
Prędkość maks. 201 km/h 212 km/h 228 km/h
Śr. zużycie paliwa 5,6 l/100 km 5,7 l/100 km 5,8 l/100 km
Audi A4 B7 – dane techniczne, osiągi, spalanie (silniki Diesla w układzie widlastym)
Silnik 2.5 V6 TDI 2.7 V6 TDI 3.0 V6 TDI 3.0 V6 TDI
Pojemność 2496 cm³ 2698 cm³ 2967 cm³ 2967 cm³
Paliwo turbodiesel turbodiesel turbodiesel turbodiesel
Maks. moc 163 KM 180 KM 204 KM 233 KM
Maks. moment 350 Nm 380 Nm 450 Nm 450 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h 8,8 s 8,4 s 7,2 s 6,8 s
Prędkość maks. 227 km/h 230 km/h 235 km/h 245 km/h
Śr. zużycie paliwa 6,8 l/100 km 6,7 l/100 km 7,6 l/100 km 7,8 l/100 km
Audi A4 B7 1.9 TDI
Nie chcąc „wpakować się” w potężne wydatki serwisowe najlepiej postawić na doinwestowanego 1.9 TDI. Można też liczyć na umiarkowane zużycie paliwa.
Audi A4 B7 2.0 TDI
W A4 B7 silnik 2.0 TDI będzie wyborem podwyższonego ryzyka. Warto go kupić jedynie z pewnego źródła lub z pokaźnym plikiem rachunków za naprawy.

Używane Audi A4 B7 – który silnik wybrać?

Dobre osiągi z umiarkowanym zapotrzebowaniem na paliwo i akceptowalną niezawodnością – połączenie tych cech mogą zapewnić jedynie turbodoładowane silniki benzynowe 1.8 T i 2.0 TFSI. Dla zwolenników jazdy „o kropelce” rekomendujemy 1.9 TDI lub… 1.6 8V z LPG. Tak czy inaczej nie ma co się nastawiać na zupełnie bezobsługową eksploatację Audi A4 B7. W gąszczu „zajechanych” do granic możliwości aut coraz trudniej o egzemplarz godny zaufania.

Polecamy uwadze nasze artykuły o używanym Audi A4 B7 i modelach bliźniaczych:

Używane Audi A4 B7 (2004-2008) – opinie użytkowników

Używane Audi A4 B6 (2000-2004) – opinie użytkowników

Używany Seat Exeo (2008-2013) – opinie użytkowników

Używane Audi A4 (B7) i Audi A4 (B8) – którą generację wybrać?

Audi A4 B7

2 KOMENTARZE

NEWSY
Polecane
Wybór redakcji