Seat Leon stawia sportowe doznania ponad praktyczność. Z jakim silnikiem wato kupić ten nietypowy model kompaktowy?
Przysadzista sylwetka, twarde zawieszenie i obecność mocnych silników nie pozostawiają złudzeń, że Seat Leon to samochód stworzony pod kątem osiągów, precyzji prowadzenia i dawania radości z jazdy. Producent nawet nie próbował go na siłę zrobić autem rodzinnym, gdyż proponował tylko wersję nadwoziową hatchback (5d). Leona nie polubią osoby ceniące wygodę wsiadania i wysiadania: w tym aucie wymaga to lekkiej gimnastyki, niemniej w środku wcale nie ma mniej miejsca od konkurentów. Przyzwoicie przedstawia się też 340-litrowy bagażnik o regularnym kształcie. O sportowych genach Leona przypominają liczne odmiany usportowione – FR (także z dieslem) i topowe Cupra. W efekcie wcale nie tak trudno znaleźć ponad 200-konne auto, choć należy w nich uważać na ewentualną powypadkową przeszłość.
Czy warto kupić mocnego Leona, czy może lepiej postawić na bardziej zdroworozsądkową wersję? Oto przegląd palety silników Seata Leona II.
Używany Seat Leon II – silniki benzynowe
- 1.2 TSI (105 KM)
- 1.4 16V (85 KM)
- 1.4 TSI (125 KM)
- 1.6 8V (102 KM)
- 1.8 TSI (160 KM)
- 2.0 FSI (150 KM)
- 2.0 TSI/TFSI (185 KM, 200 KM, 211 KM, 240 KM, 265 KM, 286 KM, 310 KM)
W Leonie II jeszcze montowano kilka jednostek wolnossących. Do końca produkcji przetrwał jedynie 85-konny 1.4 16V, natomiast 1.6 8V (102 KM) i 2.0 FSI (150 KM, z bezpośrednim wtryskiem) wycofano w 2009/2010 roku. Na tle odmian TSI to dość trwałe jednostki, sprawiające kłopoty z cewkami zapłonowymi, czujnikami położenia wału i sondami lambda. W 2.0 FSI trzeba nastawić się też na nagar w układzie dolotowym i niską trwałość wałków rozrządu. Do Leona II trafiały felerne odmiany silników 1.2 TSI/1.4 TSI/1.8 TSI (105-160 KM) z rozciągającymi się łańcuchami rozrządu. Oprócz tego palą one olej i mają awaryjne turbosprężarki. Podobne kłopoty przypisywane są topowym jednostkom 2.0 TSI z rodziny EA888, który w Leonie odpowiadały m.in. za zasilanie poliftowej odmiany FR (211 KM; kod CZCB). W większości Leonów FR i Cupra stosowano jednak starsze silniki 2.0 TFSI z rodziny EA113 o kodach BWA, BWJ, CDLA (185/200/240/265/286/310 KM), które uchodzą za znacznie solidniejsze. Choć nie są bez wad: wycierają się w nich wałki rozrządu i zbiera nagar w kolektorze dolotowym. Silniki serii EA113 poznamy po obecności paska rozrządu (w EA888 jest łańcuch). W Leonach trzeba też mieć na względzie konieczność regeneracji wysłużonej skrzyni biegów DSG (mechatronika wytrzymuje przebiegi rzędu 200-250 tys. km).
Silnik | 1.2 TSI | 1.4 16V | 1.4 TSI | 1.6 8V |
---|---|---|---|---|
Pojemność | 1197 cm³ | 1390 cm³ | 1390 cm³ | 1595 cm³ |
Paliwo | PB | PB | PB | PB |
Maks. moc | 105 KM | 85 KM | 125 KM | 102 KM |
Maks. moment | 175 Nm | 130 Nm | 200 Nm | 148 Nm |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 10,9 s | 13,7 s | 9,8 s | 11,7 s |
Prędkość maks. | 187 km/h | 172 km/h | 197 km/h | 184 km/h |
Śr. zużycie paliwa | 5,2 l/100 km | 6,3 l/100 km | 6,2 l/100 km | 7,6 l/100 km |
Silnik | 1.8 TSI | 2.0 FSI | 2.0 TSI | 2.0 TSI (FR) | 2.0 TSI (FR) |
---|---|---|---|---|---|
Pojemność | 1798 cm³ | 1984 cm³ | 1984 cm³ | 1984 cm³ | 1984 cm³ |
Paliwo | PB | PB | PB | PB | PB |
Maks. moc | 160 KM | 150 KM | 185 KM | 200 KM | 211 KM |
Maks. moment | 250 Nm | 200 Nm | 270 Nm | 280 Nm | 280 Nm |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 8,0 s | 8,8 s | 7,8 s | 7,3 s | 7,1 s |
Prędkość maks. | 213 km/h | 210 km/h | 221 km/h | 229 km/h | 233 km/h |
Śr. zużycie paliwa | 6,8 l/100 km | 8,4 l/100 km | b.d. | 7,9 l/100 km | 7,9 l/100 km |
Silnik | 2.0 TSI (Cupra) | 2.0 TSI (Cupra R) | 2.0 TSI (Copa Edition) | 2.0 TSI (Cupra 310) |
---|---|---|---|---|
Pojemność | 1984 cm³ | 1984 cm³ | 1984 cm³ | 1984 cm³ |
Paliwo | PB | PB | PB | PB |
Maks. moc | 240 KM | 265 KM | 286 KM | 310 KM |
Maks. moment | 300 Nm | 350 Nm | 360 Nm | 425 Nm |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 6,4 s | 6,2 s | 5,9 s | 5,9 s |
Prędkość maks. | 247 km/h | 250 km/h | 254 km/h | 259 km/h |
Śr. zużycie paliwa | 8,1 l/100 km | 8,1 l/100 km | b.d. | b.d. |
Używany Seat Leon II – silniki Diesla
- 1.6 TDI (90 KM, 105 KM)
- 1.9 TDI (90 KM, 105 KM)
- 2.0 TDI (136 KM, 140 KM, 170 KM)
W przedliftowych Leonach montowano turbodiesle starszych generacji, tj. z pompowtryskiwaczami (PD). Należą do nich chociażby legendarne 1.9 TDI (90/105 KM), a także wczesne 2.0 TDI (136/140/170 KM). Zazwyczaj ogromne przebiegi zdołały już odcisnąć na nich piętno, stąd awarii można się spodziewać nawet po „pancernych” 1.9 TDI. W nich głównie zawodzą zawory EGR i turbo, a w odmianach BXE – także panewki. 2.0 TDI PD to z kolei jeden z najgorszych diesli koncernu Volkswagena, obarczony ryzykiem pęknięcia głowicy (w odmianach 16V) i zatarcia wskutek niewydolności pompy oleju. Oprócz tego raczej nie uciekniemy od awarii pompowtrysków i kół dwumasowych. W 2009 roku wprowadzono zmodernizowane odmiany z common rail – 2.0 TDI CR (140/170 KM). Ich żywotność bez wątpienia wzrosła, choć usterki osprzętu nadal się zdarzają. Leciwego 1.9 TDI w 2010 roku zastąpił silnik 1.6 TDI w takich samych wariantach mocy (90/105 KM). W nich użytkownicy narzekają na nietrwały paskowy rozrząd i wrażliwe na jakość paliwa piezoelektryczne wtryskiwacze (niepodlegające regeneracji). W dieslach CR kłopoty potrafią też sprawiać filtry cząstek stałych.
Silnik | 1.6 TDI | 1.6 TDI | 1.9 TDI | 1.9 TDI |
---|---|---|---|---|
Pojemność | 1598 cm³ | 1598 cm³ | 1896 cm³ | 1896 cm³ |
Paliwo | ON | ON | ON | ON |
Maks. moc | 90 KM | 105 KM | 90 KM | 105 KM |
Maks. moment | 230 Nm | 250 Nm | 210 Nm | 250 Nm |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 13,5 s | 11,7 s | 13,3 s | 11,3 s |
Prędkość maks. | 174 km/h | 185 km/h | 174 km/h | 185 km/h |
Śr. zużycie paliwa | 4,5 l/100 km | 4,2 l/100 km | 5,0 l/100 km | 5,0 l/100 km |
Silnik | 2.0 TDI | 2.0 TDI | 2.0 TDI |
---|---|---|---|
Pojemność | 1968 cm³ | 1968 cm³ | 1968 cm³ |
Paliwo | ON | ON | ON |
Maks. moc | 136 KM | 140 KM | 170 KM |
Maks. moment | 320 Nm | 320 Nm | 350 Nm |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 9,4 s | 9,3 s | 8,2 s |
Prędkość maks. | 203 km/h | 205 km/h | 214 km/h |
Śr. zużycie paliwa | 4,8 l/100 km | 5,3 l/100 km | 5,6 l/100 km |
Używany Seat Leon II – który silnik wybrać?
Z szerokiej gamy silnikowej Leona II warto postawić jedynie na wąską grupę jednostek, tj. wolnossące odmiany benzynowe (1.4, 1.6, 2.0 FSI) oraz diesle z common rail. Dobrą inwestycją z pewnością będzie zadbana Cupra z silnikiem 2.0 TSI/TFSI EA113. Jako alternatywę można rozważyć warianty 1.4 TSI oraz 1.9 TDI.
Przeczytaj więcej na temat używanego Seata Leona:
Używany Seat Leon II (2005-2012) – opinie użytkowników
Używany Seat Leon II i Seat Leon III – którą generację wybrać?