UżywaneUżywany Seat Leon II (2005-2012) - który silnik wybrać?

Używany Seat Leon II (2005-2012) – który silnik wybrać?

Seat Leon stawia sportowe doznania ponad praktyczność. Z jakim silnikiem wato kupić ten nietypowy model kompaktowy?

Przysadzista sylwetka, twarde zawieszenie i obecność mocnych silników nie pozostawiają złudzeń, że Seat Leon to samochód stworzony pod kątem osiągów, precyzji prowadzenia i dawania radości z jazdy. Producent nawet nie próbował go na siłę zrobić autem rodzinnym, gdyż proponował tylko wersję nadwoziową hatchback (5d). Leona nie polubią osoby ceniące wygodę wsiadania i wysiadania: w tym aucie wymaga to lekkiej gimnastyki, niemniej w środku wcale nie ma mniej miejsca od konkurentów. Przyzwoicie przedstawia się też 340-litrowy bagażnik o regularnym kształcie. O sportowych genach Leona przypominają liczne odmiany usportowione – FR (także z dieslem) i topowe Cupra. W efekcie wcale nie tak trudno znaleźć ponad 200-konne auto, choć należy w nich uważać na ewentualną powypadkową przeszłość.

Czy warto kupić mocnego Leona, czy może lepiej postawić na bardziej zdroworozsądkową wersję? Oto przegląd palety silników Seata Leona II.

Używany Seat Leon II – silniki benzynowe

  • 1.2 TSI (105 KM)
  • 1.4 16V (85 KM)
  • 1.4 TSI (125 KM)
  • 1.6 8V (102 KM)
  • 1.8 TSI (160 KM)
  • 2.0 FSI (150 KM)
  • 2.0 TSI/TFSI (185 KM, 200 KM, 211 KM, 240 KM, 265 KM, 286 KM, 310 KM)

W Leonie II jeszcze montowano kilka jednostek wolnossących. Do końca produkcji przetrwał jedynie 85-konny 1.4 16V, natomiast 1.6 8V (102 KM) i 2.0 FSI (150 KM, z bezpośrednim wtryskiem) wycofano w 2009/2010 roku. Na tle odmian TSI to dość trwałe jednostki, sprawiające kłopoty z cewkami zapłonowymi, czujnikami położenia wału i sondami lambda. W 2.0 FSI trzeba nastawić się też na nagar w układzie dolotowym i niską trwałość wałków rozrządu. Do Leona II trafiały felerne odmiany silników 1.2 TSI/1.4 TSI/1.8 TSI (105-160 KM) z rozciągającymi się łańcuchami rozrządu. Oprócz tego palą one olej i mają awaryjne turbosprężarki. Podobne kłopoty przypisywane są topowym jednostkom 2.0 TSI z rodziny EA888, który w Leonie odpowiadały m.in. za zasilanie poliftowej odmiany FR (211 KM; kod CZCB). W większości Leonów FR i Cupra stosowano jednak starsze silniki 2.0 TFSI z rodziny EA113 o kodach BWA, BWJ, CDLA (185/200/240/265/286/310 KM), które uchodzą za znacznie solidniejsze. Choć nie są bez wad: wycierają się w nich wałki rozrządu i zbiera nagar w kolektorze dolotowym. Silniki serii EA113 poznamy po obecności paska rozrządu (w EA888 jest łańcuch). W Leonach trzeba też mieć na względzie konieczność regeneracji wysłużonej skrzyni biegów DSG (mechatronika wytrzymuje przebiegi rzędu 200-250 tys. km).

Seat Leon II – dane techniczne, osiągi, spalanie (silniki benzynowe)
Silnik 1.2 TSI 1.4 16V 1.4 TSI 1.6 8V
Pojemność 1197 cm³ 1390 cm³ 1390 cm³ 1595 cm³
Paliwo PB PB PB PB
Maks. moc 105 KM 85 KM 125 KM 102 KM
Maks. moment 175 Nm 130 Nm 200 Nm 148 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h 10,9 s 13,7 s 9,8 s 11,7 s
Prędkość maks. 187 km/h 172 km/h 197 km/h 184 km/h
Śr. zużycie paliwa 5,2 l/100 km 6,3 l/100 km 6,2 l/100 km 7,6 l/100 km
Seat Leon II – dane techniczne, osiągi, spalanie (silniki benzynowe c.d.)
Silnik 1.8 TSI 2.0 FSI 2.0 TSI 2.0 TSI (FR) 2.0 TSI (FR)
Pojemność 1798 cm³ 1984 cm³ 1984 cm³ 1984 cm³ 1984 cm³
Paliwo PB PB PB PB PB
Maks. moc 160 KM 150 KM 185 KM 200 KM 211 KM
Maks. moment 250 Nm 200 Nm 270 Nm 280 Nm 280 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h 8,0 s 8,8 s 7,8 s 7,3 s 7,1 s
Prędkość maks. 213 km/h 210 km/h 221 km/h 229 km/h 233 km/h
Śr. zużycie paliwa 6,8 l/100 km 8,4 l/100 km b.d. 7,9 l/100 km 7,9 l/100 km
Seat Leon II – dane techniczne, osiągi, spalanie (silniki benzynowe c.d.)
Silnik 2.0 TSI (Cupra) 2.0 TSI (Cupra R) 2.0 TSI (Copa Edition) 2.0 TSI (Cupra 310)
Pojemność 1984 cm³ 1984 cm³ 1984 cm³ 1984 cm³
Paliwo PB PB PB PB
Maks. moc 240 KM 265 KM 286 KM 310 KM
Maks. moment 300 Nm 350 Nm 360 Nm 425 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h 6,4 s 6,2 s 5,9 s 5,9 s
Prędkość maks. 247 km/h 250 km/h 254 km/h 259 km/h
Śr. zużycie paliwa 8,1 l/100 km 8,1 l/100 km b.d. b.d.
Seat Leon II 1.4 TSI
Silnik 1.4 TSI ma co prawda awaryjny rozrząd, ale jego wymiana nie pochłania już dużo z portfela. Oferuje on dobrą relację osiągów do spalania.
Seat Leon II 1.8 TSI
Awarie silników EA888 (1.8 TSI i niektóre 2.0 TSI) skutecznie zniechęcają do kupna mocniejszego Leona, który bez wątpienia da sporo frajdy z jazdy.
Seat Leon II Cupra
Na szczęście pod maskami wersji Cupra stosowano głównie starsze jednostki z rodziny EA113.

Używany Seat Leon II – silniki Diesla

  • 1.6 TDI (90 KM, 105 KM)
  • 1.9 TDI (90 KM, 105 KM)
  • 2.0 TDI (136 KM, 140 KM, 170 KM)

W przedliftowych Leonach montowano turbodiesle starszych generacji, tj. z pompowtryskiwaczami (PD). Należą do nich chociażby legendarne 1.9 TDI (90/105 KM), a także wczesne 2.0 TDI (136/140/170 KM). Zazwyczaj ogromne przebiegi zdołały już odcisnąć na nich piętno, stąd awarii można się spodziewać nawet po „pancernych” 1.9 TDI. W nich głównie zawodzą zawory EGR i turbo, a w odmianach BXE – także panewki. 2.0 TDI PD to z kolei jeden z najgorszych diesli koncernu Volkswagena, obarczony ryzykiem pęknięcia głowicy (w odmianach 16V) i zatarcia wskutek niewydolności pompy oleju. Oprócz tego raczej nie uciekniemy od awarii pompowtrysków i kół dwumasowych. W 2009 roku wprowadzono zmodernizowane odmiany z common rail – 2.0 TDI CR (140/170 KM). Ich żywotność bez wątpienia wzrosła, choć usterki osprzętu nadal się zdarzają. Leciwego 1.9 TDI w 2010 roku zastąpił silnik 1.6 TDI w takich samych wariantach mocy (90/105 KM). W nich użytkownicy narzekają na nietrwały paskowy rozrząd i wrażliwe na jakość paliwa piezoelektryczne wtryskiwacze (niepodlegające regeneracji). W dieslach CR kłopoty potrafią też sprawiać filtry cząstek stałych.

Seat Leon II – dane techniczne, osiągi, spalanie (silniki Diesla)
Silnik 1.6 TDI 1.6 TDI 1.9 TDI 1.9 TDI
Pojemność 1598 cm³ 1598 cm³ 1896 cm³ 1896 cm³
Paliwo ON ON ON ON
Maks. moc 90 KM 105 KM 90 KM 105 KM
Maks. moment 230 Nm 250 Nm 210 Nm 250 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h 13,5 s 11,7 s 13,3 s 11,3 s
Prędkość maks. 174 km/h 185 km/h 174 km/h 185 km/h
Śr. zużycie paliwa 4,5 l/100 km 4,2 l/100 km 5,0 l/100 km 5,0 l/100 km
Seat Leon II – dane techniczne, osiągi, spalanie (silniki Diesla c.d.)
Silnik 2.0 TDI 2.0 TDI 2.0 TDI
Pojemność 1968 cm³ 1968 cm³ 1968 cm³
Paliwo ON ON ON
Maks. moc 136 KM 140 KM 170 KM
Maks. moment 320 Nm 320 Nm 350 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h 9,4 s 9,3 s 8,2 s
Prędkość maks. 203 km/h 205 km/h 214 km/h
Śr. zużycie paliwa 4,8 l/100 km 5,3 l/100 km 5,6 l/100 km
Seat Leon II 1.9 TDI
Klekoczący 1.9 TDI ma prostszy osprzęt od znacznie nowocześniejszego 1.6 TDI i tym samym taniej go można utrzymać w sprawności. Ale na bezawaryjność raczej nie ma co liczyć.
Seat Leon II 2.0 TDI
2.0 TDI z pompowtryskiwaczami potrafi skutecznie napsuć krwi właścicielowi auta. Lepiej poszukać nowszych odmian CR.

Używany Seat Leon II – który silnik wybrać?

Z szerokiej gamy silnikowej Leona II warto postawić jedynie na wąską grupę jednostek, tj. wolnossące odmiany benzynowe (1.4, 1.6, 2.0 FSI) oraz diesle z common rail. Dobrą inwestycją z pewnością będzie zadbana Cupra z silnikiem 2.0 TSI/TFSI EA113. Jako alternatywę można rozważyć warianty 1.4 TSI oraz 1.9 TDI.

Przeczytaj więcej na temat używanego Seata Leona:

Używany Seat Leon II (2005-2012) – opinie użytkowników

Używany Seat Leon II i Seat Leon III – którą generację wybrać?

Seat Leon II

Nie przegap najnowszych artykułów! Obserwuj Wybór Kierowców na FACEBOOKU
NEWSY
Polecane
Wybór redakcji