Audi A3 drugiej generacji to dobry sposób na wstęp do klasy premium. Ten kompaktowy model łączy wysoką jakość wykonania z optymalnymi kosztami utrzymania. Oto opinie o używanym Audi A3 II (8P).
Audi A3 jest na rynku już 25 lat i do tej pory nie przeszło żadnej rewolucji, jaka miała miejsce np. w przypadku Mercedesa klasy A trzeciej generacji. Kompaktowe Audi od początku było mało porywającym wizualnie, ale solidnie zmontowanym reprezentantem w swojej klasie. Właśnie tak prezentuje się również drugie wcielenie, oznaczone jako 8P. Auto kontynuuje koncepcję znaną z poprzednika. Po latach tylko na tym zyskuje. Nadwozie ze sporą powierzchnią szyb zapewnia bardzo dobrą widoczność, a w środku wygospodarowano o wiele więcej miejsca niż u kluczowego rywala, czyli BMW serii 1 (w nim ciasnota jest efektem m.in. zastosowania tylnego napędu). Zwolennicy przestrzeni powinni rozważyć zwłaszcza dłuższego o 7 cm A3 Sportbacka (hatchbacka 5d), choć ta różnica w długości nie przekłada się na pojemność bagażnika (także wynosi 350 l). A3 to wzór jakości wykonania nawet w porównaniu do niektórych aut klasy średniej, w dodatku wciąż zaskakuje precyzją prowadzenia. Uświadczymy już w nim technologię stosowaną w późniejszych, nawet do dzisiaj produkowanych modelach Audi. Mowa chociażby o dwusprzęgłowych skrzyniach S tronic lub też zaawansowanych silnikach TFSI.

Idealny kompakt? Niestety, nie ma takiego. W dalszej części wyjaśnimy, co psuje tak pozytywny na pierwszy rzut oka obraz używanego Audi A3 II. Problem niestety tkwi…w jego silnikach, ale nie wszystkich. Spróbujmy zatem wybrać najbardziej odpowiednią wersję leciwego, kompaktowego Audi.
Audi A3 (2021) – opis wersji i cennik

Używane Audi A3 II (8P) – wnętrze
Choć z zewnątrz przeprowadzane liftingi (w 2005 i 2008 roku) odświeżały wygląd Audi A3, w środku nie widać większych różnic między autami z krańcowych lat produkcji. Każde ma klasycznie zaprojektowaną i bardzo starannie zmontowaną deskę rozdzielczą, której materiały nie zdradzają sporych już przebiegów znakomitej większości aut. Chętni na A3 poszukują samochodów z trójramienną kierownicą (najlepiej obszytą skórą), a szczególnie rozchwytywane pozostają wersje S line ze sportowymi fotelami i detalami typu aluminiowa gałka biegów. Cały kokpit rzadko kiedy wydaje niepożądane dźwięki, natomiast nawet w Audi zdarzają się wpadki jakościowe: łamią się klamki przedniego schowka czy przepalają piksele na wyświetlaczach.
Kto oczekuje od Audi A3 przestronnego wnętrza, musi wybrać 5-drzwiowego Sportbacka: robi wrażenie ilością miejsca na nogi z tyłu mimo pozostawienia standardowej wartości rozstawu osi (258 cm). Przednie fotele znoszą trudy eksploatacji podobnie jak kokpit, czyli bardzo dobrze. Bagażniki są identyczne, niezależnie od liczby drzwi i mieszczą od 350 do 1100 l. Wyjątek: A3 Cabriolet, który zabierze na pokład 260/675 l w każdym położeniu dachu. W tej wersji nadwoziowej stosowano wyłącznie miękki dach, co wyeliminowało konieczność stworzenia konstrukcji stalowej.
Używane Audi A3 II (8P) – silniki benzynowe
Jak przystało na Audi, jest ich bardzo dużo. Początkowo ograniczano się do montażu starego 1.6 8V i jego odmiany z bezpośrednim wtryskiem (FSI) oraz 2.0 FSI. Już w 2004 roku pojawił się pierwszy silnik z turbo – 2.0 TFSI (jeszcze rodzina EA113), a później dołączyły do niego 1.8 TFSI/2.0 TFSI (nowsze określane jako EA888) oraz 1.2 TFSI/1.4 TFSI (EA111). Na szczęście montowana w A3 II jednostka 1.4 TFSI to nie obarczona złą sławą wersja Twincharger – jest to wariant z pojedynczym doładowaniem. Niestety, z 1.8 TFSI i 2.0 TFSI od początku był problem z ponadnormatywnym zużywaniem oleju, za które odpowiedzialna była wadliwa konstrukcja pierścieni tłokowych. Wydajniejszą odmianę tego drugiego wykorzystano w Audi S3 (265 KM), z kolei w topowym RS3 (od 2011 r.) montowano już 5-cylindrowego 2.5 TFSI (340 KM). Ciekawostką jest prawdziwy „sleeper”, czyli A3 z 3.2 VR6 (wycofany w 2009 r.).

Używane Audi A3 II – silniki Diesla
Tutaj też nie było łatwo. Warto zapamiętać żelazną zasadę: jeśli A3 1.9 TDI, to najstarsze, jeśli 2.0 TDI – najmłodsze. W ramach modernizacji silników 1.9 TDI w 2005 roku pojawiły się w nich problemy z obracającymi panewkami: mowa wersjach z kodami BXE i BLS. Z kolei pierwsze 2.0 TDI (EA188) to wyjątkowo nieudane konstrukcje z pompowtryskiwaczami i mało wydajnym układem smarowania. Wyjątek stanowi 2.0 TDI BMM z 8 zaworami: pamiętajmy, że awaryjna wersja 16V (BKD) również ma 140 KM. By mieć pewność, z jakim silnikiem mamy do czynienia, warto zajrzeć do naklejki znajdującej się w okolicy wnęki na koło zapasowe. W ciemno można polecić dopiero 2.0 TDI od 2008 roku, czyli z zasilaniem common rail i poprawionymi głowicami (EA189). Z tej rodziny pochodzi również następca 1.9 TDI, czyli 1.6 TDI z filtrem DPF. Silnik ma już 10-letni staż i w większości zbiera pochlebne opinie.
Używane Audi A3 II (8P; 2003-2012) – który silnik wybrać?

Używane Audi A3 II – opinie użytkowników
Zalety
„Jak to w Audi, nagłośnienie zasługuje na uznanie. Przyzwoicie oceniam również poziom wyciszenia”
„Dłuższa wycieczka tym autem w 5 osób to żaden problem. Oczywiście mowa o wersji 5-drzwiowej”
„Widoczność całkiem dobra. W Sportbacku bardzo pomagają dodatkowe okienka za drzwiami”
„Moje A3 2.0 TDI 8V pracuje bez zarzutu. Silnik jest suchy, wymieniam tylko oleje i filtry. Wysoka kultura pracy”
Wady
„Usterki typowe dla Audi, czyli psujące się zamki drzwi, centralny zamek, regulacja lusterek i inne”
„Mało schowków. Na telefon – tylko dokupiony uchwyt”
„Według mnie hamulce działają zbyt miękko. Przeciętna skuteczność”
„Przednie fotele mają zbyt wąskie oparcie, co doskwiera podczas zimowej jazdy w kurtce”
Używane Audi A3 II (8P) – awaryjność, typowe usterki
Do przytoczonych powyżej problemów z silnikami TFSI i TDI trzeba „doliczyć” możliwe spalanie oleju przez 1.6 8V lub awarie wtrysków w 1.6 TDI. Jeśli jednostki podwyższonego ryzyka są w dodatku sparowane ze skrzyniami S tronic (czyli DSG), mamy receptę na prawdziwe kłopoty. Wszystko zależy od dokumentacji serwisowej konkretnego egzemplarza. Niektóre auta mogą mieć wymieniony silnik na mniej awaryjny typ, inne przeszły kompleksowy remont silnika lub wymianę np. tłoków lub pompowtryskiwaczy. Poza tym w przeszło 15-letnich autach trzeba się nastawić na ewentualne usterki natury elektrycznej i atakującą nadwozie korozję. Od spodu nie ma powodu do obaw. Zawieszenie Audi A3, pomimo że dość skomplikowane (przednia rama pomocnicza ze stopów lekkich i tylne, będące niezależną, wielowahaczową konstrukcją) okazuje się długowieczne i nieprzesadnie drogie w serwisowaniu. Przyzwoicie sprawuje się również dołączany napęd na 4 koła ze sprzęgłem Haldex. Szerzej o dolegliwościach tej i innych generacji Audi A3 można przeczytać na forum a3-club.net.

Używane Audi A3 II (8P) – gdzie jest nr VIN?
Numer VIN znajduje się na wzmocnieniu bocznym prawym oraz w obudowie deski rozdzielczej z lewej strony (fot.).
Używane Audi A3 II (8P) – sytuacja rynkowa
W przypadku A3 II mamy prawdziwy wachlarz ofert od niecałych 10 tys. zł (najstarsze Audi w słabym stanie lub 2.0 TDI z dużymi przebiegami) do nawet 35-40 tys. zł za kabriolety, S3 lub „zwykłe”, ale młode i bogato skonfigurowane A3 2.0 TDI. Rozsądne oferty zaczynają się od ok. 15 tys. zł, za samochód poliftowy trzeba dopłacić kolejne 5 tys. zł. Stosunek silników wysokoprężnych do benzynowych to ok. 2:3. Co ciekawe, tylko co 10. wystawiane Audi A3 ma skrzynię automatyczną.
Używane Audi A3 II (8P) – podsumowanie
Owszem, Audi A3 doskonale opiera się upływowi czasu, i to nie tylko od strony wizualnej. Żeby jednak znaleźć godny polecenia egzemplarz, potrzeba wielu wyrzeczeń i czasu na poszukiwania. Pamiętajmy, że to już leciwy samochód i nie bójmy się negocjować jego niemałych cen wyjściowych.
Polecamy uwadze nasze materiały na temat innych używanych Audi:
Używane Audi A2 (1999-2005) – opinie użytkowników
Używane Audi A4 B7 (2004-2008) – opinie użytkowników
Dł./szer./wys. | 421-429/177/142-143 cm |
Rozstaw osi | 258 cm |
Pojemność bagażnika | htb 350-1100 l, cab 260-675 l |
Silnik | 1.6 8V | 1.6 FSI | 2.0 FSI | 3.2 VR6 |
---|---|---|---|---|
Pojemność | 1595 cm³ | 1598 cm³ | 1984 cm³ | 3189 cm³ |
Paliwo | benz. | benz. | benz. | benz. |
Maks. moc | 102 KM | 115 KM | 150 KM | 250 KM |
Maks. moment | 148 Nm | 155 Nm | 200 Nm | 320 Nm |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 11,9 s | 10,9 s | 11,2 s | 6,5 s |
Prędkość maks. | 185 km/h | 196 km/h | 211 km/h | 250 km/h |
Śr. zużycie paliwa | 7,0 l/100 km | 6,5 l/100 km | 6,9 l/100 km | 10,6 l/100 km |
Silnik | 1.2 TFSI | 1.4 TFSI | 1.8 TFSI | 2.0 TFSI | 2.0 TFSI (S3) | 2.5 TFSI (RS3) |
---|---|---|---|---|---|---|
Pojemność | 1197 cm³ | 1390 cm³ | 1798 cm³ | 1984 cm³ | 1984 cm³ | 2480 cm³ |
Paliwo | benz., turbo | benz., turbo | benz., turbo | benz., turbo | benz., turbo | benz., turbo |
Maks. moc | 105 KM | 125 KM | 160 KM | 200 KM | 265 KM | 340 KM |
Maks. moment | 175 Nm | 200 Nm | 250 Nm | 280 Nm | 350 Nm | 450 Nm |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 10,8 s | 9,4 s | 7,6 s | 6,6 s | 5,5 s | 4,6 s |
Prędkość maks. | 190 km/h | 203 km/h | 222 km/h | 234 km/h | 250 km/h | 250 km/h |
Śr. zużycie paliwa | 5,7 l/100 km | 6,0 l/100 km | 6,7 l/100 km | 7,1 l/100 km | 8,3 l/100 km | 9,1 l/100 km |
Silnik | 1.6 TDI | 1.6 TDI | 1.9 TDI | 2.0 TDI | 2.0 TDI |
---|---|---|---|---|---|
Pojemność | 1598 cm³ | 1598 cm³ | 1896 cm³ | 1968 cm³ | 1968 cm³ |
Paliwo | turbodiesel | turbodiesel | turbodiesel | turbodiesel | turbodiesel |
Maks. moc | 90 KM | 105 KM | 105 KM | 140 KM | 170 KM |
Maks. moment | 230 Nm | 250 Nm | 250 Nm | 320 Nm | 350 Nm |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 12,9 s | 11,4 s | 11,1 s | 9,0 s | 7,8 s |
Prędkość maks. | 180 km/h | 190 km/h | 185 km/h | 205 km/h | 220 km/h |
Śr. zużycie paliwa | 4,4 l/100 km | 3,8 l/100 km | 4,5 l/100 km | 5,5 l/100 km | 5,7 l/100 km |
Szkoda że nie ma żadnej wzmianki o poważnej awaryjności jednostek tfsi 🙂 jednostki tjet lub f4rt miażdzą te z audi nie wspominając o wolnossakach Hondy,Mazdy,Mitsubishi czy Toyoty
Coś o tym wiem, bo szukam normalnie i uczciwie użytkowanego egzemplarza od 1,5 miesiąca. Ręce opadają co ludzie sprzedają, pisząc w ogłoszeniu, że nie bite i serwisowane. VIN i ubezpieczyciele zawsze powiedzą prawdę.
A gdzie dane dla 1,6 TFSI ?
A gdzie dane dla 1,6 TFSI ?
Jest 1,4 i 1,8 tfsi brakuje do tabelki 1,6 tfsi
Śmigam już 5 lat 1.6 MPI benzyna i nie ma sie do czego przyczepić. Przez 5 lat starł mi się tylko włącznik świateł i problem z zamkami tylnych drzwi.