AUDI TT II 3.2 VR6 250KM 6MT Quattro PO309AU 11-2006

Druga generacja TT (8J) oferuje mocniejsze, choć nie tak trwałe silniki jak w poprzedniku (8N). Oto opinie na temat używanego Audi TT 8J.

Od strony stylistycznej Audi TT 8J pełnymi garściami czerpie od starszego wcielenia 8N. Nic dziwnego, bo zaprezentowana w 1998 roku sylwetka lekkiego coupe zdobyła wielu entuzjastów i Audi zdecydowało się kontynuować ją aż do definitywnego końca produkcji TT w 2018 roku (konkretnie trzeciej generacji 8S). TT 8N na dobre zadomowiło się w gronie youngtimerów do jazdy na co dzień, niestety – najwyżej w dwie osoby (kanapa jest nieprzyzwoicie ciasna). Model 8J miał jeszcze bardziej pójść w stronę samochodu typu 2+2, głównie poprzez zwiększenie długości i szerokości auta, a także rozstawu osi (o 4 cm). Wysokość pozostała nietknięta (zaledwie 135 cm), o co nie można mieć pretensji w samochodzie sportowym. Dzięki tym zabiegom odrobinę wzrosła przestronność w środku i zauważalnie bagażnik (290 l lub nawet 700 l po złożeniu kanapy). Gama wersji obfitowała w wiele nowości. Pojawiło się pierwsze Audi TTS (272 KM) i topowe TT RS z 5-cylindrowym 2.5 TFSI o mocy 340-360 KM. Dla chcących połączyć nietuzinkowy wygląd z umiarkowanymi kosztami jazdy przygotowano… TT z turbodieslem 2.0 TDI o mocy 170 KM. Napęd przekazywany jest na przednią oś lub układ quattro ze sprzęgłem Haldex.

Audi TT 8J
Audi TT 8J bazuje na płycie podłogowej, na której opracowano m.in. Audi A3 8P i Volkswagena Golfa V. Szkielet nośny wykonano ze stali, zaś większość elementów karoserii to już części aluminiowe. Dzięki temu zmniejszono wagę auta (w stosunku to TT 8N) i poprawiły się właściwości jezdne 8J.

Audi TT 8J przewyższa poprzednika w zasadzie we wszystkim poza awaryjnością silników – mowa głównie o 1.8/2.0 TFSI i wyeksploatowanych turbodieslach. Jakich wersji najlepiej poszukać w przypadku tego samochodu? I czy można go traktować jako 4-osobowy? Poznajmy opinie właścicieli używanych Audi TT 8J.

Audi TT 8J
Nowością w TT 8J był opcjonalny system adaptacyjnego zawieszenia Audi Magnetic Ride, dopasowujący poziom tłumienia amortyzatorów do aktualnych warunków drogowych. Topowa odmiana TT RS (fot.) zadebiutowała w 2009 r. Jako jedyna wykorzystuje silnik 5-cylindrowy (2.5 TFSI).

Używane Audi TT 8J – wnętrze

Siła kokpitu TT 8J tkwi w detalach takich jak spłaszczona u dołu kierownica, srebrne akcenty (np. obwódki nawiewów) lub logotypy modelu na zestawie wskaźników (umieszczonych w tubusach). Poza tymi akcentami kokpit jest raczej zachowawczy i nastawiony na intuicyjność obsługi, a na pewno nie tak oryginalny jak w poprzedniku. W niektórych, głównie nowszych autach można znaleźć kolorowy, dotykowy ekran. Wyposażenie: z reguły bogate, obejmujące nawet system wydawania komend głosowych. Mało kto narzeka na jakość wykonania Audi, a w TT jest ono wręcz pieczołowite. Plus za wiele ciekawych wersji kolorystycznych tapicerek i konsoli środkowej (m.in. czerwone, białe, brązowe).

Kierowca i pasażer TT nie mają powodów do narzekań. Siedzą na świetnie wyprofilowanych fotelach z długim siedziskiem, a miejsca nie brakuje im nawet na głowy. Co prawda sportowe Audi słynie z obecności ławeczki dla 3. i 4. osoby, lecz nawet w 8J pełni ona funkcję awaryjną: dorosłemu nie sposób zająć tam komfortową pozycję do jazdy. Równie trudno się tam dostać i stamtąd wyjść. „Tetetka” w zamian oferuje przystępny bagażnik, mieszczący przy komplecie osób 290 l. Punktuje regularnym kształtem i wielkim otworem załadunkowym, choć należy pamiętać, że klapa schodzi nisko i przygniecie wyższe przedmioty. Składając tylne miejsca zabierzemy na pokład 700 l pakunków. Do Roadstera z kolei wejdzie 250 l bagażu. Położenie dachu nie ma wpływu na wielkość bagażnika.

Używane Audi TT 8J – silniki

Z gamy TT 8J na dobre zniknęły jednostki 1.8 Turbo stanowiące filar palety silnikowej TT 8N. Zamiast niego stosowano dwie jednostki TFSI (turbodoładowanie + bezpośredni wtrysk paliwa): 1.8 TFSI (160 KM) i 2.0 TFSI (200/211 KM). Tu warto rozróżnić dwie odmiany 2.0 TFSI montowane w tym modelu. Wariant 200-konny pochodzi z rodziny EA113 – znalazł się m.in. pod maską VW Golfa V GTI. Ten silnik określany bywa też mianem 2.0 FSI Turbo. Nowszy 2.0 TFSI (200/211 KM; lata 2010-2014) to już jednostka z nowszej serii EA888 (tak samo jak 1.8 TFSI) obarczona poważnymi problemami z układem smarowania. Co ciekawe, w Audi TTS od początku do końca (lata 2008-2014) montowano starszą odmianę (EA113) rozwijającą 272 KM. Z kolei do TT RS trafił 5-cylindrowy 2.5 TFSI o mocy 340 KM (360 KM w TT RS plus). Uzupełnienie palety stanowił 250-konny 3.2 VR6, przejęty wprost z poprzednika. Wraz z wprowadzeniem generacji 8J pod maską TT zagościł… turbodiesel, konkretnie stosowany w wielu innych Audi i Volkswagenach/Skodach/Seatach 2.0 TDI w swojej topowej wersji (170 KM). To jednostka z nowszej serii z układem common rail, uchodząca za znacznie trwalszą od wcześniejszych z pompowtryskiwaczami (ale nadal nie idealną). Wszystkie odmiany łączyły się z 6-biegowymi skrzyniami ręcznymi lub 6-/7-biegowymi S tronic (przekładnie dwusprzęgłowe). Napędu 4×4 nie przewidziano jedynie dla konfiguracji z 1.8 TFSI. W 2.0 TFSI był opcją, pozostałe otrzymywały go w standardzie.

Audi TT 8J silnik
2.0 FSI Turbo oznacza silnik starszej daty (EA113), którego trwałość jest porównywalna do udanych 1.8 Turbo z TT 8N. Trafił on do aut z początku produkcji i wszystkich Audi TTS (8J).
Audi TT 8J silnik
Jedyny silnik 6-cylindrowy (3.2 VR6) to zarazem jedyna jednostka w TT 8J nie wyposażona w bezpośredni wtrysk paliwa. Wycofano ją z oferty w 2010 r.

Używane Audi TT 8J – opinie użytkowników

 Zalety 

„Świetne amortyzatory z regulacją tłumienia. Auto doskonale prowadzi się w zakrętach”

„Mimo bezramkowych szyb w środku jest cicho. Szum powietrza nie dokucza na autostradzie”

„TT 2.0 TDI średnio pali 6-6,5 l/100 km. Nie narzekam na osiągi turbodiesla”

„Z przodu jest naprawdę dużo miejsca. Pozytywnie zaskakuje także bagażnik (szczególnie po złożeniu oparć siedzeń)”

 Wady 

„2.0 TFSI pali więcej niż się spodziewałem. Ok. 15 l/100 km na autostradzie to przesada”

„Przeciętny system multimedialny od Audi. Już niczym szczególnym nie imponuje”

„Z tyłu da się wozić tylko dzieci. Nikt dorosły tam nie wejdzie”

„Auto szerokie, w dodatku karoseria wystaje trochę poza szyby. Widoczność taka sobie”

Używane Audi TT 8J – awaryjność, typowe usterki

Jak wspominaliśmy wcześniej, silniki z rodziny EA888 (1.8/2.0 TFSI) zmagają się z ponadprzeciętnym spalaniem oleju silnikowego wynikającym ze źle zaprojektowanych pierścieni tłokowych. W tak prowokującym do szybkiej jazdy samochodzie jak Audi TT użytkownicy doprowadzali nawet do całkowitego zatarcia silnika. Zdarzają się też problemy z łańcuchami rozrządu (1.8 TFSI) i odkładającym się nagarem w układzie dolotowym. Awaryjność turbodiesli 2.0 TDI CR spadła do akceptowalnego poziomu, choć zdarzają się defekty pompy paliwowej (po układzie krążą opiłki metalu). Należy się w nich nastawiać, jak i w pozostałych silnikach, na awarie wynikające z zużycia eksploatacyjnego osprzętu (np. dwumasowego koła zamachowego). Przebiegi powyżej 200 tys. km odciskają swoje piętno na kondycji automatycznych skrzyń S tronic. Kompleksowa regeneracja, obejmująca m.in. wymianę kompletu sprzęgieł, pochłonie ok. 5-6 tys. zł. Sporadycznie szwankuje wyposażenie samochodu (radio, elektryczne szyby, centralny zamek). Pokrewieństwo techniczne z tańszymi modelami korzystnie wpływa na koszty utrzymania TT w nienagannym stanie technicznym.

Audi TT 8J skrzynia Tiptronic
Skrzynie S tronic nie tyle są awaryjne, co po prostu wyeksploatowane i wymagające remontu. Jeśli poszarpują lub nadmiernie przeciągają biegi, lepiej wynegocjować znaczną obniżkę ceny auta i przeznaczyć ją na regenerację przekładni.

Używane Audi TT 8J – gdzie jest nr VIN?

Numer VIN wybito na ścianie grodziowej z prawej strony. Odczytamy go też z naklejki na prawym błotniku.

Audi TT 8J numer VIN

Używane Audi TT 8J – sytuacja rynkowa, ceny

Ceny TT 8J startują od 30 tys. zł. Realny budżet mieści się w granicach 35-50 tys. zł za auta z silnikami 1.8/2.0 TFSI lub 2.0 TDI albo nawet 60-70 tys. zł za wersje 3.2 lub też młodsze roczniki. Bardzo trudno o jakiegokolwiek TTS lub TT RS. Częściej wystawiane na sprzedaż są samochody z ręcznymi skrzyniami biegów. Popularność aut przednionapędowych i z quattro rozkłada się na podobnym poziomie.

Używane Audi TT 8J – podsumowanie

Praktycznie wszystko względem 8N zmieniono na plus. TT 8J jest szybsze, przyjemniej i bezpieczniej jeździ, a także ma więcej miejsca w środku. Szkoda, że ten pozytywny obraz psują defekty silników TFSI i skrzyń S tronic. Mimo wszystko ten model pozostaje jednym z najprzystępniejszych w utrzymaniu aut sportowych, oferujących w dodatku ponadczasowy wygląd. Warto poświęcić więcej czasu na znalezienie uszanowanego auta od miłośnika modelu.

Polecamy uwadze materiały o innych używanych Audi:

Używane Audi TT 8N (1998-2006) – opinie użytkowników

Używane Audi A5 I (2007-2016) – opinie użytkowników

Audi TT 8J

Audi TT 8J – wymiary, pojemność bagażnika
Dł./szer./wys.418-420/184/134-136 cm
Rozstaw osi247 cm
Pojemność bagażnikacpe 290-700 l, cab 250 l
Audi TT 8J – dane techniczne, osiągi, spalanie
Silnik1.8 TFSI2.0 TFSI2.0 TFSI3.2 VR62.0 TDI
Pojemność1798 cm³1984 cm³1984 cm³3189 cm³1968 cm³
Paliwobenz., turbobenz., turbobenz., turbobenz.turbodiesel
Maks. moc160 KM200 KM211 KM250 KM170 KM
Maks. moment250 Nm280 Nm350 Nm320 Nm350 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h7,2 s6,2 s5,7 s5,7 s7,5 s
Prędkość maks.226 km/h240 km/h245 km/h250 km/h226 km/h
Śr. zużycie paliwa6,9 l/100 km7,8 l/100 km7,4 l/100 km10,4 l/100 km5,6 l/100 km
Audi TT 8J – dane techniczne, osiągi, spalanie (najmocniejsze wersje)
Silnik2.0 TFSI (TTS)2.5 TFSI (TT RS)2.5 TFSI (TT RS plus)
Pojemność1984 cm³2480 cm³2480 cm³
Paliwobenz., turbobenz., turbobenz., turbo
Maks. moc272 KM340 KM360 KM
Maks. moment350 Nm450 Nm465 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h5,2 s4,3 s4,1 s
Prędkość maks.250 km/h250 km/h280 km/h
Śr. zużycie paliwa8,3 l/100 km9,5 l/100 km9,1 l/100 km

Używane Audi TT 8J – galeria

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here