Druga generacja TT (8J) oferuje mocniejsze, choć nie tak trwałe silniki jak w poprzedniku (8N). Oto opinie na temat używanego Audi TT 8J.
Od strony stylistycznej Audi TT 8J pełnymi garściami czerpie od starszego wcielenia 8N. Nic dziwnego, bo zaprezentowana w 1998 roku sylwetka lekkiego coupe zdobyła wielu entuzjastów i Audi zdecydowało się kontynuować ją aż do definitywnego końca produkcji TT w 2018 roku (konkretnie trzeciej generacji 8S). TT 8N na dobre zadomowiło się w gronie youngtimerów do jazdy na co dzień, niestety – najwyżej w dwie osoby (kanapa jest nieprzyzwoicie ciasna). Model 8J miał jeszcze bardziej pójść w stronę samochodu typu 2+2, głównie poprzez zwiększenie długości i szerokości auta, a także rozstawu osi (o 4 cm). Wysokość pozostała nietknięta (zaledwie 135 cm), o co nie można mieć pretensji w samochodzie sportowym. Dzięki tym zabiegom odrobinę wzrosła przestronność w środku i zauważalnie bagażnik (290 l lub nawet 700 l po złożeniu kanapy). Gama wersji obfitowała w wiele nowości. Pojawiło się pierwsze Audi TTS (272 KM) i topowe TT RS z 5-cylindrowym 2.5 TFSI o mocy 340-360 KM. Dla chcących połączyć nietuzinkowy wygląd z umiarkowanymi kosztami jazdy przygotowano… TT z turbodieslem 2.0 TDI o mocy 170 KM. Napęd przekazywany jest na przednią oś lub układ quattro ze sprzęgłem Haldex.
Audi TT 8J przewyższa poprzednika w zasadzie we wszystkim poza awaryjnością silników – mowa głównie o 1.8/2.0 TFSI i wyeksploatowanych turbodieslach. Jakich wersji najlepiej poszukać w przypadku tego samochodu? I czy można go traktować jako 4-osobowy? Poznajmy opinie właścicieli używanych Audi TT 8J.
Używane Audi TT 8J – wnętrze
Siła kokpitu TT 8J tkwi w detalach takich jak spłaszczona u dołu kierownica, srebrne akcenty (np. obwódki nawiewów) lub logotypy modelu na zestawie wskaźników (umieszczonych w tubusach). Poza tymi akcentami kokpit jest raczej zachowawczy i nastawiony na intuicyjność obsługi, a na pewno nie tak oryginalny jak w poprzedniku. W niektórych, głównie nowszych autach można znaleźć kolorowy, dotykowy ekran. Wyposażenie: z reguły bogate, obejmujące nawet system wydawania komend głosowych. Mało kto narzeka na jakość wykonania Audi, a w TT jest ono wręcz pieczołowite. Plus za wiele ciekawych wersji kolorystycznych tapicerek i konsoli środkowej (m.in. czerwone, białe, brązowe).
Kierowca i pasażer TT nie mają powodów do narzekań. Siedzą na świetnie wyprofilowanych fotelach z długim siedziskiem, a miejsca nie brakuje im nawet na głowy. Co prawda sportowe Audi słynie z obecności ławeczki dla 3. i 4. osoby, lecz nawet w 8J pełni ona funkcję awaryjną: dorosłemu nie sposób zająć tam komfortową pozycję do jazdy. Równie trudno się tam dostać i stamtąd wyjść. „Tetetka” w zamian oferuje przystępny bagażnik, mieszczący przy komplecie osób 290 l. Punktuje regularnym kształtem i wielkim otworem załadunkowym, choć należy pamiętać, że klapa schodzi nisko i przygniecie wyższe przedmioty. Składając tylne miejsca zabierzemy na pokład 700 l pakunków. Do Roadstera z kolei wejdzie 250 l bagażu. Położenie dachu nie ma wpływu na wielkość bagażnika.
Używane Audi TT 8J – silniki
Z gamy TT 8J na dobre zniknęły jednostki 1.8 Turbo stanowiące filar palety silnikowej TT 8N. Zamiast niego stosowano dwie jednostki TFSI (turbodoładowanie + bezpośredni wtrysk paliwa): 1.8 TFSI (160 KM) i 2.0 TFSI (200/211 KM). Tu warto rozróżnić dwie odmiany 2.0 TFSI montowane w tym modelu. Wariant 200-konny pochodzi z rodziny EA113 – znalazł się m.in. pod maską VW Golfa V GTI. Ten silnik określany bywa też mianem 2.0 FSI Turbo. Nowszy 2.0 TFSI (200/211 KM; lata 2010-2014) to już jednostka z nowszej serii EA888 (tak samo jak 1.8 TFSI) obarczona poważnymi problemami z układem smarowania. Co ciekawe, w Audi TTS od początku do końca (lata 2008-2014) montowano starszą odmianę (EA113) rozwijającą 272 KM. Z kolei do TT RS trafił 5-cylindrowy 2.5 TFSI o mocy 340 KM (360 KM w TT RS plus). Uzupełnienie palety stanowił 250-konny 3.2 VR6, przejęty wprost z poprzednika. Wraz z wprowadzeniem generacji 8J pod maską TT zagościł… turbodiesel, konkretnie stosowany w wielu innych Audi i Volkswagenach/Skodach/Seatach 2.0 TDI w swojej topowej wersji (170 KM). To jednostka z nowszej serii z układem common rail, uchodząca za znacznie trwalszą od wcześniejszych z pompowtryskiwaczami (ale nadal nie idealną). Wszystkie odmiany łączyły się z 6-biegowymi skrzyniami ręcznymi lub 6-/7-biegowymi S tronic (przekładnie dwusprzęgłowe). Napędu 4×4 nie przewidziano jedynie dla konfiguracji z 1.8 TFSI. W 2.0 TFSI był opcją, pozostałe otrzymywały go w standardzie.
Używane Audi TT 8J – opinie użytkowników
Zalety
„Świetne amortyzatory z regulacją tłumienia. Auto doskonale prowadzi się w zakrętach”
„Mimo bezramkowych szyb w środku jest cicho. Szum powietrza nie dokucza na autostradzie”
„TT 2.0 TDI średnio pali 6-6,5 l/100 km. Nie narzekam na osiągi turbodiesla”
„Z przodu jest naprawdę dużo miejsca. Pozytywnie zaskakuje także bagażnik (szczególnie po złożeniu oparć siedzeń)”
Wady
„2.0 TFSI pali więcej niż się spodziewałem. Ok. 15 l/100 km na autostradzie to przesada”
„Przeciętny system multimedialny od Audi. Już niczym szczególnym nie imponuje”
„Z tyłu da się wozić tylko dzieci. Nikt dorosły tam nie wejdzie”
„Auto szerokie, w dodatku karoseria wystaje trochę poza szyby. Widoczność taka sobie”
Używane Audi TT 8J – awaryjność, typowe usterki
Jak wspominaliśmy wcześniej, silniki z rodziny EA888 (1.8/2.0 TFSI) zmagają się z ponadprzeciętnym spalaniem oleju silnikowego wynikającym ze źle zaprojektowanych pierścieni tłokowych. W tak prowokującym do szybkiej jazdy samochodzie jak Audi TT użytkownicy doprowadzali nawet do całkowitego zatarcia silnika. Zdarzają się też problemy z łańcuchami rozrządu (1.8 TFSI) i odkładającym się nagarem w układzie dolotowym. Awaryjność turbodiesli 2.0 TDI CR spadła do akceptowalnego poziomu, choć zdarzają się defekty pompy paliwowej (po układzie krążą opiłki metalu). Należy się w nich nastawiać, jak i w pozostałych silnikach, na awarie wynikające z zużycia eksploatacyjnego osprzętu (np. dwumasowego koła zamachowego). Przebiegi powyżej 200 tys. km odciskają swoje piętno na kondycji automatycznych skrzyń S tronic. Kompleksowa regeneracja, obejmująca m.in. wymianę kompletu sprzęgieł, pochłonie ok. 5-6 tys. zł. Sporadycznie szwankuje wyposażenie samochodu (radio, elektryczne szyby, centralny zamek). Pokrewieństwo techniczne z tańszymi modelami korzystnie wpływa na koszty utrzymania TT w nienagannym stanie technicznym.
Używane Audi TT 8J – gdzie jest nr VIN?
Numer VIN wybito na ścianie grodziowej z prawej strony. Odczytamy go też z naklejki na prawym błotniku.
Używane Audi TT 8J – sytuacja rynkowa, ceny
Ceny TT 8J startują od 30 tys. zł. Realny budżet mieści się w granicach 35-50 tys. zł za auta z silnikami 1.8/2.0 TFSI lub 2.0 TDI albo nawet 60-70 tys. zł za wersje 3.2 lub też młodsze roczniki. Bardzo trudno o jakiegokolwiek TTS lub TT RS. Częściej wystawiane na sprzedaż są samochody z ręcznymi skrzyniami biegów. Popularność aut przednionapędowych i z quattro rozkłada się na podobnym poziomie.
Używane Audi TT 8J – podsumowanie
Praktycznie wszystko względem 8N zmieniono na plus. TT 8J jest szybsze, przyjemniej i bezpieczniej jeździ, a także ma więcej miejsca w środku. Szkoda, że ten pozytywny obraz psują defekty silników TFSI i skrzyń S tronic. Mimo wszystko ten model pozostaje jednym z najprzystępniejszych w utrzymaniu aut sportowych, oferujących w dodatku ponadczasowy wygląd. Warto poświęcić więcej czasu na znalezienie uszanowanego auta od miłośnika modelu.
Polecamy uwadze materiały o innych używanych Audi:
Używane Audi TT 8N (1998-2006) – opinie użytkowników
Używane Audi A5 I (2007-2016) – opinie użytkowników
Dł./szer./wys. | 418-420/184/134-136 cm |
Rozstaw osi | 247 cm |
Pojemność bagażnika | cpe 290-700 l, cab 250 l |
Silnik | 1.8 TFSI | 2.0 TFSI | 2.0 TFSI | 3.2 VR6 | 2.0 TDI |
---|---|---|---|---|---|
Pojemność | 1798 cm³ | 1984 cm³ | 1984 cm³ | 3189 cm³ | 1968 cm³ |
Paliwo | benz., turbo | benz., turbo | benz., turbo | benz. | turbodiesel |
Maks. moc | 160 KM | 200 KM | 211 KM | 250 KM | 170 KM |
Maks. moment | 250 Nm | 280 Nm | 350 Nm | 320 Nm | 350 Nm |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 7,2 s | 6,2 s | 5,7 s | 5,7 s | 7,5 s |
Prędkość maks. | 226 km/h | 240 km/h | 245 km/h | 250 km/h | 226 km/h |
Śr. zużycie paliwa | 6,9 l/100 km | 7,8 l/100 km | 7,4 l/100 km | 10,4 l/100 km | 5,6 l/100 km |
Silnik | 2.0 TFSI (TTS) | 2.5 TFSI (TT RS) | 2.5 TFSI (TT RS plus) |
---|---|---|---|
Pojemność | 1984 cm³ | 2480 cm³ | 2480 cm³ |
Paliwo | benz., turbo | benz., turbo | benz., turbo |
Maks. moc | 272 KM | 340 KM | 360 KM |
Maks. moment | 350 Nm | 450 Nm | 465 Nm |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 5,2 s | 4,3 s | 4,1 s |
Prędkość maks. | 250 km/h | 250 km/h | 280 km/h |
Śr. zużycie paliwa | 8,3 l/100 km | 9,5 l/100 km | 9,1 l/100 km |