W porównaniu z prostą „Czwórką”, Golf V otrzymał wiele nowinek, które później naruszyły jego trwałość. Z jakimi silnikami warto rozważyć ten model? Najlepiej celować w te słabsze.
Niebawem Volkswagen Golf V wkroczy do grona motoryzacyjnych 20-latków. W latach świetności ten model niemalże ociekał nowoczesnością, oferując standardowe wielowahaczowe zawieszenie tylnej osi czy możliwość skonfigurowania ze skrzyniami DSG i wydajnymi silnikami TSI/TDI. Dość skomplikowany osprzęt i wady fabryczne niektórych jednostek napędowych mocno odbiły się na trwałości modelu, spychając go w dalekie lokaty za poprzednikiem – Golfem IV. Dlatego też „Piątka” zalicza się do grona aut wysokiego ryzyka i tylko przemyślany zakup uchroni nas przed inwestowaniem w „skarbonkę bez dna”.
Jakie silniki cieszą się dobrą opinią w używanym Volkswagenie Golfie V? Przyjrzyjmy się wszystkim i wybierzmy najlepsze.
Używany Volkswagen Golf V – silniki benzynowe
Do Golfa V trafiło wiele jednostek benzynowych o różnej budowie: z turbosprężarką lub bez niej, z wtryskiem wielopunktowym lub bezpośrednim, z łańcuchem lub paskiem rozrządu. Gamę otwiera wolnossący 1.4 16V (75/80 KM), dostępny także w odmianie z bezpośrednim wtryskiem paliwa (1.4 FSI/90 KM). Podobny manewr zastosowano w większym 1.6: wersja 8V generuje 102 KM, 1.6 FSI zaś (głowica 16-zaworowa) 115 KM. Co istotne, w odmianach FSI pracują łańcuchy rozrządu, w pozostałych z kolei paski. Wyjątek: 2.0 FSI (150 KM), który również wyposażono w pasek rozrządu. Generalnie konfiguracja z silnikami FSI może wiązać się z koniecznością czyszczenia kolektora ssącego z nagaru, natomiast odmiany 1.4 16V i 1.6 8V czasami pobierają olej silnikowy.
W 2005 r. paletę uzupełniono o zupełnie nowe jednostki 1.4 TSI z turbodoładowaniem. W zasadzie to podwójnym (Twincharger), bo poza turbosprężarką zainstalowano także doładowanie mechaniczne (kompresor), pozwalając na uzyskanie imponujących parametrów – 140 KM/220 Nm lub nawet 170 KM/240 Nm. Niestety, w przypadku najstarszych 1.4 TSI można przytoczyć naprawdę długą listę awarii, poczynając od spalania oleju silnikowego, przez usterki doładowania mechanicznego, na rozciąganiu łańcuchów rozrządu kończąc. W 2007 r. zaprezentowano uproszczony wariant 122-konny, w którym zrezygnowano z kompresora, dzięki czemu awaryjność uległa zmniejszeniu.
Warto jeszcze wspomnieć o jednostkach montowanych w Golfie V GTI. To 2.0 TFSI, znane też jako 2.0 FSI Turbo (EA113). Nie ma jednak nic wspólnego z 2.0 TSI EA888, który później zasilił gamy wielu modeli koncernu VW: konstrukcyjnie bliżej mu do popularnego wówczas 1.8 Turbo. W odróżnieniu od 2.0 TSI/EA888 za napęd rozrządu odpowiada tu pasek, nie łańcuch rozrządu. Silnik rozwija 200 KM lub 230/240 KM w odmianach limitowanych. Przysłowiową „wisienkę na torcie” stanowi ostatni silnik 6-cylindrowy w Golfie – 3.2 VR6/250 KM (Golf R32).
Silnik | 1.4 16V | 1.4 16V | 1.4 FSI | 1.6 8V | 1.6 FSI | 2.0 FSI | 3.2 VR6 |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Pojemność | 1390 cm³ | 1390 cm³ | 1390 cm³ | 1595 cm³ | 1598 cm³ | 1984 cm³ | 3189 cm³ |
Paliwo | benz. | benz. | benz. | benz. | benz. | benz. | benz. |
Maks. moc | 75 KM | 80 KM | 90 KM | 102 KM | 115 KM | 150 KM | 250 KM |
Maks. moment | 126 Nm | 132 Nm | 130 Nm | 148 Nm | 155 Nm | 200 Nm | 320 Nm |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 14,7 s | 13,9 s | 12,9 s | 11,4 s | 10,8 s | 9,2 s | 6,5 s |
Prędkość maks. | 164 km/h | 168 km/h | 174 km/h | 184 km/h | 192 km/h | 209 km/h | 250 km/h |
Śr. zużycie paliwa | 6,8 l/100 km | 6,9 l/100 km | 6,2 l/100 km | 7,4 l/100 km | 6,4 l/100 km | 8,0 l/100 km | 10,7 l/100 km |
Silnik | 1.4 TSI | 1.4 TSI Twincharger | 1.4 TSI Twincharger | 2.0 FSI Turbo (GTI) | 2.0 FSI Turbo (GTI Edition 30) | 2.0 FSI Turbo (GTI Limited Edition 240) |
---|---|---|---|---|---|---|
Pojemność | 1390 cm³ | 1390 cm³ | 1390 cm³ | 1984 cm³ | 1984 cm³ | 1984 cm³ |
Paliwo | benz., turbo | benz., turbo + kompr. | benz., turbo + kompr. | benz., turbo | benz., turbo | benz., turbo |
Maks. moc | 122 KM | 140 KM | 170 KM | 200 KM | 230 KM | 240 KM |
Maks. moment | 200 Nm | 220 Nm | 240 Nm | 280 Nm | 300 Nm | 330 Nm |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 9,4 s | 8,8 s | 7,9 s | 7,2 s | 6,8 s | 6,7 s |
Prędkość maks. | 197 km/h | 205 km/h | 220 km/h | 235 km/h | 245 km/h | 241 km/h |
Śr. zużycie paliwa | 6,3 l/100 km | 7,1 l/100 km | 7,3 l/100 km | 8,0 l/100 km | 8,2 l/100 km | 8,0 l/100 km |
Używany Volkswagen Golf V – silniki Diesla
Do Golfa V trafiły 4-cylindrowe turbodiesle z pompowtryskiwaczami i paskiem rozrządu – 1.9 TDI (90/105 KM) oraz 2.0 TDI (136/140/170 KM). Co ciekawe, odmiany 140-konne oferowano zarówno w wersji 16V (BKD), jak i 8V (BMM). Za trwalszą uchodzi ta druga, bowiem pozbawiona jest problemu pękających głowic (zdarza się to w odmianach 16-zaworowych). Poza tym użytkownikom sen z powiek spędzały kłopotliwe pompowtryskiwacze i defekty pompy oleju prowadzące do zatarć turbosprężarek.
1.9 TDI również nie jest wzorcem trwałości, przynajmniej jeśli weźmiemy pod uwagę 105-konną odmianę BXE: odnotowywano w nich przypadki zatarć panewek. Trzeba mieć jednak z tyłu głowy, że w niemal 20-letnim samochodzie z silnikiem wysokoprężnym może się zdarzyć wszystko – nawet gdy pod maską pracuje 1.9 TDI z serii uznawanej za „pancerną”. Zminimalizowanie wydatków na naprawy diesla w Golfie V można uzyskać, wybierając wolnossącą odmianę 2.0 SDI (75 KM). Ona dla odmiany bezproblemowo pokonuje przebiegi rzędu pół miliona kilometrów, jednak nie każdy zaakceptuje mizerne osiągi okupowane wcale nie najniższym zużyciem paliwa.
Silnik | 1.9 TDI | 1.9 TDI | 2.0 SDI | 2.0 TDI | 2.0 TDI | 2.0 TDI |
---|---|---|---|---|---|---|
Pojemność | 1896 cm³ | 1896 cm³ | 1968 cm³ | 1968 cm³ | 1968 cm³ | 1968 cm³ |
Paliwo | turbodiesel | turbodiesel | diesel | turbodiesel | turbodiesel | turbodiesel |
Maks. moc | 90 KM | 105 KM | 75 KM | 136 KM | 140 KM | 170 KM |
Maks. moment | 210 Nm | 250 Nm | 140 Nm | 320 Nm | 320 Nm | 350 Nm |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 12,9 s | 11,3 s | 16,7 s | 9,4 s | 9,3 s | 8,2 s |
Prędkość maks. | 176 km/h | 187 km/h | 163 km/h | 203 km/h | 205 km/h | 220 km/h |
Śr. zużycie paliwa | 5,0 l/100 km | 5,1 l/100 km | 5,4 l/100 km | 5,3 l/100 km | 5,5 l/100 km | 5,9 l/100 km |
Używany Volkswagen Golf V – który silnik wybrać?
By maksymalnie zaoszczędzić na serwisowaniu i paliwie, najlepiej poszukać Golfów V z benzynowymi 1.4/1.6 (ale nie FSI), które nierzadko mają założoną instalację gazową. Ewentualnie można rozejrzeć się za doinwestowanym 1.9 TDI bądź, po zaakceptowaniu wad wynikających z braku turbodoładowania, 2.0 SDI.
Przeczytaj więcej na temat używanego Volkswagena Golfa V:
Używany Volkswagen Golf V (2003-2008) – opinie użytkowników
Używany Volkswagen Golf V i Golf VI – którą generację wybrać?