Volkswagen Golf V

W porównaniu z prostą „Czwórką”, Golf V otrzymał wiele nowinek, które później naruszyły jego trwałość. Z jakimi silnikami warto rozważyć ten model? Najlepiej celować w te słabsze.

Niebawem Volkswagen Golf V wkroczy do grona motoryzacyjnych 20-latków. W latach świetności ten model niemalże ociekał nowoczesnością, oferując standardowe wielowahaczowe zawieszenie tylnej osi czy możliwość skonfigurowania ze skrzyniami DSG i wydajnymi silnikami TSI/TDI. Dość skomplikowany osprzęt i wady fabryczne niektórych jednostek napędowych mocno odbiły się na trwałości modelu, spychając go w dalekie lokaty za poprzednikiem – Golfem IV. Dlatego też „Piątka” zalicza się do grona aut wysokiego ryzyka i tylko przemyślany zakup uchroni nas przed inwestowaniem w „skarbonkę bez dna”.

Jakie silniki cieszą się dobrą opinią w używanym Volkswagenie Golfie V? Przyjrzyjmy się wszystkim i wybierzmy najlepsze.

Używany Volkswagen Golf V – silniki benzynowe

Do Golfa V trafiło wiele jednostek benzynowych o różnej budowie: z turbosprężarką lub bez niej, z wtryskiem wielopunktowym lub bezpośrednim, z łańcuchem lub paskiem rozrządu. Gamę otwiera wolnossący 1.4 16V (75/80 KM), dostępny także w odmianie z bezpośrednim wtryskiem paliwa (1.4 FSI/90 KM). Podobny manewr zastosowano w większym 1.6: wersja 8V generuje 102 KM, 1.6 FSI zaś (głowica 16-zaworowa) 115 KM. Co istotne, w odmianach FSI pracują łańcuchy rozrządu, w pozostałych z kolei paski. Wyjątek: 2.0 FSI (150 KM), który również wyposażono w pasek rozrządu. Generalnie konfiguracja z silnikami FSI może wiązać się z koniecznością czyszczenia kolektora ssącego z nagaru, natomiast odmiany 1.4 16V i 1.6 8V czasami pobierają olej silnikowy.

Volkswagen Golf V 1.6
Wolnossące 1.6 różnią się mocą, typem wtrysku i napędem rozrządu. Za pewniejszą można uznać 102-konną odmianę 8V, która dobrze znosi zasilanie LPG.

W 2005 r. paletę uzupełniono o zupełnie nowe jednostki 1.4 TSI z turbodoładowaniem. W zasadzie to podwójnym (Twincharger), bo poza turbosprężarką zainstalowano także doładowanie mechaniczne (kompresor), pozwalając na uzyskanie imponujących parametrów – 140 KM/220 Nm lub nawet 170 KM/240 Nm. Niestety, w przypadku najstarszych 1.4 TSI można przytoczyć naprawdę długą listę awarii, poczynając od spalania oleju silnikowego, przez usterki doładowania mechanicznego, na rozciąganiu łańcuchów rozrządu kończąc. W 2007 r. zaprezentowano uproszczony wariant 122-konny, w którym zrezygnowano z kompresora, dzięki czemu awaryjność uległa zmniejszeniu.

Volkswagen Golf V 1.4 TSI
Łańcuch rozrządu silników 1.4 TSI należy w tym modelu traktować jako część podlegającą wymianom eksploatacyjnym. Jeśli 1.4 TSI w Golfie V, to najlepiej w wersji 122 KM bez kompresora.

Warto jeszcze wspomnieć o jednostkach montowanych w Golfie V GTI. To 2.0 TFSI, znane też jako 2.0 FSI Turbo (EA113). Nie ma jednak nic wspólnego z 2.0 TSI EA888, który później zasilił gamy wielu modeli koncernu VW: konstrukcyjnie bliżej mu do popularnego wówczas 1.8 Turbo. W odróżnieniu od 2.0 TSI/EA888 za napęd rozrządu odpowiada tu pasek, nie łańcuch rozrządu. Silnik rozwija 200 KM lub 230/240 KM w odmianach limitowanych. Przysłowiową „wisienkę na torcie” stanowi ostatni silnik 6-cylindrowy w Golfie – 3.2 VR6/250 KM (Golf R32).

Volkswagen Golf V 2.0 TSI
„FSI Turbo” to inne określenie silnika 2.0 TFSI w Golfie V GTI. Nie jest idealny, ale zdecydowanie bardziej odporny na trudy eksploatacji niż nowszy 2.0 TSI EA888 montowany chociażby w Golfie VI.
Volkswagen Golf V – dane techniczne, osiągi, spalanie (silniki benz. wolnossące)
Silnik1.4 16V1.4 16V1.4 FSI1.6 8V1.6 FSI2.0 FSI3.2 VR6
Pojemność1390 cm³1390 cm³1390 cm³1595 cm³1598 cm³1984 cm³3189 cm³
Paliwobenz.benz.benz.benz.benz.benz.benz.
Maks. moc75 KM80 KM90 KM102 KM115 KM150 KM250 KM
Maks. moment126 Nm132 Nm130 Nm148 Nm155 Nm200 Nm320 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h14,7 s13,9 s12,9 s11,4 s10,8 s9,2 s6,5 s
Prędkość maks.164 km/h168 km/h174 km/h184 km/h192 km/h209 km/h250 km/h
Śr. zużycie paliwa6,8 l/100 km6,9 l/100 km6,2 l/100 km7,4 l/100 km6,4 l/100 km8,0 l/100 km10,7 l/100 km
Volkswagen Golf V – dane techniczne, osiągi, spalanie (silniki benz. turbodoładow.)
Silnik1.4 TSI1.4 TSI Twincharger1.4 TSI Twincharger2.0 FSI Turbo (GTI)2.0 FSI Turbo (GTI Edition 30)2.0 FSI Turbo (GTI Limited Edition 240)
Pojemność1390 cm³1390 cm³1390 cm³1984 cm³1984 cm³1984 cm³
Paliwobenz., turbobenz., turbo + kompr.benz., turbo + kompr.benz., turbobenz., turbobenz., turbo
Maks. moc122 KM140 KM170 KM200 KM230 KM240 KM
Maks. moment200 Nm220 Nm240 Nm280 Nm300 Nm330 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h9,4 s8,8 s7,9 s7,2 s6,8 s6,7 s
Prędkość maks.197 km/h205 km/h220 km/h235 km/h245 km/h241 km/h
Śr. zużycie paliwa6,3 l/100 km7,1 l/100 km7,3 l/100 km8,0 l/100 km8,2 l/100 km8,0 l/100 km

Używany Volkswagen Golf V – silniki Diesla

Do Golfa V trafiły 4-cylindrowe turbodiesle z pompowtryskiwaczami i paskiem rozrządu – 1.9 TDI (90/105 KM) oraz 2.0 TDI (136/140/170 KM). Co ciekawe, odmiany 140-konne oferowano zarówno w wersji 16V (BKD), jak i 8V (BMM). Za trwalszą uchodzi ta druga, bowiem pozbawiona jest problemu pękających głowic (zdarza się to w odmianach 16-zaworowych). Poza tym użytkownikom sen z powiek spędzały kłopotliwe pompowtryskiwacze i defekty pompy oleju prowadzące do zatarć turbosprężarek.

Volkswagen Golf V 2.0 TDI
Wszystkie 2.0 TDI otrzymały zasilanie pompowtryskiwaczami: poprawione odmiany CR trafiły dopiero do Golfa VI. Z tego powodu w Golfie V należy podchodzić z nich z dystansem i badać historię napraw.

1.9 TDI również nie jest wzorcem trwałości, przynajmniej jeśli weźmiemy pod uwagę 105-konną odmianę BXE: odnotowywano w nich przypadki zatarć panewek. Trzeba mieć jednak z tyłu głowy, że w niemal 20-letnim samochodzie z silnikiem wysokoprężnym może się zdarzyć wszystko – nawet gdy pod maską pracuje 1.9 TDI z serii uznawanej za „pancerną”. Zminimalizowanie wydatków na naprawy diesla w Golfie V można uzyskać, wybierając wolnossącą odmianę 2.0 SDI (75 KM). Ona dla odmiany bezproblemowo pokonuje przebiegi rzędu pół miliona kilometrów, jednak nie każdy zaakceptuje mizerne osiągi okupowane wcale nie najniższym zużyciem paliwa.

Volkswagen Golf V 1.9 TDI
„Piątka” jest ostatnim Golfem z turbodieslami 1.9 TDI. Poza wariantami BXE nie mają one wad konstrukcyjnych: awarie wynikają ze skrajnego wyeksploatowania i zaniedbań serwisowych (o co nietrudno w tak leciwym modelu).
Volkswagen Golf V – dane techniczne, osiągi, spalanie (silniki Diesla)
Silnik1.9 TDI1.9 TDI2.0 SDI2.0 TDI2.0 TDI2.0 TDI
Pojemność1896 cm³1896 cm³1968 cm³1968 cm³1968 cm³1968 cm³
Paliwoturbodieselturbodieseldieselturbodieselturbodieselturbodiesel
Maks. moc90 KM105 KM75 KM136 KM140 KM170 KM
Maks. moment210 Nm250 Nm140 Nm320 Nm320 Nm350 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h12,9 s11,3 s16,7 s9,4 s9,3 s8,2 s
Prędkość maks.176 km/h187 km/h163 km/h203 km/h205 km/h220 km/h
Śr. zużycie paliwa5,0 l/100 km5,1 l/100 km5,4 l/100 km5,3 l/100 km5,5 l/100 km5,9 l/100 km

Używany Volkswagen Golf V – który silnik wybrać?

By maksymalnie zaoszczędzić na serwisowaniu i paliwie, najlepiej poszukać Golfów V z benzynowymi 1.4/1.6 (ale nie FSI), które nierzadko mają założoną instalację gazową. Ewentualnie można rozejrzeć się za doinwestowanym 1.9 TDI bądź, po zaakceptowaniu wad wynikających z braku turbodoładowania, 2.0 SDI.

Przeczytaj więcej na temat używanego Volkswagena Golfa V:

Używany Volkswagen Golf V (2003-2008) – opinie użytkowników

Używany Volkswagen Golf V i Golf VI – którą generację wybrać?

Volkswagen Golf V

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj