10 używanych kabrioletów za kilkanaście tys zł

Nie trzeba wydawać fortuny, by cieszyć się z opuszczonego dachu w słoneczne dni. Oto 10 ciekawych kabrioletów do kupienia za kilkanaście tys. zł.

Rosnące temperatury zwiastujące rychłe nadejście lata sprzyjają zainteresowaniu użytkowników samochodami ze składanym dachem. Jak się okazuje, kabriolet kabrioletowi nierówny. Rynek wtórny obfituje w wiele rodzajów samochodów z ruchomym zadaszeniem. Pośród nich znajdziemy przede wszystkim:

  • dwuosobowe, wyjątkowo niskie roadstery, najczęściej z napędem na tylną oś (ale nie jest to regułą);
  • opracowane na bazie samochodów miejskich/kompaktowych odmiany coupe-cabrio ze sztywnym dachem regulowanym elektronicznie w ciągu ok. kilkunastu sekund;
  • klasyczne kabriolety z materiałowym dachem, swobodnie mieszczące 4 osoby.

Dzięki rozeznaniu w typach kabrioletów od razu można określić swoje oczekiwania względem auta i na wstępie odrzucić niektóre propozycje. Osoby poszukujące auta ze zdejmowanym dachem na cały rok najprawdopodobniej nie będą zainteresowane ciasnymi, tylnonapędowymi roadsterami z często nieszczelnym, ręcznie składanym zadaszeniem, a sięgną po któregoś z reprezentantów aut typu coupe-cabrio. Poza znacznie lepszą praktycznością można w nich liczyć na prostszą budowę (pokrewieństwo z popularnymi autami miejskimi i kompaktowymi), korzystniejsze ceny i dostępność części zamiennych czy też dobrą relację ceny do wyposażenia i rocznika. Kabriolety „z krwi i kości”, jak i roadstery szybciej osiągają status samochodu kultowego, czemu towarzyszy skromniejsza utrata wartości. Sezonowa eksploatacja zazwyczaj przekłada się na co najmniej zadowalający stan techniczny.

Co sprawdzić podczas oględzin używanego kabrioletu?

Przede wszystkim należy zwrócić uwagę na:

  1. Kondycję dachu, zarówno od strony zewnętrznej, jak i od środka. Trzeba szukać przetarć, dziur i innych uszkodzeń: każdy defekt to dobry pretekst do negocjacji ceny, bowiem kwoty renowacji materiałowych dachów czasami ścinają z nóg.
  2. Sprawność mechanizmu składającego dach. Może być on regulowany ręcznie lub poprzez system uruchamiany przyciskiem we wnętrzu auta. Układ regulacji zadaszenia przeważnie „nie lubi” długiej przerwy w użytkowaniu i wymaga okresowego czyszczenia z zabrudzeń oraz smarowania elementów współpracujących. Wszelkie zaniedbania później kończą się zacinaniem systemu lub jego całkowitym zepsuciem, skutecznie odbierając przyjemność z jazdy kabrioletem.
  3. Stan tylnego okna. Często wykonano je z podatnego na zarysowania i matowienie tworzywa, stąd trzeba mieć z tyłu głowy koszt nabycia zamiennika i jego wymiany.
  4. Kondycję układu hamulcowego. Większość kabrioletów jeździ mniej od samochodów z zamkniętym nadwoziem, przez co cierpią ich układy hamulcowe. Przeważnie korodują tarcze i zapiekają się tłoczki w zaciskach.
  5. Ślady napraw blacharskich. Każda poważniejsza interwencja w strukturę nadwozia ma tutaj większe znaczenie niż w autach ze stałym dachem. Zwracajmy uwagę na ogniska korozji oraz niepożądane stuki pojawiające się podczas jazdy. Raz uderzona otwarta karoseria traci sztywność, skutkiem czego pogarszają się właściwości jezdne auta ze zdejmowanym dachem.
  6. Dostępność części zamiennych. Część kabrioletów bazuje na popularnych modelach, część to osobne konstrukcje powiązane w znacznie mniejszym stopniu z pozostałymi samochodami producenta. Niektóre kabriolety wręcz trzeba traktować bardziej jako youngtimery niż samochody do przewidywalnej, codziennej eksploatacji.

Postanowiliśmy zrobić miniprzegląd 10 używanych kabrioletów do kupienia za kilkanaście tysięcy złotych. Każdy wyróżnia się czymś innym, część przeznaczona jest dla odrębnej grupy odbiorców, ale wszystkie gwarantują wiatr we włosach! Zobaczmy, jakie używane kabriolety ma do zaoferowania rynek wtórny.

10. Fiat Barchetta

Lata produkcji: 1995-2005
Ceny: 12-20 tys. zł

Fiat Barchetta

Patrząc na nasze zestawienie od końca, otwiera je nieszablonowa propozycja w postaci Fiata Barchetty. Urodę z pewnością można postawić po stronie zalet, podobnie zresztą jak optymalne rozmiary i świetną zwrotność. Na ogół nie jest to zły samochód, ale już wiekowy (najstarsze skończyły 25 lat), a przez to awaryjny. Używane Barchetty często mają uszkodzony dach (materiałowy), wyeksploatowane zawieszenie czy zniszczone wnętrze (efekt wykonania z przeciętnych materiałów). W samochodach powypadkowych dochodzą to tego problemy z korozją nadwozia. Dobrego wrażenia nie sprawia również jedyny montowany w tym aucie silnik, czyli znany m.in. z Fiatów Coupe i Punto HGT 1.8 16V. 131 KM w powodzeniem wystarcza w lekkim kabriolecie, niemniej można by więcej od niego oczekiwać względem niezawodności. Najpoważniejszy problem stanowi kłopotliwy paskowy rozrząd wraz z wariatorem faz – oba elementy trzeba niezwłocznie zmienić, gdy silnik tuż po uruchomieniu głośno klekocze. Zazwyczaj żywotność układu rozrządu szacuje się na ok. 50 tys. km.

Od 500 Topolino do najnowszej Pandy: 9 najsłynniejszych małych Fiatów

Fiat Barchetta – wymiary, dane techniczne, osiągi, spalanie
Dł./szer./wys. 392/164/127 cm
Rozstaw osi 244 cm
Pojemność bagażnika 165 l
Silnik 1.8 16V
Pojemność 1747 cm³
Paliwo benz.
Maks. moc 131 KM
Maks. moment 164 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h 8,7 s
Prędkość maks. 200 km/h
Śr. zużycie paliwa 8,0 l/100 km
Fiat Barchetta – plusy i minusy

 +  ponadczasowa stylistyka, świetna zwrotność, atrakcyjne ceny używanych aut
 –  przeciętna jakość wykonania, ciasna kabina, tylko jeden silnik do wyboru

Fiat Barchetta

9. Mini I Cabrio (R52)

Lata produkcji: 2004-2008
Ceny: 14-26 tys. zł

Mini Cabrio

To Mini jak każde inne: 4 osoby zabierze tylko umownie, ale za to rekompensuje wszystko „gokartowym” prowadzeniem, uzyskiwanym dzięki bardzo bezpośredniemu układowi kierowniczemu. Pomimo opracowania przez BMW w środku próżno szukać materiałów choćby aspirujących do segmentu premium: trzaski i postukiwania plastików nie należą do rzadkości, w dodatku nieprzyjemnie się rysują. Samochód nie jest wolny od denerwujących usterek elektroniki pokładowej, zdarzają się też awarie wspomagania kierownicy. Cabrio oferowano tylko z wariantami benzynowymi. Całą gamę oparto na benzynowym 1.6, osiągającym nawet 170 KM po dodaniu turbosprężarki (Cooper S). Bardziej niż silnik zawodzą łączone z nim skrzynie biegów: albo manualna Midland (montowana do połowy 2004 r.), albo bezstopniowa CVT – nie dość, że ogranicza osiągi, to jeszcze okazuje się skomplikowana, a przez to kosztowna na naprawach. Te liczne niedopracowania pierwszego Mini zepchnęły go na przedostatnie miejsce.

Używane Mini II (R56; 2006-2013) – opinie użytkowników

Mini I Cabrio (R52) – wymiary, dane techniczne, osiągi, spalanie
Dł./szer./wys. 366/169/141 cm
Rozstaw osi 247 cm
Pojemność bagażnika b.d.
Silnik 1.6 (One) 1.6 (Cooper) 1.6 (Cooper S) 1.6 (Cooper S)
Pojemność 1598 cm³ 1598 cm³ 1598 cm³ 1598 cm³
Paliwo benz. benz. benz. + kompr. benz. + kompr.
Maks. moc 90 KM 116 KM 163 KM 170 KM
Maks. moment 140 Nm 150 Nm 210 Nm 220 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h 10,9 s 9,2 s 7,4 s 7,2 s
Prędkość maks. 181 km/h 200 km/h 218 km/h 222 km/h
Śr. zużycie paliwa 7,2 l/100 km 7,3 l/100 km 8,4 l/100 km 8,8 l/100 km
Mini I Cabrio (R52) – plusy i minusy

 +  najlepsze prowadzenie w klasie, atrakcyjny wygląd, dynamika nawet najsłabszej wersji
 –  liczne drobne usterki, awaryjne skrzynie biegów, oszczędności na wykończeniu wnętrza

Mini Cabrio

8. BMW Z3

Lata produkcji: 1995-2002
Ceny: 15-50 tys. zł

BMW Z3

Długa maska, obłe kształty, szerszy rozstaw tylnych kół mocniejszych wersji (czyli 6-cylindrowych) sprawiają, że BMW Z3 od razu zwraca uwagę na ulicy. Co ciekawe, po liftingu (1999 r.) wspomniany rozstaw kół ujednolicono dla wszystkich silników, pojawił się też system ESP. W porównaniu do produkowanych w analogicznym okresie Mazdy MX-5 (NB) i Fiata Barchetty, w niemieckim roadsterze można liczyć na całe spektrum jednostek napędowych: od 4-cylindrowych 1.8/1.9 po 6-cylindrowe 2.0/2.2/2.8/3.0 aż po wersje M o imponujących osiągach (ponad 320 KM, lekko ponad 5 s do 100 km/h). Optimum do codziennej jazdy, czyli rozsądną relację osiągów do spalania, zapewni 1.9 16V (140 KM) lub 2.2 R6 (170 KM). Wiekowe BMW miewa niegroźne problemy z korozją, kłopoty sprawiają też skrzynie biegów zestawione z wersjami 6-cylindrowymi. Często też pęka lub matowieje wykonana z tworzywa tylna szyba: zamiennik kosztuje ok. 500 zł. Z uwagi na brak ciekawych ofert za kilkanaście tys. zł (albo auta po „przejściach”, albo ze słabymi silnikami) Z3 ląduje na 8. miejscu w naszym zestawieniu.

8 ciekawych youngtimerów do 20 tys. zł (w tym BMW Z3)

BMW Z3 – wymiary, dane techniczne, osiągi, spalanie
Dł./szer./wys. 403/169/129 cm
Rozstaw osi 245 cm
Pojemność bagażnika 165 l
Silnik 1.9 16V 2.2 2.8 3.0 3.2 M
Pojemność 1895 cm³ 2171 cm³ 2793 cm³ 2979 cm³ 3201 cm³
Paliwo benz. benz. benz. benz. benz.
Maks. moc 140 KM 170 KM 193 KM 231 KM 321 KM
Maks. moment 180 Nm 210 Nm 280 Nm 300 Nm 350 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h 9,5 s 7,9 s 6,9 s 6,0 s 5,4 s
Prędkość maks. 205 km/h 224 km/h 225 km/h 240 km/h 250 km/h
Śr. zużycie paliwa 8,0 l/100 km 9,2 l/100 km 9,7 l/100 km 9,5 l/100 km 11,1 l/100 km
BMW Z3 – plusy i minusy

 +  doskonałe osiągi, świetne zabezpieczenie przed korozją, paleta mocnych silników
 –  wysokie ceny zakupu, mocno ograniczona funkcjonalność, słaba podaż ciekawych aut

BMW Z3

7. Volkswagen New Beetle Cabriolet

Lata produkcji: 2003-2010
Ceny: 10-27 tys. zł

Volkswagen New Beetle Cabrio

Jeśli komuś nie wystarcza niecodzienna stylistyka standardowego New Beetle’a, powinien rozejrzeć się za jeszcze ciekawszym kabrioletem. Zaprezentowany aż 6 lat po rynkowym debiucie (2003 r.) samochód zdobył rzeszę odbiorców w Stanach Zjednoczonych i w ogłoszeniach nie brakuje aut „ściągniętych” właśnie zza Oceanu. Pod tyle ciekawym co niefunkcjonalnym (choć 4-osobowym) nadwoziem ukryto technikę doskonale znaną z Volkswagena Golfa IV, co gwarantuje bezproblemowy dostęp do części, a także przystępną trwałość, może poza przednim zawieszeniem. Do napędu New Beetle’a przewidziano popularne jednostki napędowe 1.4 16V, 1.6 8V, 2.0 8V i rozchwytywanego 1.8 Turbo o mocy 150/180 KM. Kabriolet można było także kupić z długowiecznym turbodieslem 1.9 TDI, co stanowi idealną alternatywę dla „zagazowanych” wersji benzynowych. Choć wariant ze składanym dachem pasuje do New Beetle’a jak do niewielu innych samochodów, nie każdemu (zwłaszcza męskiej części odbiorców) przypadnie do gustu „damska” stylistyka. Ostatecznie klasyfikujemy go na 7. miejscu.

Ciekawostki ukryte w autach, w tym słynny wazonik na kwiaty z New Beetle’a

Volkswagen New Beetle Cabriolet – wymiary, dane techniczne, osiągi, spalanie
Dł./szer./wys. 413/172/150 cm
Rozstaw osi 252 cm
Pojemność bagażnika 270 l
Silnik 1.4 1.6 1.8 T 2.0 1.9 TDI
Pojemność 1390 cm³ 1595 cm³ 1781 cm³ 1984 cm³ 1896 cm³
Paliwo benz. benz. benz., turbo benz. turbodiesel
Maks. moc 75 KM 102 KM 150 KM 116 KM 105 KM
Maks. moment 126 Nm 148 Nm 210 Nm 172 Nm 240 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h 15,6 s 12,3 s 9,3 s 11,7 s 12,0 s
Prędkość maks. 160 km/h 178 km/h 202 km/h 184 km/h 179 km/h
Śr. zużycie paliwa 7,1 l/100 km 7,7 l/100 km 8,3 l/100 km 8,8 l/100 km 5,5 l/100 km
Volkswagen New Beetle Cabriolet – plusy i minusy

 +  świetny dostęp do niedrogich zamienników, paleta niezawodnych silników, niewygórowane spalanie
 –  dyskusyjny wygląd, przeciętna jakość oferty rynkowej, skromna ilość miejsca dla 4 osób

Volkswagen New Beetle Cabrio

6. Peugeot 207 CC

Lata produkcji: 2007-2015
Ceny: 10-30 tys. zł

Peugeot 207 CC

Jeden z najpopularniejszych kabrioletów opracowanych na bazie samochodów miejskich, choć na tle hatchbacków czy nawet kombi model CC i tak stanowi rynkową niszę. Nie gwarantuje przy tym takich emocji jak roadstery z krwi i kości. Peugeota ze składanym automatycznie sztywnym dachem powinny rozważyć osoby szukające kabrioleta na każdą porę roku, ewentualnie potrzebujące od czasu do czasu przewieźć 3. i 4. osobę. Niestety, w 207 CC nie znajdziemy najlepszych benzynowych jednostek miejskiego Peugeota, a jesteśmy „skazani” wyłącznie na opracowane wspólnie z BMW odmiany VTi i THP, sprawiające problemy z łańcuchami rozrządu i turbosprężarkami (w THP). Na szczęście Peugeot montował udanego turbodiesla 1.6 HDi, w którym warto profilaktycznie wymienić podkładki pod wtryskiwaczami (a na pewno jeśli w kabinie czuć zapach spalin). Niestety, wysokoprężnych 207 CC jest znacznie mniej niż benzynowych. Auto zajmuje 6. miejsce.

Używany Peugeot 207 (2006-2012) – opinie użytkowników

Peugeot 207 CC – wymiary, dane techniczne, osiągi, spalanie
Dł./szer./wys. 403/175/140 cm
Rozstaw osi 254 cm
Pojemność bagażnika 145-370 l
Silnik 1.6 VTi 1.6 THP 1.6 THP 1.6 HDi 1.6 HDi
Pojemność 1587 cm³ 1598 cm³ 1598 cm³ 1560 cm³ 1560 cm³
Paliwo benz. benz., turbo benz., turbo turbodiesel turbodiesel
Maks. moc 120 KM 150 KM 156 KM 90 KM 109 KM
Maks. moment 160 Nm 240 Nm 240 Nm 215 Nm 240 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h 9,6 s 8,0 s 8,0 s 11,5 s 10,1 s
Prędkość maks. 200 km/h 216 km/h 216 km/h 182 km/h 193 km/h
Śr. zużycie paliwa 6,1 l/100 km 6,8 l/100 km 6,8 l/100 km 4,5 l/100 km 4,8 l/100 km
Peugeot 207 CC – plusy i minusy

 +  wciąż ciekawy wygląd, wysoka trwałość ogólna, korzystna relacja ceny do rocznika i wyposażenia
 –  problematyczne silniki benzynowe, kłopoty z elektroniką, niewielki bagażnik przy złożonym dachu

Peugeot 207 CC

5. Mercedes SLK I (R170)

Lata produkcji: 1996-2004
Ceny: 13-30 tys. zł

Mercedes SLK

Pomimo zaawansowanego wieku konstrukcji Mercedesa SLK pierwszej generacji wyróżnia przede wszystkim fakt obecności sztywnego, składanego elektrycznie (przez ok. 25 sekund) dachu. By ta innowacja techniczna dzisiaj działała bez zarzutu, trzeba poświęcać jej sporo czasu, m.in. smarować mechanizm podnoszenia dachu, wymieniać olej w pompie hydraulicznej i… często podnosić i opuszczać dach, by się nie zastał. W 2-osobowym Mercedesie nie zabrakło udanych i jednocześnie wydajnych silników R4 z kompresorem (lub bez niego), po liftingu z 2000 r. pojawiły się także odmiany 3.2 V6, a rok później – SLK 32 AMG o mocy 354 KM. Poza defektami przepływomierzy i cewek zapłonowych, silniki uchodzą za trwałe i stosunkowo oszczędne (poza V6). Wyzwanie może z kolei stanowić znalezienie zakładu zajmującego się regeneracją kompresorów. Przed zakupem wsłuchajmy się w pracę zespołu napędowego pod kątem hałasów dobiegających z okolic mostu. Piąte miejsce za niesztampowy i wciąż ciekawy wygląd połączony z przyzwoitą solidnością ogólną.

Ranking aut, które przejeżdżają najmniej kilometrów (w tym Mercedes SLK)

Mercedes SLK (R170) – wymiary, dane techniczne, osiągi, spalanie
Dł./szer./wys. 401/172/126 cm
Rozstaw osi 240 cm
Pojemność bagażnika 145-350 l
Silnik 2.0 (200) 2.0 (200 Komp.) 2.3 (230 Komp.) 3.2 (320) 3.2 (32 AMG)
Pojemność 1998 cm³ 1998 cm³ 2295 cm³ 3199 cm³ 3199 cm³
Paliwo benz. benz. + kompr. benz. + kompr. benz. benz. + kompr.
Maks. moc 136 KM 163 KM 193 KM 218 KM 354 KM
Maks. moment 190 Nm 230 Nm 280 Nm 310 Nm 450 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h 9,7 s 8,2 s 7,6 s 6,9 s 5,2 s
Prędkość maks. 208 km/h 223 km/h 231 km/h 245 km/h 250 km/h
Śr. zużycie paliwa 8,9 l/100 km 9,2 l/100 km 9,4 l/100 km 10,4 l/100 km 11,2 l/100 km
Mercedes SLK I (R170) – plusy i minusy

 +  dynamiczne i trwałe silniki, zaskakująco przestronna kabina, wysoka jakość wykonania wnętrza
 –  kłopoty z systemem otwierania dachu, problemy z korozją, nietrwałe skrzynie automatyczne

Mercedes SLK

4. Saab 9-3 II Cabrio

Lata produkcji: 2003-2011
Ceny: 15-45 tys. zł

Saab 9-3 Cabrio

Nowych Saabów, nie tylko 9-3, już nie przybędzie, stąd samochody nieobecnej już na rynku pierwotnym szwedzkiej marki stopniowo przestają tanieć. Kilkanaście tysięcy złotych wystarczy zaledwie na przedliftowy egzemplarz, czyli wyprodukowany przed 2008 r. Słusznych rozmiarów auto całkiem swobodnie zmieści 4 dorosłe osoby i ma estetyczny, brezentowy dach rozkładany elektrycznie. Pokrewieństwo techniczne z Oplem Vectrą C w pewnym sensie ułatwia dostępność niektórych części zamiennych, ale na pewno nie czyni jej doskonałą. Bogata oferta silników zawierała m.in. benzynowe jednostki 2.0 Turbo i 2.8 V6 od General Motors lub włoskie turbodiesle 1.9 TiD. Te ostatnie korzystnie wypadają pod kątem wydatków na paliwo, ale „rekompensują” je koszty wymiany wyeksploatowanego osprzętu silnika. Z kolei w odmianach V6 przyjdzie nam sporo zapłacić na wymianę łańcucha rozrządu. Na szczęście Saaby coraz częściej wystawiane są od miłośników marki, którzy nie szczędzili pieniędzy na regularne serwisowanie swojego „oczka w głowie”. W ogólny rozrachunku można znaleźć więcej zalet niż wad, stąd 4. miejsce.

Używany Saab 9-3 II (2002-2011) – opinie użytkowników

Saab 9-3 II Cabrio – wymiary, dane techniczne, osiągi, spalanie
Dł./szer./wys. 465/176/144 cm
Rozstaw osi 268 cm
Pojemność bagażnika 240-352 l
Silnik 1.8t (2.0) 2.0t 2.8 V6 1.9 TiD 1.9 TiD
Pojemność 1998 cm³ 1998 cm³ 2792 cm³ 1910 cm³ 1910 cm³
Paliwo benz., turbo benz., turbo benz., turbo turbodiesel diesel biturbo
Maks. moc 150 KM 175 KM 255 KM 150 KM 180 KM
Maks. moment 240 Nm 265 Nm 350 Nm 320 Nm 400 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h 9,5 s 8,5 s 6,7 s 9,5 s 8,5 s
Prędkość maks. 210 km/h 225 km/h 250 km/h 210 km/h 230 km/h
Śr. zużycie paliwa 7,5 l/100 km 7,9 l/100 km 10,2 l/100 km 5,8 l/100 km 5,9 l/100 km
Saab 9-3 II Cabrio – plusy i minusy

 +  niecodzienna stylistyka nadwozia i wnętrza, porządne wykończenie kokpitu, wydajny system ogrzewania
 –  wysokie ceny zadbanych Saabów, spore spalanie benzynowych silników, kłopoty z dostaniem niektórych części

Saab 9-3 Cabrio

3. Renault Megane II CC

Lata produkcji: 2003-2009
Ceny: 8-20 tys. zł

Renault Megane CC

Renault bardzo długo podtrzymywało tradycję produkowania Megane’a w wersji kabriolet. Kilkunastoletnie już drugie wcielenie jest typowym coupe-cabrio ze sztywnym dachem składanym poprzez naciśnięcie przycisku w okolicach dźwignie hamulca ręcznego. To przy tym jedna z najtańszych, ale i najprzestronniejszych i najlepiej wyposażonych propozycji w naszym zestawieniu. W odmianie CC Renault ograniczyło paletę silników do tych mocniejszych, czyli benzynowych 1.6/2.0/2.0 T i turbodiesli 1.9 dCi/2.0 dCi. Należy uważać tylko na 1.9 dCi z uwagi na legendarne już problemy z panewkami, układem wtryskowym i turbosprężarką. 150-konny 2.0 dCi to zupełnie inna liga pod względem nie tylko trwałości, ale i osiągów oraz kultury pracy. Spośród benzynowych odmian najlepiej zapolować na niezawodnego i tolerującego LPG 2.0 Turbo, choć wolnossących 1.6/2.0 również nie należy skreślać. Szwankująca elektronika pokładowa to wciąż aktualny problem w tym modelu, ale serwisy nauczyły się sprawnie i niedrogo usuwać wszelkie dolegliwości. Nie taki zatem Megane straszny, jak o nim mówią. Auto ląduje na ostatnim stopniu podium.

Używane Renault Megane III (2009-2016) – opinie użytkowników

Renault Megane II CC – wymiary, dane techniczne, osiągi, spalanie
Dł./szer./wys. 436/178/140 cm
Rozstaw osi 252 cm
Pojemność bagażnika 190-490 l
Silnik 1.6 16V 2.0 16V 2.0 Turbo 1.9 dCi 2.0 dCi
Pojemność 1598 cm³ 1998 cm³ 1998 cm³ 1870 cm³ 1995 cm³
Paliwo benz. benz. benz., turbo turbodiesel turbodiesel
Maks. moc 113 KM 135 KM 163 KM 120 KM 150 KM
Maks. moment 152 Nm 191 Nm 270 Nm 300 Nm 340 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h 10,9 s 9,2 s 8,7 s 10,5 s 9,5 s
Prędkość maks. 192 km/h 200 km/h 220 km/h 182 km/h 213 km/h
Śr. zużycie paliwa 6,9 l/100 km 8,0 l/100 km 7,7 l/100 km 5,4 l/100 km 5,5 l/100 km
Renault Megane II CC – plusy i minusy

 +  bogate wyposażenie większości aut, pojemny bagażnik, w większości udane jednostki napędowe
 –  wadliwy silnik 1.9 dCi, liczne awarie elektroniki pokładowej, słaby stan najtańszych samochodów

Renault Megane CC

2. Mazda MX-5 II (NB)

Lata produkcji: 1998-2005
Ceny: 10-25 tys. zł

Mazda MX-5 NB

Aktualnie Mazda produkuje czwartą generację swojego kultowego roadstera, ale na ten moment najlepszą relację ceny do przyjemności z jazdy i ogólnej trwałości reprezentuje drugie wcielenie MX-5, wytwarzane w latach 1998-2005 (z liftingiem w 2001 r., który poza drobnymi korektami wizualnymi przyniósł też modyfikacje „mechaniki”). Spośród dwóch dostępnych w tym modelu silników warto postawić na mocniejszego 1.8 – generuje 140 KM (po liftingu o 6 KM więcej), a nie odbiega od 110-konnego 1.6 ani pod względem spalania, ani awaryjności: oba mogą zużywać olej, kłopotliwe bywają też cewki zapłonowe. Chętni na doskonale wyważoną, tylnonapędową Mazdę bardziej obawiają się korozji, która, poza błotnikami i progami, atakuje nawet podłużnice. Niewykluczone, że czeka też nas regeneracja składanego dachu lub naprawa hałasującego dyferencjału. Mimo wszystko zaryzykujemy stwierdzenie, że to właśnie Mazda da najwięcej frajdy z jazdy za kilkanaście tysięcy złotych, stąd umieścimy ją na drugim miejscu.

Używana Mazda MX-5 III (2005-2015) – opinie użytkowników

Mazda MX-5 (NB) – wymiary, dane techniczne, osiągi, spalanie
Dł./szer./wys. 398/168/122 cm
Rozstaw osi 227 cm
Pojemność bagażnika 145 l
Silnik 1.6 1.8 1.8
Pojemność 1598 cm³ 1840 cm³ 1840 cm³
Paliwo benz. benz. benz.
Maks. moc 110 KM 140 KM 146 KM
Maks. moment 134 Nm 162 Nm 168 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h 9,7 s 8,5 s 8,4 s
Prędkość maks. 191 km/h 205 km/h 208 km/h
Śr. zużycie paliwa 8,1 l/100 km 9,1 l/100 km 9,5 l/100 km
Mazda MX-5 II (NB) – plusy i minusy

 +  żwawe i oszczędne silniki, przyjemna pozycja za kierownicą, precyzyjne prowadzenie
 –  realne problemy z korozją, wyjątkowo ciasna kabina, mikroskopijny bagażnik

Mazda MX-5 NB

Audi A4 B6 Cabrio

Lata produkcji: 2002-2006
Ceny: 12-30 tys. zł

Audi A4 B6 Cabrio

Pierwsze Audi A4 z otwartym nadwoziem dzisiaj można kupić w przystępnej cenie, za którą otrzymujemy solidnie wykonane nadwozie i kokpit (lekko zmodyfikowany względem sedanów i kombi), całkiem komfortowe dla kompletu osób wnętrze oraz trwałą, choć nie zawsze tanią w naprawach „mechanikę”. Sporo z portfela z pewnością pochłonie remont przedniego zawieszenia wielowahaczowego (ok. 2 tys. zł), napsuć krwi mogą także jedyne turbodiesle w kabriolecie, czyli 2.5 V6 TDI, oraz bezstopniowe skrzynie Multitronic. Mocno obsadzona gama silników benzynowych pozwoli wybrać optymalne źródło napędu dla własnych potrzeb: od gwarantującego przewidywalną eksploatację wolnossącego 2.0, przez dynamicznego i równie „pancernego” 1.8 Turbo, na pięknie brzmiących V6 kończąc. Uwaga: kabriolet waży ponad 200 kg więcej względem sedana, co też przekłada się na gorsze osiągi wszystkich jednostek napędowych. Swoją uniwersalnością i jakością wykonania Audi zwycięża w naszym zestawieniu. Nie należy przy tym ani do najstarszych, ani do najdroższych propozycji w tym materiale.

Używane Audi A4 B7 (2004-2008) – opinie użytkowników

Audi A4 B6 Cabrio – wymiary, dane techniczne, osiągi, spalanie
Dł./szer./wys. 457/178/139 cm
Rozstaw osi 265 cm
Pojemność bagażnika 445 l
Silnik 1.8 T 2.0 2.4 3.0 2.5 TDI
Pojemność 1781 cm³ 1984 cm³ 2393 cm³ 2976 cm³ 2496 cm³
Paliwo benz., turbo benz. benz. benz. turbodiesel
Maks. moc 163 KM 130 KM 170 KM 220 KM 163 KM
Maks. moment 225 Nm 195 Nm 230 Nm 300 Nm 310 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h 226 km/h 208 km/h 224 km/h 243 km/h 226 km/h
Prędkość maks. 9,4 s 10,9 s 9,7 s 7,8 s 9,9 s
Śr. zużycie paliwa 8,5 l/100 km 8,6 l/100 km 9,7 l/100 km 9,9 l/100 km 7,2 l/100 km
Audi A4 B6 Cabrio- plusy i minusy

 +  wysoka trwałość mechaniczna, brak problemów z korozją, obszerna i dopracowana paleta silników benzynowych
 –  brak polecanej, oszczędnej wersji (awaryjny diesel), ograniczona podaż aut, kosztowne w naprawach zawieszenie

Audi A4 B6 Cabrio

 

2 KOMENTARZE

  1. Ktoś zapomniał o astrze TwinTop;)
    zdecydowanie lepszy wybór niż połowa przedstawionych.
    twardy dach, tani serwis, wysoka niezawodność;)

  2. Fajne krótkie zestawienie – szkoda że brakło mercedesa clk czy bmw serii 3.Koniecznie zróbcie takie zestawienie aut do 30 tyśiecy

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here