MAZDA MX-5 IV FL RF SkyFREEDOM 2.0Sky-G 184KM 6MT RWD WY7150X 05-2019

Zmiany tylko na plus – Mazda MX-5 po liftingu została „doszlifowana”, ale nie straciła swojego charakteru. Pozostała tylko największa wada – ciasnota.

Mijają lata, a ona wciąż pozostaje sobą. Nie „zabiły” jej światowy boom na SUV-y ani spadek popularności kabrioletów. Nie dotknął trend montowania silników turbo ani zwiększania wymiarów (i mas) nowych aut. W tym roku mija 30 lat od premiery pierwszej generacji Mazdy MX-5 (symbol NA). Jej obecna, czwarta odsłona (ND) nie może narzekać na popularność – wręcz przeciwnie, sprzedaje się znacznie lepiej od swojej poprzedniczki (NC).

MAZDA MX-5 IV FL RF SkyFREEDOM 2.0Sky-G 184KM 6MT RWD WY7150X 05-2019

Kosmetyczne udoskonalenia

Obecna Mazda MX-5 trafiła do sprzedaży w 2014 r., a jej wizytówką jest niecodzienna koncepcja – w przeciwieństwie do wielu modeli wymiary pojazdu na tle poprzedniej generacji są… odczuwalnie mniejsze. Niestety, rzutuje to na przestronność: osoby o wzroście ponad 185 cm lub z nadwagą ze zmieszczeniem się we wnętrzu japońskiego roadstera będą miały spore trudności. Wersja RF (z elektrycznie składanym dachem) ma jeszcze jedną bolączkę: szeroki tylny słupek mocno ogranicza widoczność do tyłu po skosie. Trzeba zawsze bacznie rozglądać się przy włączaniu się do ruchu z drogi podporządkowanej biegnącej np. pod kątem 30 stopni do głównej.

Przy okazji liftingu japońscy inżynierowie zafundowali MX-5 szereg niewielkich, acz istotnych udoskonaleń – począwszy od pewniejszej konstrukcji uchwytów na pojemniki z napojami przez zmodyfikowany mechanizm regulacji oparć foteli (pozwala łatwiej dobrać pozycję) aż po modyfikację zawiasów drzwi (wygodniej wsiadać i wysiadać w ciasnych miejscach). System multimedialny Mazdy wzbogacił się o interfejsy dla smartfonów (Apple CarPlay i Android Auto), a lista wyposażenia – o szereg systemów wspomagających. I chyba najważniejsze: kolumna kierownicy jest wreszcie regulowana nie w jednej, lecz w dwóch płaszczyznach.

MAZDA MX-5 IV FL RF SkyFREEDOM 2.0Sky-G 184KM 6MT RWD WY7150X 05-2019
Z jednej strony – porządny montaż i łatwa, „analogowa” obsługa, z drugiej – brak schowków i ciasnota. Nowość: interfejsy Apple CarPlay i Android Auto dla smartfonów.

Więcej mocy!

Z zewnątrz Mazda MX-5 po liftingu praktycznie nie różni się od wersji sprzed modernizacji – jeśli nie liczyć pojawienia się kamery cofania i nowych wzorów obręczy. Największa zmiana zaszła pod maską: 2-litrowa, wolnossąca benzynowa jednostka generuje teraz moc 184 zamiast 160 KM i 205 zamiast 200 Nm maksymalnego momentu obrotowego. Zastosowano w niej lżejsze tłoki i korbowody, zwiększono przepustowość układu dolotowego i ograniczono straty w układzie wydechowym, a przy okazji podniesiono ogranicznik obrotów – z 6800 do 7500 obr./min.

Efekt nie tylko czuć, ale i… słychać. Silnik MX-5 po liftingu ma więcej energii w dolnej partii obrotomierza i jeszcze żwawiej reaguje na gaz, a do tego zyskał nieco dosadniejsze, bardziej charakterne brzmienie. Jedno się nie zmieniło: jednostka Mazdy wyjątkowo oszczędnie obchodzi się z paliwem. Dynamiczna jazda po mieście to jakieś 8,5-9 l/100 km.

Nie zmieniła się też praca drążka manualnej skrzyni. Choć wariant RF można kupić z niezłym 6-biegowym automatem, po prostu szkoda rezygnować z precyzji, jaką odznacza się mechanizm ręcznej przekładni. Jej dźwignia ma króciutki skok, a poszczególne przełożenia wskakują niemal same, z metalicznym kliknięciem – nawet przy brutalnym traktowaniu.

MAZDA MX-5 IV FL RF SkyFREEDOM 2.0Sky-G 184KM 6MT RWD WY7150X 05-2019
Opcjonalne fotele Recaro są „obcisłe” – dobrze trzymają, ale mają stosunkowo wąskie oparcia.

 

Prowadzenie jak marzenie

Dodatkowe konie przydają się zwłaszcza na wąskich, krętych drogach – mocniejszy silnik sprawia, że MX-5 jest odczuwalnie „zrywniejsza”, mniej pokorna i budzi w kierowcy większy respekt. Mimo to bardziej niż moc liczą się tu zwinność oraz bliski kontakt z asfaltem. Kierowca siedzi tuż przy tylnej osi, wolnossąca jednostka płynnie oddaje moc, a wyważony układ kierowniczy pozwala precyzyjnie „czytać” drogę. Nieprzesadnie sztywne zawieszenie sprawia, że o wyprofilowaniu zakrętu dodatkowo informują łagodne przechyły. I, co zaskakujące, zapewnia niezły komfort jazdy.

Choć Mazda ma mocno „przyklejoną” do nawierzchni przednią oś, a pod obciążeniem wykazuje się podsterownością, wystarczy trochę gazu i lekkie przełamanie, by wprowadzić ją w poślizg. Z uwagi na krótki rozstaw osi nie jest to wóz do driftowania, ale frajda z jazdy – gwarantowana!

MAZDA MX-5 IV FL RF SkyFREEDOM 2.0Sky-G 184KM 6MT RWD WY7150X 05-2019
Panel dachowy składa się lub rozkłada w ciągu 13 s, na postoju albo podczas jazdy z prędkością do 10 km/h.

Mazda MX-5 RF 2.0 Sky-G 6MT SkyFreedom – PODSUMOWANIE TESTU

Mazda MX-5 to klasa sama dla siebie, a po liftingu tylko zyskała na atrakcyjności. Zupełnie jak autach starszego pokolenia, sport polega tu na lekkości i wyczuciu drogi, nie na „pakowaniu” mocnego silnika i usztywnianiu zawieszenia.

Mazda MX-5 RF 2.0 Sky-G 6MT SkyFreedom – plusy i minusy

 +  Dobre osiągi, niskie zużycie paliwa, precyzyjna skrzynia, wyśmienity balans, niezły komfort, fantastyczna pozycja, prosta obsługa;
 –  Ograniczone przestronność i praktyczność.

Mazda MX-5 RF 2.0 Sky-G 6MT SkyFreedom – dane techniczne, osiągi, spalanie, cena

Tabela WK-DANE TECH_MAZDA MX-5

 

Mazda MX-5 RF 2.0 Sky-G 6MT SkyFreedom – galeria

Oceny czytelników
[Głosów: 2 Średnia: 5]

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here