Świetne wersje hybrydowe czynią z Lexusa RX wyjątkową propozycję w segmencie dużych SUV-ów. Którą generację RX-a z drugiej ręki wybrać – drugą czy trzecią?
Minęło ponad 20 lat od pojawienia się na rynku Lexusa RX. Do tej pory przedstawiono cztery generacje, z czego największą popularnością pośród używanych propozycji cieszą się dwie pośrednie – druga (lata 2003-2009) i trzecia (2009-2015). 18 lat temu Lexus RX budził sporo kontrowersji stylistyką nadwozia, nieśmiało aspirującą w kierunku SUV-ów coupe: miała o tym świadczyć gwałtownie opadająca ku tyłowi linia dachu. W rzeczywistości ten samochód nawet nie próbuje udawać sportowego, oferując miękko zestrojone zawieszenie i doskonały poziom wyciszenia. Nie ma też szczególnie mocnych silników, choć nie sposób nazwać go „zawalidrogą”. Już na samym wstępie warto wspomnieć, że Lexus nie przewidział dla RX-a wersji wysokoprężnych. Wydatki na paliwo miała zrekompensować specjalność marki, czyli odmiana hybrydowa z zestawem współpracujących z nią silników elektrycznych, odpowiedzialnych także za napędzanie tylnej osi. Hybrydowe RX-y spotkały się z uznaniem klientów i do dzisiaj są propozycjami godnymi rozpatrzenia. Ewentualnie można pomyśleć o w pełni benzynowym V6 współpracującym z instalacją gazową.
Używane RX-y do tej pory nie są tanimi propozycjami. Trzeba dysponować ok. 40 tys. zł na zakup zadbanej drugiej generacji, a na RX-a III – minimum 60 tys. zł. Na jakiego lepiej się zdecydować? Czy po obu można się spodziewać znikomej awaryjności, do której nas przyzwyczaił Lexus? Porównajmy dwa wcielenia luksusowych japońskich SUV-ów.
Używany Lexus RX II i Lexus RX III – deska rozdzielcza
Wzornictwo kokpitu Lexusa stanowi pewien pomost pomiędzy uporządkowaniem instrumentów a przyciągającą oko stylistyką. W RX-ie II próbowano go ożywić efektownymi zegarami w tubusach, w nowszym modelu zaś konsolą środkową o finezyjnym kształcie. Tak czy inaczej, w opisywanych autach trzeba nastawić się na „przyciskową” obsługę lub powierzenie jej „pośrednikom”, jak np. joystickowi w RX-ie III, przypominającym komputerową mysz. Jak przystało na Lexusa, nie oszczędzano na doborze materiałów wykończeniowych: to głównie miękkie tworzywa o przyjemnej w dotyku fakturze. Zastrzeżenia płyną jedynie w stronę niektórych elementów ozdobnych, np. lakierowanego na srebrno plastiku.
Używany Lexus RX II i Lexus RX III – przestrzeń w środku
Z pewnością nie jest to najprzestronniejszy SUV tych rozmiarów na rynku, ale wypada pochwalić warunki podróżowania RX-em z przodu – miejsca nie brakuje wysokim osobom w obrębie każdej części ciała. Typowo dla aut japońskich, także w uterenowionym Lexusie zamontowano fotele z niezbyt długim siedziskiem, uwierającym uda podczas pokonywania dalekich tras. Charakterystycznie opadająca linia dachu zabrała trochę przestrzeni na głowy podróżującym z tyłu, natomiast mają oni do dyspozycji równą podłogę umożliwiającą komfortowy przewóz trzech pasażerów średniego wzrostu (lub dzieci). W większości egzemplarzy uświadczymy elektryczną regulację przednich foteli i nawiewy klimatyzacji dla osób podróżujących na kanapie.
Używany Lexus RX II i Lexus RX III – bagażniki
W Lexusie RX możliwości transportowe ewidentnie zeszły na drugi plan. By coś włożyć do bagażników, trzeba pokonać wysoki próg załadunkowy. Same w sobie są dość płytkie, a przez to niezbyt pojemne: RX II zabierze na pokład 440 l, RX III – 496 l (lub 446 l w odmianie hybrydowej). W dodatku nie mają regularnego kształtu przez wnikające do środka nadkola. Producent mógł bardziej wysilić się w kwestii funkcjonalności przestrzeni bagażowej – nie należy spodziewać się wnęk na drobiazgi czy haków podtrzymujących siatki z zakupami. O niezłych wynikach można mówić po położeniu oparć kanapy. Wtedy RX III pomieści 1626 l (450h: 1570 l), a starszy model aż 2130 l. Obydwa nie występowały w odmianach 7-osobowych.
Używany Lexus RX II i Lexus RX III – silniki
W przypadku RX-ów wybór ogranicza się albo do benzynowych V6-tek, albo opracowanych na nich wariantach hybrydowych (diesli nie przewidziano). Większy wybór daje starszy model, bowiem oferowano go w łącznie 4 wersjach: 300 (3.0/204 KM), 350 (3.5/276 KM), 400h (3.3 + dwa elektryczne/272 KM) oraz dostępnej na rynku północnoamerykańskim 330 (3.3/233 KM). Odbiorcy RX-ów III musiały zadowolić dwie odmiany – 350 (3.5/277 KM, z poprzedniej generacji) i 450h (3.5 + dwa/trzy elektryczne/299 KM). Poza wspomnianymi wcześniej zmianami w układzie przeniesienia napędu (tylną oś wprawia w ruch osobna jednostka elektryczna), Lexus dokonał pewnych zmian w spalinowej części układu, mających na celu obniżenie zużycia paliwa: pracuje ona w cyklu Atkinsona i jest wyposażona m.in. w układ recyrkulacji schładzanych gazów spalinowych. Silniki zestawiano wyłącznie z automatycznymi skrzyniami biegów, z czego benzynowe otrzymały przekładnie klasyczne, a hybrydowe – planetarne (e-CVT), pracujące w podobny sposób jak bezstopniowe. Bardzo rzadko, ale zdarzają się RX-y z napędem wyłącznie na przód.
Używany Lexus RX II i Lexus RX III – co się w nich psuje?
Lista potencjalnych usterek Lexusów RX nie obfituje w wiele podpunktów. Chętni na ten model w wersji hybrydowej słusznie obawiają się o kondycję akumulatora odpowiedzialnego za zasilanie elektrycznej części układu. Przy właściwych warunkach eksploatacyjnych jest w stanie wytrzymać kilkanaście lat, a to oznacza, że w RX-ach II może być „na wykończeniu”. Ale nie musi. By się o tym przekonać, najlepiej odwiedzić przed zakupem warsztat specjalizujący się w hybrydach i sprawdzić stan baterii. W razie konieczności regeneracja kosztuje tyle, co tzw. pakiet startowy w większości turbodiesli, czyli ok. 3-5 tys. zł. Czasami psuje się inwerter, czyli falownik zmieniający prąd stały na zmienny. Benzynowe silniki bywają trapione przez wycieki oleju z pokrywy zaworów. Niektórzy użytkownicy zgłaszają przypadki rozszczelniania się chłodnic w ich dolnych partiach. Elektronika pokładowa okazuje się stabilna poza wadliwymi czujnikami poziomowania świateł. Niemała masa samochodu skutecznie rozprawia się z tarczami i klockami hamulcowymi. Wszystko można jednak zaliczyć do typowych usterek wynikających z wyeksploatowania poszczególnych elementów.
Używany Lexus RX II i Lexus RX III – za ile można go kupić?
Używane Lexusy świetnie opierają się spadkowi cen. Trudno znaleźć dobrego RX-a II za mniej niż 40 tys. zł, a na dobrą hybrydę trzeba przeznaczyć nawet 45-50 tys. zł (roczniki 2006-2008). To i tak o wiele za mało na RX-a III, który „startuje” od 60 tys. zł. Poliftowe auta (2012-2015) kosztują 90-110 tys. zł. Ok. 2/3 ogłoszeń dotyczy samochodów hybrydowych, prawie wszystkie zaś aut z napędem 4×4.
Używany Lexus RX II i Lexus RX III – którą generację wybrać?
Trudno o jednoznaczny wybór, bo obie są dobre – niemal bezawaryjne, dobrze wykończone, świetnie wyciszone i wystarczająco dynamiczne (a hybrydy: oszczędne). Należy się zatem kierować dostępnym budżetem, choć RX III nie stanowi ogromnego przełomu względem poprzednika (ale ma bezwzględnie wydajniejszy, a przez to bardziej skomplikowany układ hybrydowy). Szukajmy samochodów europejskich z rzetelną historią serwisową, a nie powinniśmy się na nich zawieść.
Lexus RX II – plusy i minusy
+ dobre wyciszenie wnętrza, niemal zerowa awaryjność silników, wysoka jakość wykonania kokpitu
– płytki i niezbyt pojemny bagażnik, skromna oferta rynkowa, drogie części zamienne
Lexus RX III – plusy i minusy
+ dopracowany i oszczędny układ hybrydowy, bardzo bogate wyposażenie, niska utrata wartości
– wysokie koszty serwisowania, przeciętna objętość wnętrza, mało skuteczny napęd 4×4
Lexus RX II | Lexus RX III | |
---|---|---|
Lata produkcji | 2003-2009 | 2009-2015 |
Dł./szer./wys. | 473/184/174 cm | 477/186/169-172 cm |
Rozstaw osi | 272 cm | 274 cm |
Pojemność bagażnika | 440-2130 l | 496-1626 l, 450h 446-1570 l |
Silniki benzynowe | 3.0-3.5 (204-276 KM) | 3.5 (277-299 KM) |
Silniki Diesla | brak | brak |
Silnik | 3.0 V6 (300) | 3.3 V6 (330) | 3.5 V6 (350) | 3.5 V6 (400h) |
---|---|---|---|---|
Pojemność | 2995 cm³ | 3302 cm³ | 3456 cm³ | 3311 cm³ |
Paliwo | benz. | benz. | benz. | benz. + elektr. |
Maks. moc | 204 KM | 233 KM | 276 KM | 272 KM |
Maks. moment | 283 Nm | 328 Nm | 344 Nm | 288+333 Nm |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 9,0 s | 7,8 s | 7,8 s | 7,6 s |
Prędkość maks. | 200 km/h | 180 km/h | 200 km/h | 200 km/h |
Śr. zużycie paliwa | 12,2 l/100 km | 11,5 l/100 km | 11,2 l/100 km | 8,1 l/100 km |
Silnik | 3.5 V6 (350) | 3.5 V6 (450h) |
---|---|---|
Pojemność | 3456 cm³ | 3456 cm³ |
Paliwo | benz. | benz. + elektr. |
Maks. moc | 277 KM | 299 KM |
Maks. moment | 342 Nm | 317 Nm |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 8,0 s | 7,8 s |
Prędkość maks. | 200 km/h | 200 km/h |
Śr. zużycie paliwa | 10,6 l/100 km | 6,3 l/100 km |
Polecamy również inne nasze artykuły o używanych Lexusach RX: