Lexus RX

Świetne wersje hybrydowe czynią z Lexusa RX wyjątkową propozycję w segmencie dużych SUV-ów. Którą generację RX-a z drugiej ręki wybrać – drugą czy trzecią?

Minęło ponad 20 lat od pojawienia się na rynku Lexusa RX. Do tej pory przedstawiono cztery generacje, z czego największą popularnością pośród używanych propozycji cieszą się dwie pośrednie – druga (lata 2003-2009) i trzecia (2009-2015). 18 lat temu Lexus RX budził sporo kontrowersji stylistyką nadwozia, nieśmiało aspirującą w kierunku SUV-ów coupe: miała o tym świadczyć gwałtownie opadająca ku tyłowi linia dachu. W rzeczywistości ten samochód nawet nie próbuje udawać sportowego, oferując miękko zestrojone zawieszenie i doskonały poziom wyciszenia. Nie ma też szczególnie mocnych silników, choć nie sposób nazwać go „zawalidrogą”. Już na samym wstępie warto wspomnieć, że Lexus nie przewidział dla RX-a wersji wysokoprężnych. Wydatki na paliwo miała zrekompensować specjalność marki, czyli odmiana hybrydowa z zestawem współpracujących z nią silników elektrycznych, odpowiedzialnych także za napędzanie tylnej osi. Hybrydowe RX-y spotkały się z uznaniem klientów i do dzisiaj są propozycjami godnymi rozpatrzenia. Ewentualnie można pomyśleć o w pełni benzynowym V6 współpracującym z instalacją gazową.

Lexus RX II
Lexus RX II nie bez powodu sprawia wrażenie auta „postawionego na szczudłach” – jego prześwit wynosi satysfakcjonujące 21 cm. Wersje benzynowe i hybrydowe różnią się charakterystyką napędu 4×4: RX 400h wyposażono w dodatkowy silnik elektryczny odpowiedzialny wyłącznie za napędzanie tylnej osi pojazdu (w pozostałych moc jest na nią przekazywana za pośrednictwem wału).

Używane RX-y do tej pory nie są tanimi propozycjami. Trzeba dysponować ok. 40 tys. zł na zakup zadbanej drugiej generacji, a na RX-a III – minimum 60 tys. zł. Na jakiego lepiej się zdecydować? Czy po obu można się spodziewać znikomej awaryjności, do której nas przyzwyczaił Lexus? Porównajmy dwa wcielenia luksusowych japońskich SUV-ów.

Lexus RX III
Lexus RX III kontynuuje koncepcję stylistyczną z poprzednika. Wymiary zwiększono zaledwie o kilka centymetrów w każdym zakresie, a gamę silnikową okrojono do dwóch propozycji – 3.5 V6 oraz opartej na nim hybrydzie. Prześwit wynosi 19 cm.

Używany Lexus RX II i Lexus RX III – deska rozdzielcza

Wzornictwo kokpitu Lexusa stanowi pewien pomost pomiędzy uporządkowaniem instrumentów a przyciągającą oko stylistyką. W RX-ie II próbowano go ożywić efektownymi zegarami w tubusach, w nowszym modelu zaś konsolą środkową o finezyjnym kształcie. Tak czy inaczej, w opisywanych autach trzeba nastawić się na „przyciskową” obsługę lub powierzenie jej „pośrednikom”, jak np. joystickowi w RX-ie III, przypominającym komputerową mysz. Jak przystało na Lexusa, nie oszczędzano na doborze materiałów wykończeniowych: to głównie miękkie tworzywa o przyjemnej w dotyku fakturze. Zastrzeżenia płyną jedynie w stronę niektórych elementów ozdobnych, np. lakierowanego na srebrno plastiku.

Lexus RX II
Lexus nie idzie na kompromisy – w RX-ie II wybór skrzyń biegów ograniczał się tylko do automatycznych. Istnieje sporo wariantów kolorystyki kokpitu. Bazowe wersje mają kierownicę obszytą skórą (bez drewnianych wstawek).
Lexus RX III
Sposób sterowania multimediami odbiega intuicyjnością od systemów stosowanych w samochodach europejskich. Konsola środkowa zabiera dużo miejsca na nogi.

Używany Lexus RX II i Lexus RX III – przestrzeń w środku

Z pewnością nie jest to najprzestronniejszy SUV tych rozmiarów na rynku, ale wypada pochwalić warunki podróżowania RX-em z przodu – miejsca nie brakuje wysokim osobom w obrębie każdej części ciała. Typowo dla aut japońskich, także w uterenowionym Lexusie zamontowano fotele z niezbyt długim siedziskiem, uwierającym uda podczas pokonywania dalekich tras. Charakterystycznie opadająca linia dachu zabrała trochę przestrzeni na głowy podróżującym z tyłu, natomiast mają oni do dyspozycji równą podłogę umożliwiającą komfortowy przewóz trzech pasażerów średniego wzrostu (lub dzieci). W większości egzemplarzy uświadczymy elektryczną regulację przednich foteli i nawiewy klimatyzacji dla osób podróżujących na kanapie.

Używany Lexus RX II i Lexus RX III – bagażniki

W Lexusie RX możliwości transportowe ewidentnie zeszły na drugi plan. By coś włożyć do bagażników, trzeba pokonać wysoki próg załadunkowy. Same w sobie są dość płytkie, a przez to niezbyt pojemne: RX II zabierze na pokład 440 l, RX III – 496 l (lub 446 l w odmianie hybrydowej). W dodatku nie mają regularnego kształtu przez wnikające do środka nadkola. Producent mógł bardziej wysilić się w kwestii funkcjonalności przestrzeni bagażowej – nie należy spodziewać się wnęk na drobiazgi czy haków podtrzymujących siatki z zakupami. O niezłych wynikach można mówić po położeniu oparć kanapy. Wtedy RX III pomieści 1626 l (450h: 1570 l), a starszy model aż 2130 l. Obydwa nie występowały w odmianach 7-osobowych.

Używany Lexus RX II i Lexus RX III – silniki

W przypadku RX-ów wybór ogranicza się albo do benzynowych V6-tek, albo opracowanych na nich wariantach hybrydowych (diesli nie przewidziano). Większy wybór daje starszy model, bowiem oferowano go w łącznie 4 wersjach: 300 (3.0/204 KM), 350 (3.5/276 KM), 400h (3.3 + dwa elektryczne/272 KM) oraz dostępnej na rynku północnoamerykańskim 330 (3.3/233 KM). Odbiorcy RX-ów III musiały zadowolić dwie odmiany – 350 (3.5/277 KM, z poprzedniej generacji) i 450h (3.5 + dwa/trzy elektryczne/299 KM). Poza wspomnianymi wcześniej zmianami w układzie przeniesienia napędu (tylną oś wprawia w ruch osobna jednostka elektryczna), Lexus dokonał pewnych zmian w spalinowej części układu, mających na celu obniżenie zużycia paliwa: pracuje ona w cyklu Atkinsona i jest wyposażona m.in. w układ recyrkulacji schładzanych gazów spalinowych. Silniki zestawiano wyłącznie z automatycznymi skrzyniami biegów, z czego benzynowe otrzymały przekładnie klasyczne, a hybrydowe – planetarne (e-CVT), pracujące w podobny sposób jak bezstopniowe. Bardzo rzadko, ale zdarzają się RX-y z napędem wyłącznie na przód.

Lexus RX II
Obydwa wcielenia wykorzystują ten sam silnik 3.5 V6, rozwijający 276/277 KM. Na jego podstawie opracowano hybrydę dla trzeciej generacji RX-a (druga bazowała na jednostce 3.3).
Lexus RX III
Hybrydowe Lexusy słyną z miękkiej pracy, harmonijnego oddawania mocy i umiarkowanego zapotrzebowania na paliwo w warunkach miejskich (poniżej 10 l/100 km).

Używany Lexus RX II i Lexus RX III – co się w nich psuje?

Lista potencjalnych usterek Lexusów RX nie obfituje w wiele podpunktów. Chętni na ten model w wersji hybrydowej słusznie obawiają się o kondycję akumulatora odpowiedzialnego za zasilanie elektrycznej części układu. Przy właściwych warunkach eksploatacyjnych jest w stanie wytrzymać kilkanaście lat, a to oznacza, że w RX-ach II może być „na wykończeniu”. Ale nie musi. By się o tym przekonać, najlepiej odwiedzić przed zakupem warsztat specjalizujący się w hybrydach i sprawdzić stan baterii. W razie konieczności regeneracja kosztuje tyle, co tzw. pakiet startowy w większości turbodiesli, czyli ok. 3-5 tys. zł. Czasami psuje się inwerter, czyli falownik zmieniający prąd stały na zmienny. Benzynowe silniki bywają trapione przez wycieki oleju z pokrywy zaworów. Niektórzy użytkownicy zgłaszają przypadki rozszczelniania się chłodnic w ich dolnych partiach. Elektronika pokładowa okazuje się stabilna poza wadliwymi czujnikami poziomowania świateł. Niemała masa samochodu skutecznie rozprawia się z tarczami i klockami hamulcowymi. Wszystko można jednak zaliczyć do typowych usterek wynikających z wyeksploatowania poszczególnych elementów.

Lexus RX II
Możliwe koszty wynikające ze słabej kondycji baterii układu hybrydowego nie powinny przerażać – w chwili obecnej istnieje sporo placówek zajmujących się regeneracją akumulatorów. Zapłacimy za nią tyle, ile byśmy przeznaczyli na doprowadzenie do porządku „zjeżdżonego” turbodiesla.

Używany Lexus RX II i Lexus RX III – za ile można go kupić?

Używane Lexusy świetnie opierają się spadkowi cen. Trudno znaleźć dobrego RX-a II za mniej niż 40 tys. zł, a na dobrą hybrydę trzeba przeznaczyć nawet 45-50 tys. zł (roczniki 2006-2008). To i tak o wiele za mało na RX-a III, który „startuje” od 60 tys. zł. Poliftowe auta (2012-2015) kosztują 90-110 tys. zł. Ok. 2/3 ogłoszeń dotyczy samochodów hybrydowych, prawie wszystkie zaś aut z napędem 4×4.

Lexus RX III
Wraz z przeprowadzeniem liftingu RX-a III (w 2012 r.) pojawiła się sportowo stylizowana odmiana F-Sport. Niestety, nie zarezerwowano dla niej mocniejszego silnika.

Używany Lexus RX II i Lexus RX III – którą generację wybrać?

Trudno o jednoznaczny wybór, bo obie są dobre – niemal bezawaryjne, dobrze wykończone, świetnie wyciszone i wystarczająco dynamiczne (a hybrydy: oszczędne). Należy się zatem kierować dostępnym budżetem, choć RX III nie stanowi ogromnego przełomu względem poprzednika (ale ma bezwzględnie wydajniejszy, a przez to bardziej skomplikowany układ hybrydowy). Szukajmy samochodów europejskich z rzetelną historią serwisową, a nie powinniśmy się na nich zawieść.

Lexus RX II – plusy i minusy

 +  dobre wyciszenie wnętrza, niemal zerowa awaryjność silników, wysoka jakość wykonania kokpitu
 –  płytki i niezbyt pojemny bagażnik, skromna oferta rynkowa, drogie części zamienne

Lexus RX II

Lexus RX III – plusy i minusy

 +  dopracowany i oszczędny układ hybrydowy, bardzo bogate wyposażenie, niska utrata wartości
 –  wysokie koszty serwisowania, przeciętna objętość wnętrza, mało skuteczny napęd 4×4

Lexus RX III

Lexus RX II i Lexus RX III – podstawowe dane techniczne
Lexus RX IILexus RX III
Lata produkcji2003-20092009-2015
Dł./szer./wys.473/184/174 cm477/186/169-172 cm
Rozstaw osi272 cm274 cm
Pojemność bagażnika440-2130 l496-1626 l, 450h 446-1570 l
Silniki benzynowe3.0-3.5 (204-276 KM)3.5 (277-299 KM)
Silniki Dieslabrakbrak
Lexus RX II – dane techniczne, osiągi, spalanie
Silnik3.0 V6 (300)3.3 V6 (330)3.5 V6 (350)3.5 V6 (400h)
Pojemność2995 cm³3302 cm³3456 cm³3311 cm³
Paliwobenz.benz.benz.benz. + elektr.
Maks. moc204 KM233 KM276 KM272 KM
Maks. moment283 Nm328 Nm344 Nm288+333 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h9,0 s7,8 s7,8 s7,6 s
Prędkość maks.200 km/h180 km/h200 km/h200 km/h
Śr. zużycie paliwa12,2 l/100 km11,5 l/100 km11,2 l/100 km8,1 l/100 km
Lexus RX III – dane techniczne, osiągi, spalanie
Silnik3.5 V6 (350)3.5 V6 (450h)
Pojemność3456 cm³3456 cm³
Paliwobenz.benz. + elektr.
Maks. moc277 KM299 KM
Maks. moment342 Nm317 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h8,0 s7,8 s
Prędkość maks.200 km/h200 km/h
Śr. zużycie paliwa10,6 l/100 km6,3 l/100 km

Polecamy również inne nasze artykuły o używanych Lexusach RX:

Używany Lexus RX II (2003-2009) – opinie użytkowników

Używany Lexus RX III (2009-2015) – opinie użytkowników

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here