LEXUS RX 450h III 3.5 V6 299KM AT CVT WE3893S 07-2009

W czasach świetności Lexus RX kusił prawdziwie ekonomiczną odmianą hybrydową. Warto ją wybrać z drugiej ręki, czy lepiej zdecydować się na „czystą benzynę”? Oto opinie o Lexusie RX III.

Gdy debiutował Lexus RX trzeciej generacji, napędy hybrydowe jeszcze nie trafiały do wielkich SUV-ów. Mimo tego to nie on zapoczątkował ten trend, a jego poprzednik (RX II), dostępny od 2005 r. w wersji 400h o mocy 272 KM. W opisywanym modelu hybrydowy układ oparto na benzynowej jednostce 3.5 V6. Łącznie rozwija on 299 KM i w porównaniu do odmiany całkowicie benzynowej (ten sam silnik o mocy 277 KM) znacząco różni się przeniesieniem napędu. W RX-ie 450h tylną oś napędza osobny silnik elektryczny (trzeci w całym samochodzie), wobec tego nie ma w nim tradycyjnego wału napędowego. Niektóre samochody na rynek amerykański otrzymywały napęd wyłącznie na przednią oś. Wersje benzynowe i hybrydowe różnią się również zastosowaną skrzynią biegów (automatyczna lub planetarna e-CVT). Ta druga cieszyła się sporym powodzeniem w salonach, głównie za sprawą niższych rachunków za paliwo względem konkurentów z silnikami Diesla. Układ nie generował awarii: te dopiero mogą nadejść, bowiem żywotność akumulatorów trakcyjnych hybrydy szacuje się na ok. kilkanaście lat. W ogłoszeniach już można natknąć się na pojedyncze samochody ze zregenerowaną baterią lub wymienioną na nową.

Test najnowszego Lexusa RX w przedłużonej, 7-osobowej wersji 450hL

LEXUS RX 450h III 3.5 V6 299KM AT CVT WE3893S 07-2009
W RX-ie III pojawiła się opcja regulacji wysokości zawieszenia. W żaden sposób nie można go jednak „usztywnić” w celu poprawy właściwości jezdnych. Te pozostają co najwyżej wystarczające. Tylną wycieraczkę ukryto pod spojlerem.

Na co dzień RX pozostaje naprawdę komfortowym autem: doskonale się do niego wsiada, nie brakuje miejsca w środku, bagażnik okazuje się wystarczający (prawie 500 l). Czego chcieć więcej? Na pewno dokładniejszego wyciszenia i poprawy jakości wykonania, szczególnie tapicerek foteli i kanapy. Te dwie kwestie najczęściej są przytaczane przez użytkowników, którzy przesiedli się do RX-a III z poprzedniego modelu. Czy w czymś poczyniono postęp? Zobaczmy, co o używanym Lexusie RX III mówią właściciele.

LEXUS RX 350 III 3.5 V6 277KM 6AT WE7678R 02-2009
Masywna bryła nadwozia emituje spory hałas podczas przejazdów z wyższymi prędkościami. Lexus mógłby się postarać o lepsze odizolowanie wnętrza od odgłosów z zewnątrz, zwłaszcza w okolicach drzwi. Niektórzy właściciele wyciszyli swoje auta na własną rękę.

Używany Lexus RX III – wnętrze

Stylistykę zewnętrzną RX-a trudno uznać za wyszukaną. Co innego można powiedzieć o jego wnętrzu. Kokpit zwraca uwagę nietypową konsolą środkową z przetłoczeniem płynnie przechodzącym w okolice wyświetlacza multimediów. Umieszczono go w wygodnym miejscu, w zasięgu oczu kierowcy. Za obsługę odpowiada stosowany w innych autach japońskich joystick, którego skuteczność i intuicyjność obsługi u niektórych budzi kontrowersje. Klasa materiałów wykończeniowych i ich montaż nie odbiegają od poziomu znanego z konkurentów, głównie pochodzących z Niemiec. W RX-ie nie montowano ręcznych skrzyń biegów. Kto nie lubi drewnianych wstawek we wnętrzu, powinien poszukać usportowionej odmiany F Sport z obszytą skórą kierownicą i czarną podsufitką.

LEXUS RX 350 III 3.5 V6 277KM 6AT WE7678R 03-2009
Kokpit poskładano z solidnych i miłych w dotyku materiałów. Ergonomia w Lexusie nie jest tak dobra jak np. w Audi.

Pokaźne drzwi dają świetny dostęp do przedziału pasażerskiego RX-a. Przednie fotele nie zostały najlepiej wyprofilowane, ale względem starszych Lexusów nieco wydłużono ich siedzisko, co przeniosło się na komfort w dalekich trasach. Z tyłu wysokim osobom może brakować miejsca na głowy, pełna swoboda panuje za to w okolicach stóp (równa podłoga). Kanapa posiada funkcję przesuwania, jej oparcie zaś dzieli się w proporcji 40:20:40. Zaskakująco płytki bagażnik mieści 496 l, w RX-ie 450h o 50 l mniej. Kształt jest daleki od foremnego, brakuje też schowków (sporo drobiazgów zmieści wnęka przy kole zapasowym). Po złożeniu kanapy SUV Lexusa zabierze na pokład przyzwoite 1626 l (1570 l w odmianie hybrydowej).

Używany Lexus RX III – silniki

Lexus proponował tylko dwie wersje oparte na jednym silniku – 3.5 V6. Wyjściowo rozwija 277 KM i odznacza się świetną kulturą pracy, nie brak mu mocy nawet w wysokich partiach obrotów. Całkiem nieźle toleruje instalacje gazowe. Montowano w nim bowiem pośredni wtrysk paliwa, zawory zaś posiadają system hydraulicznej kompensacji. Jednostka zastosowana w RX-ie 450h pracuje w cyklu Atkinsona, a jej kod przemianowano na 2GR-FXE (w całkowicie benzynowym: 2GR-FE). Słabą wydajność na niskich obrotach zniwelowano stosując zespół dwóch silników elektrycznych (lub trzech w odmianach E-Four z napędem 4×4, w których dodatkowa jednostka wprawia w ruch tylną oś). Hybrydowego RX-a łączono z przekładnią planetarną e-CVT, podczas gdy odmianę 350 z tradycyjną skrzynią automatyczną. Większość użytkowników nie narzeka na specyfikę pracy bezstopniowej przekładni użytej w Lexusie. Pochwały płyną w kierunku zużycia paliwa wersji hybrydowej – w mieście wyniki rzędu 8-9 l/100 km nie są niczym szczególnym. Uczciwie trzeba przyznać, że dużo nie pali nawet stricte benzynowy RX.

LEXUS RX 350 III 3.5 V6 277KM 6AT WE7678R 03-2009
Do pieczołowicie zakrytego silnika rzadko trzeba zaglądać. Japońskie 3.5 V6 to naprawdę długowieczna i przyjemna w eksploatacji jednostka napędowa.
LEXUS RX 450h III 3.5 V6 299KM AT CVT WE3893S 07-2009
Dzięki kooperacji z dwoma/trzeba silnikami elektrycznymi, Lexus RX 450h jest nieco żwawszy od benzynowego, a przy tym realnie od niego oszczędniejszy. Poza naturalnym zużyciem akumulatorów, układ sprawuje się bez zarzutu.

Używany Lexus RX III – opinie użytkowników

 Zalety 

„Silnik benzynowy załącza się niemal niezauważalnie. Wyprzedzanie odbywa się bardzo sprawnie”

„Wielkie lusterka i kamery z tyłu i z boku. Parkowanie nie nastręcza trudności”

„W RX-ie bez obaw mogą podróżować cztery dorosłe osoby, ewentualnie dwójka z trójką dzieci”

„Jak na samochód ważący ponad 2 tony i mający 300 KM, spalanie rzędu 8,5 l/100 km jest naprawdę satysfakcjonujące”

 Wady 

„Mam w Lexusie pneumatykę. Pracuje głośno i nie daje zbyt wiele na nierównościach”

„Już po kilkudziesięciu tys. km zaczął się przecierać fotel kierowcy. Nie tego oczekiwałem po Lexusie”

„Napęd 4×4 nie umywa się do quattro z Audi czy xDrive z BMW”

„W aucie robi się głośno już od 100 km/h. Chyba zainwestuje w porządne wygłuszenie”

Używany Lexus RX III – awaryjność, typowe usterki

Właściciele Lexusów zazwyczaj płacą tylko za ubezpieczenie, paliwo i okresowe przeglądy w autoryzowanych stacjach obsługi. Są drogie (nawet 3-4 tys. zł), ale podtrzymują wartość, co powinno zaowocować podczas odsprzedaży. Sporadycznie zawodzą cewki zapłonowe, pod uszczelkami pokrywy zaworów czasami pojawiają się wycieki. Lexusy RX III powoli wchodzą w okres, w którym trzeba zainteresować się kondycją baterii układu hybrydowego. W tym celu warto przed zakupem sprawdzić jej stan w placówce wyspecjalizowanej w hybrydach. Na hałasujące zawieszenie pneumatyczne nic się nie da zrobić, podobnie jak na łuszczącą się tapicerkę foteli i kanapy. Część samochodów przechodziła akcje serwisowe polegające na wymianie przewodów paliwowych i poduszki powietrznej. O ile nie natrafimy na Lexusa odbudowanego po poważnym wypadku albo przywróconego do życia np. po powodzi, mamy prawo oczekiwać od niego niemal zerowej awaryjności. Odzwierciedlają ją wysokie miejsca w rankingach niezawodności.

LEXUS RX 450h III 3.5 V6 299KM AT CVT WE3893S 07-2009
Kilkanaście lat to umowny okres poprawnego funkcjonowania układu hybrydowego. W Lexusie RX III coraz częściej będzie on wymagał interwencji. Jednorazowe zapłacenie kilku tys. zł np. na regenerację baterii powinno zaowocować kolejnymi latami względnego „spokoju”.

Używany Lexus RX III – gdzie jest nr VIN?

Numeru VIN należy szukać na naklejce w słupku środkowym prawym (przy fotelu pasażera).

LEXUS RX 450h III 3.5 V6 299KM AT CVT WE3893S 07-2009

Używany Lexus RX III – sytuacja rynkowa

Rozważając bezwypadkowego Lexusa RX III musimy przygotować minimum 55 tys. zł. Nawet w niższym przedziale cenowym (do 70 tys. zł) dość łatwo o samochód z polskiego salonu, z przebiegiem 150-200 tys. km. Od ok. 80 tys. zł wystawiane są auta poliftowe. Ok. 2/3 ofert dotyczy hybrydowych Lexusów, sporadycznie trafiają się benzynowe samochody z zamontowaną instalacją gazową.

Używany Lexus RX III – podsumowanie

Z opinii użytkowników można wywnioskować, że to najmniej problematyczny duży SUV z drugiej ręki. Nie oznacza to, że eksploatacja nic nie kosztuje: zamienników brakuje, a ceny przeglądów ścinają z nóg. Rzetelnie serwisowany Lexus niemal zawsze odwdzięcza się pełną gwarancją mobilności. Wersja hybrydowa pozwoli przynajmniej zredukować do akceptowalnego poziomu rachunki za paliwo. I przy okazji żwawiej jeździ.

Przeczytaj opinie na temat innych używanych Lexusów:

Używany Lexus IS II (2005-2012) – opinie

Używany Lexus GS III (2005-2011) – opinie

Używany Lexus RX II (2002-2009) – opinie

LEXUS RX 350 III 3.5 V6 277KM 6AT WE7680R 04-2009

Lexus RX III – wymiary, pojemność bagażnika
Dł./szer./wys. 477/186/169-172 cm
Rozstaw osi 274 cm
Pojemność bagażnika 496-1626 l, 446-1570 l (450h)
Lexus RX III – dane techniczne, osiągi, spalanie
Silnik 350 450h
Pojemność 3456 cm³ 3456 cm³
Paliwo benz. benz. + elektr.
Maks. moc 277 KM 299 KM
Maks. moment 342 Nm 317 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h 8,0 s 7,8 s
Prędkość maks. 200 km/h 200 km/h
Śr. zużycie paliwa 10,6 l/100 km 6,3 l/100 km

Używany Lexus RX III – galeria

Oceń ten wpis
[Głosów: 3 Średnia: 4.7]

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here