LEXUS RX 450h III 3.5 V6 299KM AT CVT WE3893S 07-2009

W czasach świetności Lexus RX kusił prawdziwie ekonomiczną odmianą hybrydową. Warto ją wybrać z drugiej ręki, czy lepiej zdecydować się na „czystą benzynę”? Oto opinie o Lexusie RX III.

Gdy debiutował Lexus RX trzeciej generacji, napędy hybrydowe jeszcze nie trafiały do wielkich SUV-ów. Mimo tego to nie on zapoczątkował ten trend, a jego poprzednik (RX II), dostępny od 2005 r. w wersji 400h o mocy 272 KM. W opisywanym modelu hybrydowy układ oparto na benzynowej jednostce 3.5 V6. Łącznie rozwija on 299 KM i w porównaniu do odmiany całkowicie benzynowej (ten sam silnik o mocy 277 KM) znacząco różni się przeniesieniem napędu. W RX-ie 450h tylną oś napędza osobny silnik elektryczny (trzeci w całym samochodzie), wobec tego nie ma w nim tradycyjnego wału napędowego. Niektóre samochody na rynek amerykański otrzymywały napęd wyłącznie na przednią oś. Wersje benzynowe i hybrydowe różnią się również zastosowaną skrzynią biegów (automatyczna lub planetarna e-CVT). Ta druga cieszyła się sporym powodzeniem w salonach, głównie za sprawą niższych rachunków za paliwo względem konkurentów z silnikami Diesla. Układ nie generował awarii: te dopiero mogą nadejść, bowiem żywotność akumulatorów trakcyjnych hybrydy szacuje się na ok. kilkanaście lat. W ogłoszeniach już można natknąć się na pojedyncze samochody ze zregenerowaną baterią lub wymienioną na nową.

Test najnowszego Lexusa RX w przedłużonej, 7-osobowej wersji 450hL

LEXUS RX 450h III 3.5 V6 299KM AT CVT WE3893S 07-2009
W RX-ie III pojawiła się opcja regulacji wysokości zawieszenia. W żaden sposób nie można go jednak „usztywnić” w celu poprawy właściwości jezdnych. Te pozostają co najwyżej wystarczające. Tylną wycieraczkę ukryto pod spojlerem.

Na co dzień RX pozostaje naprawdę komfortowym autem: doskonale się do niego wsiada, nie brakuje miejsca w środku, bagażnik okazuje się wystarczający (prawie 500 l). Czego chcieć więcej? Na pewno dokładniejszego wyciszenia i poprawy jakości wykonania, szczególnie tapicerek foteli i kanapy. Te dwie kwestie najczęściej są przytaczane przez użytkowników, którzy przesiedli się do RX-a III z poprzedniego modelu. Czy w czymś poczyniono postęp? Zobaczmy, co o używanym Lexusie RX III mówią właściciele.

LEXUS RX 350 III 3.5 V6 277KM 6AT WE7678R 02-2009
Masywna bryła nadwozia emituje spory hałas podczas przejazdów z wyższymi prędkościami. Lexus mógłby się postarać o lepsze odizolowanie wnętrza od odgłosów z zewnątrz, zwłaszcza w okolicach drzwi. Niektórzy właściciele wyciszyli swoje auta na własną rękę.

Używany Lexus RX III – wnętrze

Stylistykę zewnętrzną RX-a trudno uznać za wyszukaną. Co innego można powiedzieć o jego wnętrzu. Kokpit zwraca uwagę nietypową konsolą środkową z przetłoczeniem płynnie przechodzącym w okolice wyświetlacza multimediów. Umieszczono go w wygodnym miejscu, w zasięgu oczu kierowcy. Za obsługę odpowiada stosowany w innych autach japońskich joystick, którego skuteczność i intuicyjność obsługi u niektórych budzi kontrowersje. Klasa materiałów wykończeniowych i ich montaż nie odbiegają od poziomu znanego z konkurentów, głównie pochodzących z Niemiec. W RX-ie nie montowano ręcznych skrzyń biegów. Kto nie lubi drewnianych wstawek we wnętrzu, powinien poszukać usportowionej odmiany F Sport z obszytą skórą kierownicą i czarną podsufitką.

LEXUS RX 350 III 3.5 V6 277KM 6AT WE7678R 03-2009
Kokpit poskładano z solidnych i miłych w dotyku materiałów. Ergonomia w Lexusie nie jest tak dobra jak np. w Audi.

Pokaźne drzwi dają świetny dostęp do przedziału pasażerskiego RX-a. Przednie fotele nie zostały najlepiej wyprofilowane, ale względem starszych Lexusów nieco wydłużono ich siedzisko, co przeniosło się na komfort w dalekich trasach. Z tyłu wysokim osobom może brakować miejsca na głowy, pełna swoboda panuje za to w okolicach stóp (równa podłoga). Kanapa posiada funkcję przesuwania, jej oparcie zaś dzieli się w proporcji 40:20:40. Zaskakująco płytki bagażnik mieści 496 l, w RX-ie 450h o 50 l mniej. Kształt jest daleki od foremnego, brakuje też schowków (sporo drobiazgów zmieści wnęka przy kole zapasowym). Po złożeniu kanapy SUV Lexusa zabierze na pokład przyzwoite 1626 l (1570 l w odmianie hybrydowej).

Używany Lexus RX III – silniki

Lexus proponował tylko dwie wersje oparte na jednym silniku – 3.5 V6. Wyjściowo rozwija 277 KM i odznacza się świetną kulturą pracy, nie brak mu mocy nawet w wysokich partiach obrotów. Całkiem nieźle toleruje instalacje gazowe. Montowano w nim bowiem pośredni wtrysk paliwa, zawory zaś posiadają system hydraulicznej kompensacji. Jednostka zastosowana w RX-ie 450h pracuje w cyklu Atkinsona, a jej kod przemianowano na 2GR-FXE (w całkowicie benzynowym: 2GR-FE). Słabą wydajność na niskich obrotach zniwelowano stosując zespół dwóch silników elektrycznych (lub trzech w odmianach E-Four z napędem 4×4, w których dodatkowa jednostka wprawia w ruch tylną oś). Hybrydowego RX-a łączono z przekładnią planetarną e-CVT, podczas gdy odmianę 350 z tradycyjną skrzynią automatyczną. Większość użytkowników nie narzeka na specyfikę pracy bezstopniowej przekładni użytej w Lexusie. Pochwały płyną w kierunku zużycia paliwa wersji hybrydowej – w mieście wyniki rzędu 8-9 l/100 km nie są niczym szczególnym. Uczciwie trzeba przyznać, że dużo nie pali nawet stricte benzynowy RX.

LEXUS RX 350 III 3.5 V6 277KM 6AT WE7678R 03-2009
Do pieczołowicie zakrytego silnika rzadko trzeba zaglądać. Japońskie 3.5 V6 to naprawdę długowieczna i przyjemna w eksploatacji jednostka napędowa.
LEXUS RX 450h III 3.5 V6 299KM AT CVT WE3893S 07-2009
Dzięki kooperacji z dwoma/trzeba silnikami elektrycznymi, Lexus RX 450h jest nieco żwawszy od benzynowego, a przy tym realnie od niego oszczędniejszy. Poza naturalnym zużyciem akumulatorów, układ sprawuje się bez zarzutu.

Używany Lexus RX III – opinie użytkowników

 Zalety 

„Silnik benzynowy załącza się niemal niezauważalnie. Wyprzedzanie odbywa się bardzo sprawnie”

„Wielkie lusterka i kamery z tyłu i z boku. Parkowanie nie nastręcza trudności”

„W RX-ie bez obaw mogą podróżować cztery dorosłe osoby, ewentualnie dwójka z trójką dzieci”

„Jak na samochód ważący ponad 2 tony i mający 300 KM, spalanie rzędu 8,5 l/100 km jest naprawdę satysfakcjonujące”

 Wady 

„Mam w Lexusie pneumatykę. Pracuje głośno i nie daje zbyt wiele na nierównościach”

„Już po kilkudziesięciu tys. km zaczął się przecierać fotel kierowcy. Nie tego oczekiwałem po Lexusie”

„Napęd 4×4 nie umywa się do quattro z Audi czy xDrive z BMW”

„W aucie robi się głośno już od 100 km/h. Chyba zainwestuje w porządne wygłuszenie”

Używany Lexus RX III – awaryjność, typowe usterki

Właściciele Lexusów zazwyczaj płacą tylko za ubezpieczenie, paliwo i okresowe przeglądy w autoryzowanych stacjach obsługi. Są drogie (nawet 3-4 tys. zł), ale podtrzymują wartość, co powinno zaowocować podczas odsprzedaży. Sporadycznie zawodzą cewki zapłonowe, pod uszczelkami pokrywy zaworów czasami pojawiają się wycieki. Lexusy RX III powoli wchodzą w okres, w którym trzeba zainteresować się kondycją baterii układu hybrydowego. W tym celu warto przed zakupem sprawdzić jej stan w placówce wyspecjalizowanej w hybrydach. Na hałasujące zawieszenie pneumatyczne nic się nie da zrobić, podobnie jak na łuszczącą się tapicerkę foteli i kanapy. Część samochodów przechodziła akcje serwisowe polegające na wymianie przewodów paliwowych i poduszki powietrznej. O ile nie natrafimy na Lexusa odbudowanego po poważnym wypadku albo przywróconego do życia np. po powodzi, mamy prawo oczekiwać od niego niemal zerowej awaryjności. Odzwierciedlają ją wysokie miejsca w rankingach niezawodności.

LEXUS RX 450h III 3.5 V6 299KM AT CVT WE3893S 07-2009
Kilkanaście lat to umowny okres poprawnego funkcjonowania układu hybrydowego. W Lexusie RX III coraz częściej będzie on wymagał interwencji. Jednorazowe zapłacenie kilku tys. zł np. na regenerację baterii powinno zaowocować kolejnymi latami względnego „spokoju”.

Używany Lexus RX III – gdzie jest nr VIN?

Numeru VIN należy szukać na naklejce w słupku środkowym prawym (przy fotelu pasażera).

LEXUS RX 450h III 3.5 V6 299KM AT CVT WE3893S 07-2009

Używany Lexus RX III – sytuacja rynkowa

Rozważając bezwypadkowego Lexusa RX III musimy przygotować minimum 55 tys. zł. Nawet w niższym przedziale cenowym (do 70 tys. zł) dość łatwo o samochód z polskiego salonu, z przebiegiem 150-200 tys. km. Od ok. 80 tys. zł wystawiane są auta poliftowe. Ok. 2/3 ofert dotyczy hybrydowych Lexusów, sporadycznie trafiają się benzynowe samochody z zamontowaną instalacją gazową.

Używany Lexus RX III – podsumowanie

Z opinii użytkowników można wywnioskować, że to najmniej problematyczny duży SUV z drugiej ręki. Nie oznacza to, że eksploatacja nic nie kosztuje: zamienników brakuje, a ceny przeglądów ścinają z nóg. Rzetelnie serwisowany Lexus niemal zawsze odwdzięcza się pełną gwarancją mobilności. Wersja hybrydowa pozwoli przynajmniej zredukować do akceptowalnego poziomu rachunki za paliwo. I przy okazji żwawiej jeździ.

Przeczytaj opinie na temat innych używanych Lexusów:

Używany Lexus IS II (2005-2012) – opinie

Używany Lexus GS III (2005-2011) – opinie

Używany Lexus RX II (2002-2009) – opinie

LEXUS RX 350 III 3.5 V6 277KM 6AT WE7680R 04-2009

Lexus RX III – wymiary, pojemność bagażnika
Dł./szer./wys.477/186/169-172 cm
Rozstaw osi274 cm
Pojemność bagażnika496-1626 l, 446-1570 l (450h)
Lexus RX III – dane techniczne, osiągi, spalanie
Silnik350450h
Pojemność3456 cm³3456 cm³
Paliwobenz.benz. + elektr.
Maks. moc277 KM299 KM
Maks. moment342 Nm317 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h8,0 s7,8 s
Prędkość maks.200 km/h200 km/h
Śr. zużycie paliwa10,6 l/100 km6,3 l/100 km

Używany Lexus RX III – galeria

3 KOMENTARZE

  1. Na fotele jest sposób: impregnacja raz w roku. Po sprawie. Każde auto, które kupuje czyszczę i impregnuję. Skóra wtedy jest jak nowa i pachnie. Polecam.
    Jeśli sam nie zadbasz to oczywiste jest, że dupką wytrzesz miękką skórę.

  2. Spalanie na poziomie 10,5 l/100km można włożyć między bajki. Samochód pali 14-15 litrów benzyny i tyle. Nawet w trasie jest tylko trochę lepiej. Mówię o wersji benzynowej nie hybrydzie.

  3. Jestem posiadaczem tego modelu od kilku lat. Potwierdzam. Przy delikatnej jezdzie poza duzym miastem miedzy miejscowościami jestem w stanie zejsc do 11 Litrow. Trasa Warszawa_Gdansk wyszlo mi raz 11 raz 11,5 przy srednio dynamicznej jezdzie. Na codzien 14 litrow gdyz sa to krotkie odcinki.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj