Land Rover Range Rover Vogue III 19

Utrzymanie tego leciwego, ale nadal prestiżowego SUV-a to dla wielu zbyt duże wyzwanie finansowe. Jakiego Range Rovera 3 (L322) wybrać, by nie zbankrutować na paliwie i naprawach? Oto opinie o tym modelu.

W 2020 roku przypada okrągła, 50. rocznica zaprezentowania pierwszego Range Rovera – luksusowego modelu produkowanego pod marką Land Rover. Debiutujący w 1970 roku model zasłynął kanciastym nadwoziem z pochyloną klapą bagażnika. Był autem terenowym z krwi i kości: osadzono go na solidnej ramie i oferowano w wersji 3- i 5-drzwiowej. Opisywana w tym materiale 3. generacja jest już konstrukcją samonośną i, w odróżnieniu od pierwowzoru, opracowaną z nastawieniem na maksymalny komfort jazdy… także poza asfaltem. Land Rover zaadoptował jednak do Range Rovera wszystkie swoje pro-terenowe rozwiązania, tj. rozbudowany asystent jazdy off-roadowej (Terrain Response) i skuteczny napęd na 4 koła z centralnym mechanizmem różnicowym i reduktorem. Ciekawostkę stanowią montowane w niektórych autach kamery dające podgląd na podłoże pod samochodem – dzięki nim zawczasu można zaplanować manewr wyjechania z trudno dostępnego miejsca. Jednocześnie auto w środku jest typową „salonką”: oferuje mnóstwo miejsca, fotele obito najlepszej jakości skórą, kokpit zaś prawdziwym drewnem. Chyba w żadnym innym SUV-ie nie siedzi się tak wysoko jak w Range Roverze. Kierowca rzeczywiście spogląda na wszystkich z góry, ale ma to również skutek uboczny – niskie osoby muszą się wspinać niczym do auta dostawczego, by zająć miejsce w środku.

Land Rover Range Rover 3
Wszystkie Range Rovery otrzymywały niezależne zawieszenie obu osi z „pneumatyką” pozwalającą ustawić prześwit w zakresie 22-28 cm. Trwałość części mechanicznej oceniana jest wysoko, ale kompresor czy któryś z miechów zazwyczaj wymaga już wymiany albo regeneracji.

Range Rovera 3 produkowano przez 10 lat, non stop wprowadzając kolejne zmiany: a to w gamie silnikowej, a to w dostępnym wyposażeniu, na liftingach wizualnych kończąc (2006 i 2010 r.). Podobnie jak inne Land Rovery, na całość konstrukcji złożyły się rozwiązania wielu firm motoryzacyjnych, w tym przypadku BMW, Forda i Jaguara (odpowiadali głównie za dostawy silników, a BMW opracowało również elektronikę). Na radykalną zmianę wizerunku zdecydowano się dopiero podczas prezentacji kolejnego Range Rovera, czyli produkowanej do dzisiaj generacji L405. Jak w opiniach właścicieli wypada poprzednia (L322)? Zobaczmy, co o Range Roverach sądzą użytkownicy.

Land Rover Range Rover Vogue III 18
Samochód imponuje swoimi wymiarami – ma niemal 2 m na szerokość i wysokość oraz 5 m na długość. Mimo wszelkich predyspozycji producent nie zdecydował się na montaż trzeciego rzędu siedzeń.

Używany Land Rover Range Rover 3 (L322) – wnętrze

Imponująca szerokość Range Rovera wręcz wymusiła zaprojektowanie potężnego kokpitu z ogromną konsolą środkową. Obsługa tak luksusowego auta, wytwarzanego w erze wszechobecnych przycisków, zajmuje trochę czasu. Na przestrzeni lat systematycznie wydłużano listę dostępnego wyposażenia, głównie o dotykowy, środkowy ekran czy kamerę cofania (po liftingu z 2006 r.). Nie brakuje stylowych dodatków (zegarek w dolnej części konsoli), przyszły właściciel może również oczekiwać najwyższej jakości wykończenia (prawdziwe drewno, odporna na zużycie skórzana tapicerka, przewaga przyjemnych w dotyku, miękkich materiałów, z których wykonano deskę). Osoby niższe i średniego wzrostu mogą napotykać pewien problem z dostaniem się do wysokiego Range Rovera. W tej kwestii miała ich wyręczyć redukująca prześwit „pneumatyka”, ale nie we wszystkich samochodach działa jak powinna: blokuje się w jednej pozycji lub szybko opuszcza auto – nie w prawidłowy sposób, czyli powoli.

Land Rover Range Rover Vogue III 20
W Range Roverach nie przewidywano ręcznych skrzyń biegów. Za lewarkiem – pokrętło sterowania systemem Terrain Response.

Po odbyciu małej wspinaczki do wnętrza Range Rovera, potrzeba chwili czasu, by docenić walory bardzo wysokiej pozycji za kierownicą. Kierowca wręcz widzi dachy jadących obok aut i doskonale obserwuje najbliższe otoczenie przez okna o dużej powierzchni. W tej klasie samochodów elektryczna regulacja foteli nie jest niczym szczególnym, podobnie jak nawiewy klimatyzacji dla drugiego rzędu siedzeń (również wysoko położonego, z płaską podłogą). Do bagażnika prowadzi dwuczęściowa klapa. Jej dolny element z powodzeniem wytrzymuje ciężar człowieka, stąd bywa on wykorzystywany jako ławeczka podczas postoju. Z drugiej jednak strony utrudnia ona sięganie do najdalszych zakamarków pokaźnego bagażnika, który wg producenta ma aż 994 l pojemności (i 2099 l po złożeniu kanapy). Wykończono go z największą dbałością o szczegóły, ale kształt jest daleki od optymalnego do załadunku wielkich przedmiotów.

Używany Land Rover Range Rover 3 (L322) – silniki

Każdy benzynowy Range Rover ma pod maską jednostkę V8. Pochodzą one od Jaguara i BMW, z czego ten ostatni odpowiadał za dostawę najstarszej jednostki 4.4 M62 (4398 cm³; 286 KM; do 2005 r.). Pozostałe silniki dostarczał Jaguar. Dwie z nich posiadają pośredni wtryski paliwa, a są to 4.4 (4394 cm³; 306 KM) oraz 4.2 z kompresorem (396 KM). W odmianach 5-litrowych zastosowano wtrysk bezpośredni, a moc reguluje obecność doładowania mechanicznego (375 KM lub 510 KM z kompresorem). Przechodząc do silników wysokoprężnych, podstawowego również dostarczał BMW: to zarazem jedyna 6-cylindrowa jednostka w Range Roverze (2.9 R6/177 KM). Podczas pierwszego liftingu zmieniono ją na 3.6 V8 od Forda (272 KM), a w 2010 r. wprowadzono 4.4 V8 (313 KM), również od amerykańskiego producenta. Diesle V8 mają układ biturbo i 6/8-biegowe automatyczne skrzynie biegów. W silnikach od BMW stosowano „automaty” 5-biegowe, a w benzynowych jednostkach Jaguara – 6-biegowe.

Land Rover Range Rover Vogue III 23
Niełatwo znaleźć używanego Range Rovera z benzynowym silnikiem. Ich awaryjność jest znikoma, ale zużycie paliwa – olbrzymie.

Używany Land Rover Range Rover 3 (L322) – opinie użytkowników

 Zalety 

„Wielkie szyby + kamera cofania naprawdę pomagają w manewrowaniem tym kolosem”

„Intuicyjnie działający automat. Nie szarpie i zmienia biegi bez zbędnej zwłoki”

„Zimą doceniam podgrzewane siedzenia i kanapę, a także przednią szybę i kierownicę”

„Kupiłem Range’a z silnikiem BMW (4.4 V8) i nie napotkałem większego problemu z dostaniem części zamiennych”

 Wady 

„Fabryczne radio jest mocno niedzisiejsze. Jakość dźwięku – taka sobie”

„Kanciasty kształt i szerokie opony generują sporo hałasu podczas prędkości autostradowych”

„Nie obyło się bez regeneracji kluczowych elementów zawieszenia pneumatycznego. Mam nadzieję, że długo posłuży”

„Odradzam niskim osobom. Wsiadanie i wysiadanie to udręka”

Używany Land Rover Range Rover 3 (L322) – awaryjność, typowe usterki

Najtańszy w zakupie i utrzymaniu będzie Range Rover z 6-cylindrowym turbodieslem od BMW, ale najczęściej spotyka się 8-cylindrowe odmiany biturbo (głównie 3.6). Ich niezawodność w dużej mierze wynika ze sposobu eksploatacji poprzedniego właściciela. Jeśli nie dbał o regularne studzenie turbosprężarek i częstą wymianę oleju, naprawa układu biturbo pochłonie minimum 4 tys. zł z uwagi na bardzo trudny dostęp w komorze silnika. Skrajnie wyeksploatowane wersje 2.9 TD6 (mają minimum 15 lat!) też już mogą wymagać wymiany/regeneracji wtryskiwaczy czy filtrów cząstek stałych. Auta sprzed pierwszego liftingu cierpiały na awarie przednich dyferencjałów, które wskutek niedostatecznego uszczelnienia półosi napędowych zaczynały nieprzyjemnie zgrzytać. Przed podpisaniem umowy ze sprzedającym warto też sprawdzić poprawność działania zawieszenia pneumatycznego. Usterki tyczą się zużytych miechów (ok. 600 zł/sztuka) lub zepsutego kompresora (1000-1500 zł) albo nieszczelności w przewodach „pneumatyki”. Ten model nie jest wolny od irytujących przypadłości układu elektrycznego: nie działa regulacja foteli albo kolumny kierowniczej. W niektórych samochodach uszczelki drzwi przepuszczają do wnętrza wodę.

Land Rover Range Rover Vogue III 06
Zawieszenie pneumatyczne zwiększa prześwit Range Rovera nawet do 28 cm. Jego serwisowanie nie bije już tak po kieszeni jak kilka lat temu.

Używany Land Rover Range Rover 3 (L322) – gdzie jest nr VIN?

Numer VIN umieszczono w doskonale widocznym, zaznaczonym poniżej miejscu (w przedniej szybie, przed kierowcą). Oprócz tego wybito go pod prawym progiem, na pograniczu prawych drzwi przednich i tylnych.

Land Rover Range Rover Vogue III 02

Używany Land Rover Range Rover 3 (L322) – sytuacja rynkowa

Rynek wtórny wyraźnie się podzielił na tanie Range Rovery sprzed drugiego liftingu (2002-2010) i kilkakrotnie razy droższe auta z końcówki produkcji. Na diesla 2.9 TD6/3.6 TDV8 wystarczy już budżet 25-40 tys. zł, być może za tyle uda nam się trafić coś benzynowego. Na Range Rovery z lat 2010-2012 trzeba przygotować minimum 60 tys. zł, a wciąż bywają samochody wystawiane za 90-100 tys. zł (z dieslami 4.4). W ogłoszeniach dominują wersje 3.6 TDV8. Tylko jedno na 8. wystawionych aut ma silnik zasilany benzyną.

Używany Land Rover Range Rover 3 (L322) – podsumowanie

W tym samochodzie łatwo się zakochać, ale codzienna jazda nim bywa uciążliwa (ciężko go zaparkować chociażby pod zatłoczonym sklepem), a koszty paliwa i niektórych napraw potrafią ściąć z nóg (nawet jeśli wybierzemy diesla). Umiejętnie serwisowany Range Rover powinien dać nowemu użytkownikowi wiele frajdy z jazdy. Nowsze samochody nie bez powodu pozostają wyraźnie droższe – ich jakość z roku na rok się poprawiała.

Przeczytaj również opinie o innych używanych Land Roverach:

Używany Land Rover Freelander 2 (2006-2014) – opinie

Używany Land Rover Discovery 3 i 4 (2004-2016) – opinie

Land Rover Range Rover Vogue III 16

Land Rover Range Rover Vogue 3 – wymiary, pojemność bagażnika
Dł./szer./wys.495-497/193-203/186-190 cm
Rozstaw osi288 cm
Pojemność bagażnika994-2099 l
Land Rover Range Rover Vogue 3 – dane techniczne, osiągi, spalanie (silniki benz.)
Silnik4.2 V8 Supercharged4.4 V84.4 V85.0 V85.0 V8 Supercharged
Pojemność4197 cm³4394 cm³4398 cm³5000 cm³5000 cm³
Paliwobenz. kompr.benz.benz.benz.benz. kompr.
Maks. moc396 KM305 KM286 KM375 KM510 KM
Maks. moment550 Nm510 Nm440 Nm510 Nm625 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h7,7 s8,7 s9,2 s7,5 s6,2 s
Prędkość maks.225 km/h205 km/h208 km/h210 km/h225 km/h
Śr. zużycie paliwa16,0 l/100 km14,9 l/100 km16,2 l/100 km16,8 l/100 km14,9 l/100 km
Land Rover Range Rover Vogue 3 – dane techniczne, osiągi, spalanie (silniki Diesla)
Silnik2.9 TD63.6 TDV84.4 TDV8
Pojemność2926 cm³3628 cm³4367 cm³
Paliwoturbodieseldiesel biturbodiesel biturbo
Maks. moc177 KM272 KM313 KM
Maks. moment390 Nm640 Nm700 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h13,6 s9,2 s7,8 s
Prędkość maks.179 km/h200 km/h210 km/h
Śr. zużycie paliwa11,3 l/100 km11,1 l/100 km9,4 l/100 km

Używany Land Rover Range Rover 3 (L322) – galeria

Oceny czytelników
[Głosów: 4 Średnia: 5]

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here