Fiat Bravo II i Fiat Tipo II

Fiatowi udała się sztuka stworzenia bardzo dobrych aut kompaktowych, z tym że przepadły one w licznie obsadzonej konkurencji. Którego Fiata wybrać: Bravo II czy Tipo II?

Mieszanie w nazewnictwie i wizerunkowa porażka modelu Stilo na długo wytworzyły pewien dystans pomiędzy Fiatem a jego odbiorcami. Zaprezentowanie w 2007 r. Bravo II rzuciło zupełnie nowe światło na kompaktowy model włoskiej marki, ale dopiero produkowane od 2015 r. Tipo II odniosło niemały rynkowy sukces, od jakieś czasu regularnie plasując się w pierwszej 10. najchętniej kupowanych nowych aut w Polsce. Nim przejdziemy do porównania obydwu samochodów, trzeba zaznaczyć, że ich projektowaniu przyświecały różne idee. Bravo miał być groźnym konkurentem dla kompaktów z Niemiec, stąd jego agresywnie narysowana karoseria, pod którą instalowano całkiem mocne silniki. Tipo to, dla odmiany, samochód budżetowy, czyli dość surowo wykończony, pozbawiony przyspieszających bicie serca wersji. Punktuje za to aż trzema wersjami nadwoziowymi.

FIAT Bravo II 1.6MultiJet 120KM 6MT SB4428C 10-2008
Stylistyka Bravo każe sądzić, że to doskonale prowadzący się, a przez to skomplikowany samochód. Nic z tych rzeczy: tylne koła połączone są prostą, w zasadzie bezobsługową belką skrętną. Właściwości jezdne nie są przez to wyśrubowane, niemniej akceptowalne.

Fiat Tipo to wciąż wytwarzany model, stąd względnie wolno traci na wartości. Inna sprawa, że jako nowe więcej kosztowało Bravo, dlatego dysponując konkretnym budżetem (ok. 30 tys. zł) można przebierać pośród obydwu samochodów. Którego lepiej wybrać – efektowniejszego, czy nastawionego na rozsądek? Porównajmy używanego Fiata Bravo II z Fiatem Tipo II.

Nowy Fiat Tipo (2021) – opis wersji i cennik modelu

Fiat Tipo II
Tipo hatchback (fot.) oraz kombi (SW) trafiły do polskich salonów w 2017 r., rok po debiucie sedana. Wszystkie wersje otrzymały ustawne oraz pakowne bagażniki, mieszczące od 440 do 550 l.

Używany Fiat Bravo II i Fiat Tipo II – deska rozdzielcza

Kokpity prezentują odmienne drogi stylistyczne, ale obydwa nieźle znoszą próbę czasu. Od deski Tipo być może wypadałoby oczekiwać trochę więcej nowoczesności, ale z drugiej strony – wciąż nie brakuje zwolenników starej szkoły projektowania kokpitów. W Bravo każda funkcja posiada swój dedykowany przycisk, Tipo natomiast poszło w stronę skumulowania wszystkiego w centralnym wyświetlaczu. Na szczęście klimatyzację, jak i radio czy system głośnomówiący można wygodnie obsługiwać guzikami (w panelu lub na kierownicy). Bravo sprawia wrażenie lepiej i estetyczniej wykonanego: uświadczymy w nim więcej przyjemniejszych w dotyku oraz dla oka tworzyw (głównie górę deski przypominającą włókno węglowe). Montaż i spasowanie zasługuje na uznanie w obydwu samochodach.

FIAT Bravo II 1.6MultiJet 120KM 6MT SB4428C 10-2008
Deska Bravo to inna klasa jakościowa niż Tipo, niemniej i tu zdarzyły się drobne wpadki w spasowaniu.
Fiat Tipo deska rozdzielcza
W Tipo dominują twarde tworzywa, które na razie nie męczą irytującym skrzypieniem. Obsługa i czytelność: bez zastrzeżeń.

Używany Fiat Bravo II i Fiat Tipo II – przestrzeń w środku

Zarówno Bravo, jak i Tipo nie są małymi kompaktami – przy długości przekraczającej 4,3 m doganiają klasową czołówkę. Jednak dopiero nowszy model zwraca uwagę pokaźnym rozstawem osi, wynoszącym 264 cm. Dzięki temu zabiegowi (i poprowadzonej wyżej niż w Bravo linii dachu) to właśnie w Tipo panują lepsze warunki podróżowania na kanapie, od biedy nawet dla 3 osób. Do przedniej części kabiny trudno mieć jakiekolwiek zażalenia, może tylko w stronę krótkich siedzisk foteli w Bravo. Dobrze, że przynajmniej zostały przyzwoicie wyprofilowane (staranniej niż w Tipo) i przesuwają się w szerokim stopniu.

Używany Fiat Bravo II i Fiat Tipo II – bagażniki

Fiatowi udała się sztuka wygospodarowania niemałej przestrzeni bagażowej, bowiem już słabsze 400 l w Bravo zasługuje na uznanie. Tipo zabierze o 40 l więcej, do jego bagażnika w dodatku prowadzi szerszy otwór załadunkowy. Niezła ustawność i wykończenie również należy postawić po stronie zalet. Dla zainteresowanych zakupem Tipo, których to nie satysfakcjonuje, pozostaje wybór odmiany sedan (520 l) lub kombi (550-1650 l). Dopiero w nowszym modelu Fiat mocniej skupił się na codziennym wykorzystaniu przestrzeni bagażowej, umieszczając w Tipo haczyki na torby i przegródki oddzielające drobiazgi od reszty pakunków.

Używany Fiat Bravo II i Fiat Tipo II – silniki

Bravo i Tipo po części wykorzystują wspólne jednostki napędowe. Benzynową gamę starszego auta w całości oparto na silniku 1.4: w wersji wolnossącej (90 KM) i turbodoładowanych T-Jet (120/150 KM) oraz MultiAir (140 KM) z zaawansowanym systemem sterowania zaworami. Do Tipo trafiły dwie najsłabsze wersje, z tym że podstawowy 1.4 rozwija w nim 95 KM, 1.4 T-Jet – bez zmian, czyli 120 KM. Ten silnik oferowano nawet w odmianie z fabryczną instalacją gazową. Paletę uzupełnia 110-konny 1.6 e-torQ, łączony wyłącznie z automatyczną skrzynią biegów. Zwolennicy turbodiesli najprawdopodobniej pójdą w stronę Bravo, bowiem dla niego przewidziano szerszą gamę wersji wysokoprężnych. Opiera się na włoskich konstrukcjach MultiJet: 1.6 (90/105/120 KM), 1.9 (120/150 KM) i 2.0 (165 KM). W Tipo przewidziano tylko jednego z nich, mianowicie 120-konnego 1.6 MultiJet, a na dole gamy umieszczono budżetowego 1.3 MultiJet (95 KM), znanego m.in. z Pandy.

Więcej na temat silnika 1.4 T-Jet

Więcej na temat silnika 1.4 MultiAir

FIAT Bravo II 1.6MultiJet 120KM 6MT SB4428C 10-2008
1.6 MultiJet okazał się godnym następcą 1.9 MultiJet, choć nie wolnym od problematycznych przypadłości. W Tipo można go było zestawić z dwusprzęgłową skrzynią DDCT.
Fiat Tipo II
Włoski 1.4 T-Jet niemal zawsze figuruje w naszych zestawieniach polecanych silników. To silnik trwały i mocny, a przy tym tolerujący instalacje gazowe (pośredni wtrysk i hydrauliczna kompensacja luzu zaworowego).

Używany Fiat Bravo II i Fiat Tipo II – co się w nich psuje?

Swego czasu kłopotliwe bywały moduły elektrohydraulicznego systemu sterowania zaworami w silnikach 1.4 MultiAir z Fiata Bravo. Producent wymieniał je na gwarancji, obecnie pozostaje wydatek ok. 3 tys. zł na nowy moduł i dorzucenie kilkuset złotych za wymianę. Niektóre placówki zajmują się jednak czyszczeniem felernej części lub jej naprawami, co pozwoli ograniczyć koszty. Fiat poprawił system MultiAir w 2012 r. i skala problemów spadła. Wolnossące 1.4 potrafią z kolei ponadprzeciętnie zużywać olej silnikowy. Przeciętną trwałość reprezentuje 1.3 MultiJet z Tipo (kapryśny DPF i łańcuch rozrządu), z kolei w 1.6 MultiJet należy pilnować kondycji gumowej uszczelki smoka olejowego (zwłaszcza gdy po odpaleniu przez kilka sekund nie gaśnie kontrolka ciśnienia oleju). Fiat do Bravo montował felerne skrzynie biegów M32 (1.4 T-Jet z lat 2007-2010), w których szybko poddają się łożyska. W Tipo stosunkowo wcześnie interwencji wymagało zawieszenie: już przy 30 tys. km zachodziła konieczność wymiany łączników stabilizatora czy końcówek drążków kierowniczych. Z kolei awarie elektroniki pokładowej częściej przytrafiają się właścicielom starszego modelu.

FIAT Bravo II 1.6MultiJet 120KM 6MT SB4428C 10-2008
Poliftowe Bravo II (2010-2014) poznamy po przyciemnionych kloszach reflektorów. Przy okazji modernizacji topowego 1.4 T-Jet (150 KM) zastąpiła odmiana MultiAir (140 KM).

Używany Fiat Bravo II i Fiat Tipo II – za ile można go kupić?

Bravo z początku produkcji, niekoniecznie z najsłabszymi silnikami, kosztują ok. 10 tys. zł. Na dobrze utrzymany samochód z powodzeniem wystarczy 15 tys. zł, zaś egzemplarze z górnych półek cenowych oscylują w granicach 25-30 tys. zł (poliftowe modele z przebiegami poniżej 150 tys. km). Tyle powinno już wystarczyć na wciąż „świeże” Tipo, ale przestrzegamy: to samochody w podstawowych wersjach wykończenia, wyróżniające się czarnymi klamkami/lusterkami oraz oszczędnościami w kabinie. Większą swobodę pośród ofert zapewni dopiero kwota 35-40 tys. zł.

Fiat Tipo II
Pośród wszystkich wersji Tipo najpopularniejsze są debiutujące najwcześniej sedany. Jest ich mniej więcej tyle, co hatchbacków i kombi razem wziętych.

Używany Fiat Bravo II i Fiat Tipo II – którego wybrać?

Więcej radości z użytkowania najprawdopodobniej dostarczy Bravo: to bowiem efektownie stylizowany, ciekawie wyposażony i całkiem mocny kompaktowy samochód. Tipo za to deklasuje rywali stosunkiem ceny do przebiegu i rocznika, lecz niektórych może odepchnąć swoją poprawnością. To tak naprawdę auta z różnych półek cenowych (gdy były nowe), trafiające w osobne grupy docelowe. Wybór odpowiedniejszego w szczególności zależy tu od tego, czego oczekujemy od kompaktowego Fiata.

Fiat Bravo II – plusy i minusy

 +  dobre zabezpieczenie przed korozją, szeroka paleta udanych silników, efektowny design nadwozia
 –  ograniczona przestrzeń z tyłu, słaba widoczność, nietrwałe skrzynie M32 i zautomatyzowane Dualogic

FIAT Bravo II 1.6MultiJet 120KM 6MT SB4428C 10-2008

Fiat Tipo II – plusy i minusy

 +  wystarczająca gama odmian nadwoziowych, trwała i solidna konstrukcja, dobra relacja ceny do rocznika
 –  niezbyt dynamiczne silniki, surowe tworzywa kokpitu, ubogie wyposażenie bazowych wersji

Fiat Tipo II

Fiat Bravo II i Fiat Tipo II – podstawowe dane techniczne
Fiat Bravo II Fiat Tipo II
Lata produkcji 2007-2015 od 2015 r.
Dł./szer./wys. 433/179/149 cm 437-457/179/149-151 cm
Rozstaw osi 260 cm 264 cm
Pojemność bagażnika 400-1175 l htb 440-1400 l, sed 520 l, kmb 550-1650 l
Silniki benzynowe 1.4 (90-150 KM) 1.4-1.6 (95-120 KM)
Silniki Diesla 1.6-2.0 (90-165 KM) 1.3-1.6 (95-120 KM)
Fiat Bravo II – dane techniczne, osiągi, spalanie (wybrane silniki)
Silnik 1.4 1.4 T-Jet 1.4 MultiAir 1.6 MultiJet 1.9 MultiJet
Pojemność 1368 cm³ 1368 cm³ 1368 cm³ 1598 cm³ 1910 cm³
Paliwo benz. benz., turbo benz., turbo turbodiesel turbodiesel
Maks. moc 90 KM 120 KM 140 KM 120 KM 150 KM
Maks. moment 128 Nm 206 Nm 230 Nm 300 Nm 305 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h 12,5 s 9,6 s 8,9 s 10,5 s 9,0 s
Prędkość maks. 179 km/h 197 km/h 204 km/h 195 km/h 209 km/h
Śr. zużycie paliwa 6,7 l/100 km 6,7 l/100 km 5,7 l/100 km 4,9 l/100 km 5,6 l/100 km
Fiat Tipo II – dane techniczne, osiągi, spalanie (wybrane silniki)
Silnik 1.4 1.4 T-Jet 1.6 e-torQ 1.3 MultiJet 1.6 MultiJet
Pojemność 1368 cm³ 1368 cm³ 1598 cm³ 1248 cm³ 1598 cm³
Paliwo benz. benz., turbo benz. turbodiesel turbodiesel
Maks. moc 95 KM 120 KM 110 KM 95 KM 120 KM
Maks. moment 127 Nm 215 Nm 152 Nm 200 Nm 320 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h 11,5 s 10,1 s 11,2 s 11,7 s 9,7 s
Prędkość maks. 185 km/h 200 km/h 192 km/h 180 km/h 199 km/h
Śr. zużycie paliwa 5,7 l/100 km 6,0 l/100 km 6,3 l/100 km 3,7 l/100 km 4,7 l/100 km

Polecamy inne nasze materiały na temat używanych Fiatów Bravo II i Tipo II:

Używany Fiat Bravo II (2007-2014) – opinie użytkowników

Używany Fiat Tipo II (od 2015 r.) – opinie użytkowników

Oceń ten wpis
[Głosów: 11 Średnia: 4.5]

1 KOMENTARZ

  1. Fiat Tipo to naprawdę dobra opcja. Swego czasu interesowałem się zakupem tego modelu w kredycie Fiata, który oferował bardzo preferencyjne warunki. Stylistycznie do tego modelu nie można się przyczepić. 520 litrów przestrzeni bagażowej, jaką oferuje sedan, to naprawdę imponujący wynik…

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here