Bezpieczny, prestiżowy, bogato wyposażony, przestronny i mocny – do Audi A6 (C6) można przypisać wiele pozytywnych przymiotników, a przy tym może sobie pozwolić na niego wielu odbiorców. Oto opinie o używanym Audi A6 (C6).
Bez wątpienia Audi A6 C6 można okrzyknąć najprzestronniejszym autem ówczesnej klasy wyższej – przyczyniły się do tego nie tylko spora długość (nawet 493 cm) i rozstaw osi (285 cm), ale i umieszczenie silnika za przednią osią (w BMW i Mercedesie jest on cofnięty w głąb nadwozia), co też zaowocowało zwiększonym zwisem przednim utrudniającym codzienne manewrowanie przy krawężnikach. Ogromna popularność tego modelu z czasem obnażyła jego typowe usterki, a jest ich sporo z uwagi na całą plejadę siników 4-, 6-, 8- i 10-cylindrowych oraz licznych zaawansowanych elementów wyposażenia. Dzisiaj najtańsze A6 (C6) są wystawiane w okolicach 15 tys. zł, co niewątpliwie kusi coraz młodszych nabywców chętnych osobiście poznać zalety tego modelu. Uczulamy jednak, że wyeksploatowane egzemplarze niewiadomego pochodzenia to jeżdżące skarbonki, w które trzeba będzie drugie tyle „włożyć”, albo i więcej, gdy natrafimy na najbardziej ryzykowną specyfikację A6. W dużym skrócie należy się wystrzegać aut z silnikami 4-cylindrowymi ze skrzynią Multitronic i zużytym wielowahaczowym zawieszeniem (występuje w przedniej i tylnej osi).
Używane Audi A6 (C6) – wnętrze
W 2008 roku A6 C6 poddano delikatnej modernizacji, której w środku w zasadzie nie widać. Stonowany i elegancki design kokpitu okazuje się ponadczasowy, a świetnej jakości materiały sprawiają, że wnętrze faktycznie wygląda na przebieg dwukrotnie mniejszy niż jest w rzeczywistości (bardzo to ułatwia sprawę handlarzom wystawiającym starsze A6, które „przejechały” mniej niż 300 tys. km). Bogate wyposażenie wcale nie jest sprawą oczywistą. Trafiają się auta m.in. z ręczną klimatyzacją, malutkim ekranem centralnym lub z kierownicą bez funkcji sterowania radiem. Najczęściej braki w wyposażeniu dotyczą samochodów sprowadzonych, bo Polacy kupujący A6 w salonie przeważnie decydowali się na auta w lepszych specyfikacjach (trzeba tylko takie znaleźć!). Każde A6 ma za to system multimedialny MMI (Multi Media Interface) obsługiwany za pośrednictwem pokrętła w konsoli środkowej. Występowały cztery rodzaje: Basic i Basic Plus (wyświetlacz monochromatyczny), High 2G z kolorowych wyświetlaczem i nawigacją oraz High 3G ze slotem na karty pamięci lub nawet twardym dyskiem 40 GB. Rzadko bo rzadko, ale trafiają się A6 C6 z bardzo współczesnym wyposażeniem, np. z asystentem pasa ruchu, aktywnym tempomatem.
Ponad 4,9-metrowe nadwozie kryje wnętrze zapewniające niemal królewskie warunki podróżowania dla 4 osób: piąta nie będzie miała gdzie ulokować nóg z uwagi na pokaźny tunel centralny kryjący wał napędowy w wersji quattro (ale jest też w wersjach z napędem na przód). Wszystkie A6 mają komfortowe i dobrze wyprofilowane fotele, a sporo także z pełną elektryczną regulacją i skórzaną tapicerką (te dwa elementy czasami nie idą ze sobą w parze). Jakość „skóry” – wysoka, wyciera się tylko na zewnętrznych poduszkach. Obie wersje nadwoziowe mają przepastne i miękko wykończone bagażniki o pojemności 555 l (sedan) i 565 l (kombi). W sedanie pod jego podłogą znalazło się jeszcze miejsce na akumulator i koło zapasowe. Niektóre A6 Avant wyposażono w praktyczne szyny z przegródką podtrzymującą bagaż.
Używane Audi A6 (C6) – silniki benzynowe
Gamę silnikową otwiera jedyna benzynowa jednostka czterocylindrowa – 2.0 TFSI/170 KM. Cieszy się umiarkowanym „wzięciem”, bo zbytnio nie pasuje do tak dużej limuzyny i z czasem zaczyna „brać” olej (słabe pierścienie tłokowe). Pośród silników V6 należy wymienić 2.4 MPI, 2.8/3.2 FSI (wtrysk bezpośredni) oraz 3.0 TFSI z kompresorem (wprowadzony po liftingu). Klienci najchętniej wybierają 2.4, bo nieźle wypada pod względem trwałości i toleruje LPG. Do założenia instalacji nadaje się również 8-cylindrowy 4.2 MPI, ale już w 2006 roku zastąpił go 4.2 FSI z mocą podniesioną do 350 KM. Ukoronowanie gamy stanowią wersje S6 i RS6 napędzane jednostkami V10 z wtryskiem bezpośrednim. 5,2-litrowe S6 nie ma turbodoładowania i rozwija 435 KM, a 5.0 biturbo w RS6 – oszałamiające 580 KM. Auto osiąga pierwsze 100 km/h już po upływie 4,5 sekundy (S6 – 5,2 s).
Używane Audi A6 (C6) – silniki Diesla
Do A6 montowano jednostki 2.0 TDI powszechnie znane z Volkswagenów i innych marek koncernu VAG. 140-konna wersja jest obarczona licznymi problemami związanymi z pompowtryskiwaczami i wadliwą pompą oleju (wyciera się trzpień napędzający, regeneracja kosztuje ok. 2000 zł). W nowszych z common rail z kolei dochodzi do awarii pompy wysokiego ciśnienia paliwa, wskutek czego dostają się do niego opiłki metalu (obarczony tą przypadłością jest zwłaszcza silnik CAGB). W A6 montowano również widlaste, 6-cylindrowe diesle 2.7 i 3.0 TDI. Są bardzo poszukiwane na polskim rynku, ale i nie wolne od wad. Jednostki sprzed liftingu zmagają się z nietrwałym układem wtryskowym common rail i awariami łańcuchów rozrządu (są 4, umieszczone po stronie ściany grodziowej, co utrudnia ich wymianę i generuje koszty robocizny). Usterki wyeliminowano w zmodernizowanych jednostkach napędzających auta po liftingu (oznaczenie CDYA, CDYC).
Używane Audi A6 (C6) – opinie użytkowników
Zalety
„Napęd quattro daje niesamowitą pewność i trakcję. Idealnie współgra z precyzyjnym układem kierowniczym”
„Wysoka jakość wykonania i masa przydatnych bajerów umilających podróż”
„Doskonałe warunki na tylnej kanapie: mnóstwo miejsca, podłokietnik, osobne oświetlenie i przyciemniane szyby”
„Automatyczna skrzynia biegów (Tiptronic) idealnie dobiera przełożenia do warunków jazdy”
Wady
„W aucie siedzi się nisko i ma się ograniczoną widoczność, np. podczas pokonywania zakrętu”
„Moje Audi ma manualną skrzynię. Trochę hałasuje (pewnie łożysko), a wrzucaniu 2. biegu towarzyszy zgrzytnięcie”
„Uwaga na próby ukrycia problemów z rozrządem: niektórzy wymieniają tylko napinacze, a to pomaga na krótką metę”
„Ceny zakupu niskie, ale napraw – nadal wysokie”
Używane Audi A6 (C6) – awaryjność, typowe usterki
Poza wymienionymi wyżej przypadłościami niektórych silników niemal w każdym używanym A6 C6 trzeba sprawdzić stan wielowahaczowego zawieszenia: to solidna konstrukcja, ale setki tysięcy kilometrów po polskich drogach zdążyły i na nim odcisnąć już swoje piętno. W uterenowionym A6 Allroad zastosowano zawieszenie pneumatyczne, w którym z czasem pojawiają się nieszczelności. Użytkownicy skarżą się na niską trwałość bezstopniowej skrzyni Multitronic, którą Audi montowało do A6 ze słabszymi silnikami bez napędu quattro: zawodzi w nich głównie sterownik. Z kolej do działania Tiptronica nikt nie ma większych zastrzeżeń, ale pamiętajmy w nich (i w Multitronic) o wymianach oleju co 80 tys. km. W najstarszych autach pojawiają się ogniska korozji na drzwiach i klapach (maskę i błotnik wykonano z aluminium), z kolei w poliftowych szybko przepalają się diodowe światła.
Używane Audi A6 (C6) – gdzie jest nr VIN?
Numer VIN wybito pośrodku przegrody czołowej (fot.). Tabliczka z numerem identyfikacyjnym znajduje się w podłodze bagażnika.
Używane Audi A6 (C6) – sytuacja rynkowa
Po przefiltrowaniu ogłoszeń na „bezwypadkowy”, „nieuszkodzony” i „nie-anglik” pojawia się kilkadziesiąt ogłoszeń dotyczących A6 C6 za mniej niż 20 tys. zł. Nie dajmy się zwieść: to dopiero początek wydatków na ten samochód. Ponad połowa z ok. 500 wystawionych aut kosztuje jednak mniej niż 25 tys. zł. Mniej więcej tyle kosztują godne uwagi 3.0 TDI, a po dorzuceniu kilku tysięcy zł można rozglądać się za zadbanym benzynowym 4.2 (ale bardzo rzadkim). Rynek zdominowały A6 C6 z silnikami wysokoprężnymi (¾ ogłoszeń). Na „polifta” trzeba przeznaczyć od ok. 28 tys. zł, S6 – 50 tys. zł, a RS6 rządzi się zupełnie innymi prawami i „podchodzi” nawet pod sześciocyfrową kwotę.
Używane Audi A6 (C6) – podsumowanie
Nie ma co się porywać na tanie A6 C6 za mniej niż 20 tys. zł – lepiej odłożyć więcej na samochód z polecanym silnikiem albo z poprawionymi przypadłościami awaryjnej jednostki, np. naprawie pierścieni w 2.0 TFSI. Pamiętajmy, że najstarsze samochody mają 14 lat i raczej przez ten okres przejechały więcej niż często deklarowane 200-300 tys. km. Nie śpieszmy się zakupem i podejmijmy się znalezienia bogato wyposażonego A6 z polskiego salonu, nawet jeżeli będzie trochę droższe: to zadanie trudne, ale do wykonania.
Polecamy uwadze nasze artykuły o innych używanych Audi:
Używane Audi A4 B8 (2008-2015) – opinie
Używane Audi A5 I (2007-2016) – opinie
Używane Audi A6 C7 (2011-2018) – opinie
Używane Audi A8 D3 (2002-2009) – opinie
Używane Audi A6 (C6) i Audi A6 (C7) – którego wybrać?
Dł./szer./wys. | 491-493/186/146 cm |
Rozstaw osi | 285 cm |
Pojemność bagażnika | sed 555 l, kmb 565-1660 l |
Silnik | 2.0 TFSI | 2.4 V6 | 2.8 V6 FSI | 2.8 V6 FSI | 3.0 V6 TFSI | 3.2 V6 FSI |
---|---|---|---|---|---|---|
Pojemność | 1984 cm³ | 2393 cm³ | 2773 cm³ | 2773 cm³ | 2995 cm³ | 3123 cm³ |
Paliwo | benz., turbo | benz. | benz. | benz. | benz., kompr. | benz. |
Maks. moc | 170 KM | 177 KM | 190 KM | 220 KM | 290 KM | 255 KM |
Maks. moment | 280 Nm | 230 Nm | 280 Nm | 280 Nm | 420 Nm | 330 Nm |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 8,2 s | 9,2 s | 8,2 s | 7,3 s | 6,0 s | 7,0 s |
Prędkość maks. | 228 km/h | 236 km/h | 238 km/h | 240 km/h | 250 km/h | 250 km/h |
Śr. zużycie paliwa | 7,5 l/100 km | 9,7 l/100 km | 8,2 l/100 km | 8,4 l/100 km | 9,4 l/100 km | 9,7 l/100 km |
Silnik | 4.2 V8 | 4.2 V8 FSI | 5.0 V10 TFSI (RS6) | 5.2 V10 FSI (S6) |
---|---|---|---|---|
Pojemność | 4163 cm³ | 4163 cm³ | 4991 cm³ | 5204 cm³ |
Paliwo | benz. | benz. | benz., biturbo | benz. |
Maks. moc | 335 KM | 350 KM | 580 KM | 435 KM |
Maks. moment | 420 Nm | 440 Nm | 650 Nm | 540 Nm |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 6,0 s | 5,9 s | 4,5 s | 5,2 s |
Prędkość maks. | 250 km/h | 250 km/h | 250 km/h | 250 km/h |
Śr. zużycie paliwa | 11,7 l/100 km | 10,2 l/100 km | 14,0 l/100 km | 12,6 l/100 km |
Silnik | 2.0 TDI | 2.0 TDI | 2.0 TDI |
---|---|---|---|
Pojemność | 1968 cm³ | 1968 cm³ | 1968 cm³ |
Paliwo | turbodiesel | turbodiesel | turbodiesel |
Maks. moc | 136 KM | 140 KM | 170 KM |
Maks. moment | 320 Nm | 320 Nm | 350 Nm |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 10,4 s | 10,3 s | 8,9 s |
Prędkość maks. | 204 km/h | 208 km/h | 228 km/h |
Śr. zużycie paliwa | 5,3 l/100 km | 6,3 l/100 km | 5,9 l/100 km |
Silnik | 2.7 V6 TDI | 2.7 V6 TDI | 3.0 V6 TDI | 3.0 V6 TDI | 3.0 V6 TDI |
---|---|---|---|---|---|
Pojemność | 2698 cm³ | 2698 cm³ | 2967 cm³ | 2967 cm³ | 2967 cm³ |
Paliwo | turbodiesel | turbodiesel | turbodiesel | turbodiesel | turbodiesel |
Maks. moc | 180 KM | 190 KM | 225 KM | 233 KM | 240 KM |
Maks. moment | 380 Nm | 400 Nm | 450 Nm | 450 Nm | 500 Nm |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 8,9 s | 7,9 s | 7,3 s | 6,9 s | 6,6 s |
Prędkość maks. | 228 km/h | 232 km/h | 250 km/h | 247 km/h | 250 km/h |
Śr. zużycie paliwa | 7,3 l/100 km | 6,5 l/100 km | 8,5 l/100 km | 8,5 l/100 km | 7,1 l/100 km |