NowościAktualnościSyntetyk, krwawa felga, osmoza – co znaczą te i inne dziwne nazwy?

Syntetyk, krwawa felga, osmoza – co znaczą te i inne dziwne nazwy?

Na rynku motoryzacyjnym można spotkać wiele produktów i usług, których nazwy mogą budzić wątpliwości. Tłumaczymy, co kryje się za niektórymi trudnymi pojęciami i określeniami.

Wachlarz usług oraz produktów oferowanych obecnie kierowcom na rynku motoryzacyjnym jest niezwykle szeroki i ciągle się powiększa. Wraz z pojawianiem się kolejnych środków czy zabiegów związanych z szeroko pojętą eksploatacją samochodu powstają też nowe określenia, które dla wielu osób mogą być początkowo niezrozumiałe. Nietypowa lub naukowo brzmiąca nazwa często ma służyć przyciągnięciu uwagi klienta i jest zabiegiem stricte marketingowym. Zanim zdecydujemy się na zakup danej usługi czy produktu, warto być pewnym, co kryje się za obcym nam pojęciem. Poniżej tłumaczymy, co oznaczają najczęściej budzące wątpliwości użytkowników aut terminy.

  • Dynamiczna wymiana oleju – rodzaj serwisu wykonywanego na automatycznej skrzyni biegów. Dzięki specjalnemu urządzeniu olej w skrzyni biegów może być wymieniony niemal w całości. Daje to większą gwarancję na pozbycie się z obiegu starego środka smarnego niż w przypadku tradycyjnej metody statycznej.

Jak wymienić olej w skrzyni automatycznej?

  • Filtr węglowy – rodzaj filtra kabinowego. Tego rodzaju filtry pokryte są węglem aktywnym, który dzięki swoim właściwościom absorbcyjnym może wiązać cząsteczki chemiczne i przyczyniać się do zatrzymywania pyłów, gazów, a nawet nieprzyjemnych zapachów.

Co ile wymieniać filtr kabinowy?

  • Franszyza – metoda na obniżenie kosztów polisy, polegająca na zapewnieniu udziału własnego w odszkodowaniu. Franszyzą jest określana wysokość kwoty, którą w razie wystąpienia szkody ubezpieczona osoba gwarantuje pokryć z własnej kieszeni. Najczęściej możliwość ta jest dostępna w przypadku ubezpieczeń AC. Franszyza nie ma nic wspólnego z franczyzą, czyli licencją na posługiwanie się marką.
  • Hydrofobizacja – proces nadawania różnym powierzchniom w samochodzie właściwości hydrofobowych, a więc odpychających wodę. Najczęściej dokonuje się tego w przypadku szyb auta, aby w przypadku opadów woda mogła znacznie szybciej spływać. Hydrofobizację przeprowadza się także na samym nadwoziu lub tapicerce. Służą do tego łatwe do nabycia np. na stacjach benzynowych impregnaty, a cały proces można wykonać samemu.
  • Krwawa felga – rodzaj chemicznego preparatu do czyszczenia felg. Po pewnym czasie od nałożenia substancji preparat wchodzi w reakcję z m.in. pyłem z klocków hamulcowych, przybierając intensywnie czerwony kolor. Pojawienie się czerwonej barwy daje sygnał, że obręcz można spłukać wodą.

Krwawa felga

  • Mycie ultradźwiękowe – bezdotykowe czyszczenie elementów silnika w specjalnej myjce przy zastosowaniu ultradźwięków. Metoda pozwala skutecznie pozbyć się zalegających osadów, smarów – są one rozpuszczane dzięki gwałtownym zmianom ciśnienia powietrza zachodzącym w płynie czyszczącym.
  • Osmoza – proces odwróconej osmozy jest to jedna z metod uzdatniania wody, z jaką możemy spotkać się na niektórych myjniach. Dzięki niej po umyciu samochodu na lakierze nie pozostaną żadne białe zacieki z rozpuszczonych soli i innych substancji.

Osmoza

  • Ozonowanie – proces odkażania auta za pomocą generatora ozonu. Ozon pozwala pozbyć się grzybów, pleśni i innych szkodliwych dla człowieka mikroorganizmów. Jest również niezwykle skuteczny w usuwaniu z wnętrza samochodu nieprzyjemnych zapachów. Proces ozonowania auta może zajmować od 15 min do godziny i polega na umieszczeniu w środku zamkniętego samochodu ozonatora, przy jednocześnie włączonej klimatyzacji i nawiewach.

Jak prawidłowo zdezynfekować wnętrze auta?

  • Parowe mycie auta – rodzaj bezdotykowego czyszczenia samochodu wykorzystujący nie wodę, a parę wodną pod ciśnieniem. Metodą parową można umyć zarówno karoserię, jak i wnętrze auta. Stosuje się przy tym mocno ograniczone ilości chemikaliów i wody. Z racji niewielkich rozmiarów, myjki parowe są często używane przez firmy świadczące usługi mobilne.
  • Syntetyk – rodzaj oleju silnikowego charakteryzujący się uporządkowaną, powtarzalną strukturą cząsteczkową, co przekłada się na odporność na zużycie. Jego główna część jest wytwarzana w procesie laboratoryjnej syntezy, a nie przerobu ropy naftowej. Do syntetyków zaliczane są również oleje bazujące na ropie, ale poddane syntetycznej technologii hydrokrakingu.

Syntetyk

  • Test azotem – metoda sprawdzania szczelności układu klimatyzacji. Najpierw wprowadza się azot do opróżnionego z czynnika chłodzącego układu, a następnie monitoruje, czy w układzie utrzymuje się odpowiednie ciśnienie. Popularnym rozwiązaniem jest także stosowanie azotu z domieszką wodoru – ten drugi pierwiastek, dzięki niewielkim cząsteczkom, jeszcze łatwiej przenika przez ewentualne nieszczelności.

Jak prawidłowo zdezynfekować wnętrze auta?

  • Warkocz – sposób na samodzielne załatanie dziury w oponie w warunkach drogowych. Przy pomocy ręcznego wiertła poszerza się otwór w ogumieniu, a następnie, korzystając z aplikatora-szydła, wciska pokryty klejem warkocz w miejsce uszkodzenia. Warkocz do opon jest często nazywany również sznurem.

Warkocz

  • Wodorowanie silnika – proces czyszczenia silnika z nagarów, polegający na podaniu do jednostki napędowej mieszaniny tlenu i wodoru. Dochodzi wówczas do podwyższenia temperatury spalania i wypaleniu zalegających osadów, dzięki czemu silnik może pracować równomierniej. Jest to metoda czyszczenia niewymagająca demontażu jednostki napędowej.
Nie przegap najnowszych artykułów! Obserwuj Wybór Kierowców na FACEBOOKU

1 KOMENTARZ

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj

NEWSY
Polecane
Wybór redakcji