Wielu producentów stosuje własne określenia dla aut z nadwoziem kombi. Oto zestawienie najciekawszych nazw.
Samochody typu kombi należą do jednym z najpopularniejszych na rynku i w sumie trudno się temu dziwić. Auta z tego rodzaju nadwoziem są bardzo praktyczne i w porównaniu z hatchbackami, na których zwykle bazują, oferują obszerniejszą kabinę oraz pojemniejszy bagażnik. Dzięki tym cechom świetnie nadają się dla rodzin z dziećmi, a także osób, które na co dzień do pracy potrzebują pakownego samochodu.
Aby wyróżnić swoje modele na tle konkurencji, producenci często rezygnują z używania zwyczajnego określenia „kombi” i wymyślają zamiast niego ciekawsze nazwy. Przedstawiamy kilka takich przykładów.
Audi
Od lat 70. samochody producenta z Ingolstadt w bardziej praktycznej wersji zyskują przydomek Avant. Pierwszym tak nazwanym modelem było Audi 100 C2 z pięciodrzwiowym nadwoziem i klapą bagażnika otwieraną razem z tylną szybą. Choć z dzisiejszej perspektywy był to raczej liftback niż klasycznie rozumiane kombi, to właśnie od tego auta wszystko się zaczęło. Kolejny przełomowy moment nastąpił w połowie lat 90., kiedy to do sprzedaży trafiło pierwsze Audi RS, czyli opracowane razem z Porsche RS2 Avant.
BMW
Spośród niemieckiej „wielkiej trójki” to właśnie BMW najdłużej broniło się przed wprowadzeniem kombi do swojej oferty. Nastąpiło to bowiem dopiero w 1987 roku. Wówczas gamę serii 3 E30 uzupełniła wersja kombi, którą od tego momentu w koncernie z Monachium określa się jako Touring. Co ciekawe, pierwszy prototyp tego modelu został stworzony po godzinach przez jednego z inżynierów BMW, który potrzebował bardziej pakownego auta na wakacyjne wyjazdy z rodziną. Z kolei sama nazwa Touring została pierwotnie wymyślona dla trzydrzwiowego hatchbacka BMW serii 02.
Fiat
Na przestrzeni lat Fiat stosował bardzo różne określenia na kombi. Początkowo było to Familiare (np. model 1100 z lat 50. i 60.), a później zaczęto używać nazwy Panorama (np. Fiat 131). Lata 80. i 90. to z kolei czasy, gdy Włosi nazywali swoje kombi Weekend (np. Regata, Marea, Palio). Wraz z premierą kompaktowego Stilo postanowiono na oznaczenie Multi Wagon (lub Uproad w przypadku uterenowionej wersji), a przy Tipo powrócono do standardowego oznaczenia Kombi/SW.
Mercedes
Obecnie producent ze Stuttgartu ma bardzo rozbudowane portfolio, ale nie zawsze tak było. Przez lata Mercedes specjalizował się w produkcji limuzyn, a pierwsze kombi pojawiło się dopiero w gamie legendarnej „Beczki”. Auto o wewnętrznym oznaczeniu S123 (sedan to W123) zadebiutowało w 1977 roku i otrzymało dodatkową literę T w nazwie, odwołującą się do turystyki i transportu, np. 230 TE lub 300 TD Turbodiesel. Warto też wspomnieć, że w przypadku modeli CLA i CLS kombi zostało nazwane Shooting Brake.
Opel
Przez wiele lat wszystkie kombi z Russelsheim otrzymywały przydomek Caravan. Pierwszym tego typu modelem był przedstawiony w 1963 roku Opel Kadett A Caravan. Rewolucja nastąpiła wraz z premierą Insignii oraz Astry J, kiedy to postawiono na nową nazwę dla wersji kombi – Sports Tourer. W przypadku Insignii otrzymała ona jeszcze swój uterenowiony wariant, czyli Country Tourer.
Porsche
Porsche zdecydowanie nie jest pierwszą marką, która przychodzi na myśl, gdy mówimy o kombi. Nie można jednak zapominać, że w ostatnich latach wprowadziła na rynek dwa auta z nadwoziem tego typu – Panamerę oraz Taycana, które zostały nazwane Sport Turismo. Ponadto ten drugi model występuje także jako Cross Turismo, czyli uterenowione kombi.
Renault
Pierwsze kombi pojawiły się w gamie Renault w latach 70. jako wersje nadwoziowe modeli 12 i 18. W przypadku następcy tego drugiego, czyli modelu 21, francuski producent zdecydował się na wprowadzenie nazwy Nevada (lub Savanna na rynku brytyjskim) dla oznaczenia odmiany kombi. We wszystkich kolejnych autach (Megane, Laguna, Talisman) ten wariant nadwozia był określany jako Grandtour.
Toyota
W 2006 roku Toyota zdecydowała się na radykalną zmianę nazwy swojego kompaktowego hatchbacka, przedstawiając Aurisa jako następcę Corolli. Druga generacja tego modelu doczekała się wersji kombi, którą oznaczono jako Touring Sports. W 2018 roku japońska marka powróciła do nazwy Corolla, najbardziej praktyczna wersja nadwoziowa w tym aucie jest oferowana jako TS Kombi.
Volkswagen
Do niedawna wszystkie kombi w ofercie Volkswagena nazywały się Variant, a pierwszym przedstawicielem tego gatunku był Typ 3 z 1961 roku. Obecnie koncern z Wolfsburga stosuje aż trzy określenia dla aut z tego rodzaju nadwoziem. Oprócz wspomnianego są to jeszcze Shooting Brake (Arteon) oraz Tourer (ID.7).
Przeczytaj także: