Małe auta nieźle znoszą trudy miejskiej, intensywnej eksploatacji. Oto 20 najlepszych samochodów małych i miejskich według raportu niemieckiego automobilklubu ADAC.
Samochody klasy miejskiej często są wybierane jako pojazdy służbowe, nierzadko wyjeżdżające w dalekie trasy. Zapewniają dogodne warunki podróżowania dla jednej/dwóch osób i nie odbiegają poziomem wyposażenia od reprezentantów segmentu kompaktowego. Inaczej dzieje się, gdy niewielki samochód wybierze osoba prywatna. Najczęściej będzie go użytkować wyłącznie w mieście na krótkich dystansach, a to jeszcze gorzej rzutuje na ogólną trwałość mechaniki. Czy wobec tego używane auta miejskie stanowią wybór wysokiego ryzyka?
Okazuje się, że małe samochody wyprzedzają kompakty pod kątem niezawodności. Biorąc pod uwagę bardzo popularny rocznik 2009, awaryjność na poziomie najlepszego kompaktu – BMW serii 1 (E87) – osiągnęło aż 11 z 20 badanych aut miejskich. Trzeba jednak zaznaczyć, że dane dla BMW dotyczą samochodów o rok starszych, z rocznika 2008. Mimo to kupując używane auto miejskie należy się nastawić raczej na mało istotne usterki, np. świec, cewek zapłonowych i akumulatorów.
Najlepsze kompakty z rocznika 2008 wg ADAC
Zestawienie najmniej awaryjnych samochodów małych i miejskich wg ADAC
Auta małe | Współczynnik niezawodności | Auta miejskie | Współczynnik niezawodności | |
---|---|---|---|---|
1 | Hyundai i10 | 11,0 | Mitsubishi Colt VI | 6,5 |
2 | Toyota Aygo | 12,4 | Mini II (R56) | 15,8 |
3 | Kia Picanto | 15,1 | Toyota Yaris II | 17,7 |
4 | Volkswagen Fox | 20,7 | Mazda 2 III | 20,0 |
5 | Fiat Panda II | 21,8 | Honda Jazz III | 22,6 |
6 | Opel Agila B | 23,4 | Dacia Sandero I | 24,9 |
7 | Peugeot 107 | 25,7 | Skoda Fabia II | 27,3 |
8 | Citroen C1 | 26,6 | Ford Fusion | 32,0 |
9 | Renault Twingo II | 29,6 | Opel Meriva A | 32,7 |
10 | Ford Ka II | 38,0 | Nissan Micra K12 | 33,1 |
Cały raport niemieckiego automobilklubu ADAC można obejrzeć w Internecie pod tym linkiem. W odróżnieniu od innych uznanych rankingów niezawodności (GTU, TUV, Dekra), statystyki ADAC powstają w oparciu o dane z prawdziwych interwencji pomocy drogowych zarządzanych przez ADAC. Na ich podstawie wylicza się współczynnik niezawodności, który jest liczbą stwierdzonych usterek na 1000 zarejestrowanych sztuk danego modelu z konkretnego rocznika. Im mniejszy, tym samochód wykazał się mniejszą awaryjnością.