Preparat ograniczający spalanie oleju 03

Zamiast nieustannie dolewać oleju do wysłużonego silnika, można zainwestować w preparat ograniczający zużywanie oleju. Czy taki dodatek coś daje w praktyce? Oto nasz test.

Kłopot z ubywaniem oleju silnikowego pomiędzy regularnymi wymianami ma większość kierowców użytkujących samochody starszej daty, które zdołały już przejechać więcej niż 200 tys. km. Problem zużywania oleju tyczy się również młodszych jednostek napędowych, np. wybranych odmian volkswagenowskich TSI czy montowanych w Citroenach/Peugeotach/Mini silników THP – w ich przypadku w grę wchodzi wadliwa konstrukcja silnika, a rosnący przebieg tylko pogłębia zjawisko ubywania oleju na bagnecie.

Dlaczego silniki spalają olej? Przyczyny zużywania oleju silnikowego

Co zrobić, gdy silnik zużywa olej?

Kierowcy, obawiając się poważnych kosztów naprawy jednostki napędowej, „rozwiązują” problem spalania oleju po prostu dolewając go co jakiś czas. Takie postępowanie nie zlikwiduje, ani nawet nie ograniczy kłopotliwej przypadłości, a niepotrzebnie narazi na dodatkowe koszty kolejnych dawek środka smarnego. Niektórzy uciekają się do innych metod i kupują preparaty, których producenci obiecują ograniczenie skali zjawiska zużywania oleju silnikowego. Większość z nich ma jednak niezdrową dla silnika charakterystykę: zagęszczają środek smarny, narażając zimną jednostkę napędową na niedostateczne smarowanie. Na dłuższą metę na pewno nie przyniesie to wymiernych korzyści.

Kup oryginalny preparat w oficjalnym sklepie Liqui Moly:

Dodatek do oleju MoS2

Preparat ograniczający spalanie oleju 04
Systematyczne dolewki oleju nie rozwiążą problemu, a tylko go pogłębią. Warto zatem spróbować niedrogich metod mających ograniczyć skalę zużywania oleju silnikowego.

Ochroń silnik w inny sposób

Na szczęście istnieje jeszcze jeden niedrogi i prosty sposób na spowolnienie tempa ubywania oleju z jednostki napędowej. Wystarczy zastosować środek zawierający dwusiarczek molibdenu (MoS2), czyli substancję tworzącą tzw. film olejowy na współpracujących ze sobą metalowych elementach (zmniejszając w ten sposób zjawisko tarcia) i wypełniającą ubytki powierzchni metalowych elementów, m.in. gładzi cylindrów, przyczyniając się do zwiększenia szczelności pierścieni tłokowych. Dwusiarczek molibdenu dodatkowo tworzy na gładzi cylindrów specjalną warstwę ochronną i zapobiega zatarciu silnika podczas jazdy z niskim poziomem oleju (gdy auto porusza się po zakręcie albo się przechyla).

Co ile wymieniać olej silnikowy?

Test preparatu ograniczającego zużycie oleju firmy Liqui Moly

Preparat ograniczający spalanie oleju 01Jednym ze środków o takim składzie jest dodatek do oleju Liqui Moly MoS2. Według zapewnień producenta poprawia on kondycję silnika i wycisza jego pracę oraz zmniejsza zużycie paliwa, ale najważniejsze – ogranicza spalanie oleju silnikowego. Opakowanie za 45 zł wystarcza na ilość oleju potrzebną do wymiany w silniku typowego samochodu osobowego, czyli 5 litrów. Użycie jest banalnie proste: wystarczy dolać dodatek do świeżo zalanego oleju i obserwować efekty. My już to zrobiliśmy i podzielimy się spostrzeżeniami. Środek Liqui Moly zaaplikowaliśmy do 20-letniego Volkswagena Sharana z benzynowym silnikiem 2.0, który przejechał 200 tys. km i zużywał ok. 0,6 l oleju na 1000 kilometrów. Uzupełniliśmy w nim olej do poziomu ¾ na bagnecie, dolaliśmy preparat i poddaliśmy dalszej, codziennej eksploatacji.

Czy dodatek za 45 zł zdał egzamin?

Po przejechaniu 1000 kilometrów sprawdziliśmy poziom oleju i okazało się, że ubyło go znacznie mniej niż wcześniej – trzeba było dolać 0,25 l, by osiągnąć poziom tuż po wymianie. Dodatek zatem znacznie ograniczył zjawisko spalania oleju, ponad dwukrotnie zwiększając odstęp czasowy pomiędzy kolejnymi dolewkami. Warto jednak mieć na uwadze, że niedrogi środek nie był w stanie całkowicie wyeliminować problemu zużywania środka smarnego, stąd jego zastosowanie nie rozwiąże problemu w stu procentach.

Preparat ograniczający spalanie oleju 02
Dolanie preparatu Liqui Moly sprawiło, że samochód na tym samym dystansie spalił ponad dwukrotnie mniej oleju niż dotychczas.

Kup oryginalny preparat w oficjalnym sklepie Liqui Moly:

Dodatek do oleju MoS2

8 KOMENTARZE

  1. Bzdura. Po takim preparacie (dwie dawki, zastosowane wg instrukcji) mój silnik (oplowski 2.2 direct) zużywa oleju wyraźnie więcej niż przed jego zastosowaniem.

  2. Ja nie mam problemu z dolewkami oleju, bo bardzo rzadko to robię. Wlewam olej Hyundai Xteer. Silnik go nie spala, więc nie sa konieczne dolewki. Do tego nagar się nie zbiera więc mam pewność ze o silnik dbam najlepiej jak można

  3. Zgadzam się z przedmówcą. Jeżeli tłoki i cylindry nie mają wyraźnych rys, to dobre dobranie oleju zapobiega jego spalaniu. Także używam Hyundai XTeer 5W30 przez blisko 250 tyś km i nigdy nie miałem problemu ze spalaniem oleju.

  4. U mnie przybywa go tyle, że rafineria podpisała ze mną kontrakt i raz w miesiącu odbierają ode mnie cysternę oleju do dalszej sprzedaży a znany wszystkim prezes na to konto już poszukuje kolejnej willi do kupienia 🙂

  5. Te dodatki to nic innego jak słynne „doktory” zmniejszające zużycie oleju poprzez podwyższenie lepkości oleju. Nie można przesadzać z Mos2. Większość olei tym bardziej tych dobrych ma go w składzie plus Bor. Zbyt duża lepkość zużywa silnik zamiast go chronić, tak jest z olejami np 10W60. Piszę o autach normalnie użytkowanych a nie sportowych.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here