Prostownik samochodowy

W prostownik samochodowy powinien wyposażyć się każdy kierowca. Jak prawidłowo podłączyć prostownik do akumulatora? Ile czasu należy ładować baterię?

Rozładowany akumulator w samochodzie potrafi skutecznie pokrzyżować plany kierowcy. Nierzadko o wyładowaniu baterii dowiadujemy się w ostatniej chwili, np. tuż przed rozpoczęciem podróży. Auto zwyczajnie nie ma siły zapalić albo w ogóle nie daje oznak życia. Genezę problemu warto zacząć od najczęstszej przyczyny, czyli właśnie rozładowanego akumulatora. By pobudzić go do życia, można skorzystać z kabli rozruchowych, tyle że trzeba w tym celu zorganizować drugi samochód ze sprawną baterią. Raz, że to wymaga czasu, dwa – nie zawsze jest możliwe. Dlatego warto zawczasu przygotować się do samodzielnego doładowania akumulatora, kupując do niego prostownik.

Jak naładować samochód za pomocą kabli rozruchowych?

Rodzaje prostowników samochodowych

Rola prostownika samochodowego pozostaje jasna i klarowna – ma on za zadanie naładować akumulator, nie tylko w aucie, ale i np. w motocyklu, ciężarówce lub innym pojeździe. Chociaż do każdego z nich dedykowane są inne baterie, w przypadku prostowników do najpopularniejszych aut czy nawet jednośladów można zastosować pewnego rodzaju unifikację, czyli kupić jeden prostownik do ładowania akumulatorów we wszystkich swoich pojazdach (poza np. ciężarowymi lub większymi bateriami specjalistycznych maszyn). Odradzamy wybór pierwszego lepszego, zwłaszcza tańszego prostownika: wbrew pozorom istnieje sporo parametrów, na które trzeba zwrócić uwagę przy zakupie urządzenia ładującego akumulator. Tak samo jak wyróżniamy kilka rodzajów prostowników samochodowych. Są to:

  • prostowniki standardowe (transformatorowe);
  • prostowniki automatyczne (mikroprocesorowe);
  • prostowniki impulsowe;
  • prostowniki trakcyjne.

Przeciętny kierowca, poruszający się samochodem osobowym lub motocyklem/motorowerem, nie musi sobie zawracać głowy prostownikami trakcyjnymi, które są przeznaczone do pracy pod dużymi napięciami, charakteryzującymi baterie niewielkich pojazdów elektrycznych (wózków golfowych), a także tych specjalistycznych (wózków widłowych) lub kamperów. Jego potrzeby w zupełności spełnią dwa najczęściej spotykane typy prostowników, czyli standardowe i automatyczne. Różnią się nie tylko budową, ale i posiadanymi funkcjami.

Prostownik samochodowy (2)

Prostowniki transformatorowe – charakterystyka

Najtańsze prostowniki standardowe to tak naprawdę proste transformatory bez żadnej elektroniki kontrolującej proces ładowania baterii. Zazwyczaj nie posiadają również automatycznych wyłączników w razie wykrycia maksymalnego poziomu naładowania akumulatora. Użytkownik pojazdu musi zatem samodzielnie nadzorować cykl uzupełnienia energii i w odpowiednim momencie go przerwać. Dla początkujących kierowców albo gorzej zaznajomionych technicznie może to sprawiać pewien problem, dlatego lepszym wyborem dla nich będą prostowniki automatyczne.

Prostowniki mikroprocesorowe – charakterystyka

Bywają one nazywane również inteligentnymi prostownikami, ponieważ wykorzystują „czuwający” nad wszystkim mikroprocesor. Ustala on na bieżąco parametry ładowania: kontroluje, by w odpowiednim momencie wyłączyć urządzenie (nie dopuszczając do przeładowania baterii) oraz monitoruje poziom napięcia, dobierając prąd do jak najefektywniejszego uzupełnienia energii. Poza tym posiada szereg zabezpieczeń chroniących akumulator przed zwarciem powstałym np. poprzez nieprawidłowe zamocowanie zacisków do klem. Prostowniki automatyczne, w przeciwieństwie do standardowych, nadają się do podłączenia do akumulatora umieszczonego bezpośrednio w aucie – nie trzeba zatem go wyjmować.

Prostowniki impulsowe – charakterystyka

Podobny komfort użytkowania, w połączeniu z wyższą wydajnością działania, zapewniają prostowniki impulsowe ze sprawnością pracy sięgającą nawet 90%. Mimo większego zaawansowania technicznego zazwyczaj mają kompaktowe rozmiary, zwiększając wygodę użytkowania np. w jednośladach albo przy akumulatorach innych pojazdów/urządzeń (hulajnóg elektrycznych lub zabawek).

Jaki prostownik samochodowy wybrać?

Rozglądając się za prostownikiem do swojego pojazdu określmy, jaki rodzaj baterii będzie musiał ładować. Jeśli jest to tradycyjny akumulator kwasowo-ołowiowy, w zupełności wystarczy prostownik transformatorowy, o ile zaakceptujemy jego ograniczoną funkcjonalność. Do innych typów baterii (AGM, żelowe) lepiej wybrać prostownik mikroprocesorowy lub impulsowy z uwagi na fakt, że często zasilają one o wiele bardziej rozbudowaną elektronikę.

Jaki akumulator do samochodu? Nie do każdego można kupić najtańszy!

Drugim parametrem, na który trzeba zwrócić uwagę, jest prąd ładowania. Wyróżnia się dwa rodzaje – prąd skuteczny i szczytowy. Pierwszy ma mniejszą wartość od drugiego, ale to właśnie na jego podstawie można dobrać najodpowiedniejszy prostownik. Bardzo łatwo go obliczyć, ponieważ prąd skuteczny prostownika powinien wynosić tyle co jedna dziesiąta pojemności baterii w samochodzie. Jeśli zatem jest to akumulator 60 Ah, optymalny do niego prostownik powinien zapewniać prąd o wartości 6 A. Kupno słabszego nie zaszkodzi baterii, ale wydłuży czas potrzebny do pełnego naładowania.

Na końcu wypada zweryfikować napięcie wyjściowe prostownika, które powinno wynosić tyle samo co napięcie akumulatora – czyli zazwyczaj 12V, choć w przypadku motocykli można mówić o 6V, a ciężarówek – 24V. Na szczęście sporo urządzeń posiada przełącznik pozwalający zmieniać, a razie potrzeby, napięcie prostownika. Nie zapominajmy o napięciu zasilającym – czyli prądzie, do którego podłączony jest prostownik. W Polsce jest to 230V i właśnie do takich sieci przeznaczone są urządzenia sprzedawane na polskim rynku. Pewne odchylenia od normy występują w produktach dalekowschodnich lub amerykańskich.

Dobór akumulatora do samochodu. Na co zwrócić uwagę, kupując baterię?

Jak podłączyć prostownik do akumulatora?

Posługując się prostownikiem transformatorowym, musimy uprzednio wyjąć baterię z samochodu (nie trzeba tego robić podczas ładowania urządzeniem mikroprocesorowym). Po zdjęciu klem (najpierw minusowa, potem plusowa) podłączamy uchwyty prostownika (tzw. krokodylki) do biegunów, zachowując porządek „plus do plusa, minus do minusa”. Następnie wybieramy odpowiednie napięcie (6/12V; o ile prostownik posiada taką funkcję) i dopiero po tym podłączamy go do zasilania. Jeśli zależy nam na jak najszybszym uruchomieniu auta, wystarczy odczekać ok. 15 minut: w tym czasie bateria nabierze tyle energii, że umożliwi odpalenie silnika. Całkowite naładowanie akumulatora nastąpi jednak dopiero po upływie 10-12 godzin.

Jak naładować akumulator? Sprawdzenie kondycji baterii

Prostownik samochodowy (2)
Nawet przy skrajnie rozładowanym akumulatorze wystarczy odczekać ok. kwadrans, by prostownik naładował go do poziomu umożliwiającego uruchomienie silnika.

Ile kosztują prostowniki samochodowe?

Proste ładowarki transformatorowe można kupić nawet za mniej niż 50 zł – nawet one zazwyczaj posiadają możliwość wyboru napięcia pomiędzy 6V a 12V. Wygodniejsze i mniej absorbujące prostowniki mikroprocesorowe kosztują ok. 100-150 zł, zaś dostosowane do pracy pod większymi obciążeniami – kilkaset złotych. Jak widać, nie jest to nadzwyczajny wydatek, a potrafi zaoszczędzić wiele nerwów w kryzysowej sytuacji. Zalecamy, by w prostownik samochodowy wyposażyć się profilaktycznie, a nie dopiero wtedy, gdy się naprawdę przyda.

Polecamy również:

Jak wydłużyć trwałość akumulatora? 6 praktycznych porad

Booster czy powerbank – które urządzenie rozruchowe do akumulatora jest lepsze?

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here