Dlaczego samochód nie odpala 02

Samochód może zaskoczyć swoją niedyspozycją w każdej chwili, niezależnie od tego, ile ma lat. Poniżej wymieniamy najczęstsze przyczyny, dlaczego auto nie chce odpalić.

Problemy z uruchomieniem silnika samochodu mogą przyjść z dnia na dzień, i to nie tylko w momentach załamania pogody (np. po gwałtownym deszczu) lub przy nadejściu pierwszych mrozów. Fakt, że auto nie chce odpalić, bywa frustrujący, ale nerwy nic tu nie dają. Zamiast się nakręcać, lepiej na spokojnie przeanalizować możliwe przyczyny takiego stanu rzeczy. Niekiedy bywają na tyle błahe, że problem można zlikwidować w kilka minut. Oto najczęstsze powody dlaczego samochód nie chce odpalić. Podzieliliśmy je na kategorie w postaci objawów niedyspozycji silnika.

Silnik prawidłowo kręci, ale nie odpala

  • niski poziom paliwa

To nie żart. Niektórzy kierowcy przez długi czas jeżdżą na rezerwie, od czasu do czasu uzupełniając śladowe ilości paliwa tak, by tylko zgasła stosowna kontrolka. Pomijając fakt, że długotrwała jazda na rezerwie szkodzi zespołowi napędowemu auta, można się w końcu przeliczyć i doświadczyć sytuacji, gdy samochód nie odpali z powodu zbyt niskiego poziomu paliwa w zbiorniku. Dzieje się tak np. po pozostawieniu auta na wzniesieniu, uniemożliwiając w ten sposób pobranie paliwa przez pompę. Nie pozostaje nic innego jak wlanie kilku litrów z kanistra.

W jaki sposób długotrwała jazda na rezerwie szkodzi silnikowi?

  • zepsuta pompa paliwowa lub elementy układu zasilania

Jeśli podobne objawy towarzyszą nam mimo wystarczającego poziomu paliwa w zbiorniku, być może uszkodzeniu uległa pompa paliwowa. By ją sprawdzić, warto wykonać prosty test: ustawić kluczyk w pozycję zapłonu i zweryfikować, czy pompa na pewno pracuje (powinna wydawać ciche „buczenie”). Jeśli nic takiego nie słyszymy, najprawdopodobniej nie zasysa paliwa ze zbiornika i uniemożliwia uruchomienie auta. Gdy stwierdzimy pracę pompy, być może winny jest zapchany filtr paliwowy lub zniszczone przewody transportujące paliwo.

  • uszkodzone świece/przewody zapłonowe

To najbardziej prawdopodobna przyczyna problemów z odpaleniem, jeśli wystąpiła po stwierdzeniu kłopotów z pracą samego silnika (np. przerywał, tracił moc i falowały mu obroty). Świece podlegają regularnej kontroli i wymianie, a są szczególnie ważne w jednostkach wysokoprężnych (montowane są tam droższe odpowiedniki żarowe). Słabą kondycję przewodów łatwo rozpoznać – ewentualne przebicia są doskonale widoczne zwłaszcza po zmroku.

Nierówna praca i szarpanie silnika: najczęstsze przyczyny

Dlaczego samochód nie odpala
Pozostawienie auta z niskim poziomem paliwa na nierównym podłożu może zrodzić problemy z uruchomieniem silnika. Czasami zawodzi sama pompa paliwowa.

Silnik powoli kręci i w konsekwencji nie odpala

  • rozładowany akumulator

Powolne kręcenie rozrusznikiem niemal na pewno wynika ze słabej kondycji akumulatora. Nie służą mu długie postoje auta, jak i krótkotrwałe przejazdy, podczas których alternator nie jest w stanie wystarczająco uzupełnić energii. Poza tym bateria ma ograniczoną żywotność: zazwyczaj bezawaryjnie służy ok. 5 lat. W takiej sytuacji mamy dwa wyjścia: naładować akumulator prostownikiem albo dedykowanym boosterem, lub „pożyczyć prąd” z innego auta przy użyciu przewodów rozruchowych. Jeśli po pełnym naładowaniu bateria na drugi dzień znów „padnie”, zazwyczaj do niczego się już nie nadaje i trzeba kupić nową.

Jak wydłużyć trwałość akumulatora? 6 prostych sposobów

  • niesprawny rozrusznik

Bywają sytuacje, gdy po naładowaniu akumulatora silnik nadal wolno kręci. Wtedy niemal na pewno zawiódł rozrusznik, a konkretnie któryś z jego elementów (np. bendiks, elektromagnes, szczotki, tuleje, łożyska). Diagnostyka jest na tyle skomplikowana, że należy powierzyć ją elektrykowi. Rozrusznik może ulec awarii z dnia na dzień, ale zazwyczaj już wcześniej wykazuje objawy zużycia (zawiesza się lub wydaje nieprzyjemne odgłosy), co pozwala na sprawną reakcję od strony właściciela auta.

Jakie są objawy uszkodzonego rozrusznika w aucie?

Dlaczego samochód nie odpala
Oporne kręcenie rozrusznikiem może być następstwem słabo naładowanego akumulatora. Najlepiej uzupełnić w nim energię prostownikiem, awaryjnie można posłużyć się kablami rozruchowymi.

Silnik nie kręci

  • przepalony bezpiecznik

Za brak reakcji na przekręcenie kluczyka może odpowiadać bezpiecznik przypadający na którąś z części bezpośrednio oddziałujących na rozruch (np. na rozrusznik lub pompę paliwową). Warto w instrukcji obsługi lub w internecie znaleźć schemat bezpieczników w swoim aucie i sprawdzić, czy któryś się nie przepalił (przerwał się pałąk łączący metalowe nóżki). Jeśli stwierdzimy awarię któregoś, można go zastąpić innym, mniej istotnym (ale z taką samą odpornością na natężenie prądu).

Jak wymienić bezpiecznik w samochodzie? To bardzo proste!

  • zepsuty rozrusznik/wyładowany akumulator

Rozrusznik w końcowej fazie „wykończenia” w ogóle nie podejmuje się prób uruchomienia silnika i albo nie wydaje żadnych dźwięków, albo charakterystycznie cyka. Diagnostyka opiera się na tych samych założeniach, co w przypadku stwierdzenia jego powolnej pracy. Najprawdopodobniej konieczna będzie kompleksowa regeneracja rozrusznika. Brak reakcji na przekręcenie kluczyka może też wynikać z całkowitego rozładowania akumulatora: wtedy z kolei rozrusznik nie otrzymuje wystarczającej ilości energii, by pobudzić jednostkę napędową do życia.

Co ile wymieniać akumulator w samochodzie i jaki wybrać?

  • uszkodzona stacyjka

Najmniej prawdopodobną, ale możliwą przyczyną może być jeszcze uszkodzona kostka stacyjki. Kosztuje grosze (kilkadziesiąt złotych dla popularnych modeli), ale nie każdy da sobie radę z jej wymianą. Nim ją kupimy, lepiej zawczasu sprawdzić wcześniej przytoczonych „winowajców”.

Dlaczego samochód nie odpala
Awarie stacyjki również mogą przyczynić się do trudności z uruchomieniem silnika w samochodzie.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here