CHEVROLET Captiva I FL LTZ WE8446V 07-2011

Spokrewniony z Oplem Antarą SUV odbiega od konkurentów wykończeniem, ale pozytywnie wyróżnia się ceną. Poznajmy opinie właścicieli używanych Chevroletów Captiva.

Chevrolet Captiva zadebiutował w 2006 roku wraz z bliźniaczym Oplem Antarą. Polacy polubili ten model za okazałą i potężną karoserię, która w środku skrywała dobrze zagospodarowane przestrzennie wnętrze, nawet w trzecim rzędzie foteli. Dodatkowe siedzenia w bagażniku wyróżniały zresztą Captivę na tle Antary, która występowała wyłącznie w konfiguracji 5-osobowej. Obydwa auta dzieli ok. 6 cm na długość, ale szerokość, wysokość i rozstaw osi (271 cm) pozostały niezmienione. Uterenowiony Chevrolet z czasem dał się poznać jako samochód budżetowo wykonany. Od początku jego wadą było również niezbyt precyzyjne prowadzenie w zakrętach. Captiva nadrabiała jednak straty na nieutwardzonych lub dziurawych drogach, gdzie z gracją wybierała wszelkie nierówności i sprawnie pokonywała wzniesienia. Za Chevroletem przemawiało również dość bogate wyposażenie. Wycofanie się marki z Europy (w 2014 r.) oznaczało koniec kariery Captivy jako nowego modelu. Dwa lata później na innych rynkach przeszła ona kolejny lifting (pierwszy w 2011 r.), a produkcję kontynuowano aż do 2018 r.

CHEVROLET Captiva I FL 2.2d 184KM 6AT AWD 7-os WE541FN 05-2013
By zmieścić w Captivie dwóch dodatkowych pasażerów, inżynierowie wydłużyli tył (względem Antary) i przemodelowali układ wnętrza. W efekcie Chevrolet zabierze 7 osób, ale pięciu będzie wygodniej w Oplu.

Używany Chevrolet Captiva może spełnić marzenia osób z mniej zasobnym portfelem o posiadaniu własnego, pełnowymiarowego SUV-a. Jak jest z awaryjnością tego samochodu i z dostępnością części zamiennych/punktów serwisowania? Oto opinie użytkowników uterenowionych Chevroletów.

Używany Opel Antara (2006-2016) – opinie użytkowników

CHEVROLET Captiva I LT 3.2 V6 24V 230KM 5AT AWD 7-os WE0545J 05-2007
Auta sprzed liftingu (fot.) diametralnie różnią się stylistyką przedniej części nadwozia, przypominającą modele Daewoo. Cechują się też niższą jakością wykonania kokpitu w stosunku do Captivy po liftingu (2011 r.).

Używany Chevrolet Captiva – wnętrze

Deska Captivy wyraźnie różni się od tej z Opla Antary i idzie swoim tokiem stylistycznym. Na dobrą sprawę trudno spostrzec, że to kokpity bliźniaczych samochodów. Chevrolet ma zupełnie inną górną część z wyświetlaczem radia lub kolorowym ekranem rozbudowanego systemu multimedialnego. Wzornictwo konsoli środkowej ani trochę nie przypomina Opla, co nie znaczy, że kuleje pod względem ergonomii: większość funkcji ma swój konkretny przycisk. Nie wszystkie są na tyle duże, by obsługiwać je z pamięci, bez odrywania wzroku od jezdni. Oferowano kilka wariantów kolorystycznych, w tym elegancki beżowy z drewnopodobnymi okleinami kokpitu. Niestety, jakość ozdobnych elementów (głównie polakierowanych na srebrno) pozostawia wiele do życzenia. Objawia się uporczywym stukaniem na nierównościach i wyraźnymi zarysowaniami. Lifting przyniósł niewielką poprawę tworzyw sztucznych.

Poza długością nadwozia, Captiva od Antary różni się także urządzeniem wnętrza. W Chevrolecie siedzenia ulokowano tak, by w optymalnych warunkach przewieźć 7 osób. Wiązało się to z koniecznością przesunięcia kanapy do przodu. Z tego też względu samochód Opla jest tam odrobinę przestronniejszy, ale i tak w Captivie mało kto narzeka na ciasnotę. Chyba że mowa o fotelach trzeciego rzędu, bo są one mocno umowne. Składają się w sposób ograniczający pojemność bagażnika, gdyż mamy wtedy do czynienia z podwyższoną podłogą, przez co jest on płytszy. Na głębszy bagażnik nie ma co liczyć w 5-osobowej odmianie, bo tam zamiast siedzeń wygospodarowano obszerny schowek. Pojemność: od 97 (7 os.), przez 465 (5 os.) do 1577 l.

Używany Chevrolet Captiva – silniki

SUV-a Chevroleta napędzały te same silniki co w Antarze, czyli 4-cylindrowe 2.4 (136/167 KM) i V6 o pojemności 3.2 (230 KM), zastąpiony po liftingu odmianą 3.0 (258 KM; tylko w Captivie). Wszystkie wyjątkowo łapczywie obchodzą się z paliwem, niemniej rachunki na stacjach benzynowych można ograniczyć, montując do nich LPG (umożliwia to obecność wtrysku pośredniego). Na oszczędny charakter nie ma co też liczyć w przypadku diesli, tj. 2.0 (VM Motori; 127/150 KM) i wprowadzonych po modernizacji 2.2 (163/184 KM). Silniki można było połączyć ze skrzyniami ręcznymi lub automatycznymi o 5/6 przełożeniach. W tym drugim wariancie Captiva będzie jeszcze bardziej ospała i paliwożerna. Ręczna przekładnia według użytkowników ma natomiast zbyt krótkie przełożenia, zwłaszcza pierwsze biegi. Napęd 4×4 (dołączany automatycznie, bez możliwości zblokowania) seryjnie trafiał do wersji 3.0/3.2 oraz 2.2 D/184 KM. W pozostałych stanowił opcję.

CHEVROLET Captiva I LT 3.2 V6 24V 230KM 5AT AWD 7-os WE0545J 05-2007
Trzeba przyznać, że jednostki V6 pasują do bojowej sylwetki Captivy. Spalaniem podchodzą jednak nawet do 20 l/100 km (w mieście).
Chevrolet Captiva silnik (2)
2,2-litrowe turbodiesle mają niezłe osiągi tylko „na papierze”. W rzeczywistości są co najwyżej wystarczające. Nie brylują również w kategoriach zużycia paliwa.

Używany Chevrolet Captiva – opinie użytkowników

 Zalety 

„Samochód jest rewelacyjny pod względem wentylacji – szybko się nagrzewa i nie parują szyby”

„Dużo miejsca dla każdego. Nawet w trzecim rzędzie nie ma uczucia zapuszkowania”

„Bardzo dobre wybieranie nierówności, w aucie jest cicho i wygodnie”

„Dobre auto na górzysty teren. Wjeżdża na wzniesienia bez żadnego stresu”

 Wady 

„Układ kierowniczy ma tendencję do psucia się – najczęściej lecą wahacze, łożyska i drążki stabilizatorów”

„Bardzo słabe plastiki. Wszystko w środku trzeszczy, a zimą puka”

„Układ kierowniczy jest nie do końca precyzyjny”

„Kontrolki czasami zapalają się przy byle okazji”

Używany Chevrolet Captiva – awaryjność, typowe usterki

Jednostki napędowe Captivy, choć nieco siermiężne i paliwożerne, raczej są godne polecenia, bo rzadko zaskakują nieprzewidywalnymi awariami. Usterki tyczą się głównie nietrwałych łańcuchów rozrządu benzynowych V6 i osprzętu turbodiesli (kół dwumasowych i filtrów cząstek stałych). Dobrych słów nie można za to powiedzieć o zawieszeniu, ponieważ bardzo szybko zużywają się jego poszczególne elementy, co zaskakuje w aucie chcącym być terenówką. Niektórzy odwlekali naprawy w czasie i zniszczyli w ten sposób opony. Nie brakuje doniesień o awariach przekładni kierowniczych, łożysk przednich kół i automatycznych skrzyń biegów. Z drobnymi niedociągnięciami elektroniki pokładowej na ogół da się żyć: praktycznie w ogóle nie skutkują one unieruchomieniem samochodu. Obawy właścicieli Captivy o dostępność części zamiennych są w pełni uzasadnione i słuszne, bo elementy typowe dla tego modelu kupimy w zasadzie tylko w ASO. Serwisowaniem Chevroletów zajmują się z kolei placówki Opla.

Chevrolet Captiva skrzynia biegów
Automatyczne skrzynie wcale nie należą do częstych widoków w Captivie. Warto ją rozważyć, o ile nie szarpie i nadmiernie nie przeciąga biegów. Później mogą być problemy z warsztatem, który rzetelnie ją naprawi.

Używany Chevrolet Captiva – gdzie jest nr VIN?

Numer VIN wybito na pośrodku ściany grodziowej (wgląd po odsłonięciu fragmentu materiału w komorze silnikowej).

Chevrolet Captiva numer VIN

Używany Chevrolet Captiva – sytuacja rynkowa

Budżet na sprawną, bezwypadkową Captivę otwiera kwota 18 tys. zł. Za 23-28 tys. zł kupimy zadbane auto przedliftowe, natomiast na Chevroleta po modernizacji trzeba przeznaczyć minimum 35 tys. zł. Najmłodsze wystawiane samochody (roczniki 2011-2013) kosztują do 45 tys. zł. Ponad połowa ofert dotyczy diesli, ale łatwo też o benzynowego 2.4. Przeważają 7-osobowe Captivy z ręcznymi skrzyniami biegów.

Używany Chevrolet Captiva – podsumowanie

Captiva swoje atrakcyjne ceny zawdzięcza taniemu wykończeniu i nieekonomicznym silnikom, ale prawdę mówiąc tak okazałym wyglądem nie mogą się pochwalić nawet współczesne SUV-y. Rozważając ten model trzeba mieć z tyłu głowy ewentualną konieczność dłuższego czekania na części zamienne: to niestety efekt coraz dłuższego czasu od wycofania się Chevroleta z Europy.

Przeczytaj także opinie o innych używanych Chevroletach:

Używany Chevrolet Cruze (2008-2016) – opinie użytkowników

Używany Chevrolet Orlando (2010-2018) – opinie użytkowników

CHEVROLET Captiva I FL 2.2d 184KM 6AT AWD 7-os WE541FN 05-2013

Chevrolet Captiva – wymiary, pojemność bagażnika
Dł./szer./wys.464/185/172 cm
Rozstaw osi271 cm
Pojemność bagażnika97-465-1577 l
Chevrolet Captiva – dane techniczne, osiągi, spalanie (silniki benzynowe)
Silnik2.42.43.0 V63.2 V6
Pojemność2405 cm³2384 cm³2997 cm³3195 cm³
Paliwobenz.benz.benz.benz.
Maks. moc136 KM167 KM258 KM230 KM
Maks. moment220 Nm230 Nm288 Nm297 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h11,0 s10,5 s8,6 s8,8 s
Prędkość maks.185 km/h190 km/h198 km/h204 km/h
Śr. zużycie paliwa9,1 l/100 km9,3 l/100 km10,7 l/100 km11,5 l/100 km
Chevrolet Captiva – dane techniczne, osiągi, spalanie (silniki Diesla)
Silnik2.0 D2.0 D2.2 D2.2 D
Pojemność1991 cm³1991 cm³2231 cm³2231 cm³
Paliwoturbodieselturbodieselturbodieselturbodiesel
Maks. moc127 KM150 KM163 KM184 KM
Maks. moment295 Nm320 Nm350 Nm400 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h11,7 s11,5 s9,9 s9,6 s
Prędkość maks.181 km/h182 km/h189 km/h200 km/h
Śr. zużycie paliwa7,2 l/100 km7,6 l/100 km6,4 l/100 km6,6 l/100 km

Używany Chevrolet Captiva – galeria