UżywaneUżywany Opel Antara (2006-2016) - który silnik wybrać?

Używany Opel Antara (2006-2016) – który silnik wybrać?

Opel Antara z drugiej ręki cieszy się większym zainteresowaniem niż jak była nowa. Z jakim silnikiem najlepiej kupić tego niemieckiego SUV-a?

Opel zapewne nie tak wyobrażał sobie karierę rynkową swojego pierwszego SUV-a. Zaczął bowiem od Antary, która była reprezentantem segmentu klasy średniej wśród uterenowionych aut. Polscy odbiorcy dość chłodno przyjęli to auto. Być może zawiniła… wewnętrzna konkurencja w postaci Chevroleta Captivy – modelu bliźniaczego oferującego, w odróżnieniu od Antary, opcjonalny trzeci rząd siedzeń. Ople zawsze są 5-osobowe, lecz nie ma tego złego – brak technicznych modyfikacji celem „upchania” w nim dodatkowych foteli pozwolił wygospodarować w nim naprawdę dużo miejsca w dwóch rzędach siedzeń. W opiniach użytkowników Antary są też odrobinę lepiej wykończone i wygodniejsze w codziennym obcowaniu za sprawą naprawdę komfortowych foteli. Szkoda jedynie, że nie udało się wygospodarować większego bagażnika (raptem 420 l).

Jak sprawują się używane Antary po wielu już latach od debiutu? Z jakim silnikiem najlepiej rozważyć ten samochód z drugiej ręki? Przyjrzyjmy się silnikom montowanych w Oplach Antara.

Używany Opel Antara – silniki benzynowe

  • 2.4 Ecotec (140 KM, 167 KM)
  • 3.2 V6 Ecotec (227 KM)

Niełatwo w ogłoszeniach natrafić na benzynową Antarę – to raptem kilka egzemplarzy na terenie całej Polski (dla porównania, aut z Dieslami jest blisko setka). Silniki z zapłonem iskrowym nie były chętnie wybierane w tym modelu z prostego powodu: można było się po nich spodziewać, że będą paliwożerne. I takie też były w praktyce. 4-cylindrowe odmiany 2.4 Ecotec (140 lub 167 KM) z reguły zużywają ok. 10 l/100 km w cyklu mieszanym, natomiast warianty widlaste (3.2/227 KM) podchodzą już pod 14 l/100 km. Na szczęście jednostki benzynowe Antary dobrze znoszą zasilanie LPG i instalacje są często spotykane w używanych egzemplarzach: to zasługa montowania w nich wielopunktowego wtrysku paliwa. Poza paliwożernością i niezbyt dynamicznym charakterem (nawet V6 nie zapewnia wybitnych osiągów), te silniki nie mają wielu wad. Okazują się trwałe i nie występują w nich powtarzające się usterki – chyba że mowa o jednostkach z dużymi przebiegami. Wtedy trzeba spodziewać się m.in. wycieków oleju. Niektórzy właściciele Antar V6 musieli ponieść spore koszty związane z wymianą łańcucha rozrządu. To droga operacja, przede wszystkim ze względu na cenę zestawu rozrządu (ok. 2 tys. zł).

Opel Antara – dane techniczne, osiągi, spalanie (silniki benzynowe)
Silnik 2.4 Ecotec 2.4 Ecotec 3.2 V6 Ecotec
Pojemność 2405 cm³ 2405 cm³ 3195 cm³
Paliwo benz. benz. benz.
Maks. moc 140 KM 167 KM 227 KM
Maks. moment 220 Nm 230 Nm 297 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h 11,9 s 10,3 s 8,8 s
Prędkość maks. 175 km/h 190 km/h 203 km/h
Śr. zużycie paliwa 9,6 l/100 km 9,3 l/100 km 11,6 l/100 km
Opel Antara 3.2 V6
Silnik V6 pasuje do Antary jak ulał. Zadbana jednostka z instalacją gazową może być niezawodnym napędem o umiarkowanych kosztach eksploatacji.

Używany Opel Antara – silniki Diesla

  • 2.0 CDTI (127 KM, 150 KM, 170 KM)
  • 2.2 CDTI (163 KM, 184 KM)

W tamtych czasach SUV-y bardzo często wybierane były z silnikami wysokoprężnymi i nie inaczej było z Oplem Antarą. Gama diesli obejmowała łącznie dwie jednostki w pięciu wersjach mocy. Przed liftingiem (do 2010 r.) był to 2.0 CDTI (127/150 KM), później zaś 2.2 CDTI (163/184 KM). Niektóre źródła mówią także o 170-konnym wariancie 2.0 CDTI, oferowanym pod koniec produkcji modelu. Problem obydwu jednostek jest taki, że nie montowano ich w innych Oplach. 2-litrowe diesle nie pochodzą zatem od Fiata, choć mają włoski rodowód – opracowała je firma VM Motori. Trudno z kolei dotrzeć do rzetelnych informacji na temat silników 2.2 CDTI: prawdopodobnie wywodzą się konstrukcyjnie od diesli Toyoty (D-4D). Faktem jest, że montowano w nich łańcuch rozrządu, podczas gdy w 2.0 CDTI pracuje pasek (podlegający wymianie co 150 tys. km; profilaktycznie warto zmieniać go dwa razy częściej). Odmiana 2-litrowa wykorzystuje wtryskiwacze elektromagnetyczne, podczas gdy 2.2 już nieregenerowalne piezoelektryczne. Obydwa diesle nie są specjalnie awaryjne. Zdarzają się co prawda kłopoty z DPF-em (rozrzedza olej paliwem) i wycieki oleju, ale nie mają charakteru plagi. W 2.0 CDTI problemy sprawiają turbosprężarki, zawory EGR oraz klapy wirowe kolektora ssącego, niektórzy zgłaszają falowanie obrotów i nadmierne wibracje.

Opel Antara – dane techniczne, osiągi, spalanie (silniki Diesla)
Silnik 2.0 CDTI 2.0 CDTI 2.0 CDTI 2.2 CDTI 2.2 CDTI
Pojemność 1991 cm³ 1991 cm³ 1991 cm³ 2231 cm³ 2231 cm³
Paliwo turbodiesel turbodiesel turbodiesel turbodiesel turbodiesel
Maks. moc 127 KM 150 KM 170 KM 163 KM 184 KM
Maks. moment 295 Nm 320 Nm 400 Nm 350 Nm 400 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h 12,0 s 10,3 s 10,0 s 10,8 s 10,1 s
Prędkość maks. 174 km/h 180 km/h 197 km/h 184 km/h 191 km/h
Śr. zużycie paliwa 7,3 l/100 km 7,4 l/100 km 7,0 l/100 km 7,8 l/100 km 7,8 l/100 km
Opel Antara 2.0 CDTI
2.0 CDTI to najpopularniejszy silnik w Antarze. Ma swoje przypadłości, ale uchodzi za najoszczędniejszy w tym modelu (co nie znaczy, że jeździ „o kropelce”; spala ok. 9 l/100 km).
Opel Antara 2.2 CDTI
Diesle Antary (także 2.2 CDTI; fot.) nie występowały w innych Oplach, co może rodzić problemy z dostępem do niektórych części zamiennych.

Używany Opel Antara – który silnik wybrać?

Nie ma co na siłę szukać innego silnika niż najczęściej spotykany 2.0 CDTI: jeździ i pali podobnie jak większy 2.2 CDTI. Nie oznacza to, że go odradzamy: odpada w nim konieczność m.in. wymiany rozrządu. Niezłe są również wersje benzynowe, choć rozsądne koszty jazdy zapewnią tylko z LPG. Wybierając Antarę trzeba się liczyć z utrudnionym dostępem do części i ograniczoną paletą zamienników. To wina „odseparowania” tego modelu od reszty gamy, jeśli chodzi o silniki – w zasadzie montowano je tylko w bliźniaczym Chevrolecie Captiva.

Przeczytaj więcej na temat używanego Opla Antary i bliźniaczego Chevroleta Captiva:

Używany Opel Antara (2006-2016) – opinie użytkowników

Używany Chevrolet Captiva (2006-2018) – opinie użytkowników

Opel Antara

NEWSY
Polecane
Wybór redakcji