UżywaneUżywany Opel Mokka A (2012-2019) - który silnik wybrać?

Używany Opel Mokka A (2012-2019) – który silnik wybrać?

Mokka w salonach była hitem – i również nim jest na rynku wtórnym. Jaki silnik wybrać w używanym Oplu Mokka A?

Pierwsze podejście Opla w segmencie SUV-ów było, łagodnie mówiąc, średnio udane: mowa o modelu Antara, którego marna jakość wykonania i znaczna waga skutecznie odbierały przyjemność z jazdy i czyniły go raczej przeciętnym autem. W 2012 roku producent zaprezentował mniejszą Mokkę i tym razem idealnie wstrzelił się w wymagania klienteli, bowiem auta zjeżdżały z salonów jak świeże bułeczki. Dość powiedzieć, że Mokka świetnie sobie radziła na wielu rynkach mimo wewnętrznej konkurencji w postaci Chevroleta Traxa – bliźniaczego samochodu, który jednak „zawinął się” w Europy w 2014 roku. Odpowiednik spod znaku Opla w 2016 roku przeszedł lifting i zmienił nazwę na Mokka X. Przy okazji dokonano korekt w gamie silnikowej.

Jaką jednostkę napędową wybrać w używanym Oplu Mokka A? Zobaczmy, co montowano w tym samochodzie.

Używany Opel Mokka A – silniki benzynowe

Do Mokki jeszcze trafił silnik wolnossący – 1.6 Ecotec o mocy 115 KM. Jako jedyny w całej gamie łączył się z 5-biegową skrzynią ręczną. Zapewnia przeciętne (jeśli nie powiedzieć, że kiepskie) osiągi i potrafi sporo spalić w mieście. Z tych powodów lepszym wyborem będzie jednostka turbodoładowana – 1.4 Turbo o mocy 120/140 KM. To downsizingowa konstrukcja, ale z wielopunktowym wtryskiem paliwa, dzięki czemu nawet lepiej znosi ona zasilanie LPG niż silnik 1.6 (ten ma skomplikowaną regulację luzów zaworowych). W 2016 roku wprowadzono nowy wariant 1.4 DIT z bezpośrednim wtryskiem paliwa (152 KM), który już tak chętnie nie współpracuje z instalacją gazową. Na szczęście jest bezawaryjny, podobnie zresztą jak pozostałe odmiany – należy spodziewać się głównie spalania oleju silnikowego oraz pęknięć kolektorów ssących (tylko w 1.4 Turbo). Wybierając wariant turbodoładowany do dyspozycji jest już skrzynia 6-biegowa, ewentualnie automatyczna o 6 przełożeniach. Niektóre Mokki 1.4 zestawiano z napędem 4×4.

Opel Mokka A – dane techniczne, osiągi, spalanie (silniki benzynowe)
Silnik 1.4 Turbo 1.4 Turbo 1.4 DIT 1.6 Ecotec
Pojemność 1364 cm³ 1364 cm³ 1399 cm³ 1598 cm³
Paliwo benz., turbo benz., turbo benz., turbo benz.
Maks. moc 120 KM 140 KM 152 KM 115 KM
Maks. moment 175 Nm 200 Nm 235 Nm 155 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h 10,9 s 9,9 s 9,7 s 12,5 s
Prędkość maks. 185 km/h 193 km/h 193 km/h 170 km/h
Śr. zużycie paliwa 6,6 l/100 km 5,9 l/100 km 6,5 l/100 km 6,9 l/100 km
Opel Mokka A 1.4 Turbo
Silnik 1.4 Turbo z powodzeniem napędza wiele innych Opli. Do Mokki pasuje w sam raz, łącząc przyzwoitą dynamikę z niezawodnością.

Używany Opel Mokka A – silniki Diesla

Początkowo do Mokki montowano tylko jednego Diesla – znanego z innych Opli 1.7 CDTI, ale tylko w wersji 130-konnej. To dość żwawy i łagodnie obchodzący się z paliwem silnik, z tym że dość głośny i nie do końca bezawaryjny. Psują się w nim głównie zawory sterowania turbiną, zapychają filtry cząstek stałych (przy jeździe miejskiej), przeciętną trwałość prezentują też koła dwumasowe. Wprowadzony w 2014 roku 1.6 CDTI (najpierw 136 KM, później także 110 KM) wydaje się być solidniejszą konstrukcją, obarczoną najwyżej usterkami łańcuchowego napędu rozrządu (choć i ich osprzęt nie będzie wieczny). Do diesli Opel zawsze zaprzęgał 6-biegowe skrzynie ręczne, ewentualnie automaty o takiej samej liczbie przełożeń (w 1.6 CDTI/136 KM i 1.7 CDTI). Do tych samych silników przewidziano opcjonalną konfigurację z dołączanym napędem 4×4.

Opel Mokka A – dane techniczne, osiągi, spalanie (silniki Diesla)
Silnik 1.6 CDTI 1.6 CDTI 1.7 CDTI
Pojemność 1598 cm³ 1598 cm³ 1686 cm³
Paliwo turbodiesel turbodiesel turbodiesel
Maks. moc 110 KM 136 KM 130 KM
Maks. moment 300 Nm 320 Nm 300 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h 12,5 s 9,9 s 10,5 s
Prędkość maks. 178 km/h 191 km/h 187 km/h
Śr. zużycie paliwa 4,3 l/100 km 4,3 l/100 km 4,5 l/100 km
Opel Mokka A 1.7 CDTI
1.7 CDTI pozostaje niezłym turbodieslem, choć ustępującym pod wieloma względami nowszemu 1.6 CDTI…
Opel Mokka A 1.6 CDTI
… który pracuje zdecydowanie ciszej oraz cechuje się dłuższą żywotnością.

Używany Opel Mokka A – który silnik wybrać?

W gamie nie ma jednostki napędowej, którą można jednoznacznie odradzić. Mokki raczej nie trapią poważne awarie, niezależnie od silnika, jaki w niej zamontowano. Najlepszy balans na płaszczyźnie osiągi-spalanie-niezawodność zapewniają benzynowe silniki 1.4 Turbo i diesel 1.6 CDTI o mocy 136 KM.

Przeczytaj także:

Używany Opel Mokka A (2012-2019) – opinie użytkowników

Używany Chevrolet Trax (2013-2022) – opinie użytkowników

Opel Mokka A

Nie przegap najnowszych artykułów! Obserwuj Wybór Kierowców na FACEBOOKU

1 KOMENTARZ

NEWSY
Polecane
Wybór redakcji