PoradyAkumulator EFB. Czym się różni od zwykłego? Jak go ładować?

Akumulator EFB. Czym się różni od zwykłego? Jak go ładować?

Wśród oferty wielu firm zajmujących się produkcją akumulatorów możemy znaleźć model z oznaczeniem EFB. Czym się charakteryzuje? Jakie ma wady i zalety i jak go ładować?

Wybierając nowy akumulator do auta lub dokonując profilaktycznej wymiany, musimy wziąć pod uwagę kilka parametrów zastosowanego w danym aucie akumulatora. Najlepiej oczywiście sięgnąć do instrukcji obsługi i dokonać wyboru zgodnie z zaleceniami producenta, ale nie zawsze jest to możliwe – np. gdy jesteśmy daleko od domu i nie mamy dostępu do instrukcji obsługi. Oczywiście nie zawsze można założyć, że akumulator, który jest już zamontowany w pojeździe, jest rzeczywiście najlepszym rozwiązaniem dla konkretnego modelu – szczególnie jeśli akumulator był już wymieniany. Wśród wielu parametrów podawane są również rodzaje, tj. EFB czy AGM. Czym się różnią? Jakie mają zastosowanie, jak je ładować i który wybrać? Poznajmy bliżej typy akumulatorów samochodowych.

Akumulator EFB – co to takiego?

Akumulator EFB (Enhanced Flooded Battery) to rodzaj akumulatora samochodowego, który jest zaprojektowany głównie do zasilania pojazdów wyposażonych w systemy Start-Stop oraz inne zaawansowane systemy elektryczne i elektroniczne. Jest to rodzaj akumulatora kwasowo-ołowiowego, który został udoskonalony w porównaniu do tradycyjnych akumulatorów samochodowych. W porównaniu ze standardowym akumulatorem kwasowo-ołowiowym, akumulator EFB zapewnia lepszą akceptację ładunku, a także większą trwałość cykliczną. A ile lat wytrzymuje akumulator EFB? Szacunkowo, biorąc pod uwagę powyższe zalety, akumulator EFB będzie zazwyczaj działać do 6 lat, w przeciwieństwie do 3-5 lat w przypadku tradycyjnego akumulatora kwasowo-ołowiowego.

Co więcej, akumulator EFB lepiej radzi sobie z trudnymi i nieprzewidywalnymi warunkami pogodowymi i zapewnia do 270 000 bezproblemowych uruchomień silnika. Akumulatory tego typu zazwyczaj można znaleźć w pojazdach z systemem Start-Stop lub w nowoczesnych samochodach klasy mniejszej i średniej o podwyższonych wymaganiach elektronicznych, czyli z zaawansowanym, bogatym wyposażeniem. A czy akumulatory EFB i AGM można stosować zamiennie? Niestety nie, bowiem jeśli samochód jest już wyposażony w akumulator EFB, zaleca się, aby nie wymieniać go na tradycyjny akumulator. Dzieje się tak, ponieważ akumulatory EFB i AGM są monitorowane przez czujnik akumulatora, który jest ściśle powiązany z systemem zarządzania akumulatorem (BMS). Jeśli zamontowany zostanie nieodpowiedni akumulator, w pojeździe mogą wystąpić problemy z automatycznym systemem Start-Stop, brakiem zasilania funkcji zapewniających komfort etc. Poza tym żywotność akumulatora drastycznie spadnie.

Jakie są najważniejsze cechy akumulatora EFB?

Do największych zalet akumulatorów należy przede wszystkim zaliczyć:

  1. Trwałość. Akumulatory EFB są bardziej odporne na cykle ładowania i rozładowania niż tradycyjne akumulatory samochodowe. Dzięki temu są idealne do pojazdów wyposażonych w systemy Start-Stop, które często uruchamiają i wyłączają silnik;
  2. Wydajność przy niskich temperaturach. Akumulatory EFB są bardziej odporne na niskie temperatury niż niektóre inne rodzaje akumulatorów. Dlatego są często stosowane w krajach o surowych zimach;
  3. Konstrukcja wewnętrzna. Akumulatory EFB wykorzystują dodatkową siatkę (Enhanced Flooded) wewnątrz ogniwa akumulatora, co zwiększa ich trwałość i odporność na wibracje oraz wstrząsy;
  4. Zastosowanie. Akumulatory EFB są często stosowane w pojazdach z systemami Start-Stop, hybrydowych i z niskim zużyciem energii, które wymagają akumulatorów o wyższej trwałości i wydajności.

Warto zaznaczyć, że akumulatory EFB są jednym z kilku rodzajów akumulatorów dostępnych na rynku samochodowym. Inne popularne typy to akumulatory kwasowo-ołowiowe (tradycyjne) oraz akumulatory AGM (Absorbent Glass Mat), które również znajdują zastosowanie w niektórych rodzajach pojazdów. Wybór odpowiedniego typu akumulatora zależy od wymagań i specyfikacji pojazdu oraz warunków eksploatacji.

Akumulator EFB
Jeśli samochód fabrycznie był wyposażony w akumulator EFB, nie powinno się go potem wymienić na baterię innego typu.

Czym charakteryzuje się akumulator AGM?

Akumulator AGM (Absorbent Glass Mat) to rodzaj akumulatora ołowiowo-kwasowego, który jest często stosowany w pojazdach, systemach zasilania awaryjnego i innych zastosowaniach, gdzie wymagana jest niezawodność i wydajność. Nazwa „Absorbent Glass Mat” odnosi się do maty z włókna szklanego nasączonej elektrolitem wewnątrz akumulatora. Akumulatory tego typu są szczelne i bezobsługowe dzięki swojej unikalnej budowie, która czyni je lepszymi od tradycyjnych akumulatorów i akumulatorów EFB. Zapewniając aż 360 000 uruchomień silnika, akumulatory AGM są wysoce niezawodne i radzą sobie w trudnych warunkach pogodowych znacznie lepiej niż inne baterie. Zwykle są objęte dłuższymi okresami gwarancji i mogą działać bez większych problemów przez 5 do 8 lat. Akumulatory AGM są montowane w pojazdach z systemem Start-Stop o wysokich wymaganiach elektrycznych oraz pojazdach średniej i wyższej klasy, w których występuje większe zapotrzebowanie na odzysk energii podczas hamowania.

Główne cechy akumulatora AGM to:

  • Konstrukcja bezobsługowa. Akumulatory AGM są hermetycznie zamknięte i nie wymagają uzupełniania elektrolitu. Dzięki temu są łatwe w obsłudze i nie wyciekają;
  • Wysoka wydajność. Akumulatory AGM oferują doskonałą wydajność rozruchową, co oznacza, że są w stanie dostarczyć dużą ilość prądu w krótkim czasie, co jest istotne w przypadku rozruchu pojazdu;
  • Niskie samorozładowanie. Akumulatory AGM mają niską podatność na samorozładowania w porównaniu do innych typów akumulatorów, co oznacza, że mogą dłużej utrzymywać stan optymalnego naładowania, co jest przydatne w przypadku urządzeń lub aut, które są rzadko używane;
  • Odporność na wibracje. Ze względu na swoją konstrukcję, akumulatory AGM są odporne na wibracje, co sprawia, że są idealne do zastosowań w pojazdach typu off-road i innych wymagających warunkach;
  • Długa żywotność. Akumulatory AGM są zazwyczaj trwałe i mają długą żywotność, jeśli są odpowiednio utrzymywane.

Akumulatory AGM są często wykorzystywane w samochodach, motocyklach, łodziach, systemach zasilania awaryjnego, systemach alarmowych i wielu innych zastosowaniach, gdzie wymagana jest niezawodne i bezobsługowe źródło energii.

Który akumulator jest lepszy – AGM czy EFB?

Wybór pomiędzy akumulatorem AGM (Absorbent Glass Mat) a akumulatorem EFB (Enhanced Flooded Battery) zależy od konkretnych potrzeb i zastosowań, ponieważ oba rodzaje mają swoje zalety i ograniczenia. Oto kilka punktów porównawczych, które pomogą dokonać trafnego wyboru:

Akumulator AGM:

  • Wyższa cena. Akumulatory AGM są zazwyczaj droższe niż akumulatory EFB;
  • Wydajność rozruchowa. Akumulatory AGM oferują bardzo dobrą wydajność rozruchową i są często stosowane w nowoczesnych samochodach z rozbudowanymi systemami elektrycznymi;
  • Długa żywotność. Akumulatory AGM mają tendencję do dłuższej żywotności w porównaniu do akumulatorów EFB;
  • Odporność na wibracje. Są bardziej odporne na wibracje, co sprawia, że są idealne do zastosowań w trudnych warunkach.

Akumulator EFB:

  • Cena. Akumulatory EFB są zazwyczaj tańsze od akumulatorów AGM;
  • Wydajność rozruchowa. Chociaż wydajność rozruchowa akumulatorów EFB jest dobra, to zazwyczaj jest nieco niższa niż w przypadku AGM;
  • Zastosowania. Akumulatory EFB są często stosowane w starszych pojazdach i w samochodach z mniej zaawansowanymi systemami elektrycznymi;
  • Samorozładowanie. Mają nieco wyższą podatność na samorozładowanie niż AGM.

Podsumowując – jeśli masz nowoczesny pojazd z zaawansowanymi systemami elektrycznymi, to akumulator AGM może być lepszym wyborem ze względu na jego wydajność i długą żywotność. Jednak jeśli posiadasz starszy pojazd lub budżet jest ograniczony, akumulator EFB może być wystarczający i bardziej ekonomiczny. Należy jednak pamiętać, że ostateczny wybór zależy nie tylko od kwestii finansowych, ale od potrzeb technicznych auta, bowiem zbyt słaby akumulator w zaawansowanym aucie sprawi więcej problemów, niż korzyści płynących z oszczędności. Jak wspomnieliśmy wcześniej, zamiana akumulatora AGM na EFB i odwrotnie może również wywołać błędy płynące z czujników BMS (Battery Management System).

Akumulator EFB
W dzisiejszych czasach nie ma już problemów z zakupem akumulatora EFB.

Czy można ładować akumulator EFB zwykłym prostownikiem?

Sprawdzenie naładowania akumulatora jest niezbędną czynnością mającą na celu potwierdzenie efektywności procesu ładowania. Poziom naładowania akumulatora EFB można ocenić na podstawie poniższych wartości napięcia:

  • 12,6 V (ok. 100%) – brak konieczności ładowania;
  • 12,4 V (ok. 75%) – nie wymaga ładowania;
  • 12,1 V (ok. 50%) – wymaga ładowania;
  • 11,9 V (ok. 25%) – wymaga natychmiastowego ładowania;
  • poniżej 11,9 V (0%) – akumulator praktycznie nie nadaje się do użytku.

Monitorowanie naładowania akumulatora EFB jest istotnym elementem jego obsługi, mającym na celu zapobieganie przedwczesnemu zużyciu. Aby ocenić poziom napięcia, należy skorzystać z woltomierza lub multimetru i porównać wyniki z przedstawionymi wyżej parametrami. Gdy akumulator kwalifikuje się do ładowania (poziom od ok. 60 do 20%, tj. od ok. 12,2 do 11,9 V), można przejść do procedury ładowania akumulatora EFB, która przewiduje wiele zasad i niezbędnych czynności. Przede wszystkim urządzenie ładujące powinno być odpowiednio dobrane w zakresie parametrów technicznych do danego typu akumulatora, więc zastosowanie pierwszego lepszego prostownika bez możliwości ustawienia napięcia, zabezpieczeń itp. jest niezalecane.

Oto najważniejsze czynności, które należy podjąć i zasady, o których warto pamiętać:

  1. Gdy akumulator EFB ulegnie rozładowaniu, nie można zwlekać z jego naładowaniem. Długotrwałe pozostawienie akumulatora w stanie rozładowanym może znacznie skrócić jego żywotność lub sprawić, że w ogóle nie będzie nadawał się do użytku.
  2. Kluczowym aspektem przygotowań do procesu ładowania jest właściwy wybór prostownika. Wartości techniczne ładowarki muszą być dokładnie dopasowane do rodzaju akumulatora. Procedura ładowania akumulatora EFB wymaga wykorzystania ładowarek z funkcją automatycznego wyłączania. Dodatkowo, prostownik powinien być wyposażony w elektroniczny system kontroli napięcia, który opiera się na profilu ładowania IUoU.
  3. Celem ładowania akumulatora EFB jest zapobieganie zjawisku stratyfikacji, co sprawia, że bateria świetnie sprawdza się w zastosowaniach wymagających głębokiego rozładowania. Zalecane jest użycie ładowarki o wyższym napięciu ładowania, wynoszącym 2,6 V na ogniwo.
  4. Ładowanie przy zwiększonych parametrach powinno być stosowane krótkotrwale, ponieważ długotrwałe ładowanie przy wyższych parametrach może prowadzić do utraty wody. Po zakończeniu procesu ładowania, wartość napięcia otwartego obwodu powinna wynosić między 2,12 a 2,13 V na każdym ogniwie.
  5. Instrukcja ładowania akumulatora EFB mówi, że jeśli występuje różnica w stosunku do wartości 12,7 lub 12,8 V, to za każdych 0,1 V różnicy należy przeznaczyć 1 godzinę na ładowanie.
  6. Użytkownik musi koniecznie uwzględniać czynniki środowiskowe, które wpływają na proces ładowania akumulatora EFB. W przypadku ujemnej temperatury otoczenia, nie należy próbować ładowania akumulatora, ponieważ może on być zamrożony. Nie należy też tego robić podczas dużych upałów.
  7. Po zakończeniu procesu ładowania należy wyłączyć ładowarkę, a następnie odłączyć przewody od ogniw akumulatora. W przypadku nadmiernej temperatury akumulatora lub wykrycia wycieku elektrolitu, należy natychmiast przerwać proces ładowania.
  8. Pomieszczenie, w którym przeprowadza się proces ładowania, powinno być odpowiednio wentylowane i spełniać wymogi bezpieczeństwa zgodnie z obowiązującymi przepisami.

Polecamy również:

Jak wymienić akumulator w samochodzie?

Ile wytrzymuje akumulator?

1 KOMENTARZ

NEWSY
Polecane
Wybór redakcji