PoradyPoradyAkumulator AGM. Czym różni się od zwykłego? Czy warto dopłacać?

Akumulator AGM. Czym różni się od zwykłego? Czy warto dopłacać?

Jednym ze źródeł prądu dla aut są akumulatory AGM. Są bezobsługowe, dobrze sprawdzają się w autach z systemem start-stop, mają wydłużony cykl życia i zapewniają wysoką moc rozruchowa, ale kosztują więcej i wymagają specjalnego ładowania.

W ogniwach klasycznego akumulatora samochodowego elektrolit swobodnie pływa między metalowymi płytami. Nie jest to rozwiązanie idealne. Sprzyja parowaniu elektrolitu, a w przypadku dużego przechyłu kończy się wyciekiem – a przypominamy, że elektrolit to stężony kwas siarkowy, który bez trudu niszczy lakier czy tkanki ciała. Do tego niczym niestabilizowane płyty ogniw nie są specjalnie odporne na uszkodzenia.

Aby zwiększyć trwałość akumulatora, poprawić jego odporność na użytkowanie w ekstremalnych warunkach, które sprzyjają powstawaniu wibracji i przechyłów oraz zapewnić możliwie wysoki poziom bezpieczeństwa, opracowano akumulatory AGM. Podobnie jak w klasycznym akumulatorze, także w AGM źródłem prądu są płyty i kwas siarkowy, który jest jednak zaabsorbowany w porowatych matach z włókna szklanego (Absorbent Glass Mat). Taka technologia zapewnia trwałość i bezobsługowość akumulatorów podczas ich użytkowania. Szczelne zamknięcie pozwala na montowanie akumulatora w trudno dostępnych przestrzeniach – chociażby pod kanapą samochodu.

AGM akumulator - budowa ladowanie
W przypadku akumulatora AGM istotną różnicą względem klasycznego akumulatora jest porowaty wkład między płytami, który utrzymuje elektrolit. /fot. Brava Battery

Początkowo akumulatory AGM, często mylone z akumulatorami żelowymi, montowano do motocykli, pojazdów sportowych i terenowych. Okazało się jednak, że świetnie sprawdzają się także w samochodach z systemem start-stop. To dlatego, że technologia AMG zapewnia nawet trzykrotnie wyższą liczbę cykli ładowania względem klasycznego akumulatora.

W porównaniu z tradycyjnymi akumulatorami rozruchowymi akumulatory AGM mogą obsłużyć trzykrotnie więcej cykli. W przeciwieństwie do akumulatorów żelowych są w stanie generować wysokie prądy rozruchowe i to w powtarzających się odstępach czasu. Do tego akumulatory AGM są odporne na wahania temperatur.

Warto wiedzieć: Akumulator EFB. Czym się różni od zwykłego? Jak go ładować?

Akumulator AGM można zamontować do dowolnego samochodu – nawet jeżeli fabrycznie miał on klasyczny akumulator ołowiowy. Są one polecane zwłaszcza dla kierowców korzystających z dużej liczby urządzeń elektrycznych, jak również oczekujących zwiększonej niezawodności rozruchu – nie tylko w skrajnych temperaturach, ale również w niezbyt intensywnie eksploatowanym pojeździe (na trasach do 10 km dziennie lub 10 tys. km rocznie).

Czy akumulator AGM jest lepszy? Jedyną faktyczną wadą tego typu akumulatorów jest zwiększona cena zakupu. Trudno podać dokładną, bo zależy od producenta akumulatora i jego pojemności. Zdarza się, że akumulatory w identycznych rozmiarach obudowy mają też różne pojemności. Przykładem może być akumulator firmy Centra – klasyczny ma pojemność 55 Ah i prąd rozruchowy 460 A, natomiast AGM – 60 Ah i 680 A. Ceny to odpowiednio 324 zł i 645 zł.

Akumulator AGM - co to jest
Akumulatory AGM są dostępne w wielu różnych rozmiarach i pojemnościach. Każdy zainteresowany zakupem znajdzie więc coś dla siebie.

Ładowanie akumulatora AGM zwykłym prostownikiem nie jest dobrym pomysłem. Zalecane są do tego automatyczne prostowniki lub ładowarki – koniecznie z trybem ładowania akumulatora AGM (jeżeli nie jest on wyraźnie oznaczony, warto przeczytać instrukcję, obsługi urządzenia). Tradycyjne akumulatory kwasowo-ołowiowe ładowane są prądem, którego napięcie stopniowo wzrasta nawet do 16V, przy spadającym jednocześnie natężeniu. Akumulator AGM ładowania prądem o stałym i wysokim napięciu (ale nie wyższym niż 14,4V) przy kontrolowanym natężeniu prądu (10-20A), a po rozgrzaniu ładowania już prądem o stałym, ale obniżonym napięciu, które będzie dopasowane do zmieniającej się temperatury elektrolitu. Kluczowy jest też moment przerwania ładowania. O ile zwykły akumulator ołowiowy znosi przeładowanie, tak w przypadku akumulatora AGM przeładowanie prowadzi do spuchnięcia akumulatora, a nawet jego wybuchu.

Nie przegap najnowszych artykułów! Obserwuj Wybór Kierowców na FACEBOOKU
NEWSY
Polecane
Wybór redakcji