Po tej generacji Kii Sportage nie widać, że skończyła już 10 lat. Który silnik najbardziej do niej pasuje? Kiedy można liczyć na napęd 4×4?
Kia Sportage III przebojem wdarła się na mocno obsadzony rynek kompaktowych SUV-ów i spotkała się z ogromnym zainteresowaniem: w szczytowym momencie odbiorcy na odbiór musieli czekać nawet kilka miesięcy. Nowy wówczas model odciął się od konserwatywnej poprzedniczki zaproponował zupełnie nową jakość wykonania. W kabinie wygospodarowano wystarczającą ilość miejsca dla czterech dorosłych osób, bagażnik zaś, jeśli wierzyć danym katalogowym, mieścił aż 565 l. Kia rozszerzyła także gamę silnikową do pięciu propozycji w wariantach europejskich. Którą z jednostek wybrać, rozpatrując Sportage III jako wybór z rynku wtórnego? Wybierzmy najlepszy silnik do koreańskiego SUV-a.
Używana Kia Sportage III – silniki benzynowe
Przez cały okres produkcji oferowano tylko bazową propozycję, mianowicie 135-konnego 1.6 z bezpośrednim wtryskiem paliwa (GDI). Trafił on również do drugiej wersji odmiany 2-litrowej, tj. poliftowej (od 2013 r.), rozwijającej 166 KM. Starszy silnik z wtryskiem pośrednim oznaczano jako 2.0 CVVT (od systemu zmiennych faz rozrządu; 163 KM). Pod względem osiągów z rzeczywistości prezentuje niemalże identyczny poziom, spala również porównywalne ilości paliwa. Znacznie łatwiej przystosować go do zasilania LPG, ale w takim wypadku trzeba częściej zlecać kontrolę luzów zaworowych. W odróżnieniu od 2.0 GDI, do 2.0 CVVT Kia montowała 5-biegowe skrzynie ręczne. Sportage’a 1.6 GDI całkowicie pozbawiono możliwości konfiguracji z automatyczną skrzynią biegów i napędem 4×4 (z dołączaną w razie poślizgu przedniej tylną osią). Wszystkie odmiany sprawują się bez zarzutu, a jedyną potencjalną awarią może być nadmiernie zbierający się nagar w kolektorze dolotowym silników z bezpośrednim wtryskiem paliwa. Na wybranych rynkach Kia montowała do Sportage’a 178-konnego 2.4 GDI oraz turbodoładowanego 2.0 generującego aż 260 KM.
Używana Kia Sportage III – silniki Diesla
Kia proponowała sprawdzone konstrukcje z innych swoich modeli. Konfiguracja ze słabszym 1.7 CRDi (115 KM) to doskonała recepta na możliwie jak najprostszego, a jednocześnie nowoczesnego SUV-a. Ten silnik nie ma bowiem dwumasowego koła zamachowego, a łączone z nim auta zawsze mają napęd na przód i 6-biegową skrzynię ręczną. „Automaty” i napędy 4×4 zarezerwowano wyłącznie dla odmian 2-litrowych, rozwijających 136 KM lub 184 KM (tu zawsze z 4×4). Parametry tej mocniejszej zwracają uwagę, ale w rzeczywistości wcale nie ma znacznie lepszych osiągów od słabszego wariantu. Filtr cząstek stałych obligatoryjnie trafił do wszystkich turbodiesli w Sportage’u i, niestety, w eksploatacji miejskiej nie zawsze się wypala. Inna sprawa, że utrzymanie odmian 2.0 CRDi może nadmiernie nadwyrężyć portfel, np. za markowy zestaw sprzęgła z „dwumasą” przyjdzie nam zapłacić ok. 3 tys. zł. Te silniki najlepiej czują się na drogach szybkiego ruchu i pozwalają na sprawne wyprzedzanie kolumn ciężarówek.
Używana Kia Sportage III – który silnik wybrać?
Żadnego nie można jednoznacznie odrzucić, stąd wybór jednostki napędowej do Sportage’a uzależniony jest od preferencji użytkownika. Benzynowe odmiany w zasadzie wymagają tylko wymian płynów eksploatacyjnych, ale brakuje im „pary” w trasie. Podobnie turbodiesel 1.7 CRDi, ale jego koszty serwisowania wypadają na niezłym poziomie. Do charakteru Sportage najlepiej pasuje wersja 2.0 CRDi i warto ją kupić z pewnego źródła. Prawdopodobnie najłatwiej będzie ją później odsprzedać, zwłaszcza w konfiguracji z napędem 4×4.
Aby dowiedzieć się więcej na temat używanej Kii Sportage III, odsyłamy do poniższych materiałów:
Używana Kia Sportage III (2010-2015) – opinie użytkowników
Używana Kia Sportage II i Kia Sportage III – którą generację wybrać?
Silnik | 1.6 GDI | 2.0 CVVT | 2.0 GDI | 2.4 GDI |
---|---|---|---|---|
Pojemność | 1591 cm³ | 1998 cm³ | 1998 cm³ | 2359 cm³ |
Paliwo | benz. | benz. | benz. | benz. |
Maks. moc | 135 KM | 163 KM | 166 KM | 178 KM |
Maks. moment | 164 Nm | 195 Nm | 205 Nm | 228 Nm |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 11,5 s | 10,4 s | 10,4 s | 9,5 s |
Prędkość maks. | 178 km/h | 184 km/h | 196 km/h | 210 km/h |
Śr. zużycie paliwa | 6,8 l/100 km | 8,4 l/100 km | 8,3 l/100 km | 11,2 l/100 km |
Silnik | 1.7 CRDi | 2.0 CRDi | 2.0 CRDi |
---|---|---|---|
Pojemność | 1685 cm³ | 1995 cm³ | 1995 cm³ |
Paliwo | turbodiesel | turbodiesel | turbodiesel |
Maks. moc | 115 KM | 136 KM | 184 KM |
Maks. moment | 260 Nm | 319 Nm | 383 Nm |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 12,3 s | 10,8 s | 9,8 s |
Prędkość maks. | 173 km/h | 182 km/h | 194 km/h |
Śr. zużycie paliwa | 5,2 l/100 km | 5,8 l/100 km | 6,1 l/100 km |